Sessió 2. ZER El Jonc. Curs 2011/12.

Una mica d’humor.

Més que una feina!

Recordatori

Con de l’aprenentatge d’Edgar Dale.

A l’any 1969, Edgar Dale (1900-1985), pedagog nord-americà, va elaborar un model que explicava quins eren els mètodes més i menys efectius per a l’aprenentatge i ressaltava que la manera que més s’aprèn és a partir d’allò que es diu i es fa (experimentant). Aquest model se sintetitza en l’anomenat con de l’aprenentatge.
L’aprenentatge parteix de l’acció i de la descoberta, tant de forma guiada pel professorat com autònoma per part de l’alumnat (aplicant el raonament) i d’acord amb el mètode científic: aconseguir un ExE (educar x experimentar / experimentar x educar).

http://clarion.mudejarico.es/2011/04/el-falso-cono-del-aprendizaje-de-dale/
http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/td006/practica_3.html

Taxonomia de Bloom.

Des del 1948 un grup d’educadors/es van assumir la tasca de classificar els objectius educatius. Van proposar desenvolupar un sistema de classificació en tres aspectes: el cognitiu, l´afectiu i el psicomotor. El treball de l´apartat cognitiu es va acabar el 1956 i normalment se l´anomena la Taxonomia de Bloom. El títol complet de l´obra és”Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Handbook I: Cognitive domain”, i els autors són a més de Benjamin Bloom, M. Englehart, E. Furst, W. Hill, and D Krathwohl. La idea central d´aquesta taxonomia és allò que els/les educadors/es han de voler que els/les alumnes sàpiguen és a dir són els objectius educacionals . Tenen una estructura jeràrquica que va del més simple al més complex o elaborat fins a arribar al d’avaluació . Quan els/les mestres programen han de tenir en compte aquests nivells i mitjançant les diferents activitats han d’anar avançant de nivell fins aconseguir els nivell més alts.

http://phobos.xtec.cat/fsala/biblio/documenta/taxonomia_bloom.pdf
http://www.xtec.es/~cbarba1/webquest/tasques/taxonomBloom.htm
http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/td006/practica_4.html

A tenir en compte.

Programar per competències.

http://www.carmebarba.cat/
http://www.xtec.cat/~cbarba1/indexcompetencies2.html
http://cancantocompetencies.blogspot.com/
http://www.xtec.cat/~mlluelle/caceres/
documentscompetencies/Competencies_i_Intel_ligencies_1_.pdf

http://competentes.files.wordpress.com/2008/04/alart2-graellaudpercb-im.pdf
http://blocs.xtec.cat/profesjoanot/2008/06/26/programacio-per-competencies/

(Et pots descarregar graelles per programar.)

Pautes per a un bon treball cooperatiu.

Triangle interactiu d’aula.

Tot procés d’ensenyament i aprenentatge evoluciona més satisfactòriament si la interrelació entre els continguts d’aprenentatge, els seus facilitadors (generalment el professorat) i l’alumnat, és plenament dinàmica, és el que s’anomena triangle interactiu de l’aula.

http://cosasdelenguayliteratura.blogspot.com/2008/11/triangle-interactiu.html
http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/td206/practica_1-5.html
http://formiga.wikispaces.com/8.-+Pautes+per+a+un+bon+treball+cooperatiu

Alguns recursos.

La llibreta cooperativa:

  • Primay Pad
    Googledocs

Penjar presentacions:

  • authorSTREAM
    Slideshare

http://blocs.xtec.cat/msolduga/recursos/

Festes i tradicions:

  • El Carnaval i la Vella Quaresma

http://blocs.xtec.cat/marisolsolduga/2010/04/01/festes-dhivern-2/

Aquest article ha estat publicat en Formació ZER El Jonc 2011/12. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *