Visites que fan reflexionar

Article realitzat per Marina Gautier, 1r Batxillerat C

El dijous 9 de febrer de 2017, cinc interns del centre penitenciari Can Brians van visitar els alumnes de 1r de Batxillerat de l’Institut Alt Penedès per explicar-los les seves respectives històries.

L’acte va durar aproximadament dues hores i va començar amb una breu presentació sobre ells. Els alumnes escoltaven amb interès cada cas, ja que, tot i ser interns de la mateixa presó i el mateix mòdul, tots havien dut a terme delictes diferents, amb les drogues com a tema principal i comú en tots ells.

Les drogues és un dels principals temes tractats pels mitjans de comunicació, ja que cada vegada hi ha més joves que comencen a consumir. És per això que la direcció de l’institut va convidar-los a parlar amb els alumnes.

Cadascun d’ells va explicar com van començar a consumir substàncies –de les quals la més comuna entre tots ells és la cocaïna- i com, posteriorment, van començar a patir addiccions. Precisament aquestes van desencadenar els delictes que van cometre, pels quals van ser condemnats, com ara atracaments, robatoris, tràfic, cultiu… amb l’objectiu de seguir consumint.

Van explicar la relació entre la seva addicció i la seva vida personal, i els efectes a nivell social i familiar. En segons quins moments, deien, prioritzaven consumir abans que qualsevol altre factor de la seva vida. Això demostrava el fet de ser capaços d’atemptar contra la seva pròpia integritat i la d’altres persones per satisfer la seva necessitat intensa de consumir.

IMG-20170405-WA0005

Després de narrar cada història i explicar quines eren les seves condemnes per cadascun dels delictes comesos, va arribar el moment d’explicar el seu dia a dia a la presó: quines horaris fan, algunes normes –com ara les monedes en forma de fitxes que fan servir-, experiències i anècdotes, persones amb les quals s’han trobat, els seus primers dies… tot tractat des d’un punt de vista positiu però amb un rere fons molt pessimista i cínic.

Les seves expectatives van ser el punt clau de la conferència, ja que explicaven com havien canviat des del seu ingrés i com el seu punt de vista i actituds eren completament diferents als que tenien al principi. Tots compartien el sentiment de culpabilitat i penediment, i l’anhel que sentien per tot allò que havien perdut i que mai podrien tornar a recuperar, com ara la salut, la família i gran part de les seves amistats. Això va provocar entre l’alumnat una reflexió sobre com el món de les drogues ho pot separar tot i les seqüeles que provoquen per tota la vida tant a nivell físic com psicològic. La culminació d’aquesta reflexió va arribar a punts com la llibertat i els estudis; el fet de viure a la presó impedeix ser lliure i significa viure sotmès a normes durant les 24 hores del dia. Això no obstant, és possible que els interns realitzin una carrera universitària, per exemple. Fins i tot, segons les circumstàncies, poden visitar les seves famílies.

Finalment, ja emocionats, van obrir el torn de preguntes, on l’alumnat va aprofitar per resoldre tots els dubtes i/o curiositats que tenien sobre qualsevol aspecte, principalment sobre la seva vida a la presó i els famosos vis a vis, que són les visites que els interns poden rebre per part de les seves parelles.