Doble titulació d’ESO per evitar que els alumnes hagin d’escollir entre FP i batxillerat a 3r d’ESO

jm_fp_batxillerat

 

Ensenyament crea un títol mixt d’ESO per esquivar la LOMCE.

Els alumnes de 4t mantindran oberta l’opció de batxillerat i FP fent dues matèries més.

Els estudiants catalans d’educació secundària obligatòria (ESO) no tindran per què decidir als 15 anys, abans d’arribar al quart i últim curs d’aquesta etapa educativa, si el seu és el batxillerat o bé la formació professional (FP), com preveu la llei orgànica per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE). En lloc d’això, els alumnes podran cursar una titulació mixta d’ESO que els permetrà accedir, a continuació, a qualsevol d’aquestes dues modalitats d’estudis postobligatoris.

El reial decret de currículum de la secundària i el batxillerat del ministeri d’Educació, Cultura i Esports aprovat el divendres 26 de desembre, que forma part de la LOMCE,  obliga els alumnes han d’escollir després de tercer d’ESO si voldran estudiar FP o batxillerat. Peró el departament d’Ensenyament impulsarà una doble titulació d’ESO que permetrà als alumnes examinar-se tant de la revàlida necessària per accedir al batxillerat com de la revàlida necessària per accedir a la formació professional.

Aquesta mesura evitarà que els alumnes hagin d’escollir al final del tercer curs d’ESO si volen estudiar FP o batxillerat.

Això a la pràctica implicarà que els alumnes d’ESO de Catalunya hauran de cursar dues assignatures més i al final del quart curs de l’educació secundària podran fer tant la revàlida per accedir al batxillerat com la revàlida per accedir a la FP. Però tots continuaran estudiant junts fins al final de la formació obligatòria.

Fonts:
http://www.ara.cat/societat/Ensenyament-titulacio-descollir-FP-Batxillerat_0_1279672148.html
http://www.elperiodico.com/es/noticias/sociedad/ensenyament-crea-titulo-mixto-eso-para-esquivar-lomce-3830058
http://www.ccma.cat/324/Ensenyament-prepara-una-doble-titulacio-dESO-per-poder-accedir-tant-a-lFP-com-al-Batxillerat/noticia/2627141/

 

Publicat dins de Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

Les PAU i els tribunals específics (Tribunals no ordinaris PAU)


 

El Departament d’Educació ha fet públic al portal de centres com sol·licitar l’accés al Tribunal Ordinari Específic (TOE) de les proves d’accés a la universitat (PAU) per

pels estudiants que tenen algun trastorn de l’aprenentatge, dislèxia o bé alguna discapacitat igual o superior al 33% poden sol·licitar la realització de les proves amb adaptacions específiques, d’acord amb les indicacions de l’Oficina d’Accés a la Universitat (a través del centre de batxillerat per a alumnes que estiguin cursant 2n i directament l’alumne interessat si es presenta per lliure).

D’altra banda, l’alumnat diagnosticat d’algun trastorn o dificultat d’aprenentatge (TDAH, TDA, Dislèxia, etc.), però que no té el certificat de minusvalidesa emès per l’ICASS, pot sol·licitar disposar de més temps en el Tribunal Ordinari (fins a 30 minuts més per examen) per a la realització de les PAU.

Per a la convocatòria de juny s’estableix un Tribunal especial i d’incidències, per a aquells alumnes que necessitin una atenció especial.

1.- Tribunal especial i d’incidències. Aquest tribunal atén tant a les persones amb un grau de discapacitat (igual o superior al 33%).

2.- Tribunal ordinari específic per alumnes amb necesitats específiques de suport educatiu (dislèxia). Aquest tribunal està adreçat a l’alumnat amb dislèxia, atès que disposa d’uns criteris de correcció adaptats a les matèries de llengües. Els criteris que utilitza el Tribunal Ordinari Específic (TOE) són que deixen mig hora més, recorden uns consells a l’inici de la prova, les matèries s’avaluen en funció del contingut per ell mateix i no per la presentació o per la forma d’expressió en els exàmens de les matèries que no siguin les de llengua, les faltes d’ortografia NO poden penalitzar en la nota final i en les matèries de llengües donen unes pautes concretes de correcció. Veure pautes orientatives de correcció (PDF).

3.- Tribunal ordinari específic per a alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (TDA/TDAH i altres trastorns d’aprenentatge). Hi ha un tribunal  específic per aquest l’alumnat diagnosticat d’algun trastorn o dificultat d’aprenentatge (TDAH, TDA i altres trastorns), sense minusvalidesa acreditada pel SISPAP igual o superior al 33%, pot sol·licitar disposar de temps addicional (fins a 30 minuts més per examen) per a la realització de la PAU.

I per a més informació dels Tribunals no ordinaris de les PAU.

Aquest tràmit l’ha de sol·licitar el centre escolar, però si es matricula per via lliure pot adreçar-se a:

Oficina d’Accés a la Universitat
Lloc: Via Laietana 2
08003 Barcelona Telf 93 552 69 80

Aquí teniu la web del Departament amb el resum dels Tribunals de les PAU.

Publicat dins de General, Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

PLORDICOCO

Xerrada_emprenedoria_JosepComas_nov2014_1 Xerrada_emprenedoria_JosepComas_nov2014_2 Xerrada_emprenedoria_JosepComas_nov2014_3

Avui ens ha fet una interessant xerrada en Josep Comas, empresari del món de l’oci i el turisme. En aquesta xerrada, en Josep ens ha explicat la seva història, de com ha arribat on és ara. Un relat de superació  i, sobretot , de motivació personal per les coses que li agraden, que comença a una fàbrica textil i que arriba, en aquests moments, al càrrec de nombroses empreses del món de l’esport i de l’oci. Explicant com de ben jove d’una situació li ha portat a d’altres,  aprofitant les experiències apreses. També ens ha donat bons consells  i ens ha volgut transmetre  no només el que és necessari per triomfar en el món empresarial, sinó a la vida. Parlant de l’èxit, afirma que no tot l’objectiu final es l’èxit material, i que la clau d’aquest és tenir uns interessos que t’omplin com a persona. Tot plegat, de ben segur que la xerrada ha estat molt productiva per als alumnes ja que han pogut veure el món empresarial des del punt de vista d’un empresari. És a dir, per primer cop han tingut la oportunitat de veure aquest món des de dins, i no des de la teoria que ofereix un llibre o uns apunts. La necessitat de realitzar un estudi de mercat abans d’engegar un negoci, la importància d’una bona promoció,  l’ús de les noves tecnologies, l’especialització en el negoci, …  són aspectes importants a tenir en compte. Una regla mnemotècnica que ens ha transmès, que va rebre del seu pare i que mai ha oblidat, és la següent PLORDICOCO:

PL – PLANIFICAR

OR – ORGANITZAR

DI – DIRIGIR

CO – COORDINAR

CO – CONTROLAR

Jo voldria afegir un detall, que sense esforç i  ni constància res de tot això no és posible. Gràcies Josep.

http://www.jalpiaventura.com/

 

 

Publicat dins de Emprenedoria | Deixa un comentari

Dubtes i preguntes més freqüents sobre els estudis.

dubtes

DUBTES I PREGUNTES

ORIENTACIÓ ACADÈMICA I PROFESSIONAL

1.- Com puc informar-me sobre les possibilitats laborals i educatives que tinc?

Consulta amb el teu tutor o amb l’especialista d’orientació educativa del centre l’opció més adequada. Hi ha una àmplia xarxa de punts d’informació juvenils que s’encarreguen d’informar-te sobre els recursos de formació i inserció laboral de la teva zona.

En aquesta web “estudiar a Catalunya” trobaràs un espai amb recursos d’orientació educativa, acadèmica i professional per facilitar la tria d’estudis dels joves, i propostes per a un bon acompanyament des dels centres i les famílies.

2.- On em poden fer un qüestionari d’orientació profesional?

Si estas fent l’ESO, pots dirigir-te al teu tutor/a i l’orientador/a del teu centre per ajudar-te en el teu procés de presa de decisions.

3.- Puc treballar al mateix temps que estudio?

Modalitats de formació flexilble:

  • Formació a distància a través de l’Institut Obert de Catalunya (IOC)
  • Fomació professional dual
  • Formació d’adults
  • Matriculació de mòduls i/o unitats fomatives per separat
  • Formació Contínua

PROVES D’ACCÉS CFGS

1.- Quins són els requisits per a presentar-se a la prova d’accés de grau superior?

Per poder fer la prova d’accés a grau superior cal tenir els 19 anys o complir-los durant l’any en que es fa la prova.

2.- Sense la prova d’accés a cicles formatius de grau superior,  hi ha la possibilitat de matricular-se en un cicle formatiu de grau superior?

Sí, amb els requisits següents:

  • Tenir el títol de batxillerat o equivalent a efectes acadèmics.
  • Tenir un títol d’FP2 o equivalent.
  • Tenir el títol de Tècnic CFGM.
  • Haver aprovat la prova d’accés a la universitat per a majors de 25 anys.
  • En el cas que es compleixin els requisits d’estar exempt de la part comuna i específica de les proves d’accés.

En cas de voler accedir als CFGS d’ensenyaments esportius i d’arts plàstiques i disseny, s’ha d’haver cursat el grau mitjà de la mateixa especialitat.

 3.- Es pot demanar l’exempció parcial de la prova d’accés als cicles formatius de grau superior?

Sí, en els supòsits següents:

  • Exempció de la matèria de llengua catalana les persones que acrediten menys de dos anys de residència a Catalunya.
  • Exempció de la part comuna per haver superat:
    • La prova d’accés a cicles de grau superior de formació professional
    • Les proves d’accés de caràcter general a cicles de grau superior d’ensenyaments d’arts plàstiques i disseny.
  • Exempció de la part específica:
    • Les persones que tenen un títol de tècnic o tècnica del mateix grup d’itineraris que el cicle formatiu de grau superior a què es vol accedir.
    • Per al cicle formatiu de grau superior d’animació d’activitats físiques i esportives, les persones que acrediten la condició d’esportistes d’alt nivell o d’alt rendiment.
    • Per acreditació de competències o superació de mòduls formatius associats a una unitat de competència.
    • Les persones que tenen experiència laboral, esportiva o en tasques de voluntariat relacionades amb el cicle formatiu a què volen accedir.
  • Exempció total de la prova:
    • La poden sol·licitar les persones que compleixen algun dels requisits d’exempció de la part comuna i algun dels requisits de la part específica.

4.- On es pot trobar models de proves d’accés a als cicles formatius?

Es pot trobar models de prova en el web Estudiar a Catalunya.

 

PROVES D’ACCÉS CICLES FORMATIUS DE GRAU MITJÀ

1.-  Es pot accedir a un cicle formatiu de grau mitjà sense tenir el graduat en ESO?

Sí, mitjançant:

  • Les proves d’accés.
  • El curs específic per a l’accés.
  • A partir d’haver obtingut una qualificació de 8 o més en els mòduls obligatoris A i B d’un Programa de qualificació professional inicial (PQPI), o bé haver superat el mòdul C de caràcter voluntari.

Més información a la web.

2.- Quins són els requisits per a presentar-se a les proves d’accés a CFGM?

Cal tenir 17 anys o complir-los l’any en que es fa la prova.

3.- On prepararen per les proves d’accés a cicles formatius de grau mitjà?

Als centres i aules de formació per a persones adultes i en altres centres autoritzats pel Departament d’Ensenyament.

4.- Es pot sol·licitar l’exempció de la prova d’accès als cicles formatius de grau mitjà si s’ha fet un PQPI?

  • Poden sol·licitar l’exempció de l’àmbit cientificotecnològic les persones que cursen amb aprofitament i superen un programa de qualificació professional inicial.
  • Poden sol·licitar l’exempció total de la prova les persones que van superar els mòduls obligatoris A i B d’un programa de qualificació professional inicial amb una qualificació final igual o superior a 8.

5.- Els títols obtinguts mitjançant la modalitat de formació professional a distància tenen la mateixa validesa que els realitzats assistint a classe?

Si, la titulació és la mateixa.

6.- Es poden cursar tots els mòduls d’un cicle formatiu en la modalitat a distància?

Si, excepte el mòdul formatiu presencial i obligatori de Formació en un Centre de Treball (FCT). Aquest es pot convalidar mitjançant l’acreditació de l’experiència laboral.

7.- On es pot demanar els recursos addicionals necessaris per poder fer la prova d’accés als cicles formatius per alumnat amb discapacitats?

Les persones amb necessitats específiques derivades de discapacitats físiques i/o sensorials i que tinguin la declaració legal del CAD poden sol·licitar els recursos

 

PREGUNTES MÉS FREQÜENTS NEE

1.- Es poden fer adaptacions al batxillerat?

Sí, mitjançant la confecció d’un pla individualitzat, en cas d’altes capacitats intel·lectuals, necessitats educatives específiques, discapacitats físiques o sensorials o combinació amb estudis de música o dansa o pràctica intensiva de l’esport. Les adaptacions inclouen: criteris d’avaluació, durada i en casos excepcionals, supressió d’alguna matèria. No s’adaptaran els objectius o continguts fonamentals del batxillerat.

2.- Es poden fer adaptacions als cicles formatius?

Sí, mitjançant la petició a la Direcció General d’una modificació curricular en el cas de posseir el CAD o certificat mèdic. Les adaptacions inclouen: criteris d’avaluació, durada i en casos excepcionals, supressió d’alguna matèria. No s’adaptaran els objectius o continguts fonamentals del cicle, tot i que es podran acreditar, en cas de no consecució de tot el cicle, les unitats de competència corresponents.

3.- On es poden demanar els recursos addicionals necessaris per tal que alumnat amb discapacitats pugui fer la prova d’accés als cicles formatius?

Les persones que tinguin el CAD o un certificat mèdic que acrediti discapacitats físiques o sensorials poden sol·licitar els recursos addicionals necessaris al Departament d’Ensenyament.

4.- Es poden adaptar les PAU (Proves d’accés a la Universitat?)

Sí, en cas de presentar el Pla Individualitzat de l’alumne i/o el CAD o certificat mèdic acreditatiu. Les PAU es poden adaptar per a l’alumnat amb discapacitat física o sensorial i per a l’alumnat amb necessitats educatives específiques.

5.- Es pot adaptar l’ESO?

Cal que ho consultis amb el teu tutor/a, orientador/a del teu centre educatiu o l’EAP (Equip d’Assessorament Psicopedagògic).

FORMACIÓ DE PERSONES ADULTES

1.- Com es pot obtenir el graduat en Educació Secundària Obligatòria?

A través de 3 vies:

  • Títol de GESO en escoles d’adults. Aquesta formació es pot cursar de manera presencial als centres i aules de formació de persones adultes.
  • Títol de GESO a distància a l’Institut Obert de Catalunya (IOC).
  • Proves lliures per a l’obtenció del graduat en Educació Secundària Obligatòria que convoca el Departament d’Ensenyament.

2.- Què es pot estudiar en els centres de formació de persones adultes?

Els centres i les aules de formació de persones adultes ofereixen, en horari de matí, tarda i vespre, els següents ensenyaments i programes de formació:

  • Ensenyaments inicials i bàsics.
  • Formació Instrumental.
  • Educació Secundària per a les persones adultes.
  • Preparació per a les proves d’accés a cicles formatius i a la universitat per a majors de 25 anys.
  • Competències per a la societat de la informació: informàtica a nivell d’usuari.

3.- Quan és el període de matriculació en els centres de formació de persones adultes?

La preinscripció s’ha de fer al juny i la matriculació al setembre. Excepcionalment, cada centre o aula pot admitir matrícules en altres dates sempre i quan disposi de places disponibles.

 4.- Quants cursos dura l’ESO en les escoles d’adults?

Normalment dos cursos acadèmics. Aquesta durada es pot flexibilitzar per a aquelles persones que ho necessitin en funció de la seva disponibilitat o ritme d’aprenentatge.

 5.- Com funcionen les proves lliures per obtenir el graduat en Educació Secundària Obligatòria?

Cal tenir 18 anys l’any de la realització de la prova. La prova està estructurada en tres àmbits:

  • àmbit de comunicació
  • àmbit científicotecnològic
  • àmbit social

La superació dels tres àmbits comporta l’obtenció del títol del graduat/da en educació secundària obligatòria.

6.- Els alumnats amb discapacitats físiques i/o sensorials tenen un tutor en la universitat? Reben support especial o atenció educativa específica?

El servei que ho gestiona a la UB s’anomena Oficina de Programes d’Integració (del Servei d’Atenció a l’Estudiant). Aquest servei també està disponible a d’altres universitats.

 

ENSENYAMENTS D’IDIOMES

1.- Quina és l’edat mínima per poder estudiar a l’Escola Oficial d’Idiomes?

Per estudiar a l’Escola oficial d’idiomes cal tenir, com a mínim, el 2n curs d’ESO (o equivalent) aprovat en el moment de fer la matrícula. Aquesta condició és vàlida tant per estudiar a l’EOI com per matricular-se per lliure.

2.- Es pot obtenir el First Certificate a l’escola oficial d’idiomes?

No. A les EOI es poden treure les següents certificacions oficials d’idiomes:

  • Certificat de cicle elemental que correspon al nivel B1 del marc europeu comú de referència per a les llèngües.
  • Certificat d’aptitud que correspon al nivel B2 del marc europeu comú de referència per a les llèngües.

 

ENSENYAMENTS ESPORTIUS

1.- Com es pot accedir a un cicle formatiu de grau mitjà d’esports?

Per accedir al primer nivell de grau mitjà d’una modalitat esportiva cal superar la prova específica d’accés, i tenir el títol de graduat en Educació Secundària Obligatòria (o equivalent a efectes acadèmics).
Si no es té el graduat en educació secundària obligatòria també pots accedir si superes la prova d’accés general i especifica al cicle formatiu de grau mitjà d’ensenyaments esportius.

2.- Com es pot accedir a un cicle formatiu de grau superior dels ensenyaments d’esports?

Per accedir al grau superior cal tenir el títol de tècnic o tècnica de la modalitat, especialitat o disciplina esportiva corresponent, tenir el títol de batxiller (o equivalent a efectes acadèmics) i superar la prova específica d’accés o acreditar els mèrits esportius corresponents de la modalitat o especialitat. Per poder fer aquesta prova cal tenir 19 anys o complir-los l’any en què es fa la prova.

3.- L’alumnat amb discapacitat, té la possibilitat de realitzar una prova adaptada per accedir als diferents ensenyaments esportius?

Si. Les persones amb discapacitats que requereixin una adaptació de la prova i que tinguin la declaració legal de disminució, podran sol·licitar l’adaptació i/o els recursos addicionals necessaris per desenvolupar-la.

 

ENSENYAMENTS ARTÍSTICS

1.- Com es pot accedir als cicles formatius de grau mitjà d’arts plàstiques i disseny?

Les persones que volen accedir un cicle de formació específica de grau mitjà d’arts plàstiques i disseny però no tenen el graduat en educació secundària (o d’estudis declarats equivalents), han de superar la part comuna i la part específica de la prova d’accés. Per presentar-se a la prova cal tenir complerts 17 anys o complir-los l’any natural en que es fa la prova.
Les persones que tenen el graduat en educació secundària (o un títol equivalent) només han de fer la part específica.

2.- Es pot combinar el batxillerat amb els meus estudis de música o dansa?

Sí, mitjançant els ensenyaments integrats.
També es pot fer la modalitat artística de batxillerat.

3.- Què cal fer per accedir als ensenyaments d’art dramàtic?

Per accedir a aquests ensenyaments cal tenir el batxillerat (o equivalent o superar la prova d’accés a la universitat per a majors de 25 anys) i superar la prova d’accés de l’Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona.

 

EDUCACIÓ SECUNDÀRIA OBLIGATÒRIA

1.- Qui selecciona les matèries de 4t d’ESO que cursarà l’alumnat?

L’alumnat és qui decideix quines matèries optatives i específqiues vol cursar. Previament, el centre portarà a terme un procès d’informació i orientació a l’alumnat i la família per afavorir la presa de decisions per afavorir que l’elecció de les opcions i matèries escollides siguin les més adequades als seus interessos i la seva orientació formativa posterior.

2.-Si es repeteix 4t d’ESO, es poden canviar les matèries optatives i específqiues de modalitat?

Sí, en cas de repetició es pot canviar de modalitat.

3.- Sense graduat en ESO què es pot estudiar?

En funció de l’edat hi ha diferents opcions:

  • Repetir curs un màxim de dues vegades per tal d’obtenir el graduat en educació secundària obligatòria. Fins els 18 anys.
  • Preparar les proves d’accés a CFGM. Les persones que volen accedir a un cicle formatiu de grau mitjà d’arts plàstiques i disseny o d’ensenyaments d’esports i no tenen la titulació necessària, poden fer-ho si superen les proves específica i comuna d’accés que un cop l’any convoca el Departament d’Ensenyament.
  • Curs específic per l’accès a Cicles de Grau Mitjà. Cal tenir 17 anys.
  • Fer un PQPI (Programa de Qualificació Professional Inicial). Si es superen tots els mòduls del Programa (Obligatòris:A – B i Voluntàri: C) s’obté també el títol de Graduat en ESO. Fins els 21 anys.

4.- Amb 17 anys, es pot cursar la formació del Graduat en ESO en un centre o aula de formació de persones adultes?

El requisit per poder cursar la fomació del graduat en ESO en un centre o aula de formació de persones adultes és tenir, com a mínim, 18 anys l’any natural en què s’inicia la formació.
Amb caràcter excepcional, es pot autoritzar la incorporació a les persones que l’any natural en què inicien la formació tenen entre 16 i 17 anys si:

  • per motius laborals no poden seguir els estudis de règim ordinari.
  • estan en procés d’obtenció d’un permís de treball.
  • són esportistes d’alt rendiment que no poden incorporar-se al sistema educatiu ordinari.
  • tenen necessitats específiques justificades que ho fan aconsellable.
  • cursen o han cursat programes de qualificació professional inicial.

5.- Sense el títol de graduat en l’ESO i amb 18 anys què es pot estudiar?

Si fa menys de dos anys que l’alumnat ha finalitzat l’ESO i no té més de cinc matèries suspeses, es pot presentar a les proves que convoca el centre on va cursar l’ESO per obtenir el títol.
Assistir a un centre o un aula de formació de persones adultes durant un curs acadèmic i assolir els objectius del cicle.
Estudiar a l’Institut Obert de Catalunya (IOC).
Presentar-se a les proves lliures per a l’obtenció del graduat en educació secundària que es convoquen dues vegades a l’any.

6.- Es pot estudiar l’Educació Secundària Obligatòria a distància?

Sí, es pot estudiar a l’Institut Obert de Catalunya. Els requisits són:

  • Tenir més de 18 anys.
  • Tenir entre 16 i 18 anys i trobar-se en alguna de les circumstàncies següents:
    • Viure lluny d’un centre d’ensenyament o viure a l’estranger.
    • Tenir alguna discapacitat.
    • Formar part de col·lectius especials com ara esportistes o músics.
    • Treballar.
    • Altres circumstàncies, que hauran de ser valorades per la direcció del centre.

L’alumnat menor de 16 anys només es podrà inscriure a l’IOC de forma extraordinària, prèvia autorització del Departament d’Ensenyament.

7.- El Graduat Escolar es pot convalidar pel Graduat en ESO?

No. A nivell acadèmic el graduat escolar és equivalent al 2n d’ESO.
El títol de tècnic auxiliar (FP1) i el 2n de BUP, fins a dues assignatures suspeses, si que són equivalents al Graduat en Educació Secundària Obligatòria.
Cal tenir en compte, però, que a nivell laboral el graduat escolar si que equival al graduat en ESO.

8.- Amb el graduat en educació secundària obligatòria, quins itineraris es poden seguir?

Batxillerat: El batxillerat prepara l’alumnat per cursar estudis posteriors, tant cicles formatius de grau superior com universitaris, i per a l’accés al món laboral.
Cicles formatius de grau mitjà: La formació professional capacita per a l’exercici qualificat de diverses professions i proporciona la formació necessària per adquirir la competència professional pròpia de cada títol i comprendre l’organització i les característiques del sector corresponent.
Ensenyaments artístics: estudis relacionats amb les arts plàstiques i el disseny estructurats en cicles formatius de grau mitjà.
Ensenyaments esportius.

9.- Amb el Graduat en ESO es pot cursar un Programa de Qualificació Professional Inicial (PQPI)?

No. Per cursar programes de qualificació professional inicial (PQPI) es un requisit no tenir el graduat en ESO, i es prioritza a qui no té més de 21 anys.

 

CICLES FORMATIUS

1.- Es pot estudiar un cicle formatiu a distància?

Sí, a l’Institut Obert de Catalunya.

2.- Es pot estudiar un cicle formatiu matriculant-se només d’alguns mòduls formatius?

Sí. Un cop finalitzat el procés ordinari de matrícula els centres públics oferten la matrícula parcial dels mòduls formatius on quedin places vacants.

3.- Si es supera el cicle formatiu de formació professional, es pot obtenir el carnet d’instal·lador de forma automàtica?

En acabar el cicle formatiu, l’alumnat que obtingui el títol corresponent, rebrà també un certificat que acrediti que compleix els requisits per l’obtenció directa del carnet o carnets a què dóna accés el títol obtingut i l’haurà de presentar al Departament d’Empresa i Ocupació per sol·licitar-lo.

 

BATXILLERAT

1.- Es pot fer la matrícula d’algunes matèries de Batxillerat o s’ha de fer la matrícula del curs sencer?

Es pot fer la matrícula de matèries soltes en algun d’aquests supòsits:

  • Si es cursa el batxillerat a distància o nocturn.
  • Si es repeteix primer o segon curs.
  • L’alumnat passa al segon curs quan han superat totes les matèries de primer curs o tenen avaluació negativa en dues matèries com a màxim.
  • L’alumnat que passa al segon curs sense haver superat totes les matèries s’ha de matricular de les matèries pendents del curs anterior. Els centres han d’organitzar les consegüents activitats de recuperació i l’avaluació de les matèries pendents.

2.- Quantes modalitats de batxillerat existeixen?

Es pot escollir entre tres modalitats de batxillerat:

  • Arts.
  • Humanitats i ciències socials.
  • Ciències i tecnologia.

La modalitat que es triï el primer any es mantindrà durant els dos cursos del cicle.

3.- Es poden fer pràctiques a una empresa al Batxillerat?

Si. L’estada a l’empresa és una matèria optativa del batxillerat que té com a objectiu fer conèixer a l’alumnat la realitat del món laboral. L’estada a l’empresa es farà prioritàriament a partir del 3r trimestre del primer any o bé durant el mes de setembre posterior.

4.- Superat el cicle formatiu de grau mitjà, es convaliden matèries de Batxillerat?

Sí, els alumnats procedents de cicles formatius poden accedir a 1r de batxillerat amb l’exempció del treball de recerca i de les matèries optatives.

5.-Amb el títol de Tècnic auxiliar d’FP1, es pot accedir al Batxillerat?

Sí, es pot accedir. El Títol de Tècnic auxiliar (FP1) és l’equivalent a efectes acadèmics al títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria.

6.- Es pot cursar el batxillerat en un temps inferior a dos cursos?

Si, per l’alumnat amb altes capacitats intel·lectuals i elevat rendiment acadèmic. Excepcionalment, els centres podran autoritzar plans individuals que comportin la reducció o ampliació, més enllà dels límits previstos amb caràcter general de la durada de l’etapa.

Font: http://www.xtec.cat/web/curriculum/pmf/orientacio

Publicat dins de Informació sistema educatiu | 8 comentaris

Proves d’avaluació diagnòstica de 3r d’ESO

impacte

L‘avaluació diagnòstica. Característiques i finalitats

  • D’acord amb la Llei d’Educació de Catalunya i amb la legislació vigent, tal i com es preveu en les resolucions per a l’organització i el funcionament dels centres, tots els centres han de fer una avaluació de diagnòstic, centrada en les competències bàsiques del currículum.
  • L’avaluació diagnòstica té caràcter orientador i formatiu per als centres. No determina, per tant, l’expedient acadèmic individual de l’alumnat.
  •  L’avaluació diagnòstica avalua l’assoliment de la competència comunicativa lingüística i de la competència matemàtica al final del tercer curs d’educació primària i al final del segon curs de l’ESO (encara que s’apliqui a principis de tercer d’ESO).
  •  Els resultats de la prova, conjuntament amb altres indicadors, ajuda els centres a analitzar, valorar i reorientar, si cal, la pràctica docent per assolir les competències i els aprenentatges que estableix el currículum.

Alumnes que han de fer la prova

  • Les proves s’administren als alumnes de tercer d’ESO. D’aquesta manera s’assegura que, en el moment de fer les proves, els alumnes hagin cursat íntegrament els aprenentatges previstos.
  • El temps previst per a l’aplicació de cada una de les proves és d’una hora.
  • El centre decideix el dia o els dies concrets que es fan aquestes proves, dins de la quinzena prevista. Tots els grups han de fer la mateixa prova simultàniament.

Curs i dates en què s’apliquen les proves. ESO

  • Les proves s’apliquen al mig de cadascuna de les etapes de l’educació obligatòria, en aquest cas al principi de tercer curs d’ESO.
  • Les proves de tercer d’ESO s’han d’aplicar entre els dies 13 i 24 d’octubre de 2014.
  • El centre decideix el dia o els dies concrets en què es fan les proves, dins de la quinzena prevista. És important que tots els grups facin la mateixa prova simultàniament.
  • El centre pot decidir administrar de manera flexible el temps d’aplicació de cada un dels quaderns.

Estructura i contingut de les proves. ESO

Competència comunicativa lingüística (tercer d’ESO)

Hi ha un quadern independent per a cadascuna de les proves: la de llengua catalana, la de llengua castellana i la de la varietat aranesa de la llengua occitana, que només s’aplica a l’Aran. A cada quadern hi ha:

  • Dos textos amb preguntes de comprensió lectora.
  • Preguntes d’expressió escrita (organització del text i correcció lingüística).
  • Un exercici d’expressió escrita (una redacció breu).

En la major part de les preguntes, cal triar la resposta correcta entre quatre opcions. Hi ha preguntes on s’ha de marcar si una afirmació és vertadera o falsa i n’hi ha alguna de resposta oberta, en què cal escriure una resposta clara.

Comprensió lectora. S’avaluen:

– L’obtenció i localització de la informació:
– La interpretació i organització de la informació.
– La reflexió sobre el text.

Expressió escrita. S’avaluen:

– La competència discursiva (l’adequació del registre a la situació comunicativa, la coherència i la cohesió del discurs).
– La competència lingüística (l’ús del lèxic, l’ortografia i les estructures morfosintàctiques bàsiques de la llengua).
– Els aspectes formals (la presentació i la grafia).

Les preguntes amb què s’avaluen les capacitats de comprensió lectora es valoren amb 0 i 1 punts. La competència discursiva i lingüística es valoren entre 0 i 4 punts. Els aspectes formals es valoren amb 0 i 1 punts.

Competència matemàtica (tercer d’ESO)

La prova de competència matemàtica inclou activitats de:

  • Numeració i càlcul.
  • Espai, forma i mesura.
  • Relacions i canvi.
  • Estadística i atzar.

Hi ha preguntes que demanen triar la resposta correcta entre tres o quatre opcions. N’hi ha d’altres de resposta oberta i d’altres en què s’ha de justificar la resposta donada prèviament. Les respostes es valoren amb 0 i 1 punts.

Numeració i càlcul. S’avaluen:

– La comprensió dels nombres i de diferents formes de representar-los.
– La interpretació del significats de les operacions.
– L’agilitat en el càlcul i la capacitat de fer estimacions raonables.

Espai, forma i mesura. S’avaluen:

– L’anàlisi de les característiques i propietats de les figures geomètriques.
– La utilització de la visualització i de models geomètrics per resoldre problemes.
– La comprensió de les magnituds mesurables i de les unitats.
– L’aplicació de tècniques i instruments per mesurar.

Relacions i canvi. S’avaluen:

– La comprensió i anàlisi de patrons i relacions.
– L’ús de models per representar les relacions.
– L’anàlisi de canvi en contextos diversos.
– La utilització de models matemàtics per representar i comprendre relacions quantitatives.

Estadística i atzar.  S’avaluen:

– L’obtenció de conclusions i l’establiment de prediccions a partir de dades.
– La selecció i l’ús de mètodes estadístics per analitzar dades.
– La comprensió i l’aplicació de conceptes bàsics d’atzar.

Proves aplicades en cursos anteriors a tercer d’ESO

A partir d’aquesta pàgina podreu accedir a totes les proves aplicades a tercer d’ESO en cursos anteriors.

Alumnes amb necessitats educatives especials, dictàmens, PIs, adaptacions metodològiques, … 

Atès que l’avaluació diagnòstica és interna, no existeix un protocol per fer diferenciació entre alumnes, és el propi centre qui decideix els que han de fer la prova i les condicions. A l’aplicació informàtica s’han d’assignar a grup a tos els alumnes. En el cas d’alumnes que no facin la prova, no s’introdueixen les puntuacions i no comptabilitzaran en els resultats de grup ni de centre.

Normativa

Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (BOE núm. 106, de 4.5.2006).

Decret 143/2007, de 26 de juny, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació secundària obligatòria (DOGC núm. 4915, 29.6.2007).

 

Publicat dins de General, Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

Zona de confort

Ningú millor que tu  sap del que ets capaç d’aconseguir. Abandona la teva zona de confort, i esbrina del que ets capaç amb la teva iniciativa i les teves qualitats. Comparteix amb el món aquests somnis que guardes en el teu interior …

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=HaFo287UrMA&feature=em-hot-vrecs[/youtube]

 

Publicat dins de Autoconeixement | Deixa un comentari

Orientació i emprenedoria

 

La matèria optativa d’emprenedoria té dos objectius fonamentals: d’una banda, ajudar l’alumnat en la presa de decisions sobre el seu itinerari formatiu i professional, a fi d’adequar les seves capacitats a unes condicions laborals en continu procés de canvi i, de l’altra, fer-li prendre consciència de la necessitat de tenir iniciativa emprenedora, considerada no únicament com un conjunt de qualitats i habilitats necessàries per crear una empresa, sinó com una actitud general que pot ser d’utilitat en les activitats professionals, com en la vida quotidiana. Des d’aquesta perspectiva, el concepte d’emprenedoria ha d’incloure aquest doble vessant: una educació bàsica en actituds i experiències emprenedores que potenciaran l’autonomia, la iniciativa i la confiança en un mateix, i un concepte més específic de formació dirigit vers la capacitació per a l’elaboració d’un projecte d’emprenedoria.

A tercer curs els centres han d’oferir la matèria d’emprenedoria, amb una assignació mínima de 35 hores, per tal d’afavorir l’orientació professional, l’autoconeixement de l’alumne en les seves opcions d’estudis posteriors i la iniciativa emprenedora.

Els continguts de la matèria s’estructuren en tres apartats: autoconeixement i itinerari formatiu; mercat laboral i economia financera; i iniciativa emprenedora i projecte d’empresa.

 

 

Publicat dins de General, Informació sistema educatiu | 1 comentari

Programes de Formació i Iniciació (PFI)

i_pfi_2017

adeu_PQPI

 

Per donar resposta als joves que acaben l’ESO sense graduar.

Què són els Programes de Formació i Iniciació?

  • Els programes de formació i inserció són voluntaris i estan adreçats als joves que compleixin com a mínim 16 anys d’edat i com a màxim 21 en l’any d’inici del programa, que hagin deixat l’educació secundària obligatòria (ESO) sense obtenir-ne el títol i que, en el moment d’iniciar els programes, no segueixin estudis en el sistema educatiu ni participin en altres accions de formació.

  • La finalitat d’aquests programes és proporcionar a aquests joves la possibilitat d’incorporar-se de nou al sistema educatiu per continuar estudis de formació professional.

  • Han de facilitar, també, l’aprenentatge imprescindible per accedir al mercat de treball amb millors possibilitats d’obtenir una ocupació qualificada i duradora.

  • Tenen una durada total de 1.000 hores, un curs acadèmic.

Modalitats

Els programes s’ofereixen en 3 modalitats, segons la seva organització:

  • Plans d’iniciació professional (PIP), que es realitzen en instituts de titularitat del Departament d’Ensenyament i en centres docents privats i establiments de formació autoritzats.
  • Plans de transició al treball (PTT), organitzats en col·laboració entre el Departament d’Ensenyament i les administracions locals.
  • Programes de formació i aprenentatge professional (FIAP), realitzats en els instituts de titularitat del Departament d’Ensenyament.

Continuïtat

La superació d’aquest programa de formació i inserció (PFI) comporta:

  • Certificació acadèmica i professional que conté la qualificació final obtinguda en el programa de formació i inserció (PFI) i acredita les competències professionals assolides.
  • Millors possibilitats per a la superació de la prova d’accés als cicles formatius de grau mitjà.
  • Reconeixement dels mòduls professionals superats en el programa de formació i inserció (PFI) per a l’obtenció del títol professional bàsic associat al perfil.
  • Obtenció d’un certificat de professionalitat que emet l’Administració laboral.
  • Accés als centres de formació d’adults per obtenir el GESO, sense complir el requisit de tenir 18 anys.

Oferta de 27 perfils professionals

Administració i gestió
Auxiliar en activitats d’oficina i en serveis administratius generals

Agrària
Auxiliar d’activitats forestals
Auxiliar en activitats agropecuàries
Auxiliar en vivers i jardins

Arts gràfiques
Auxiliar de arts gràfiques i serigrafia

Comerç i màrqueting
Auxiliar en comerç i atenció al públic
Auxiliar de vendes, oficina i atenció al públic

Edificació i obra civil
Auxiliar de paleta i construcció
Auxiliar de pintura

Electricitat i electrònica
Auxiliar en muntatges d’instal·lacions electrotècniques en edificis
Auxiliar en muntatges d’instal·lacions elèctriques, d’aigua i gas

Fabricació mecànica
Auxiliar de fabricació mecànica
Auxiliar de fabricació mecànica i d’ajust i soldadura
Auxiliar de fabricació mecànica i instal·lacions electrotècniques
Auxiliar de fusteria metàl·lica i PVC

Fusta, moble i suro
Auxiliar en treballs de fusteria instal·lació de mobles

Hoteleria i turisme
Auxiliar de cuina
Auxiliar d’hoteleria: cuina i serveis de restauració
Auxiliar en establiments hotelers i de restauració
Auxiliar d’hoteleria: cuina i càtering

Imatge personal
Auxiliar en imatge personal: perruqueria i estètica

Indústries alimentàries
Auxiliar d’establiments del sector càrnic
Auxiliar de pastisseria i de fleca

Informàtica i comunicacions
Auxiliar de muntatge i manteniment d’equips informàtics

Instal·lació i manteniment
Auxiliar de fontaneria, calefacció i climatització

Tèxtil, confecció i pell
Auxiliar de confecció en tèxtil i pell

Transport i manteniment de vehicles
Auxiliar de reparació i manteniment de vehicles lleugers

Algunes dades sobre PFI:

  • Superen el PFI un 77% de l’alumnat. (curs 2015-16)
  • Seguiment després del PFI (curs 2014-15) :
  • El 73% dels alumnes continuen en procés de formació. D’aquests:
    • el 53% a Cicles de Grau Mitjà d’FP
    • el 23% obtenció Graduat ESO
    • el 5% curs de preparació per a les proves d’accés a CFGM
    • 19% restant feia altre tipus de formació.
    • El 13% treballen i el 4% treballen i fan formació alhora
Font: Departament d’Ensenyament.

Normativa estatal.

Real Decreto 127/2014, de 28 de febrero,  de la Formación Profesional Básica (BOE 5 de marzo de 2014)
Font

Només hi ha uns centres que fan una formació pilot per alumnes que poden tenir de 15 anys, són el PPP, el més proper Institut Premià de Mar (Premià) :

Programa de Promoció Professional (PPP)

  • És un programa del Departament d’Ensenyament per al pilot d’implantació dels Títols Professionals Bàsics.
  • Objectiu: Proporcionar competències bàsiques i professionals del nivell 1 de qualificació.
  • Efectes:
    • a) Obtenció del títol professional bàsic.
    • b) Obtenció del títol de GESO, mentre no es regulin les proves corresponents.
  • Característiques
    • Durada : 2 cursos acadèmics
    • Programa limitat a :Joves menors d’edat, que no hagin obtingut el GESO i que disposin de Consell orientador
  • Va iniciar el curs 2014-15 amb 4 grups, oferint 3 títols d’FPB.
  • A partir del curs 2015-2016 l’oferta es manté amb 10 centres que ofereixen 1r i 2n curs.
  • Preinscripció: Informació del procés específic en els Serveis Territorials i en centres on es du a terme el programa.
  • Aquests són els 10 centres de PPP-FPB:
    • Institut Cal Gravat (Manresa)
    • Institut Terrassa (Terrassa. Perruqueria
    • Institut Els Templers (Lleida) Perruqueria
    • Institut Llobregat (L’Hospitalet) Fabricació mecànica
    • Institut Premià de Mar (Premià)
    • Institut Severo Ochoa (Esplugues de Llobregat) Electricitat
    • Institut Comte Rius (Tarragona) Electricitat
    • Institut Vallvera (Salt) Administratiu
    • Institut Rambla Prim (Barcelona) Electricitat
    • Institut Roquetes (Tarragona) Perruqueria

 

Publicat dins de Informació sistema educatiu | 1 comentari

Matèries optatives de 4t d’ESO

Matèries optatives de 4t d’ESO

ciències o lletres

Si estàs a 3r de l’ESO, el proper curs arribes al final de l’etapa de l’educació secundària obligatòria i hauràs d’escollir ja quina és l’orientació que vols donar als teus estudis, pensa que a 4t de l’ESO trobaràs un currículum comú (obligatori) i una part optativa.

És a dir, al 4t curs d’ESO tindreu unes matèries obligatòries, que seran les mateixes per a tots, i unes altres d’optatives específiques, és a dir, que podreu escollir entre unes quantes.

A les tutories de l’institut us informaran i orientaran perquè l’elecció de matèries optatives específiques us pugui ser útil en la vostra trajectòria acadèmica o estudis posteriors. També amb les tasques que fem al llarg d’aquest crèdit variable us han d’ajudar a escollir les matèries optatives d’acord amb les vostres capacitats, les vostre habilitats i la vostra preferència d’estudis postobligatoris.

Recordeu, que d‘acord amb el Decret 187/2015, de 25 d’agost, a quart curs cada alumne ha de cursar un mínim de tres matèries optatives i un màxim de cinc, amb un total de 10 hores.

Les matèries comunes de 4t curs d’ESO són:

  • Ciències socials: geografia i història
  • Religió o Cultura i Valors ètics
  • Educació física
  • Llengua catalana i literatura
  • Llengua castellana i literatura
  • Matemàtiques
  • Llengua estrangera (Anglès)
  • Projecte de Recerca
  • Tutoria

Les matèries optatives específiques de 4t curs d’ESO són:

  • Biologia i geologia
  • Educació visual i plàstica
  • Física i química
  • Informàtica
  • Llatí
  • Música
  • Segona llengua estrangera (francès, alemany)
  • Tecnologia
  • Economia
  • Emprenedoria
  • ….

Haureu d’escollir tres o quatre matèries optatives, en funció de l’oferta final que faci el centre.

Recorda que amb el títol de graduat en educació secundària obligatòria es pot accedir a estudis de:

En el cas de no tenir el títol, abans de repetir curs, hi ha la possibilitat de matricular-se a un  programa de formació i inserció (PFI), que prepara per incorporar-se al món laboral. També es pot preparar la prova d’accés a la formació professional de grau mitjà.

Més informació a: “Què pots fer quan acabis l’ESO?

Test:  Qüestionari d’orientació per a la tria de matèries a 4t d’ESO 

Oferta final del nostre centre Institut Domènec Perramon:

Publicat dins de Informació sistema educatiu, Recursos | 1 comentari

Coses que s’aprenen amb l’experiència

 

 

Parlant amb un company i amic vàrem intentar destacar algunes coses que hem après cadascú durant els nostres camins particulars de la vida, lliçons que vàrem aprendre estudiant, treballant i viatjant pel món . Moltes d’aquestes lliçons són les que ens han ensenyat les nostres famílies, els nostres professors , els nostres amics, les nostres feines i, en el meu cas, els meus alumnes en algun moment de la meva vida.

1- . Triar entre opcions o camins diversos és una de les coses més complicades en aquesta vida.  De vegades no hi ha una opció bona o dolenta, o una opció millor o pitjor. Malgrat tot, tard o d’hora has de triar.

2- . No criticar a ningú, no serveix de res . En comptes de centrar-te en els punts febles, concentrat en els seus punts forts .

3 – . No tinguis por del canvi , és inevitable.

4 – . Gaudeix de la vida a cada moment. No tinguis pressa, però dóna cada dia un pas.

5 – . L’experiència realitzada dóna perspectiva , calma i t’ajuda a donar una prioritat del que realment és important . Però a vegades és bo ignorar la teva “experiència” i escoltar la teva intuïció .

6 – . L’amor no s’aprèn o desaprèn , simplement es sent.

7 – . El temps és moltíssim més important que els diners.

8 – . No passa res si ens equivoquen! És la millor manera d’aprendre . Però intenta no cometre els mateixos errors més d’una vegada .

10 – . Quan t’equivoquis assumeix responsabilitat, disculpa’t , demana perdó .

11 – . No et comprometis amb massa gent a la vegada . Aprèn a dir no.

12 – . Quan et caiguis, aixeca’t , com més ràpid millor.

13 – . És millor estimar i perdre , que no haver estimat mai i preguntar-te què podria haver estat .

14 – . Coses que ara mateix et semblen molt importants, et semblaran tonteries amb el pas del temps .

15 – . Sigues flexible, adaptable i capaç de recuperar-te

16 – . No és tant important el lloc on vius, sinó la gent tens al teu voltant i amb qui comparteixes la teva vida . Té cura d’ells tot el que puguis .

17 – .  La perseverança és una de les coses que més bons resultats dona. Ser pacient i gaudeix del procés més que dels resultats .

18 – . No val la pena penedir-te, si en algun moment de la teva vida volies fer alguna cosa que no vas fer. Fes-ho abans de que sigui massa tard ! Mai diguis que ets molt vell per fer una cosa.

19 – . Donar és molt millor que rebre.

20 –  Tots els dies intenta aprendre cosa nova i no et deixis caure en la monotonia . Que ningú et digui que no pots fer … només tu coneixes els teus propis límits ..

21 – . No deixis per demà el que puguis fer avui. Normalment el primer pas és el més difícil de prendre .

22 – . Tot acabarà sent records. Crea bons records !

23 – . Fes esport  i viatja !

Què heu après vosaltres fins ara ?

 

Publicat dins de Autoconeixement, General | Deixa un comentari