Matèries optatives de 4t d’ESO

Matèries optatives de 4t d’ESO

ciències o lletres

Si estàs a 3r de l’ESO, el proper curs arribes al final de l’etapa de l’educació secundària obligatòria i hauràs d’escollir ja quina és l’orientació que vols donar als teus estudis, pensa que a 4t de l’ESO trobaràs un currículum comú (obligatori) i una part optativa.

És a dir, al 4t curs d’ESO tindreu unes matèries obligatòries, que seran les mateixes per a tots, i unes altres d’optatives específiques, és a dir, que podreu escollir entre unes quantes.

A les tutories de l’institut us informaran i orientaran perquè l’elecció de matèries optatives específiques us pugui ser útil en la vostra trajectòria acadèmica o estudis posteriors. També amb les tasques que fem al llarg d’aquest crèdit variable us han d’ajudar a escollir les matèries optatives d’acord amb les vostres capacitats, les vostre habilitats i la vostra preferència d’estudis postobligatoris.

Recordeu, que d‘acord amb el Decret 187/2015, de 25 d’agost, a quart curs cada alumne ha de cursar un mínim de tres matèries optatives i un màxim de cinc, amb un total de 10 hores.

Les matèries comunes de 4t curs d’ESO són:

  • Ciències socials: geografia i història
  • Religió o Cultura i Valors ètics
  • Educació física
  • Llengua catalana i literatura
  • Llengua castellana i literatura
  • Matemàtiques
  • Llengua estrangera (Anglès)
  • Projecte de Recerca
  • Tutoria

Les matèries optatives específiques de 4t curs d’ESO són:

  • Biologia i geologia
  • Educació visual i plàstica
  • Física i química
  • Informàtica
  • Llatí
  • Música
  • Segona llengua estrangera (francès, alemany)
  • Tecnologia
  • Economia
  • Emprenedoria
  • ….

Haureu d’escollir tres o quatre matèries optatives, en funció de l’oferta final que faci el centre.

Recorda que amb el títol de graduat en educació secundària obligatòria es pot accedir a estudis de:

En el cas de no tenir el títol, abans de repetir curs, hi ha la possibilitat de matricular-se a un  programa de formació i inserció (PFI), que prepara per incorporar-se al món laboral. També es pot preparar la prova d’accés a la formació professional de grau mitjà.

Més informació a: “Què pots fer quan acabis l’ESO?

Test:  Qüestionari d’orientació per a la tria de matèries a 4t d’ESO 

Oferta final del nostre centre Institut Domènec Perramon:

Publicat dins de Informació sistema educatiu, Recursos | 1 comentari

Coses que s’aprenen amb l’experiència

 

 

Parlant amb un company i amic vàrem intentar destacar algunes coses que hem après cadascú durant els nostres camins particulars de la vida, lliçons que vàrem aprendre estudiant, treballant i viatjant pel món . Moltes d’aquestes lliçons són les que ens han ensenyat les nostres famílies, els nostres professors , els nostres amics, les nostres feines i, en el meu cas, els meus alumnes en algun moment de la meva vida.

1- . Triar entre opcions o camins diversos és una de les coses més complicades en aquesta vida.  De vegades no hi ha una opció bona o dolenta, o una opció millor o pitjor. Malgrat tot, tard o d’hora has de triar.

2- . No criticar a ningú, no serveix de res . En comptes de centrar-te en els punts febles, concentrat en els seus punts forts .

3 – . No tinguis por del canvi , és inevitable.

4 – . Gaudeix de la vida a cada moment. No tinguis pressa, però dóna cada dia un pas.

5 – . L’experiència realitzada dóna perspectiva , calma i t’ajuda a donar una prioritat del que realment és important . Però a vegades és bo ignorar la teva “experiència” i escoltar la teva intuïció .

6 – . L’amor no s’aprèn o desaprèn , simplement es sent.

7 – . El temps és moltíssim més important que els diners.

8 – . No passa res si ens equivoquen! És la millor manera d’aprendre . Però intenta no cometre els mateixos errors més d’una vegada .

10 – . Quan t’equivoquis assumeix responsabilitat, disculpa’t , demana perdó .

11 – . No et comprometis amb massa gent a la vegada . Aprèn a dir no.

12 – . Quan et caiguis, aixeca’t , com més ràpid millor.

13 – . És millor estimar i perdre , que no haver estimat mai i preguntar-te què podria haver estat .

14 – . Coses que ara mateix et semblen molt importants, et semblaran tonteries amb el pas del temps .

15 – . Sigues flexible, adaptable i capaç de recuperar-te

16 – . No és tant important el lloc on vius, sinó la gent tens al teu voltant i amb qui comparteixes la teva vida . Té cura d’ells tot el que puguis .

17 – .  La perseverança és una de les coses que més bons resultats dona. Ser pacient i gaudeix del procés més que dels resultats .

18 – . No val la pena penedir-te, si en algun moment de la teva vida volies fer alguna cosa que no vas fer. Fes-ho abans de que sigui massa tard ! Mai diguis que ets molt vell per fer una cosa.

19 – . Donar és molt millor que rebre.

20 –  Tots els dies intenta aprendre cosa nova i no et deixis caure en la monotonia . Que ningú et digui que no pots fer … només tu coneixes els teus propis límits ..

21 – . No deixis per demà el que puguis fer avui. Normalment el primer pas és el més difícil de prendre .

22 – . Tot acabarà sent records. Crea bons records !

23 – . Fes esport  i viatja !

Què heu après vosaltres fins ara ?

 

Publicat dins de Autoconeixement, General | Deixa un comentari

Conèixer les universitats

JORNADES DE PORTES OBERTES DE LES UNIVERSITATS CATALANES

estudi_12

La majoria de les universitats de Catalunya fan unes Jornades de Portes Obertes i programes de visites. La majoria tenen lloc durant els primers mesos de l’any. N’hi ha de tota mena: generals, per estudis, visites en grup o per lliure… El millor és consultar la web de cada universitat per tal de veure les característiques. A continuació indiquem les webs informatives d’universitats,  algunes, o bé no han fixat encara les dates, o dediquen un dia concret a cada tipus d’estudi. Les adreces per trobar informació són aquestes::

Convé consultar sovint aquestes pàgines web per no deixar perdre oportunitats d’informar-se convenientment.

Oferta formativa universitària.

Publicat dins de Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

Preguntes freqüents sobre el batxillerat

treball_individual02

Preguntes més freqüents

http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/pmf/orientacio

Informació general del batxillerat

http://www.xtec.cat/web/curriculum/batxillerat

Quin és el contingut de les matèries ?

http://www.xtec.cat/web/curriculum/batxillerat/curriculum

Accés a la Universitat: PAU, notes de tall, matèries que ponderen, …

http://universitatsirecerca.gencat.cat/ca/03_ambits_dactuacio/acces_i_admissio_a_la_universitat

De què va el batxillerat d’Arts Escèniques ?

http://queestudiar.gencat.cat/ca/estudis/ensenyaments_artistics/

Batxillerat Internacional

 http://www.ibo.org/

Batxibac

http://www.xtec.cat/web/curriculumhttp://www.xtec.cat/web/curriculum/batxillerat/baccalaureat

Batxillerat que podem cursar a distància

http://ioc.xtec.cat/educacio/

 

Publicat dins de Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

Guies informatives sobre el Cicles Formatius de Grau Mitjà i de Grau Superior

S’han publicat unes guies informatives sobre el Cicles Formatius de Grau Mitjà i de Grau Superior. Les guies es poden consultar aquí:

Guies informatives

 

 

Publicat dins de Informació sistema educatiu | 1 comentari

Informació de les sortides en acabar l’ESO sense Graduat

Informació orientativa de les sortides en acabar l’ESO sobre l’oferta disponible a la nostra zona per aquells alumnes que no assoleixin el graduat en ESO.

treball_individual01

1.- Programes de formació i inserció: Destinats a joves majors de 16 anys, sense graduat en ESO, amb voluntat de formar-se en un ofici per accedir a un lloc de treball o reinserir-se en el sistema educatiu. Es dona una formació professionalitzadora bàsica,  seguiment individualitzat tutoritzat i accions d’inserció en el món laboral i/o la continuïtat formativa. Com tenir més informació?

Oferta prevista a la zona:

CALELLA

ESCOLA PIA DE CALELLA
Jovara, 39   937690455
Auxiliar de reparació i manteniments de vehicles lleugers.

MATARÓ

AJUNTAMENT  (Servei de Formació) –  Can Noe     Josep Punsola, 38 Barri Rocafonda  Autobús nº3 (estació tren- av. Perú) 931695142  – 937964801
Auxiliar en imatge personal: perruqueria i estètica.
Auxiliar en muntatges d’instal·lacions d’electricitat, d’aigua i gas
Auxiliar de reparació i manteniments de vehicles lleugers
Auxiliar de muntatge i manteniment d’equips informàtics
Auxiliar en comerç i atenció al públic
Auxiliar en activitats d’oficina i serveis administratius

ENSENYAMENT / AJUNTAMENT – Josep Punsola, 45-47     937964801
Auxiliar d’electromecánica
Auxiliar de cuina i de serveis de restaurador

ESCOLA PIA DE MATARO – Pl. Sta., Anna, 1     937901627
Auxiliar d’activitats d’oficina i serveis administratius generals
Auxiliar de muntatge d’instal·lacions elèctriques

GREMI D’HOTELERIA DE TURISME  – Jaume Recoder, 53, 1-5      937985558
Auxiliar de serveis hotelers

OBRA SALESIANA –  Puig i Cadafalch. 80     937578489
Auxiliar de reparació i manteniments de vehicles lleugers
Auxiliar de muntatge i manteniment d’equips informàtics

PINEDA DE MAR

ENSENYAMENT /AJUNTAMENT Promoció econòmica – Carrer de la Riera, 31    937671560
Auxiliar en muntatges d’instal·lacions d’electricitat, d’aigua i gas
Auxiliar de vendes, oficina i atenció al públic

IES EUCLIDES – Passeig d’Europa, 65   937693776
Auxiliar de pintura

2.- Preparació de la prova d’accés als Cicles formatius de grau mitjà

Més informació: Web del Departament d’Ensenyament

3.- Centres de Formació d’Adults, depenent del Departament de Benestar Social, més proper al nostre centre per tal que els alumnes que vulguin puguin realitzar el curs preparatori per a la prova d’accés als cicles formatius de grau mitjà o el Graduat:

REGIDORIA D’ENSENYAMENT –  Ajuntament
ARENYS DE MUNT
Telèfon 93 793 79 80
Cursos preparació accés als CFGM
Cursos preparació Graduat – Educació d’Adults  (Sergi Ruiz)

Més información web del  Departament Ensenyament.

ESCOLA DE FORMACIÓ D’ADULTS CAN NOE
Poeta Punsola, 45-47   Telèfon: 93 796 48 01
MATARÓ
Web informació Can Noe

ESCOLA DE FORMACIÓ D’ADULTS CAN MARFÀ
Plaça dels Bous, 5  Mataró 08301, Barcelona. Telèfon 93 7962984
MATARÓ
Web información Can Marfà

4.- Oficina d’inserció laboral : El centre de referència del més proper al nostre institut, al qual es poden adreçar els alumnes perquè siguin introduïts en la xarxa i se’ls pugui oferir cursos de formació ocupacional:

SERVEI D’OCUPACIÓ (Mercè Vives)
Sant Pau, 2,  1º planta
ARENYS DE MUNT
Telèfon 93 793 77 10

5.-  Oficina de treball de la Generalitat: Apuntar-se a l’atur i se’ls pugui oferir cursos de formació ocupacional:

OFICINA DE TREBALL DE LA GENERALITAT (OTG)
Carrer Elisenda de Montcada, 65 baixos
PREMIA DE MAR
Telèfon: C: 937905608         D: 937909166     F: 937905366
Cursets que ofereixen http://www.oficinadetreball.cat/

6.- Formació específica no reglada en acadèmies privades

ARENYS DE MAR
CENTRE D’ESTUDIS FERMAT, SL – Riera Pare Fita, 86   937958100   937957727
Auxiliar d’àrea comercial. Creació i gestió d’empreses.
Cursos per aturats.

7.-Institut Obert de Catalunya

Poden accedir a l’Institut Obert de Catalunya totes les persones que volen estudiar de manera no presencial i tenen més de 18 anys. De manera excepcional, també hi poden estudiar persones de menys de 16 anys però ho han de sol·licitar a la Direcció General d’Atenció a la Comunitat Educativa del Departament d’Ensenyament.
Oferta d’estudis

  • Graduat en educació secundària (GES)
  • Batxillerat
  • Cicles formatius de formació professional
  • Idiomes
  • Curs de preparació per a les proves d’accés als cicles formatius de grau superior
  • Formació professional no reglada
  • Formació pedagògica i didàctica – Màster equivalent

 

Publicat dins de Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

QÜESTIONARI

orientacio_escolar_jcruzSESSIÓ :

Objectius:

-Aquest qüestionari t’ajudarà a reflexionar sobre les teves aptituds, les preferències respecte d’algunes activitats i professions, les teves característiques personals i la teva actitud respecte al món laboral.

Activitats

– Accés al qüestionari >>>>>.

– Fitxa de reflexió final: fitxa personal.

– Posta en comú. A continuació s’exposen idees que ajuden a fer una valoració compartida del qüestionari a la classe:

    1. Anàlisi i valoració de la primera gràfica de l’informe (entorns professionals)
      • Quins entorns professionals són significatius; per què.
      • Amb quin dels entorns es quedaria; quin li interessa més.
      • Si està d’acord amb els resultats; per què.
      • Si no hi està d’acord, quin entorn o entorns triaria; per què.
      • Si tots o la majoria d’entorns tenen puntuacions baixes (per sota del 60%), quina creu que en pot haver estat la causa.
      • Per contra, si tots o la majoria d’entorns tenen puntuacions altes, com ho pot explicar.
      • Quins estudis i professions comparteixen més d’un entorn, etc.
    2. Anàlisi i valoració de la segona gràfica de l’informe (factors personals). Cal tenir en compte aquells factors que són més o menys significatius i parlar-ne. Una proposta de guió podria ser:
      • Quins són els factors personals que han sortit més alts; per què.
      • En quins entorns demostra més aptituds i en quins més interessos; per què.
      • Quin paper juga la seva personalitat en l’elecció d’un entorn professional.
      • Si triaria un entorn professional on la personalitat li sortís baixa, o on els valors ocupacionals fossin baixos; per què.
      • Què vol dir quan la majoria de factors d’un entorn professional són alts o baixos.
Publicat dins de Autoconeixement | Deixa un comentari

13.Pel·lícula Espera al último baile. Descobrir vocacions professionals.

SESSIÓ 12:

Objectius

– Aprendre a interpretar emocions, sentiments i valors. – Descobrir vocacions professionals.

Activitats

Veure la pel·lícula Espera al último baile Final 40 minuts. Fitxa 12. El qüestionari consta de 10 preguntes la finalitat de les quals és guiar l’alumne en el visionat del film i preparar la reflexió sobre els temes a treballar posteriorment. Seguidament té lloc una posada en comú-debat a partir del qüestionari anterior que persegueix l’intercanvi d’idees entre els alumnes al voltant dels aspectes que es treballaran.

Publicat dins de Autoconeixement | Deixa un comentari

11. ESPERA AL ÚLTIMO BAILE 2. Aprendre a reconèixer valors.

SESSIÓ 11:

Objectius

– Aprendre a interpretar emocions, sentiments i valors. – Descobrir vocacions professionals.

Activitats

Veure la pel·lícula Espera al último baile Segona part de 40 minuts Fitxa 11. Reflexió i treball personal. Acabar la fitxa.

Publicat dins de Autoconeixement | Deixa un comentari

L’orientació acadèmica i professional en aquests temps incerts

“Es difícil hablar de la perseverancia y el gusto del trabajo en un país en el que tantos millones de personas carecen angustiosamente de él. Aun así, y dejando las responsabilidades de la ciudadanía en el lugar que les corresponde, el único remedio aceptable que conozco contra el desaliento del oficio es el oficio mismo.” (Antonio Muñoz Molina, 25-10-2013)

 

 

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari