Temes
-
Articles recents
- Cursos online gratuïts 15 desembre 2025
- Orientació acadèmica i professional 5 desembre 2025
- La salut mental a les aules 19 novembre 2025
- Assetjament escolar 24 octubre 2025
- Crisi d’adolescència o infelicitat juvenil ? 5 octubre 2025
Meta
Webs
Visites
Google Analytics
-
Arxius
- desembre 2025
- novembre 2025
- octubre 2025
- setembre 2025
- agost 2025
- juliol 2025
- juny 2025
- maig 2025
- abril 2025
- març 2025
- febrer 2025
- gener 2025
- desembre 2024
- octubre 2024
- setembre 2024
- juliol 2024
- juny 2024
- maig 2024
- març 2024
- desembre 2023
- novembre 2023
- octubre 2023
- setembre 2023
- agost 2023
- juny 2023
- maig 2023
- abril 2023
- març 2023
- gener 2023
- desembre 2022
- novembre 2022
- octubre 2022
- setembre 2022
- agost 2022
- juliol 2022
- juny 2022
- maig 2022
- abril 2022
- març 2022
- febrer 2022
- gener 2022
- desembre 2021
- novembre 2021
- octubre 2021
- setembre 2021
- agost 2021
- juny 2021
- abril 2021
- març 2021
- febrer 2021
- gener 2021
- desembre 2020
- novembre 2020
- setembre 2020
- agost 2020
- juliol 2020
- juny 2020
- maig 2020
- abril 2020
- març 2020
- desembre 2019
- novembre 2019
- octubre 2019
- setembre 2019
- maig 2019
- abril 2019
- març 2019
- desembre 2018
- novembre 2018
- octubre 2018
- setembre 2018
- agost 2018
- juny 2018
- abril 2018
- març 2018
- desembre 2017
- octubre 2017
- juliol 2017
- juny 2017
- abril 2017
- març 2017
- febrer 2017
- novembre 2016
- octubre 2016
- juny 2016
- maig 2016
- abril 2016
- març 2016
- gener 2016
- desembre 2015
- novembre 2015
- octubre 2015
- setembre 2015
- agost 2015
- juny 2015
- abril 2015
- gener 2015
- desembre 2014
- novembre 2014
- octubre 2014
- setembre 2014
- juny 2014
- abril 2014
- març 2014
- febrer 2014
- desembre 2013
- novembre 2013
- octubre 2013
- setembre 2013
Competències bàsiques de l’àmbit de cultura i valors
Publicat dins de Cultura i valors ètics
Deixa un comentari
Àmbit de cultura i valors 3r ESO

Àmbit de cultura i valors (Cultura i valors ètics – Filosofia – Religió)
El currículum de l’Educació Secundària Obligatòria. Curs 2017-2018
Documentació:
- Currículum
- Competències bàsiques
- Continguts clau
- Normativa: Decret 187/2015 DOGC núm. 6945 – 28.8.2015 9
Contingut de les sessions:
- Presentació i avaluació inicial.
- CC5. Drets i deures en l’àmbit escolar, familiar i social.
- CC6. El fonament de la llibertat i l’autonomia en les diverses teories ètiques.
- CC7. La Declaració Universal dels Drets Humans de 1948.
- CC8. Algunes disposicions legals i institucions per a la defensa dels drets humans i de les llibertats.
- CC9. Situacions i contextos de conculcació dels drets humans i les llibertats.
- CC10. Els drets humans com a deures morals.
- CC11. Història i fonamentació dels drets humans. Les generacions de drets. Els drets de les generacions futures.
- CC12. El dubte i la formulació de les bones preguntes com a inici de la reflexió.
- CC13. El bon argument.
- CC14. Els aspectes d’una argumentació.
- CC15. L’origen i la construcció dels prejudicis en el nostre context.
- CC16. Els criteris morals i la seva fonamentació: cura, justícia, compassió, reciprocitat, imparcialitat…
- CC18. La millora i la innovació com a estímul de l’avenç col·lectiu.
- CC19. Principals sistemes ètics del segle XX: derivacions de l’utilitarisme i ètiques apriorístiques.
- CC20. Codis deontològics professionals i empresarials com a concreció de l’ètica aplicada.
- CC23. Diversitat d’identitats. Les diferències i els seus contextos.
- CC25. Àmbits d’actuació de poder i violència. Actituds de tolerància, solidaritat, compromís i les seves manifestacions externes.
- CC26. El concepte de diàleg. Tipus de diàleg. El diàleg com a forma privilegiada de comunicació d’idees, de sentiments i de relació.
- CC27. Les condicions del diàleg: ordre, claredat, atenció, intencionalitat…
- CC28. Els valors del diàleg: comprensió, exclusió de violència, cooperació, participació, sinceritat, escolta, igualtat de les veus, assertivitat, respecte, racionalitat…
- CC29. El conflicte. Anàlisi de conflictes. El tractament de conflictes interpersonals com a actor, com a espectador, com a afectat. Estratègies: conversa, negociació, mediació…
- CC30. La cultura de la pau. Violència directa i violència estructural. Tipus de pau. Models i exemples de la cultura de la pau… Currículum educació secundària obligatòria Àmbit de cultura i valors (cultura i valors ètics)
- CC31. La tradició grecoromana, la judeocristiana i la il·lustrada europea entorn de les cosmovisions de: a) el món, b) l’ésser humà, c) la història, d) la divinitat.
- CC32. Els principis que es desprenen de les tres cultures. Exemples.
- CC33. Els principis i valors que perviuen en els nostres dies. Aportació budisme i islam. Referència a diferents teories ètiques.
- CC35. Les obres literàries modernes i contemporànies, les arts plàstiques (arquitectura, escultura, pintura) i les arts immaterials (música, teatre, dansa i cinema), com a expressions de comportaments ètics.
- CC38. L’exercici de la política i les seves repercussions ètiques.
- CC39 El medi natural i les seves implicacions (ètica del consum, medi ambient).
- CC41. Els mitjans de comunicació: tractament de la informació. Informació i comunicació en la xarxa.
- CC43. Valors i actituds a partir d’un sistema democràtic: solidaritat, bé comú, compromís, diàleg.
- CC44. Àmbits de cooperació i participació: voluntariat, ONG, centres d’assistència comunitària.
- CC45. La xarxa educativa en el territori: escoles, museus, sales d’art, centres artístics, biblioteques, centres esportius, esplais.
Recursos:
Publicat dins de Cultura i valors ètics
Deixa un comentari
NOVETATS SOBRE RECURSOS ORIENTACIÓ
Des del Departament d’Ensenyament ens han comunicat dues novetats sobre recursos i eines d’orientació educativa, acadèmica i professional:
- Model Competencial Orientador al web XTEC.
- Les tres finestres de l’orientació al web Estudiar a Catalunya: Joves, Centres, Famílies.
És una bona notícia que milloren l’oferta de recursos i que les podem utilitzar en el marc del disseny del procés d’ensenyament i aprenentatge i les activitats de centre adreçades a enfortir l’acompanyament i l’acció tutorial de l’alumne.
Font: Servei d’Orientació i Serveis Educatius Departament d’Ensenyament Via Augusta, 202-226 2B 08021 Barcelona Tel. 93 551 69 00 ext. 3513
Publicat dins de General
Deixa un comentari
L’ÈXIT DE LA FORMACIÓ PROFESSIONAL EN LA INSERCIÓ LABORAL
Segon dades del Departament d’Ensenyament cada cop hi ha més demanda d’estudis de Formació Professional, en part, per la inserció laboral:
Inserció laboral 2016 per famílies professionals (% absolut)
1. Fabricació mecànica 67%
2.Indústries alimentàries 66%
3.Marítimopesquera 64%
4.Agrària 63%
5.Hoteleria i turisme 62%
6.Instal·lació i manteniment 61%
La inserció laboral dels graduats en FP dual és força més alta amb aquest model formatiu i es situa en un 70%
Font: Dades del Departament Ensenyament
La Formació Professional avui
Publicat dins de General
Deixa un comentari
ERRORS DE JOVENTUT
Hi ha algunes males decisions de joventut que tenen efectes duradors a la vida. Escoltant a les persones que tenen una certa edat i experiències ens pot ajudar a preveure que pot passar en decidir prendre un camí o altre.
Com deia un famós filòsof: “Som el que sembrem”, dit d’una altra manera “amb una bona planificació és millora el nostre futur”.
Si ets jove, t’interessa. Aquests són els pitjors errors que haurien d’evitar mentre construïm la nostra vida professional i personal.
- Pensar que l’educació i el talent són suficients per tenir èxit . L’èxit no succeeix sense més. Necessites la perseverança i una enorme quantitat d’esforç i energia.
- Descuidar la salut . A mesura que envelleixes, ho aprendràs molt ràpidament.
- No començar a estalviar diners. La treva jubilació pot semblar llunyana, però el temps passa volant.
- Equiparar la felicitat amb els diners. Potser hauries de deixar de veure certes pel·lícules o sèries de TV.
- Desistir quan les coses es posen difícils. Hauries de considerar els fracassos com oportunitats per aprendre i superar-te.
- Permetre que els altres et defineixin. El teu èxit dependrà de com et veus a tu mateix, perquè com et veus és també com et veuen els altres.
- Ser impacient. Una mentalitat que genera ansietat i resulta contraproduent. Sigues pacient i centra’t en el present.
- Tractar de complaure a tothom. Les relacions amistoses amb els teus companys de classe poden ser mútuament beneficioses, però mai pots complaure a tothom. Quan t’adonis que simplement no pots caure bé a tothom, accepta-ho i segueix endavant.
- Pensar que tota amistat pot durar per sempre. Creus que els teus amics de l’institut seran els teus millors amics tota la vida?
- Creure que anar-se’n a un altre lloc solucionarà els teus problemes Viatjar i viure en algun lloc nou pot ser enriquidor culturalment, i els 20 anys són el moment perfecte per fer les dues coses. No obstant això, no cal pensar que per mudar-te a un altre lloc trobaràs de sobte el sentit de la teva vida.
- Crear bombolles al voltant de tu mateix. La gent de la qual t’envoltes té un impacte directe en l’èxit i el fracàs que tinguis. Fes un esforç per diversificar la teves activitats. Pensa en que tot et pot afectar, des de la quantitat d’exercicis que facis, fins la roba que et poses o quins valors consideres importants.
- Veure les coses en blanc i negre No et quedis atrapat en els extrems, en el tot o res, pensa que també hi ha el gris o el mig.
- Cercar al teu «ànima bessona» Trobar la relació «perfecta». A la vida real, les relacions més significatives a llarg termini requereixen treball i dedicació. «Has de fer contínuament sacrificis, ajustos, acceptar deficiències, donar explicacions. Però saps què? Això és el que ho fa divertit .
- Tractar de planificar-ho tot amb molta antelació . És difícil saber on acabaràs i el que faràs, així que evita tornar-te boig amb plans de cinc anys d’antelació i centra’t en els objectius més immediats.
- Pensar que et l’únic que té problemes Mentre busques el teu lloc al món, intentant saber quina serà la teva carrera professional, pot semblar que els teus amics tenen més èxit i més confiança en si mateixos. Però tothom ha passat pels mateixos dubtes, problemes, …
Font: http://elblogqueteharapensar.blogspot.com.es/2016/01/15-errores-de-la-juventud.html
Publicat dins de Autoconeixement, Emprenedoria
Deixa un comentari
SORTIDA A BARCELONA ACTIVA
Finalment el passat dimecres, dia 30 de novembre, vàrem fer la sortida a Barcelona Activa que és l’organització responsable d’impulsar el desenvolupament econòmic de la ciutat de Barcelona, dissenyant i executant polítiques d’ocupació per a tota la ciutadania, i afavorint el desenvolupament d’una economia diversificada i de proximitat.
El nostre objectiu era la xerrada – taller sobre l’orientació de les sortides després de l’ESO, aquesta sortida estava complementada amb la visita al Museu del Disseny i al mercat dels Encants.
- Barcelona Activa Interessos Professionals, Formació i sistema educatiu, i Competències Clau
- Museu del Disseny de Barcelona: El cos vestit. Siluetes i moda (1550-2015). Les diferents maneres de vestir-se tenen a veure amb els codis morals, socials i estètics de cada època.
- Mercat dels Encants: Des de setembre de 2013, els “Encants vells” o Fira de Bellcaire es troben instal·lats sota una pèrgola gegantina d’alumini i zinc amb el sostre de mirall. Centenars de parades, reclam de venedors, regateig, amuntegament dels objectes més impensables, amants del col·leccionisme i de les gangues al millor preu, …. això són els “Encants”.
Us deixo alguns enllaços com a recursos que es pot treballar a les classes:
Vídeos:
- Barcelona Activa https://youtu.be/fTOWT0dfgxE
- Museu del Disseny de Barcelona: https://youtu.be/lNTWuzFX4VU
- Mercat dels Encants: https://youtu.be/GgAYmzLFEo0
Dossier activitats:
- Projecte vida professional: materials didàctics
- Dossier de treball per la sortida per fer en grups de 4 o 5.
Publicat dins de Activitats de classe
Deixa un comentari
Les competències professionals més demanades a la gran empresa.
Les competències professionals o “skills” són les capacitats que tenim per posar en pràctica tots els nostres coneixements, habilitats i valors en l’àmbit professional. Però, en la selecció de personal de les grans empreses multinacionals, quines són les cerquen en el candidat, quines són les imprescindibles?
- Creativitat i originalitat: Desenvolupament d’idees i capacitat per innovar.
- Rendiment: Productivitat i capacitat per treballar amb rigor.
- Avaluar i argumentar: Capacitat analítica, pensament crític.
- Domini de les noves Tecnologies (TIC): Programes informàtics específics, generals o les xarxes socials
- Capacitat de comunicació. Seguretat, confiança i convicció.
- Vinculació: Identificació i compromís amb la companyia. Capacitat d’involucrar-se.
- Col·laboració: Treball en equip.
- Salut mental: Capacitat per gestionar l’estrès davant els reptes que imposa el treball.
- Adaptació o flexibilitat. Reciclar-se professionalment.
- Responsabilitat: Complir amb els objectius.
- Identificació d’oportunitats: Detectar els obstacles i crear oportunitats futures.
- Resolució de problemes: Capacitat de prendre decisions, amb una forta resistència cap a l’abandonament o frustració.
Resumint, has de tenir present que el pensament crític i la intel·ligència emocional seran dues de les habilitats que et poden garantir una feina d’aquí a cinc anys, doncs tenir una formació, saber idiomes i ser un excel·lent relacions públiques (la intel·ligència social) ja no és suficient per assegurar una ocupació en els pròxims anys.
Fonts:
http://www.eleconomista.es/gestion-empresarial/noticias/7904604/10/16/Las-10-habilidades-mas-demandadas-a-la-hora-de-encontrar-trabajo-segun-LinkedIn.html
http://noticias.universia.es/consejos-profesionales/noticia/2015/07/17/1128409/habilidades-profesionales-demandadas-2015.html
http://www.huffingtonpost.es/2015/03/11/entrevista-trabajo_n_6847904.html
http://www.expansion.com/2015/02/13/emprendedores-empleo/mercado-laboral/1423856523.html
Publicat dins de Autoconeixement, Emprenedoria
Deixa un comentari
LES HABILITATS O COMPETÈNCIES (SKILLS) PROFESSIONALS MÉS DEMANADADES AL 2016
Fa gairebé 20 anys aconsellava als meus alumnes que sobretot estudiessin anglès i informàtica. Amb la importància que ha agafat internet a la darrera dècada continuo aconsellant que estudiïn idiomes i l’ús de les noves tecnologies (TIC), però també que treballin l’aspecte emocional i social (tenir empatia, saber relacionar-se en grup, parlar en públic, ser creatiu i emprenedor, etc). Com fa 20 anys enrere, estic parlant de les habilitats per a la vida.
El 1993 la Divisió de Salut Mental de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) va llançar la Iniciativa Internacional per a l’Educació en Habilitats per la Vida a les Escoles. El propòsit d’aquesta actuació era difondre mundialment l’ensenyament d’un grup genèric de deu destreses psicosocials, considerades rellevants en la promoció de la competència psicosocial nenes, nens i joves.
- Autoconeixement
- Empatia
- Comunicació assertiva
- Relacions interpersonals
- Presa de decisions
- Solució de problemes i conflictes
- Pensament creatiu
- Pensament crític
- Maneig d’emocions i sentiments
- Maneig de tensions i estrès
Aquestes deu habilitats psicosocials no són matèria nova. En certa manera són tan antigues com la mateixa humanitat, perquè totes tenen a veure amb la manera com fem servir les relacions amb nosaltres mateixos, amb les altres persones i amb l’entorn social.
Però cal diferenciar, sobre les competències o habilitats o destreses professionals valorades en una empresa, pel que fa a oficis, no és el mateix treballar en una multinacional com a enginyer químic, que en un taller mecànic de cotxes en un barri, o sí, què en penseu?
Habilitats bàsiques de l’autònom i la petita empresa
Habilitats en col·lectius d’una gran empresa
Publicat dins de Autoconeixement, Emprenedoria, Món laboral
Deixa un comentari
LA MEVA PRIMERA FEINA
ALGUNES DADES QUE HEM DE SABER SOBRE L’OCUPACIÓ
- On hi ha més feina a Espanya? Madrid i Catalunya acumulen el 62,5% de totes les vacants publicades a InfoJobs. Catalunya és la que genera més oportunitats laborals, amb 75.600 nous ocupats, seguida de Madrid (69.300), Andalusia (67.500) i València (46.100).
- En quines famílies professions hi ha més contractes d’ocupació? Segons les dades publicades del passat mes de maig de 2016 pel Ministeri d’Ocupació i Seguretat Social, observem quins han estat els contractes per sectors i en percentatges:
- Agrari 2,3%
- Indústria 20,8%
- Construcció 5,2%
- Serveis 15,5%
- Altres 56,2%
- Quines són les categories que preveuen més oportunitats de treball? Aquestes són les 3 categories professionals on hi ha hagut un major nombre de vacants:
- Comercial i Vendes
- Informàtica i Telecomunicacions
- Atenció al Client
Cal destacar la cinquena categoria, que fa referència al Turisme i Restauració amb més de 80.000 vacants. És un resultat positiu gràcies a la recuperació del consum i el turisme, aquests factors s’han traduït en un impacte positiu per a l’hostaleria, un sector que ha estat molt castigat durant els anys de la crisi, juntament amb la construcció.
- Quins són els sectors que més contracten estudiants? Si el que vols és trobar feina encara que no estigui relacionat amb el que estàs estudiant has d’identificar aquelles professions que més ofertes de treball publiquen. Encara que algunes d’aquestes professions són molt especialitzades (com pot ser el cas dels programadors), hi ha altres professions més accessibles com teleoperador, promotor, dependent o comercial. Segons l’EPA, a Espanya hi ha 7 milions de joves de 16 a 29 anys, que suposen un 15% de la població, entre els joves aturats el 23% està buscant la primera feina, i els restants fins arribar als 7 milions, són “població inactiva” (són aquells no classificats com a ocupats ni aturats i contempla a estudiants, persones que s’ocupen de la seva llar, incapacitats o altres situacions). Aquí tens algunes idees que et proprosen com a feines d’estiu en el portal w110.bcn.cat , són feines temporals i de com hi pots accedir.
- Treballar de monitor/a d’educació en el lleure
- Cambrer/a i ajudant de cuina
- Informació i animació turística
- Fer de socorrista
- Collir fruita
- Feina a festivals i concerts
- Classes particulars i cangurs
- Promocions, enquestes i repartiment de publicitat
- Botigues i grans magatzems
- Treballar en un supermercat
- Fàbriques, indústries i magatzems
- Neteja de locals
- Recursos:
Publicat dins de Emprenedoria, Recursos
Deixa un comentari
La intel·ligència emocional
M’ha fet reflexionar que sortís a la portada del diari Ara com a gran tema del dia “La revolució de les emocions”.
Segons Goleman el coeficient intel·lectual no és un bon indicador per saber si tindràs èxit a la vida o no, perquè el 80% depèn d’altres factors, molts dels quals són de caràcter emocional.
Una persona emocionalment intel·ligent és la que pot reconèixer, expressar, regular i utilitzar les emocions pròpies i també les dels altres, i a la qual tot això li serveix per adaptar-se a les diferents situacions que li planteja la vida, per aconseguir els objectius que es marca i per sentir-se bé.
Amb els anys han fet diverses revisions del concepte, que estructuren al voltant de quatre preguntes que ens hauríem de fer per arribar a ser emocionalment intel·ligents. Com estic? Com em vull sentir? Per què em sento d’aquesta manera? I què puc fer per sentir-me com em vull sentir?
Què podem millorar per ser emocionalment intel·ligents?
Tenim tota la vida per fer-ho, però com més aviat comencem, millor. Algunes idees:
Què sentim. El primer pas és conèixer les nostres emocions.
La consciència emocional, que consisteix a saber identificar les pròpies emocions, però també les dels altres. És més, si sabem veure com se senten els altres, les possibilitats que ens hi relacionem d’una manera positiva són més elevades. Sovint el llenguatge corporal i el to de veu transmeten les nostres emocions de manera més efectiva que les paraules.
Resilència. Sortir reforçat d’una experiència molt negativa.
Ser resilient vol dir ser capaç de superar-se i recuperar-se davant de l’adversitat, per molt traumàtiques i negatives que hagin sigut les experiències viscudes.
Autoestima. És important acceptar-nos i valorar-nos.
I això s’aconsegueix sentint-nos satisfets de com som i de qui som, confiant en les nostres possibilitats per poder fer front als reptes que ens plantegi la vida i, en general, tenint sentiments positius cap a nosaltres mateixos. A més, es clar, de mantenir unes bones relacions socials i de sentir-nos estimats.
Automotivació. Posar-se les piles per aconseguir el que ens proposem.
Automotivar-se, precisament, consisteix a saber implicar-se emocionalment en activitats en qualsevol dels àmbits de la nostra vida: personal, social, professional… És influir en el nostre estat d’ànim per aconseguir alguna cosa que ens proposem.
Fluir. El plaer de l’esforç per superar un repte.
A vegades ens posem a fer alguna cosa que ens agrada tant i ens hi impliquem fins a tal punt que ens absorbeix i no ens adonem que passa el temps. És el que s’anomena experiència òptima i no té res a veure amb deixar passar la tarda estirats al sofà mirant la televisió, sinó que és una cosa que decidim fer: l’esforç que fem per arribar a un objectiu que valgui la pena.
Empatia i assertivitat. Dominar les habilitats socials ens fa més feliços.
Per mantenir unes bones relacions és important, primer de tot, dominar les habilitats socials bàsiques, la primera de les quals és saber escoltar. En aquest paquet de normes elementals de convivència també hi entrarien saludar, donar les gràcies, demanar favors, demanar disculpes, mantenir una actitud dialogant… L’assertivitat també és una competència que intervé en la qualitat de les relacions que mantenim amb el nostre entorn perquè ens permet defensar i expressar els nostres drets i opinions en el moment oportú i de manera adequada, alhora que respectem els dels altres. Això inclou saber dir que no i entendre que l’altre també ho pugui dir, sempre mantenint un comportament equilibrat, ni massa agressiu ni massa passiu.
Resoldre conflictes. El poder del diàleg i les solucions constructives.
Sovint confonem conflicte amb violència. Hi pot haver conflicte, és a dir, una divergència perquè hi ha una contraposició d’interessos o d’opinions, però no té per què haver-hi violència. De fet, hauríem de veure el conflicte com una oportunitat per aprendre i afrontar-lo de manera positiva, amb diàleg, aportant solucions constructives. La nostra capacitat de negociació i de mediació és molt important a l’hora de resoldre’l pacíficament, sempre tenint en compte la perspectiva i els sentiments dels altres.
Regulació. Gestionar el que sentim i com ho expressem.
No es tracta ni de reprimir ni de controlar emocions, sinó d’expressar de manera adequada el que sentim, especialment si són emocions negatives com la ràbia, la por, la tristesa, el menyspreu o l’odi. Quan ens trobem en el punt àlgid de determinades emocions, però, expressar-les de manera correcta és molt complicat, per no dir impossible, i llavors és convenient aturar la reacció immediata. Parar. N’hi ha que compten fins a 100 o fins a 1.000, d’altres agafen aire o respiren profundament. Sigui com sigui, es tracta de rebaixar la intensitat de l’emoció abans d’actuar, sobretot quan el que sentim ens faria fer coses de les quals després sovint ens penedim. D’estratègies de regulació n’hi ha moltíssimes, com ara fer exercicis de relaxació o de meditació, distreure’s fent qualsevol cosa o el que s’anomena reestructura cognitiva, que més o menys seria intentar-se mirar el que ha passat amb uns altres ulls, canviant els pensaments negatius per altres de més positius.
Objectius i decisions. Ni massa agosarats, ni massa continguts.
Per organitzar la nostra vida de manera sana i equilibrada, amb experiències que ens produeixin satisfacció i benestar, és determinant la nostra capacitat per prendre decisions, prendre-les sense dilació i amb responsabilitat. Contràriament al que pot semblar, en el procés de presa de decisions hi intervenen més factors emocionals que racionals. I les emocions sovint ens ho posen més difícil. D’altra banda, també és important fixar-se objectius positius i realistes, tenint en compte el temps de què disposem i les possibilitats i limitacions.
Actitud positiva. Saber provocar-se emocions agradables.
A banda de poder canviar el xip quan les coses no van com ens agradaria en comptes de recrear-nos-hi, la regulació emocional també consisteix a saber-se potenciar emocions agradables de manera voluntària, trobar maneres d’alegrar-nos el dia, encara que sigui amb petites coses. El fet de sentir emocions positives ja ens genera una sensació agradable i satisfactòria, però, a més, hi ha evidències científiques que tenen efectes beneficiosos per a les relacions socials, el rendiment laboral, la integració social i també per a la salut: disminueix el dolor, redueix la pressió sanguínia i els nivells d’adrenalina associats a l’ansietat i potencia les funcions del sistema immunitari.
Per anar adquirint l’hàbit de fer-ho, cada vespre quan ens posem al llit podem fer un repàs del dia i triar quin ens sembla que ha sigut el millor moment, i mirar de reviure el que hem sentit en aquell instant.
Font: http://www.ara.cat/dossier/Que-millorar-emocionalment-intelligents_0_1585641447.html
Blog: http://blocs.xtec.cat/emocio/
Programa complet d’Educació Emocional per a 1r i 2n ESO 12-14 anys per a treballar 5 competències emocionals: Conciencia Emocional, Regulación Emocional, Autonomía Emocional, Habilidades Socioemocionales i Habilidades de vida y benestar
Programa
Fichas para el programa
Publicat dins de Autoconeixement
Deixa un comentari















