Orientació alumnes altes capacitats.
Generalment un alumne amb altes capacitats intel·lectuals comporta dificultats d’adaptació i de relació amb el grup classe i amb l’adult i d’acceptació de les normes bàsiques de convivència. Per tant, més enllà dels beneficis d’obtenció de resultats purament curriculars, ens plantegem com a prioritat poder intervenir per a millorar el seu estat d’inquietud i aconseguir que pugui projectar una imatge positiva cap ell mateix i cap els altres companys.
Consideracions generals
- Caldrà prioritzar , evidentment l’enriquiment de continguts, però sobretot la seva motivació, creativitat, iniciativa, raonament i comprensió del seu entorn escolar.
- Més enllà d’ampliar currículum, que no descartem, treballarem en la línia de millorar la construcció d’aprenentatges significatius.
- És un alumne que demanda flexibilitat, capacitat d’adaptació, tolerància i acomodació , sempre que sigui possible, als seus interessos i inquietuds..
Objectius:
- Estimular la capacitat de reflexió i anàlisi de l’alumne.
- Ajudar-lo a millorar la gestió del propi estat emocional i els conflictes.
- Potenciar i regular els seus processos de presa de decisions.
- Promoure la tolerància, originalitat i inventiva.
- Crear actituds positives davant l’adult i la resta de companys.
- Ajudar a complementar petits projectes de classe.
Proposta d’activitats:
- extraescolars: tallers específics (escacs, robòtica, informàtica, idiomes, …)
- activitats intel.ligència emocional i habilitats socials (teatre, esports no competitius, grups excursionistes, colònies, ball, terapeuta o coxing, associacions familiars altes capacitats….)
- activitats cognitives (sortides culturals, museus, participació en concursos, premis, centres de treball, …)
- activitats lúdiques (centre excursionistes, colònies, gimcanes, ….)
- projectes de centre (ràdio, mediació, socials, revista, …)
- a classe (racons, tallers, webquests, agrupament i horari flexible, ús ordinador portàtil, pla o contracte de treball, …)
- pactar algun treball d’investigació o aprenentatge per descobriments.
Què ha de tenir en compte el professor/a?
- Flexibilitat en la valoració de l’actitud o comportament.
- Avaluació adaptada i/o altres criteris. Utilització de diferents mètodes d’avaluació per oferir més oportunitats de demostrar els seus coneixements.
- Facilitar la revisió i auto-correcció dels seus treballs abans de lliurar-los
- Evitar quantitat d’exercicis acadèmics en la mesura possible de continguts repetitius i memorístics.
- No forçar-lo a participar en activitats de relació social (balls, festes, representacions, etc.)
- Donar instruccions concretes i en positiu.
- Poder sortir de classe per fer altres feines o necessitat emocional.
- Pactar activitats d’ ampliació i/o treballs d’investigació per si acaba abans que els companys.
- Tenir en compte les motivacions individuals per l’acceleració i flexibilització de continguts.
- Connectivitat entre continguts d’una mateixa matèria o de diferents matèries.
- Ús d’ordinador a classe per algunes activitats complementàries o d’ampliació, amb programari específic. Utilització de les TIC.
- Acceleració i flexibilització de continguts d’algunes matèries per augmentar el seu nivell de motivació.
- Agrupaments flexibles amb alumnes de característiques semblants per treballar un determinat projecte.
- Col·laboració en petits grup en la realització de tasques cooperatives amb la finalitat de potenciar relacions.
- Utilitzar altres estratègies d’aula com: treball per projectes, treball cooperatiu, ajuts entre iguals, etc.
Orientador escolar:
- Seguiment amb l’orientador per prioritzar activitats de reflexió d’habilitats socials, competència personal i el benestar emocional. Desenvolupar el judici crític, ensenyar a acceptar crítiques i donar-les, distanciar-se dels fets, definir pros i contres.
Recursos:
- Model PI altes capacitats: PI_model_altes_capacitats_2019v3
- Departament d’Educació Xtec: http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/sep/altescapa/
- Qüestionari alumne/a.
- Qüestionari pares.