Segons la normativa actual , Decret 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica, el l’article 33 parla del Consell orientador
1. El consell orientador és un document que orienta, acompanya i guia l’alumne o alumna de l’educació secundària obligatòria en el seu itinerari educatiu i que vetlla per la seva continuïtat formativa.
2. El consell orientador l’elabora l’equip docent al final de cada curs a partir de la informació continguda en el registre o full de seguiment intern, i conté informació sobre el grau d’assoliment de les competències corresponents i l’orientació sobre l’itinerari formatiu de l’alumne o alumna i, si escau, recomanacions i propostes de mesures i suports d’atenció educativa per al curs següent.
3. En els cursos de segon i quart de l’educació secundària obligatòria el consell orientador és un document oficial d’avaluació que forma part de l’expedient acadèmic de l’alumne o alumna.
4. En finalitzar cada curs es lliura aquest document a l’alumne o alumna i al pare, mare o tutor o tutora legal conjuntament amb l’informe d’avaluació.
5. En aquells casos en què l’equip docent ho consideri adequat, el consell orientador de segon d’educació secundària obligatòria també ha d’incloure una proposta per a l’alumnat per continuar la seva formació a través d’un programa de diversificació curricular o, excepcionalment, un cicle formatiu de grau bàsic.
6. Així mateix, si l’equip docent considera adequat que un alumne o alumna en acabar tercer de l’educació secundària obligatòria continuï la seva formació a través d’un cicle formatiu de grau bàsic, ha d’elaborar una proposta justificada i fer-la constar en el consell orientador.
7. En finalitzar quart o si es finalitza l’escolaritat abans, el consell orientador s’ha de lliurar com a document oficial de l’avaluació amb el format que decideixi el centre. Ha d’incloure una proposta sobre les diferents opcions de continuïtat formativa, acadèmiques o professionals, que es considerin més convenients amb l’objectiu que tot l’alumnat s’orienti adequadament en el seu futur formatiu. En el cas que l’alumne o alumna no hagi assolit tots els nivells competencials s’ha d’incloure una proposta sobre les eines o recursos per poder assolir-los. En el cas de l’alumnat amb un pla de suport individualitzat, el consell orientador ha d’incloure un pla de transició als estudis postobligatoris.
Aquest document orientador ha de contenir els aspectes més rellevants de l’aprenentatge competencial de l’alumne al llarg de l’etapa educativa (competències i nivells de competència) i, a partir d’aquestes dades, ha de concretar l’orientació i la continuïtat per al seu projecte personal.
Per a donar a conèixer i compartir el contingut del document orientador, el tutor i, quan es consideri convenient l’orientador del centre, mantindrà una entrevista amb l’alumne i la família a fi de poder intercanviar la proposta que el centre fa de l’itinerari formatiu de l’alumne.
Aquest moment ha de ser planificat dins l’organització del centre i ha de tenir la finalitat de fer compartir, fer col·laborar i assessorar les famílies sobre la presa de decisió del seu fill.
Proposta de frases pel consell orientador per posar a l’acta final de l’Esfera:
Assoliment dels objectius i de les competències de curs
Hàbits de treball i mesures específiques d’atenció a la diversitat
Recomanacions i/o proposta de l’equip docent pel curs vinent
|
Recursos antics:
- Exemples de document orientador de 3r ESO:
- Exemples de document orientador de 4t ESO:
- Exemples dossier itineraris formatius a la nostra zona
Com sempre un crac