Moviment i aprenentatge

Aquest any, a les llars del Ninot i La Taronja hem començat un nou projecte. En diem “Moviment i aprenentatge”.

Les mestres vam fer una formació on ens van explicar que en els primers anys la intel·ligència motriu és la que, prioritàriament, organitza el posterior desenvolupament cognitiu dels infants.

Què vol dir això? Doncs que com millor es mogui, desplaci, organitzi i coordini el cos dels nens , millor s’assentaran els futurs aprenentatges.

Per què pensem que pot ser una bona proposta per als nostres nens i nenes?

A la classe, ens trobem, a vegades, infanta molt quiets que no proposen joc, que els costa interrelacionar-se…és el seu caràcter? …o són infants que tenen poc madur el sentit de l’equilibri i es senten insegurs a l’hora de moure’s, desplaçar-se i jugar.

Podem trobar nens i nenes que ploren amb facilitat i potser pensem que no estan a gust … I si són infants amb un sistema sensorial(vista, oïda, tacte…) molt sensible, tan sensible que els dificulta sentir-se a gust i viure amb comoditat ambients diferent?

També infants molt inquiets, actius, poc atents, neguitosos…nens , nenes que busquen l’ordre i la seguretat a través del moviment, a vegades d’un excés de moviment, i no saben relaxar-se, els costa descansar, trobar el seu centre.

Aquest exemples, ens parlen d’actituds que potser podríem pensar que no són gaire determinants en aquestes edats més enllà de dificultar les diferents dinàmiques de cura i convivència. Però si les pensem en clau de posteriors aprenentatges escolars, són elements clau en el desenvolupament de l’atenció, l’escolta, la concentració…

Com es porta a terme?

Dos cops al mes fem una sessió amb els infants que considerem oportú . L’assessora ens indica els exercicis més adients per a que nosaltres els practiquem en les nostres sessions psicomotrius o en altres moments del dia.

Cada infant necessita exercicis diferents, així que els exercicis s’adapten a cada nen i el seu moment evolutiu.

A vegades treballem els peus, l’esquena, les mans…i amb petits massatges, balancejos i jocs ajudem al cos a fer-se gran.

També és molt important la respiració per fer bé aquest treball. Les ducadores aprenem els exercicis i la respiració adequada i després ho comparteixen amb els infants i amb els pares.

És una proposta engrescadora pensar que a través del moviment i la respiració ajudem als infants a madurar però també el preparem per anar a “l’escola dels grans” i poder seure tranquils a la cadira, escoltar i observar tot el que ensenya la mestra sense distreure’ns, comunicar-se i compartir amb els companys, aprendre a estar tranquils mentre aprenem.