Conèixer les universitats

JORNADES DE PORTES OBERTES DE LES UNIVERSITATS CATALANES

estudi_12

La majoria de les universitats de Catalunya fan unes Jornades de Portes Obertes i programes de visites. La majoria tenen lloc durant els primers mesos de l’any. N’hi ha de tota mena: generals, per estudis, visites en grup o per lliure… El millor és consultar la web de cada universitat per tal de veure les característiques. A continuació indiquem les webs informatives d’universitats,  algunes, o bé no han fixat encara les dates, o dediquen un dia concret a cada tipus d’estudi. Les adreces per trobar informació són aquestes::

Convé consultar sovint aquestes pàgines web per no deixar perdre oportunitats d’informar-se convenientment.

Oferta formativa universitària.

Publicat dins de Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

Preguntes freqüents sobre el batxillerat

treball_individual02

Preguntes més freqüents

http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/pmf/orientacio

Informació general del batxillerat

http://www.xtec.cat/web/curriculum/batxillerat

Quin és el contingut de les matèries ?

http://www.xtec.cat/web/curriculum/batxillerat/curriculum

Accés a la Universitat: PAU, notes de tall, matèries que ponderen, …

http://universitatsirecerca.gencat.cat/ca/03_ambits_dactuacio/acces_i_admissio_a_la_universitat

De què va el batxillerat d’Arts Escèniques ?

http://queestudiar.gencat.cat/ca/estudis/ensenyaments_artistics/

Batxillerat Internacional

 http://www.ibo.org/

Batxibac

http://www.xtec.cat/web/curriculumhttp://www.xtec.cat/web/curriculum/batxillerat/baccalaureat

Batxillerat que podem cursar a distància

http://ioc.xtec.cat/educacio/

 

Publicat dins de Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

Guies informatives sobre el Cicles Formatius de Grau Mitjà i de Grau Superior

S’han publicat unes guies informatives sobre el Cicles Formatius de Grau Mitjà i de Grau Superior. Les guies es poden consultar aquí:

Guies informatives

 

 

Publicat dins de Informació sistema educatiu | 1 comentari

Informació de les sortides en acabar l’ESO sense Graduat

Informació orientativa de les sortides en acabar l’ESO sobre l’oferta disponible a la nostra zona per aquells alumnes que no assoleixin el graduat en ESO.

treball_individual01

1.- Programes de formació i inserció: Destinats a joves majors de 16 anys, sense graduat en ESO, amb voluntat de formar-se en un ofici per accedir a un lloc de treball o reinserir-se en el sistema educatiu. Es dona una formació professionalitzadora bàsica,  seguiment individualitzat tutoritzat i accions d’inserció en el món laboral i/o la continuïtat formativa. Com tenir més informació?

Oferta prevista a la zona:

CALELLA

ESCOLA PIA DE CALELLA
Jovara, 39   937690455
Auxiliar de reparació i manteniments de vehicles lleugers.

MATARÓ

AJUNTAMENT  (Servei de Formació) –  Can Noe     Josep Punsola, 38 Barri Rocafonda  Autobús nº3 (estació tren- av. Perú) 931695142  – 937964801
Auxiliar en imatge personal: perruqueria i estètica.
Auxiliar en muntatges d’instal·lacions d’electricitat, d’aigua i gas
Auxiliar de reparació i manteniments de vehicles lleugers
Auxiliar de muntatge i manteniment d’equips informàtics
Auxiliar en comerç i atenció al públic
Auxiliar en activitats d’oficina i serveis administratius

ENSENYAMENT / AJUNTAMENT – Josep Punsola, 45-47     937964801
Auxiliar d’electromecánica
Auxiliar de cuina i de serveis de restaurador

ESCOLA PIA DE MATARO – Pl. Sta., Anna, 1     937901627
Auxiliar d’activitats d’oficina i serveis administratius generals
Auxiliar de muntatge d’instal·lacions elèctriques

GREMI D’HOTELERIA DE TURISME  – Jaume Recoder, 53, 1-5      937985558
Auxiliar de serveis hotelers

OBRA SALESIANA –  Puig i Cadafalch. 80     937578489
Auxiliar de reparació i manteniments de vehicles lleugers
Auxiliar de muntatge i manteniment d’equips informàtics

PINEDA DE MAR

ENSENYAMENT /AJUNTAMENT Promoció econòmica – Carrer de la Riera, 31    937671560
Auxiliar en muntatges d’instal·lacions d’electricitat, d’aigua i gas
Auxiliar de vendes, oficina i atenció al públic

IES EUCLIDES – Passeig d’Europa, 65   937693776
Auxiliar de pintura

2.- Preparació de la prova d’accés als Cicles formatius de grau mitjà

Més informació: Web del Departament d’Ensenyament

3.- Centres de Formació d’Adults, depenent del Departament de Benestar Social, més proper al nostre centre per tal que els alumnes que vulguin puguin realitzar el curs preparatori per a la prova d’accés als cicles formatius de grau mitjà o el Graduat:

REGIDORIA D’ENSENYAMENT –  Ajuntament
ARENYS DE MUNT
Telèfon 93 793 79 80
Cursos preparació accés als CFGM
Cursos preparació Graduat – Educació d’Adults  (Sergi Ruiz)

Més información web del  Departament Ensenyament.

ESCOLA DE FORMACIÓ D’ADULTS CAN NOE
Poeta Punsola, 45-47   Telèfon: 93 796 48 01
MATARÓ
Web informació Can Noe

ESCOLA DE FORMACIÓ D’ADULTS CAN MARFÀ
Plaça dels Bous, 5  Mataró 08301, Barcelona. Telèfon 93 7962984
MATARÓ
Web información Can Marfà

4.- Oficina d’inserció laboral : El centre de referència del més proper al nostre institut, al qual es poden adreçar els alumnes perquè siguin introduïts en la xarxa i se’ls pugui oferir cursos de formació ocupacional:

SERVEI D’OCUPACIÓ (Mercè Vives)
Sant Pau, 2,  1º planta
ARENYS DE MUNT
Telèfon 93 793 77 10

5.-  Oficina de treball de la Generalitat: Apuntar-se a l’atur i se’ls pugui oferir cursos de formació ocupacional:

OFICINA DE TREBALL DE LA GENERALITAT (OTG)
Carrer Elisenda de Montcada, 65 baixos
PREMIA DE MAR
Telèfon: C: 937905608         D: 937909166     F: 937905366
Cursets que ofereixen http://www.oficinadetreball.cat/

6.- Formació específica no reglada en acadèmies privades

ARENYS DE MAR
CENTRE D’ESTUDIS FERMAT, SL – Riera Pare Fita, 86   937958100   937957727
Auxiliar d’àrea comercial. Creació i gestió d’empreses.
Cursos per aturats.

7.-Institut Obert de Catalunya

Poden accedir a l’Institut Obert de Catalunya totes les persones que volen estudiar de manera no presencial i tenen més de 18 anys. De manera excepcional, també hi poden estudiar persones de menys de 16 anys però ho han de sol·licitar a la Direcció General d’Atenció a la Comunitat Educativa del Departament d’Ensenyament.
Oferta d’estudis

  • Graduat en educació secundària (GES)
  • Batxillerat
  • Cicles formatius de formació professional
  • Idiomes
  • Curs de preparació per a les proves d’accés als cicles formatius de grau superior
  • Formació professional no reglada
  • Formació pedagògica i didàctica – Màster equivalent

 

Publicat dins de Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

QÜESTIONARI

orientacio_escolar_jcruzSESSIÓ :

Objectius:

-Aquest qüestionari t’ajudarà a reflexionar sobre les teves aptituds, les preferències respecte d’algunes activitats i professions, les teves característiques personals i la teva actitud respecte al món laboral.

Activitats

– Accés al qüestionari >>>>>.

– Fitxa de reflexió final: fitxa personal.

– Posta en comú. A continuació s’exposen idees que ajuden a fer una valoració compartida del qüestionari a la classe:

    1. Anàlisi i valoració de la primera gràfica de l’informe (entorns professionals)
      • Quins entorns professionals són significatius; per què.
      • Amb quin dels entorns es quedaria; quin li interessa més.
      • Si està d’acord amb els resultats; per què.
      • Si no hi està d’acord, quin entorn o entorns triaria; per què.
      • Si tots o la majoria d’entorns tenen puntuacions baixes (per sota del 60%), quina creu que en pot haver estat la causa.
      • Per contra, si tots o la majoria d’entorns tenen puntuacions altes, com ho pot explicar.
      • Quins estudis i professions comparteixen més d’un entorn, etc.
    2. Anàlisi i valoració de la segona gràfica de l’informe (factors personals). Cal tenir en compte aquells factors que són més o menys significatius i parlar-ne. Una proposta de guió podria ser:
      • Quins són els factors personals que han sortit més alts; per què.
      • En quins entorns demostra més aptituds i en quins més interessos; per què.
      • Quin paper juga la seva personalitat en l’elecció d’un entorn professional.
      • Si triaria un entorn professional on la personalitat li sortís baixa, o on els valors ocupacionals fossin baixos; per què.
      • Què vol dir quan la majoria de factors d’un entorn professional són alts o baixos.
Publicat dins de Autoconeixement | Deixa un comentari

13.Pel·lícula Espera al último baile. Descobrir vocacions professionals.

SESSIÓ 12:

Objectius

– Aprendre a interpretar emocions, sentiments i valors. – Descobrir vocacions professionals.

Activitats

Veure la pel·lícula Espera al último baile Final 40 minuts. Fitxa 12. El qüestionari consta de 10 preguntes la finalitat de les quals és guiar l’alumne en el visionat del film i preparar la reflexió sobre els temes a treballar posteriorment. Seguidament té lloc una posada en comú-debat a partir del qüestionari anterior que persegueix l’intercanvi d’idees entre els alumnes al voltant dels aspectes que es treballaran.

Publicat dins de Autoconeixement | Deixa un comentari

11. ESPERA AL ÚLTIMO BAILE 2. Aprendre a reconèixer valors.

SESSIÓ 11:

Objectius

– Aprendre a interpretar emocions, sentiments i valors. – Descobrir vocacions professionals.

Activitats

Veure la pel·lícula Espera al último baile Segona part de 40 minuts Fitxa 11. Reflexió i treball personal. Acabar la fitxa.

Publicat dins de Autoconeixement | Deixa un comentari

L’orientació acadèmica i professional en aquests temps incerts

“Es difícil hablar de la perseverancia y el gusto del trabajo en un país en el que tantos millones de personas carecen angustiosamente de él. Aun así, y dejando las responsabilidades de la ciudadanía en el lugar que les corresponde, el único remedio aceptable que conozco contra el desaliento del oficio es el oficio mismo.” (Antonio Muñoz Molina, 25-10-2013)

 

 

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

MUNTAR UNA EMPRESA 3. Presentacions finals.

Tercer bloc: Presentacions finals i valoracions.

 valoracio_empresa1
SESSIÓ :

Objectius

– Millorar l’exposició oral i el parlar en públic.
– Valorar funcionament de l’activitat econòmica.
– Tenir iniciativa emprenedora i projecte d’empresa.

Activitats

  • Caldrà dedicar un temps a assajar l’esquema de les presentacions orals. En els assaigs, els companys/es han de fer de crítics de la feina dels seus companys, plantejar qüestions que no quedin clares en l’exposició i suggerir alternatives.

  • Les exposicions orals s’han de plantejar com si cada grup/empresa fes una presentació per a futurs promotors o inversors. Cal, doncs, posar èmfasi en la presentació personal i en la capacitat de comunicar les idees, de manera amena, sintètica, atractiva i original, per convèncer els altres. Cal que els membres del grup s’hagin repartit bé els rols al llarg de la presentació, perquè es vegi fluïdesa. Es pot incloure el repartiment als assistents d’alguna tarja de visita o flyer de l’empresa. Cada presentació ha de tenir una durada de 10-15 minuts.

  • Podran assistir a la presentació a diversos representants del professorat o pares d’alumnes del centre o famílies. Cal assegurar un bon comportament del grup per al correcte desenvolupament de les sessions: se’ls ha d’exigir respecte i silenci durant les exposicions orals i se’ls pot convidar a aplaudir a l’acabament. Cal trobar una sala suficientment espaiosa i equipada tecnològicament que permeti que el públic estigui assegut. Si l’acústica de la sala no és l’adequada, cal utilitzar micròfon. És important tenir cura d’aquesta cerimònia, per augmentar la motivació de l’alumnat i el seu desig de participar-hi. En aquest sentit, es pot incloure el lliurament d’un diploma a cada membre dels grups. Després de la presentació, cada grup d’alumnes lliurarà el material (dossier, audiovisual, etc.) de l’experiència, que també servirà per avaluar-lo. Cal recordar que la nota final és individual. És important dedicar un temps, després de les presentacions, a fer una valoració del projecte amb l’alumnat, per tal de millorar-lo si escau en els aspectes que hagin resultat més febles.

Consells per fer la presentació final. Com puc convèncer amb valor?

Model de mural

Model de vídeo

Model de tarja de visita o flyer de l’empresa.

Model d’avaluació

Model avaluació de l’empresa i grups

Model valoració dels meus companys

Publicat dins de Activitats de classe, Emprenedoria | Deixa un comentari

MUNTAR UNA EMPRESA 2. El projecte.

Segon bloc: Iniciem el projecte d’empresa

SESSIÓ :projecte_empresa1

Objectius

– Identificar i compartir les diferents competències de la persona emprenedora.
– Autoconeixement, coneixement del mercat laboral i activitat econòmica
– Tenir iniciativa emprenedora i projecte d’empresa.

Activitats

  • Cal que recondueixen els projectes triats i que cada grup treballi durant les sessions el seu projecte d’empresa. Per tant, cal partir del supòsit d’una empresa que, amb un pressupost de 20.000€, fa un producte o ofereix un servei. Hauran d’explicar alguns apartats a partir  de la fitxa.

  • Finalment després de treballar aquests àmbits, els grups estan preparats per fer una primera presentació breu de la seva empresa i de les característiques del producte o servei als seus companys/es.

  • És interessant que després es pugui suscitar un debat sobre la viabilitat de cada proposta, que permeti a l’alumnat reflexionar i reconduir el projecte d’empresa. En principi, aquesta primera presentació conté els elements essencials que després els alumnes aniran desenvolupant en els blocs següents, quan es vagi acotant el Pla de marketing de l’empresa.

joves_empresa1

Joves emprenedors ens expliquen els seus projectes

 

 

Publicat dins de Activitats de classe, Emprenedoria | Deixa un comentari