SORTIDA A BARCELONA ACTIVA

barcelona_activa

barcelonaactiva2016 Finalment el passat dimecres, dia 30 de novembre, vàrem fer la sortida a Barcelona Activa  que és l’organització responsable d’impulsar el desenvolupament econòmic de la ciutat de Barcelona, dissenyant i executant polítiques d’ocupació per a tota la ciutadania, i afavorint el desenvolupament d’una economia diversificada i de proximitat.

El nostre objectiu era la xerrada – taller sobre l’orientació de les sortides després de l’ESO, aquesta sortida estava complementada amb la visita al Museu del Disseny i al mercat dels Encants.

Us deixo alguns enllaços com a recursos que es pot treballar a les classes:

Vídeos:

Dossier activitats:

barcelonaactiva2016_2

 

Publicat dins de Activitats de classe | Deixa un comentari

Les competències professionals més demanades a la gran empresa.

Les competències professionals o “skills” són les capacitats que tenim per posar en pràctica tots els nostres coneixements, habilitats i valors en l’àmbit professional. Però, en la selecció de personal de les grans empreses multinacionals, quines són les cerquen en el candidat, quines són les imprescindibles?

  1. Creativitat i originalitat: Desenvolupament d’idees i capacitat per innovar.
  2. Rendiment: Productivitat i capacitat per treballar amb rigor.
  3. Avaluar i argumentar: Capacitat analítica, pensament crític.
  4. Domini de les noves Tecnologies (TIC): Programes informàtics específics, generals o les xarxes socials
  5. Capacitat de comunicació. Seguretat, confiança i convicció.
  6. Vinculació: Identificació i compromís amb la companyia. Capacitat d’involucrar-se.
  7. Col·laboració: Treball en equip.
  8. Salut mental: Capacitat per gestionar l’estrès davant els reptes que imposa el treball.
  9. Adaptació o flexibilitat. Reciclar-se professionalment.
  10. Responsabilitat: Complir amb els objectius.
  11. Identificació d’oportunitats: Detectar els obstacles i crear oportunitats futures.
  12. Resolució de problemes: Capacitat de prendre decisions, amb una forta resistència cap a l’abandonament o frustració.

Resumint, has de tenir present que el pensament crític i la intel·ligència emocional seran dues de les habilitats que et poden garantir una feina d’aquí a cinc anys, doncs tenir una formació, saber idiomes i ser un excel·lent relacions públiques (la intel·ligència social) ja no és suficient per assegurar una ocupació en els pròxims anys.

Fonts:
http://www.eleconomista.es/gestion-empresarial/noticias/7904604/10/16/Las-10-habilidades-mas-demandadas-a-la-hora-de-encontrar-trabajo-segun-LinkedIn.html
http://noticias.universia.es/consejos-profesionales/noticia/2015/07/17/1128409/habilidades-profesionales-demandadas-2015.html
http://www.huffingtonpost.es/2015/03/11/entrevista-trabajo_n_6847904.html
http://www.expansion.com/2015/02/13/emprendedores-empleo/mercado-laboral/1423856523.html
Publicat dins de Autoconeixement, Emprenedoria | Deixa un comentari

LES HABILITATS O COMPETÈNCIES (SKILLS) PROFESSIONALS MÉS DEMANADADES AL 2016

Habilitats

Fa gairebé 20 anys aconsellava als meus alumnes que sobretot estudiessin anglès i informàtica. Amb la importància que ha agafat internet a la darrera dècada continuo aconsellant que estudiïn idiomes i l’ús de les noves tecnologies (TIC), però també que treballin l’aspecte emocional i social (tenir empatia, saber relacionar-se en grup, parlar en públic, ser creatiu i emprenedor, etc). Com fa 20 anys enrere, estic parlant de les habilitats per a la vida.

El 1993 la Divisió de Salut Mental de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) va llançar la Iniciativa Internacional per a l’Educació en Habilitats per la Vida a les Escoles. El propòsit d’aquesta actuació era difondre mundialment l’ensenyament d’un grup genèric de deu destreses psicosocials, considerades rellevants en la promoció de la competència psicosocial nenes, nens i joves.

  1. Autoconeixement
  2. Empatia
  3. Comunicació assertiva
  4. Relacions interpersonals
  5. Presa de decisions
  6. Solució de problemes i conflictes
  7. Pensament creatiu
  8. Pensament crític
  9. Maneig d’emocions i sentiments
  10. Maneig de tensions i estrès

Aquestes deu habilitats psicosocials no són matèria nova. En certa manera són tan antigues com la mateixa humanitat, perquè totes tenen a veure amb la manera com fem servir les relacions amb nosaltres mateixos, amb les altres persones i amb l’entorn social.

Però cal diferenciar, sobre les competències o habilitats o destreses professionals valorades en una empresa,  pel que fa a oficis, no és el mateix treballar en una multinacional com a enginyer químic, que en un taller mecànic de cotxes en un barri, o sí, què en penseu?

Habilitats bàsiques de l’autònom i la petita empresa

Habilitats en col·lectius d’una gran empresa

 

Publicat dins de Autoconeixement, Emprenedoria, Món laboral | Deixa un comentari

LA MEVA PRIMERA FEINA

ALGUNES DADES QUE HEM DE SABER SOBRE L’OCUPACIÓ

  • On hi ha més feina a Espanya? Madrid i Catalunya acumulen el 62,5% de totes les vacants publicades a InfoJobs. Catalunya és la que genera més oportunitats laborals, amb 75.600 nous ocupats, seguida de Madrid (69.300), Andalusia (67.500) i València (46.100).

trabajo-espana

  • En quines famílies professions hi ha més contractes d’ocupació? Segons les dades publicades del passat mes de maig de 2016 pel Ministeri d’Ocupació i Seguretat Social, observem quins han estat els contractes per sectors i en percentatges:
    • Agrari 2,3%
    • Indústria 20,8%
    • Construcció 5,2%
    • Serveis 15,5%
    • Altres 56,2%

categorias-oportunidades-empleo-infojobs

Publicat dins de Emprenedoria, Recursos | Deixa un comentari

La intel·ligència emocional

intelligencia_emocional

M’ha fet reflexionar que sortís a la portada del diari Ara com a gran tema del dia “La revolució de les emocions”.
Segons Goleman el coeficient intel·lectual no és un bon indicador per saber si tindràs èxit a la vida o no, perquè el 80% depèn d’altres factors, molts dels quals són de caràcter emocional.
Una persona emocionalment intel·ligent és la que pot reconèixer, expressar, regular i utilitzar les emocions pròpies i també les dels altres, i a la qual tot això li serveix per adaptar-se a les diferents situacions que li planteja la vida, per aconseguir els objectius que es marca i per sentir-se bé.
Amb els anys han fet diverses revisions del concepte, que estructuren al voltant de quatre preguntes que ens hauríem de fer per arribar a ser emocionalment intel·ligents. Com estic? Com em vull sentir? Per què em sento d’aquesta manera? I què puc fer per sentir-me com em vull sentir?

Què podem millorar per ser emocionalment intel·ligents?
Tenim tota la vida per fer-ho, però com més aviat comencem, millor. Algunes idees:

Què sentim. El primer pas és conèixer les nostres emocions.
La consciència emocional, que consisteix a saber identificar les pròpies emocions, però també les dels altres. És més, si sabem veure com se senten els altres, les possibilitats que ens hi relacionem d’una manera positiva són més elevades. Sovint el llenguatge corporal i el to de veu transmeten les nostres emocions de manera més efectiva que les paraules.

Resilència. Sortir reforçat d’una experiència molt negativa.
Ser resilient vol dir ser capaç de superar-se i recuperar-se davant de l’adversitat, per molt traumàtiques i negatives que hagin sigut les experiències viscudes.

Autoestima. És important acceptar-nos i valorar-nos.
I això s’aconsegueix sentint-nos satisfets de com som i de qui som, confiant en les nostres possibilitats per poder fer front als reptes que ens plantegi la vida i, en general, tenint sentiments positius cap a nosaltres mateixos. A més, es clar, de mantenir unes bones relacions socials i de sentir-nos estimats.

Automotivació. Posar-se les piles per aconseguir el que ens proposem.
Automotivar-se, precisament, consisteix a saber implicar-se emocionalment en activitats en qualsevol dels àmbits de la nostra vida: personal, social, professional… És influir en el nostre estat d’ànim per aconseguir alguna cosa que ens proposem.

Fluir. El plaer de l’esforç per superar un repte.
A vegades ens posem a fer alguna cosa que ens agrada tant i ens hi impliquem fins a tal punt que ens absorbeix i no ens adonem que passa el temps. És el que s’anomena experiència òptima i no té res a veure amb deixar passar la tarda estirats al sofà mirant la televisió, sinó que és una cosa que decidim fer: l’esforç que fem per arribar a un objectiu que valgui la pena.

Empatia i assertivitat. Dominar les habilitats socials ens fa més feliços.
Per mantenir unes bones relacions és important, primer de tot, dominar les habilitats socials bàsiques, la primera de les quals és saber escoltar. En aquest paquet de normes elementals de convivència també hi entrarien saludar, donar les gràcies, demanar favors, demanar disculpes, mantenir una actitud dialogant… L’assertivitat també és una competència que intervé en la qualitat de les relacions que mantenim amb el nostre entorn perquè ens permet defensar i expressar els nostres drets i opinions en el moment oportú i de manera adequada, alhora que respectem els dels altres. Això inclou saber dir que no i entendre que l’altre també ho pugui dir, sempre mantenint un comportament equilibrat, ni massa agressiu ni massa passiu.

Resoldre conflictes. El poder del diàleg i les solucions constructives.
Sovint confonem conflicte amb violència. Hi pot haver conflicte, és a dir, una divergència perquè hi ha una contraposició d’interessos o d’opinions, però no té per què haver-hi violència. De fet, hauríem de veure el conflicte com una oportunitat per aprendre i afrontar-lo de manera positiva, amb diàleg, aportant solucions constructives. La nostra capacitat de negociació i de mediació és molt important a l’hora de resoldre’l pacíficament, sempre tenint en compte la perspectiva i els sentiments dels altres.

Regulació. Gestionar el que sentim i com ho expressem.
No es tracta ni de reprimir ni de controlar emocions, sinó d’expressar de manera adequada el que sentim, especialment si són emocions negatives com la ràbia, la por, la tristesa, el menyspreu o l’odi. Quan ens trobem en el punt àlgid de determinades emocions, però, expressar-les de manera correcta és molt complicat, per no dir impossible, i llavors és convenient aturar la reacció immediata. Parar. N’hi ha que compten fins a 100 o fins a 1.000, d’altres agafen aire o respiren profundament. Sigui com sigui, es tracta de rebaixar la intensitat de l’emoció abans d’actuar, sobretot quan el que sentim ens faria fer coses de les quals després sovint ens penedim. D’estratègies de regulació n’hi ha moltíssimes, com ara fer exercicis de relaxació o de meditació, distreure’s fent qualsevol cosa o el que s’anomena reestructura cognitiva, que més o menys seria intentar-se mirar el que ha passat amb uns altres ulls, canviant els pensaments negatius per altres de més positius.

Objectius i decisions. Ni massa agosarats, ni massa continguts.
Per organitzar la nostra vida de manera sana i equilibrada, amb experiències que ens produeixin satisfacció i benestar, és determinant la nostra capacitat per prendre decisions, prendre-les sense dilació i amb responsabilitat. Contràriament al que pot semblar, en el procés de presa de decisions hi intervenen més factors emocionals que racionals. I les emocions sovint ens ho posen més difícil. D’altra banda, també és important fixar-se objectius positius i realistes, tenint en compte el temps de què disposem i les possibilitats i limitacions.

Actitud positiva. Saber provocar-se emocions agradables.
A banda de poder canviar el xip quan les coses no van com ens agradaria en comptes de recrear-nos-hi, la regulació emocional també consisteix a saber-se potenciar emocions agradables de manera voluntària, trobar maneres d’alegrar-nos el dia, encara que sigui amb petites coses. El fet de sentir emocions positives ja ens genera una sensació agradable i satisfactòria, però, a més, hi ha evidències científiques que tenen efectes beneficiosos per a les relacions socials, el rendiment laboral, la integració social i també per a la salut: disminueix el dolor, redueix la pressió sanguínia i els nivells d’adrenalina associats a l’ansietat i potencia les funcions del sistema immunitari.

Per anar adquirint l’hàbit de fer-ho, cada vespre quan ens posem al llit podem fer un repàs del dia i triar quin ens sembla que ha sigut el millor moment, i mirar de reviure el que hem sentit en aquell instant.

 

 Font: http://www.ara.cat/dossier/Que-millorar-emocionalment-intelligents_0_1585641447.html
Blog: http://blocs.xtec.cat/emocio/

Programa complet d’Educació Emocional per a 1r i 2n ESO 12-14 anys per a treballar 5 competències emocionals: Conciencia Emocional, Regulación Emocional, Autonomía Emocional, Habilidades Socioemocionales i Habilidades de vida y benestar
Programa
Fichas para el programa

 

Publicat dins de Autoconeixement | Deixa un comentari

28. El Parlament de Catalunya

Sessió 28:

L’exercici de la política i les seves repercussions ètiques.

Competència:
–  Aplicar el diàleg i exercitar totes les habilitats que comporta, especialment per a la solució de conflictes interpersonals i per propiciar la cultura de la pau.

Objectiu:
– Conèixer les funcions del Parlament.
– Saber les seves repercussions ètiques en l’exercici de la política.
– Actuar amb autonomia en la presa de decisions.

Activitats:
– Explicació del grup alumnes proposat dels conceptes que pot treballar.
Vocabulari bàsic de primària  i  Vocabulari bàsic de secundària parlamentari.
– Visita al Parlament de Catalunya (web).
– Per grups treballem el dossier de la sortida.
– Fer la Fitxa valoració treball grup
– Fer fitxa de conceptes bàsics. Què sabem?
– Aula d’informàtica: Fer mapa conceptual del Parlament (Què, com, on, per què?).
–  Joc parlamentari (guia-instruccions ) (presentació Ppsx). Resum:

1. Fer 4 grups parlamentaris (compromís, ecològic, llibertat, tradició). Breu explicació.
2. Cada grup escull el seu portaveu per votació. Serà candidat a President de la Generalitat.
3. Escriure el programa del partit, haurà de ser senzill, pot tractar educació, família, esport, ciutat, oci, etc.
4. Crear les credencials, logotips, … del partit.
5. Sessió d’informació i diàlegs: defensar el programa, es poden fer pactes i negocien entre ells.
5. Constitució de la mesa, triar president , 2 alumnes més (més petit i més gran de classe).
6 Sessió d’investidura: Iniciar l’investidura del President, discurs del programa, intervenen els portaveus, es fa la votació per crida.
7. Fa un discurs.

– Recollim la fitxa.

Recursos:
– Concepte
Material de suport.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

18. La Ola

Sessió 18:

Àmbits d’actuació de poder i violència. Actituds de tolerància, solidaritat, compromís i les seves manifestacions externes.

Competència:
–  Assumir actituds ètiques derivades de la Declaració Universal dels Drets Humans.

Objectiu:
– Actuar amb autonomia en la presa de decisions i ser responsable dels propis actes.

Activitats:
– Veure la pel·lícula La Ola.
– Explicació del grup alumnes proposat dels conceptes que pot treballar.
– Per grups treballem els conceptes.
– Fer la Fitxa valoració treball grup
– Recollim la fitxa.

Recursos:
La Ola.
Concepte
Material de suport. Dossier.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Sortida a l’empresa FRIME

frime

Aquest dilluns, dia 18 d’abril, hem fet una visita a l’empresa FRIME, la seu central es troba a Arenys de Munt, nascuda el 1977 com una empresa familiar amb arrels al mercat de la Boqueria, les especialitats són la tonyina, el peix espasa, el marlí i la semiconserva, compta amb 200 treballadors repartits entre les diverses empreses del grup: Coses de Casa Nostra, FRIME, FRIME3 i Espai Tonyina; exporta a més de 25 països de tot el món amb volums de negoci de 80 milions de dollars anuals.

La visita té com a objectiu principal l’apropament de l’alumnat de 3r i 4t de l’ESO a les empreses de nostra localitat. Aquest tema es relaciona directament amb el Projecte d’Orientació acadèmica i professional, amb la idea de guiar les seves observacions s’ha configurat una sessió i un qüestionari.

DSC_0016

veure fotos

 

 

Publicat dins de Emprenedoria, General | Deixa un comentari

12. Els criteris morals i la seva fonamentació: cura, justícia, compassió, reciprocitat, imparcialitat…

CC16. Els criteris morals i la seva fonamentació: cura, justícia, compassió, reciprocitat, imparcialitat…

Los dilemes Morales:

https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=http://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/ecoblog/johergon/files/2013/04/Ejemplos-de-dilemas-morales.pdf

Publicat dins de General | 1 comentari

6. Situacions i contextos de conculcació dels drets humans i les llibertats.

Sessió 6:

mural_drets_humans

Competència:
–  Assumir actituds ètiques derivades de la Declaració Universal dels Drets Humans.

Objectiu:
– Actuar amb autonomia en la presa de decisions i ser responsable dels propis actes.

Activitats:
– Valoració de la sessió anterior.
– Explicar com fer un mural.
– Escollir un dret de la Declaració Universal dels Drets Humans de 1948
– Per grups preparem el mural i el guió del vídeo.
– Fer la Fitxa treball n. 3
– Recollim la fitxa.

Recursos:
Declaració drets humans.
Concepte
Dossier informació.

Publicat dins de Cultura i valors ètics | 1 comentari