La setmana passada vam fer un quadre amb diferent textures. Primer de tot van fixar-nos molt bé en un model que ens va donar la Raquel i vam fer la nostra versió personal. Al quadre original es veia un cel amb un avió i les teulades d’una ciutat. Al fons, el sol….Nosaltres vam decidir fer unes onades…la ciutat és marítima….podria ser Barcelona?
Un cop fet el dibuix vam començar a pintar el sol. Al voltant hi van col·locar un material ben estrany: goma de reserva.
Més tard la vam treure i vam descobrir que es diu així perquè reserva el color blanc del paper, o sigui que allà on hi havia goma de reserva no es podia pintar.
Ho vam fer amb llapis aquareables. La Raquel ratllava a sobre del paper, nosaltres humitejaven amb un pinzell i…voilà: màgia! Sortia el color taronja ben difuminat.
El vam barrejar amb groc i va quedar preciós! Depenent de la quantitat d’aigua que hi poséssim el color pujava més o menys de to.
Per fer el cel vam barrejar de nou llapis aquareables amb aigua i ….sabó! Realment va quedar un cel ple de núvols.
Per fer l’estela de l’avió hi vam passar una espelma i vam pintar a sobre. L’aigua i el color rellisca sobre la cera…
Per fer les onades, vam barrejar-hi sal gruixuda! Un cop seca va caure i va quedar un efecte preciós: un mar ple de bombolles!
Per les teulades hi vam posar sucre….tot ben lluent i ben raspós!
Sabeu què? Gràcies a aquesta activitat…vam començar a parlar del tacte, de l’olfacte…ens van sorgir molts dubtes sobre quins òrgans fem servir per percebre les coses que passen al nostre voltant…Tenim tants, que la setmana vinent treballarem….ELS SENTITS. Què seria l’art sense els sentits? Espereu notícies nostres! De moment, el resultat dels nostres quadres!
Els artistes
La cançó de la classe dels científics: Einstein
La cançó de la classe dels científics és una mica complicada. És un tema de la Dàmaris Gelabert, i la seva lletra és aquesta. La canteu amb nosaltres?
L’EINSTEIN UN DIA ENS VA DIR,
L’EINSTEIN, UN FÍSIC AMANT DEL VIOLÍ
QUE CAL INTENTAR NORANTA-NOU VEGADES
PER TENIR ÈXIT LA NÚMERO 100.
L’EINSTEIN UN DIA ENS VA DIR,
L’EINSTEIN UN FÍSIC AMANT DEL VIOLÍ
QUE CAL INSISTIR, PERSEVERAR
I NO DESISTIR, CAL SER TENAÇ
CABELLS LLARGS I ESVALOTATS,
UN VESTIT PENGIM-PENJAM,
COM UN SAVI DESPISTAT
TREU LA LLENGUA DESCARAT.
SEMPRE PREGUNTANT-HO TOT,
ELS ENIGMES I CURIOSITATS.
ELS PARENTS I ELS PROFESSORS,
SEMPRE TREUEN FUM DEL CAP.
L’EINSTEIN UN DIA ENS VA DIR,
L’EINSTEIN, UN FÍSIC AMANT DEL VIOLÍ
INVESTIGADOR GENIAL,
DE LES LLEIS DE L’UNIVERS
EL TEMPS I LA GRAVETAT;
COM ÉS TOT? HO VOL SABER!
I TÉ UN DO QUE ÉS MOLT PREUAT
D’UN COP D’ULL SAP SEPARAR
ALLÒ QUE ÉS MÉS ESSENCIAL
D’ALLÒ QUE ÉS NOMÉS BANAL.
El rock dels robots
Ja tenim cançó! La voleu sentir?
I per si un cas, us passem la lletra (així nosaltres la podem estudiar…)
EL ROCK DELS ROBOTS
Mira bé com ballen
cables i cargols
llums i fils i antenes
el rock dels robots!
Tota la ferralla
que tens al davant
vol tornar-se humana.
Ves-te preparant !
Els robots ballem el rock.
Els robots ballem el twist.
Els robots ballem el rock sense parar.
Sols veig informàtics
que amb l’ordinador
bojos i llunàtics
volen canviar el món!
“No vull tamagotxis”
diu el pare al nen.
Coi de Japonesos !
Recoi quins invents !
Els robots ballem el rock.
Els robots ballem el twist.
Els robots ballem el rock sense parar.
Lletra: Anna M. Lorente / Rosa M. Vidal
Música: Rosa M. Vidal
Música – Seguim amb la flauta…
Els alumnes de la classe dels robots continuem treballant amb la flauta. Us en deixem la popular Barcarola de l’obra Els contes d’en Hoffman del gran compositor J. Offenbach.
Taronges:
Blaus:
Us deixem també la obra original, però no cal que feu comparacions!
Bon dia i bona tarda pares i mares científics!
Els reporters ens volen explicar que…
Hola papes i mames,
Us volem explicar les coses que hem treballat questa setmana.
-hem fet un mural :”El laberint de la sang.“
-Estem investigant sobre el satèl·lit UARS.
-Estem llegint “Bat Pat el tresor del cementeri”.Us el recomanem perquè és divertit i fa una mica de por.
Un petó i una abraçada.
Esperem que us hagi agradat aquesta carta.
Els científics
(1a setmana d’octubre)
Experiment sobre densitats
Els primers dies de curs, estavem mirant les agendes i omplint dades i ens va interessar una expressió que deia “Grup Sanguini”. “Rh”. No sabiem ben bé què volia dir i van començar les nostres investigacions: Tipus de grups sanguinis (receptors i donants), la sang i els seus components, etc.
Va sorgir també el dubte de si la sang és més espessa o no que l’aigua, també si pesa més o menys, si es barrejarien,… A partir d’aquí, es va proposar als nens/es de fer un experiment sobre densitats a casa: Barrejar mel, aigua i oli. Primer, però, s’havien d’anticipar fent-se preguntes sobre què creien que passaria i perquè pensaven el que pensaven (raonar). A l’aula, vam compartir les hipòtesis, fets, fotografies i idees sobre l’experiment. Vam refer l’experiment afegint-hi més ingredients: Mel, gel de bany, aigua, oli i alcohol.
També vam volguer remenar un dels pots de vidre per comprovar si, d’aquesta manera, es barrejarien els diferents ingredients o productes i vam poder veure que només en uns primers minuts. Al cap d’una estona, cada producte tornava a aquell “ordre inquietant”.
Quines van ser les explicacions o idees del grup?
| La mel i l’aigua | L’aigua i l’oli |
| “La mel no flota i no es barreja amb l’aigua. L’aigua flota a sobre la mel.”
“L’oli és líquid i la mel no i, per això, queda més amunt que la mel.” “La mel s’ha quedat a baix perquè pesa més que l’aigua.” “L’aigua té més bombolles microscòpiques que no pas la mel.” “La mel és més espessa que l’aigua i, per això, no es barregen.” “La mel no deixa passar l’aigua.” “Si remenes la mel amb l’aigua costa una miqueta. El color que surt amb l’aigua i la mel és color taronja.” “Amb la melmelada passa igual que amb la mel.” “M’ha sorprès molt el que ha passat amb la mel. Jo esperava que es barregés tot.” |
“L’aigua es barreja amb la llet perquè pesen igual però amb l’oli no perquè pesen diferent. En el cas del suc o la coca-cola, es barregen amb l’aigua perquè pesen el mateix.”
“L’oli flota sobre l’aigua.” “L’oli sura sobre l’aigua.” “L’aigua aguanta l’oli”. “L’oli no pot baixar a la capa de la mel.” “L’oli s’aguanta sobre l’aigua per la tensió superficial que és una força que hi ha a la superfície de l’aigua i fa que l’oli s’alliberi per anar a la superfície. M’ho ha explicat el meu tiet.” “L’oli i l’aigua tenen components diferents.” “L’oli és més espès que l’aigua.” “L’oli pesa menys que la mel i que l’aigua.” “Crec que l’oli no s’enfonsa perquè no pesa, tot i que si agafo una garrafa pesa.” “Segons la meva opinió, és que l’aigua té més densitat que no pas l’oli.” “L’oli té unes bombolles que no es barregen amb l’aigua, les bombolles exploten i l’oli puja a dalt de l’aigua. L’oli té més bombolles però l’aigua té menys i la mel molt menys. A més, les bombolles són microscòpiques.” “Amb mantega passa el mateix que amb l’oli. El petroli també sura.” “M’ha sorprès l’oli perquè em pensava que pesava molt i he vist que pesa molt poc.” |
Dubtes o preguntes que estem investigant en grups:
- Flotar i surar, volen dir el mateix?
- Quina diferència hi ha entre líquid, sòlid i gas? Per exemple, l’aigua en estat sòlid es converteix en gel i en estat gasós, en vapor d’aigua.
- Significa el mateix pes que densitat?
- Pesa igual un litre d’aigua que un litre d’oli?
- Què creus que vol dir la frase: “L’oli s’aguanta sobre l’aigua per la tensió superficial que és una força que hi ha a la superfície de l’aigua.”? Et pot ajudar pensar com és que si ens tirem de peu a la piscina no ens fem mal i, en canvi, quan ens tirem de panxa, ens fem mal”.
Notícia dels reporters de l’aula
Aquesta setmana (25/9 – 30/9):
Hem fet un experiment sobre densitat perquè som elsCientífics i per això fem experiments.
Volíem veure què passava amb la mel, gel de bany, l’aigua, l’oli, i l’ alcohol. Semblava cervesa.
Us volem explicar que també hem investigat els L.de sang Que tenim al cos. Per exemple, l’ Alba M. Que pesa19,5 kg té 1,4l.de sang. En canvi, la Sheyla que pesa 50,8kgté 3,5L. de sang.
Farem una xarxa dels grups sanguinis per veure, per exemple, a qui pot donar sang l’ Alex.
BON CAP DE SETMANA
Els científics
Reportera: Erola
ENS PRESENTEM!!
Aquesta setmana tots els cursos hem preparat una presentació per la resta de classes. El resultat ha estat molt maco per la gran varietat de presentacions: des de cançons, endevinalles, reflexions, pictogrames etc.
Gaudiu del video.
CM: Castanyada 2011
Les nenes i els nens de CM són els grans de l’escola, és per això que aquesta setmana de la castanyada hem volgut preparar unes dramatitzacions i contes per la resta de cicles. Hem fet unes històries “terrorífiques” amb ombres xineses, una petita obra de teatre inventada per nosaltres i també hem explicat i il·lustrat el conte de La Castanyera. Si voleu tornar a veure-ho i explicar als papis, mireu aquest video.





