Alumnes amb altes capacitats

Orientació alumnes altes capacitats.

Generalment un alumne amb altes capacitats intel·lectuals comporta dificultats d’adaptació i de relació amb el grup  classe i amb l’adult i d’acceptació de les normes bàsiques de convivència. Per tant, més enllà dels beneficis d’obtenció de resultats purament curriculars, ens plantegem com a prioritat poder intervenir per a millorar el seu estat d’inquietud i aconseguir que pugui projectar una imatge positiva  cap ell mateix i cap els altres companys.

Consideracions generals

  • Caldrà prioritzar , evidentment l’enriquiment de continguts, però sobretot la seva motivació, creativitat, iniciativa, raonament i comprensió del seu entorn escolar.
  • Més enllà d’ampliar currículum, que no descartem, treballarem en la línia de millorar la construcció d’aprenentatges significatius.
  • És un alumne que demanda flexibilitat, capacitat d’adaptació, tolerància i acomodació , sempre que sigui possible, als seus interessos i inquietuds..

Objectius:

  1. Estimular la capacitat de reflexió i anàlisi de l’alumne.
  2. Ajudar-lo a millorar la gestió del propi estat emocional i els conflictes.
  3. Potenciar i regular els seus processos de presa de decisions.
  4. Promoure la tolerància, originalitat i inventiva.
  5. Crear actituds positives davant l’adult i la resta de companys.
  6. Ajudar a complementar petits projectes de classe.

Proposta d’activitats:

  • extraescolars: tallers específics (escacs, robòtica, informàtica, idiomes, …)
  • activitats intel.ligència emocional i habilitats socials (teatre, esports no competitius, grups excursionistes, colònies, ball,   terapeuta o coxing, associacions familiars altes capacitats….)
  • activitats cognitives (sortides culturals, museus, participació en concursos, premis, centres de treball,  …)
  • activitats lúdiques (centre excursionistes, colònies,  gimcanes, ….)
  • projectes de centre (ràdio, mediació, socials, revista, …)
  • a classe (racons, tallers, webquests, agrupament i horari flexible, ús ordinador portàtil, pla o contracte de treball, …)
  • pactar algun treball d’investigació o aprenentatge per descobriments.

Què ha de tenir en compte el professor/a?

  • Flexibilitat en la valoració de l’actitud o comportament.
  • Avaluació adaptada i/o altres criteris. Utilització de diferents mètodes d’avaluació per oferir més oportunitats de demostrar els seus coneixements.
  • Facilitar la revisió i auto-correcció dels seus treballs abans de lliurar-los
  • Evitar quantitat d’exercicis acadèmics en la mesura possible de continguts repetitius i memorístics.
  • No forçar-lo a participar en activitats de relació social (balls, festes, representacions, etc.)
  • Donar instruccions concretes i en positiu.
  • Poder sortir de classe per fer altres feines o necessitat emocional.
  • Pactar activitats d’ ampliació i/o treballs d’investigació per si acaba abans que els companys.
  • Tenir en compte les motivacions individuals per l’acceleració i flexibilització de continguts.
  • Connectivitat entre continguts d’una mateixa matèria o de diferents matèries.
  • Ús d’ordinador a classe per algunes activitats complementàries o d’ampliació, amb programari específic. Utilització de les TIC.
  • Acceleració i flexibilització de continguts d’algunes matèries per augmentar el seu nivell de motivació.
  • Agrupaments flexibles amb alumnes de característiques semblants per treballar un determinat projecte.
  • Col·laboració en petits grup en la realització de tasques cooperatives amb la finalitat de potenciar relacions.
  • Utilitzar altres estratègies d’aula com: treball per projectes, treball cooperatiu, ajuts entre iguals, etc.

Orientador escolar:

  • Seguiment amb l’orientador per prioritzar activitats de reflexió d’habilitats socials, competència personal i el benestar emocional. Desenvolupar el judici crític, ensenyar a acceptar crítiques i donar-les, distanciar-se dels fets, definir pros i contres.

Recursos:

 

Quant a jcruz

Orientador escolar
Aquest article ha estat publicat en Autoconeixement. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *