1. Presentació

SESSIÓ 1:

grup_base

Objectius

– Conèixer el grup.
– Motivar a partir de les activitats proposades en el crèdit.

Activitats

– Ens presentem tots/es per tal de conèixer el grup.
– Podem utilitzar la ficha de presentació.
– Presentació formal del crèdit i el seu contingut.
– Explicar els objectius del crèdit.
– Destaquem la importància del moment actual (preparació futur).
– Veiem el vídeo “El camino del éxito” .
– Fem els grups de treball i encarreguem la feina de la propera sessió a un dels grups (Formació grups).
– Recollir fitxa.

Publicat dins de Cultura i valors ètics | 1 comentari

Àmbit de cultura i valors 4t ESO

DSCN7664

Àmbit de cultura i valors (Cultura i valors ètics – Filosofia – Religió)
El currículum de l’Educació Secundària Obligatòria. Curs 2017-2018

Documentació:

Contingut de les sessions:

  • Dimensió personal
  • Dimensió interpersonal
  • Dimensió sociocultural
  1. Presentació i avaluació inicial.
  2. Drets i deures en l’àmbit escolar, familiar i social. CC5
  3. El fonament de la llibertat i l’autonomia en les diverses teories ètiques. CC6
  4. La Declaració Universal dels Drets Humans de 1948. CC7
  5. Algunes disposicions legals i institucions per a la defensa dels drets humans i de les llibertats. CC8
  6. Situacions i contextos de conculcació dels drets humans i les llibertats. CC9
  7. Els drets humans com a deures morals. CC10
  8. CC11. Història i fonamentació dels drets humans. Les generacions de drets. Els drets de les generacions futures.
  9. CC12. El dubte i la formulació de les bones preguntes com a inici de la reflexió.
  10. CC13. El bon argument.
  11. CC14. Els aspectes d’una argumentació.
  12. CC15. L’origen i la construcció dels prejudicis en el nostre context.
  13. CC16. Els criteris morals i la seva fonamentació: cura, justícia, compassió, reciprocitat, imparcialitat…
  14. CC18. La millora i la innovació com a estímul de l’avenç col·lectiu.
  15. CC19. Principals sistemes ètics del segle XX: derivacions de l’utilitarisme i ètiques apriorístiques.
  16. CC20. Codis deontològics professionals i empresarials com a concreció de l’ètica aplicada.
  17. CC23. Diversitat d’identitats. Les diferències i els seus contextos.
  18. Àmbits d’actuació de poder i violència. Actituds de tolerància, solidaritat, compromís i les seves manifestacions externes. CC25.
  19. CC26. El concepte de diàleg. Tipus de diàleg. El diàleg com a forma privilegiada de comunicació d’idees, de sentiments i de relació.
  20. CC27. Les condicions del diàleg: ordre, claredat, atenció, intencionalitat…
  21. CC28. Els valors del diàleg: comprensió, exclusió de violència, cooperació, participació, sinceritat, escolta, igualtat de les veus, assertivitat, respecte, racionalitat…
  22. CC29. El conflicte. Anàlisi de conflictes. El tractament de conflictes interpersonals com a actor, com a espectador, com a afectat. Estratègies: conversa, negociació, mediació…
  23. CC30. La cultura de la pau. Violència directa i violència estructural. Tipus de pau. Models i exemples de la cultura de la pau… Currículum educació secundària obligatòria Àmbit de cultura i valors (cultura i valors ètics)
  24. CC31. La tradició grecoromana, la judeocristiana i la il·lustrada europea entorn de les cosmovisions de: a) el món, b) l’ésser humà, c) la història, d) la divinitat.
  25. CC32. Els principis que es desprenen de les tres cultures. Exemples.
  26. CC33. Els principis i valors que perviuen en els nostres dies. Aportació budisme i islam. Referència a diferents teories ètiques.
  27. CC35. Les obres literàries modernes i contemporànies, les arts plàstiques (arquitectura, escultura, pintura) i les arts immaterials (música, teatre, dansa i cinema), com a expressions de comportaments ètics.
  28. L’exercici de la política i les seves repercussions ètiques. CC38.
  29. CC39 El medi natural i les seves implicacions (ètica del consum, medi ambient).
  30. CC41. Els mitjans de comunicació: tractament de la informació. Informació i comunicació en la xarxa.
  31. CC43. Valors i actituds a partir d’un sistema democràtic: solidaritat, bé comú, compromís, diàleg.
  32. CC44. Àmbits de cooperació i participació: voluntariat, ONG, centres d’assistència comunitària.
  33. CC45. La xarxa educativa en el territori: escoles, museus, sales d’art, centres artístics, biblioteques, centres esportius, esplais.

Recursos:

 

Publicat dins de Cultura i valors ètics | Deixa un comentari

UN DE CADA TRES TREBALLS ENCARA NO S’HA CREAT

oferta_demanda
En deu anys,  un de cada tres treballs de l’any 2026 encara no s’ha creat. La pérdua de llocs de treball per la progressiva millora de la tecnologia i de la digitalització, en tots els àmbits,  és una realitat. Recordo dues empreses importants de quan era jove, KODAK i OLIVETTI, dues empreses que actualment ni es coneixen. Amb els oficis ha passat el mateix, tants oficis que ja no es fan, bloc dels oficis que no existeixen, alguns analistes ja apunten a oficis que desapareixeran en un parell de dècades com per exemple en el sector dels transports:

“Conductor de transport públic (conductor d’autobús, taxistes), vehicles de transport (camioners), vehicles per a l’agricultura i fins i tot avions comercials , encara que aquí pot ser que es mantingui el pilot, però quedarà com un treball de mecànic-informàtic-hoste i el càrrec de pilot serà nominal, més psicològic, de cara al passatge.”

Segons un estudi de Randstad, multinacional d’origen holandès especialitzada en recursos humans, sobre el mercat laboral espanyol, en el sector industrial es canviaran tres milions d’empleats en el proper decenni. Moltes d’aquestes feines, potser la majoria, seran simples substitucions dels que abandonen per edat o altres circumstàncies el mercat laboral (successió natural), d’altres seran perque ja no es necessiten i, finalment, caldrà afegir d’altres  que provindran de la previsible incorporació de les noves tecnologies al procés industrial i la demanda de nous professionals que generarà el propi sector:

professions_automatitzades

Font: http://www.elperiodico.com/es/noticias/economia/industria-renovara-millones-empleos
http://noticias.universia.es/empleo/noticia/empleos-encuentran-riesgo-extincion
http://ceslava.com/blog/35-fotografias-de-35-oficios-que-ya-no-existen/

 

Publicat dins de Emprenedoria, General | Deixa un comentari

21. Els valors del diàleg

CC28. Els valors del diàleg: comprensió, exclusió de violència, cooperació, participació, sinceritat, escolta, igualtat de les veus, assertivitat, respecte, racionalitat…

Sinopsi

Charlie, un jove tímid i marginat, escriu una sèrie de cartes a una persona sense identificar en les que aborda assumptes com la amistat, els conflictes familiars, les primeres cites, el sexe o les drogues. El protagonista tindrà que afrontar dificultats, al mateix temps que lluita per trobar un grup de persones amb les que pugui encaixar i sentir-se a gust.

Què podem treballar amb aquesta pel·lícula?

La cooperació i la amistat com valores necessaris per a aprendre a conviure i comprendre als altres. La autoafirmació com a base per a establir relacions de respecte mutu. La acceptació de la diversitat i la comprensió de les facetes personals dels demes. La superació de la por al fracàs, a les condicions adverses de l’entorn i al futur.

Dossier: LA VENTAJA DE SER UN MARGINADO

Presentació: Power point

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Els 34 talents de Gallup

talent_fortalesa

Des de petits que comencem a desenvolupar la nostra capacitat intel·lectual, aprendre es converteix en un joc. Aprenem a parlar i passem els nostres primers anys barrejant la diversió amb la curiositat d’aprendre, incorporem conceptes abstractes sense saber-ho i en el procés introduïm la lògica en el nostre pensament.

Després, un bon dia comencem anar a l’escola i tota la diversió es transforma en tasques, projectes i deures que tenen molt poc a veure amb despertar la curiositat i la motivació. Durant els nostres anys d’escolaritat ens convencen a invertir més temps en les nostres debilitats per millorar el nostre desenvolupament. I en tot aquest procés, ens frustrem més del que millorem. Vivim en un món obsessionat en arreglar les nostres debilitats, obrint les escletxes entre el que fem bé i no tan bé.

I tu què en penses? És millor detectar les fortaleses de l’aprenentatge, en lloc de les dificultats?  Com en el microconte de l’artista francès Alejandro Jodorowsky:

– Mestre, tinc un problema amb el meu fill: em va portar les notes del col·legi, una alta qualificació en dibuix i una pèssima qualificació en matemàtiques.
– Què Faràs?
– Ho posaré immediatament a fer classes particulars amb un professor de matemàtiques!
– Neci. Posa-ho immediatament a fer classes particulars amb un professor de dibuix. Desenvolupa el seu talent. Tots servim per a alguna cosa, però no tots servim pel mateix.

Fundada el 1932 per mesurar la importància de l’opinió pública i la investigació de mercat als Estats Units, l’Organització Gallup dirigeix ​​la seva experiència en estudi per mesurar el potencial humà i la manera de capitalitzar en la empresa. Marcus Buckingam i Don Clifton , directius de Gallup, van escriure el llibre “Ara, descobreixi les seves fortaleses que busca resoldre els problemes de baix rendiment a l’empresa, basat en més de 2 milions d’entrevistes a executius , empresaris i treballadors de tot el món, el text explica i presenta un catàleg de 34 hàbits de la conducta talents i la manera d’orientar-los en l’exercici de cada professió. Per als autors, l’accent s’ha de posar en el talent, en aprofitar allò que cadascú fa millor que altres, això garanteix una activitat òptima en qualsevol àmbit. No és només qüestió de coneixements, es tracta de capacitats personals i innats. Per exemple, si algú té facilitat per fer comptes, per memoritzar dades, per conversar, etcètera; això és el que el llibre anomena talent: un patró recurrent en la conducta per predisposició natural, un cop perfeccionat aquest patró, amb aprenentatge, capacitació, entrenament, es torna fortalesa.

Explicat d’una altra manera,  què és un talent? Un talent és un comportament, una emoció o pensament innat en nosaltres i que expressem de forma natural. Tots tenim talents. És una cosa innata i que se’ns dóna bé en qualsevol entorn. Tots tenim qualitats que destaquen dels altres. Per exemple, ser competitiu és un talent. Ser curiós i tenir afany per descobrir coses noves és un talent. Ser perseverant és un talent. Ser organitzat és un altre talent. Ser tossut és un talent si està usat en un entorn on cal exercir-lo.

Descobreix quins són els teus talents i troba l’activitat o treball que s’adeqüen el millor als teus talents perquè sabem que donem el millor de nosaltres mateixos en les coses per a les quals som bons sense esforçar-nos.

1.El pencaire, el realitzador.
2.Activador, l’iniciador.
3.Adaptabilitat i flexibilitat
4.Analític i objectiu.
5.L’organitzador, el director d’orquestra.
6.Conviccions personals.
7.Líder.
8.Comunicatiu.
9.Competitiu.
10.Sentirse part d’alguna cosa més gran.
11.Passat.
12.Prudència.
13.Descubridor de potencials.
14.Disciplina.
15.Empatía.
16.Justicia i igualtat.
17.Focalización.
18.Futurista i visionari.
19.Armonía.
20.Creativo.
21.Integración.
22.Individualización.
23.Li agrada ampliar informació.
25.Aprentatge.
26.Optimitzar.
27.Reparar.
28.Actitud positiva.
29.Relacional.
30.Responsabilidad.
31.Confianza en si mateix.
32.Diferència i originalitat.
33.Sentido estratègic.
34.Poder de convicció.

 

Font: http://www.lavanguardia.com/encatala/20140214/54401177385/metode-eua-identifica-aptituds-innates-individu.html
http://www.ara.cat/premium/talent-agafa-relleu-base-Fisiologica_0_1110488982.html

 

Publicat dins de Autoconeixement, Emprenedoria | Deixa un comentari

Les carreres universitàries amb més o menys sortida laboral

carreres_mes_feina2015

 

carreres_menys_feina2015L’Institut Nacional d’Estadística (INE) ha publicat l’Enquesta d’Inserció Laboral de Titulats Universitaris 2014, una mena de rànquing de les carreres amb millors i pitjors sortides laborals. Aquest treball analitza com els va ser l’any passat a les persones que es van graduar en 2010, per això ha creuat les dades de les universitats amb les afiliacions de la Seguretat Social. Destaquem algunes dades:

  • Entre setembre de 2014 i febrer de 2015, un de cada cinc titulats es trobava a l’atur.
  • Hi ha 14.666 persones que no han treballat mai, des que es van graduar en 2010.
  • Dels que treballaven, el 33,9% ho feia amb contracte temporal, el 43,2% amb contracte permanent, el 12% amb contracte en pràctiques i el 10% era empresari o treballador independent.
  • El 25% estava emprat en un lloc per sota de la seva qualificació. En altres paraules, tot i tenir un títol universitari, treballaven en llocs per als quals amb haver estudiat FP, Batxillerat o ESO n’hi hauria hagut prou.
  • Les branques de coneixement més castigades per l’atur són Arts i Humanitats (28% d’atur), Ciències (24%) i Ciències Socials i Jurídiques (20,4%). Van millor Ciències de la Salut (14%) i Enginyeria i Arquitectura (15%). Aquesta última branca registra el major nombre d’ocupats a l’estranger.
  • L’informe de l’INE diu que els titulats en les universitats privades tenen una taxa d’atur set punts menys que els de les públiques.
  • Les dones tenen una taxa d’atur superior a la dels homes i major percentatge d’contractes temporals. A més, triguen més temps a trobar la primera feina.
  • Per titulacions, els llicenciats en Criminologia i els graduats en Enginyeria Informàtica són els que presenten majors percentatges de contractes permanents, mentre que els mestres i els graduats en Turisme registren els majors percentatges de contractes temporals.
  • Per comunitats autònomes, les majors taxes d’ocupació s’observen a Catalunya (82,8%), Balears (81,1%) i Aragó (80,9%) i les que menys, a les Canàries (66,9%), Andalusia (67,5%) i Extremadura (69,1%).
 Font: http://www.elmundo.es/sociedad/2015/12/22/5679378722601dbd7d8b458b.html

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Avaluació de 4t d’ESO

avaluacio4eso

La prova de quart d’ESO avalua les competències i coneixements bàsics que els alumnes han d’haver adquirit en competència comunicativa lingüística, en competència cientificotecnològica i en competència matemàtica. Aquesta prova externa, elaborada i organitzada pel Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, té un caràcter informatiu, formatiu i orientador per a l’alumnat, les famílies i els centres, i vol ser una eina per impulsar la millora global del sistema educatiu català.

Matèries:

  • Llengua catalana
  • Llengua castellana (i també aranès a l’Aran)
  • Llengua estrangera (anglès, francès i alemany)
  • Matemàtiques
  • Àmbit cientificotecnològic

Quins apartats té cada prova?

Proves_avaluacio_4eso

Models de proves anteriors

Webs informatives

.

 

Publicat dins de Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

Ser un bon comunicador

steve_jobs

Ser un bon comunicador és una de les qualitats més importants per a un emprenedor. És indispensable per motivar l’equip, vendre un producte o convèncer un comprador o inversor. En aquest camp, el gran referent potser és Steve Jobs. El fundador d’Apple va destacar per la seva capacitat per atrapar a l’audiència en les seves famoses presentacions. Alguns articles i revistes recullen diversos trucs per ser capaç de copiar les exposicions de Jobs.

1. Escriure

Escriure el que es vol comunicar sempre ajuda a concretar les idees. Una bona estratègia  recomana escriure en una pàgina totes les idees que es voldrien transmetre, fins a completar tot el discurs. Després, reduir-lo a la meitat. Després, a un quart de pàgina. I finalment, quedar-se amb els tres punts clau, els que millor condensen el que volem explicar.

2. Practicar

L’entrenament és imprescindible per aconseguir el millor rendiment. Cal practicar i practicar el que es vol dir, provant-ho amb amics i coneguts, davant del mirall, o amb una gravadora o en vídeo. Cal repetir-ho en alt totes les vegades que faci falta fins que soni amb naturalitat.

3. Dues alternatives

És recomanable tenir dues versions del discurs, un més seriós i un altre més informal, per adaptar-lo als diferents entorns en què es pugui desenvolupar.

4. Solució de problemes

Un bon discurs ha de posar l’accent en els beneficis que s’ofereixen. Cal destacar quins problemes es poden resoldre.

5. Emoció

Cal realitzar un discurs entretingut, i recitar-amb optimisme i energia, per evitar que els espectadors s’adormin o s’avorreixin.

6. Personalització

No es pot utilitzar el mateix discurs per a totes les situacions. Cal introduir detalls que indiquin que es coneix l’interlocutor, que li facin sentir-se especial.

Font: http://www.eleconomista.es/

Publicat dins de Emprenedoria | 2 comentaris

Assignatures pendents

El govern defensa que el percentatge de joves que ni estudien ni treballen, també anomenats ‘ni-ni’, “no arriba al 3%“, enfront del 26% que fixa  l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE), argumenta que l’organització internacional inclou en aquest col·lectiu els que busquen feina de manera activa, els que s’encarreguen de les tasques de la llar de forma voluntària o tenen cura d’algun familiar. Ni-Ni es aquella persona que NI estudia NI treballa, si busca feina és un altre tema. Però, per desgràcia, ens hem de quedar amb la xifra catastròfica del 26% d’atur juvenil.

D’altra banda, l’OCDE avisa que Espanya encara té un dèficit d’alumnes de FP i augmenten els ‘ni-ni’. Des del 2007 gairebé s’ha duplicat el nombre d’alumnes que cursen una FP, fins a arribar a més de 790.000 . Pocs estudiants cursen formació professional (FP) a Espanya i, alhora, augmenta de manera constant el nombre de ‘ni-ni’, segons ha advertit l’OCDE.

Proposta del vídeo de TV3 Assignatures pendents:  http://www.tv3.cat/videos/3847310

Publicat dins de Emprenedoria, Informació sistema educatiu | 1 comentari

“El Camino del Éxito” de LuzuVlogs

Aquest és un dels millors vídeos motivadors que el realitza un tal “LuzuVlogs” . Dedicat als meus alumnes que no s’aclareixen ni tenen clar què estudiar.

No podem posar excuses per no trobar l’èxit:  els que no volen fer canvis a la seva vida, els que no s’atreveixen a muntar un negoci, els que dubten a estudiar una altra vegada, els que no volen tornar a treballar en una feina que no arribi a les seves expectatives o els  que busquen mil i una excuses per no fer alguna cosa que els hi fa por.

Publicat dins de Autoconeixement, Emprenedoria | 2 comentaris