Fa gairebé 20 anys aconsellava als meus alumnes que sobretot estudiessin anglès i informàtica. Amb la importància que ha agafat internet a la darrera dècada continuo aconsellant que estudiïn idiomes i l’ús de les noves tecnologies (TIC), però també que treballin l’aspecte emocional i social (tenir empatia, saber relacionar-se en grup, parlar en públic, ser creatiu i emprenedor, etc). Com fa 20 anys enrere, estic parlant de les habilitats per a la vida.
El 1993 la Divisió de Salut Mental de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) va llançar la Iniciativa Internacional per a l’Educació en Habilitats per la Vida a les Escoles. El propòsit d’aquesta actuació era difondre mundialment l’ensenyament d’un grup genèric de deu destreses psicosocials, considerades rellevants en la promoció de la competència psicosocial nenes, nens i joves.
- Autoconeixement
- Empatia
- Comunicació assertiva
- Relacions interpersonals
- Presa de decisions
- Solució de problemes i conflictes
- Pensament creatiu
- Pensament crític
- Maneig d’emocions i sentiments
- Maneig de tensions i estrès
Aquestes deu habilitats psicosocials no són matèria nova. En certa manera són tan antigues com la mateixa humanitat, perquè totes tenen a veure amb la manera com fem servir les relacions amb nosaltres mateixos, amb les altres persones i amb l’entorn social.
Però cal diferenciar, sobre les competències o habilitats o destreses professionals valorades en una empresa, pel que fa a oficis, no és el mateix treballar en una multinacional com a enginyer químic, que en un taller mecànic de cotxes en un barri, o sí, què en penseu?
Habilitats bàsiques de l’autònom i la petita empresa
Habilitats en col·lectius d’una gran empresa