Orientació és acompanyament: Alumnes que es deixen influir, com evitar-ho?
Construir una bona autoestima és fonamental perquè un adolescent defensi les seves opinions i no es deixi manipular pels altres.
Deixar-se influir pels altres no ha de ser negatiu, ja que al llarg de tota la nostra vida rebem estímuls i coneixem persones que poden influir en nosaltres de manera positiva. El que és important, és saber distingir les bones de les males influències, i dels intents de manipulació.
Té a veure amb la personalitat, amb el entorn emocional, pautes educatives i aprenentatges. De vegades sol haver un pare o una mare que té aquest mateix patró de conducta.
Els adolescents necessiten de ser reconeguts i estimats pel seu creixement emocional, però atenció, com més baixa sigui la seva autoestima, més influenciables seran.
Raons perquè es deixi influir en excés:
- Admirar els amics i voler ser com ells.
- Evitar conflictes amb altres companys.
- Adaptar-se al grup i al líder.
- Por a ser rebutjat.
- Cridar l’atenció.
- No confiar en si mateix.
Els pares han relacionar-se amb els fills des de l’amor, la comprensió, donant-los explicacions i permetre que siguin “adolescents” i lliures, però també des de la necessitat d’educar i posar-los límits. S’han de corregir, però si ho fem contínuament la seva autoestima es veurà afectada.
Els professors podem ajudar a construir una personalitat pròpia i aconseguir que creixin amb una bona autoestima. Algunes pautes:
- Prendre consciència de la nostra rellevància com a model (les paraules, les actuacions i el llenguatge no verbal, la manera de resoldre un conflicte,…)
- Afavorir en el grup classe la comprensió, comunicació i cooperació.
- Ajudar-lo a desenvolupar la seva autonomia, animar els més tímids a expressar-se.
- Ensenyar a exposar les seves idees (organitzant petits debats, representacions obres de teatre, exposicions orals, …)
- Que es senti còmode mostrant els seus dubtes o quan s’equivoqui, cal corregir l’actitud, però no jutjar la persona.
- Ajudar que l’alumne tingui una imatge positiva de si mateix, sense deixar de ser realista i generant expectatives adequades a les seves capacitats, i facilitar que se senti acceptat sigui quin sigui el ritme d’aprenentatge.
Font: https://www.consumer.es