Aprendre i memoritzar és una part de les tècniques d’estudi més bàsiques per l’alumnat. Pocs alumnes tenen un sistema d’aprenentatge, per això normalment recorren a la repetició. No obstant, hi ha moltes maneres de simplificar aquest procés. De fet, Richard Feynman, guanyador del Premi Nobel el 1965 pel seu treball en electrodinàmica quàntica, comptava amb un truc realment fàcil.
Aquest físic creia a la senzillesa. Per a ell, a la simplicitat hi havia la clau de l’aprenentatge. Feynman sostenia que les coses eren més fàcils de retenir quan més simples es mantenien.
De ben poc serveix tenir el cap ple de textos extrets de llibres de text, coneixements retinguts a través de llargues frases memoritzades. De fet, això no és aprendre. “No tractis d’enganyar-te a tu mateix, ets la persona més fàcil d’enganyar”, va dir el físic.
Amb aquestes paraules, Feynman intentava explicar que un mateix ha d’adonar-se que memoritzar no és aprendre, i que no és el mateix retenir un coneixement que retenir un conjunt de paraules en sèrie col·locades de manera que construeixin una oració. L’aprenentatge ha de servir per comprendre millor.
La senzilla tècnica del premi Nobel per aprendre qualsevol cosa de manera ràpida i efectiva es basa en quatre simples passos, tal com recull Insider:
- Triar un tema i començar a estudiar-lo
Aquest és el primer pas. Sempre hi ha d’haver un punt de partida i, en aquest cas, és triar el camp on un vol aprendre.
- Explicar el tema a un nen
No es tracta de seguir aquest pas al peu de la lletra, no cal avorrir un nen petit per retenir un coneixement. La idea és que l’estudiant repeteixi allò que s’ha après com si l’estigués ensenyant a un menor. Es tractar de crear un discurs utilitzant paraules senzilles i oracions bàsiques. Així, l’alumne dividirà el tema en idees simples i tindrà més capacitat per adonar-se dels aspectes en què presenta més llacunes.
- Torna al material d’estudi quan estiguis encallat
Si en dur a terme el pas número dos, l’estudiant ha identificat diverses llacunes, serà el moment de recórrer de nou al material d’estudi i tornar-hi a fer un cop d’ull.
Aquest pas es repetirà fins que sigui possible dur a terme la fase dos sense cap problema. És a dir, sempre caldrà recórrer als apunts o als llibres dels quals s’estigui estudiant fins que un sigui capaç d’explicar el tema amb les paraules pròpies sense presentar dificultats.
Aquesta tècnica permetrà que els coneixements es retinguin millor que quan simplement es tracten de memoritzar, que en general solen desaparèixer un cop compleixen el propòsit de fer l’examen o lectiu.
- Organitzar i revisar
Aquest és el pas final, una fase de reconeixement. Es tracta de comprovar que l’estudiant ha retingut tota la informació necessària.
Ets capaç de parlar fluidament sobre el tema?, pots explicar amb paraules simples tots els aspectes rellevants? Podries mantenir una conversa parlant sobre aquest camp?
Aquestes són les preguntes que cal fer l’estudiant. De no poder respondre afirmativament a totes, haurà de tornar al pas dos i tres fins que la resposta sigui un sí rotund.
Fonts: