L’ALTERNATIU DE LA SETMANA

L’ALTERNATIU DE LA SETMANA DEL 29 D’ABRIL  AL 5 DE MAIG:

MANEL CASAS, ECODELEGAT

El passat divendres 3 d’abril vam entrevistar el Manel Casas, un alumne de 3r A que forma part de la iniciativa dels Ecodelegats des d’aquest any, però que s’hi ha compromès exhaustivament.

En què consisteix el projecte d’Ecodelegats?

Com a escola verda que som, hem de tenir una organització que contempli l’alumnat i dugui a terme accions de campanya per mantenir aquest distintiu. Com que volem conscienciar principalment els alumnes, hem de ser nosaltres els qui hi estem al darrere.

Has parlat de les vostres accions. Ens en pots posar algun exemple?

Un cop al mes ens trobem a la tarda per recollir les escombraries de l’institut, especialment les que hi ha al pati. Ara mateix, la nostra feina està exposada al vestíbul on, d’una manera molt artística, hem exposat la gran quantitat de deixalles que fa temps que trobem.

 

 

 

A part d’aquesta exposició, què més heu fet o teniu pensat fer?

Tenim un punt de recollida de mòbils al centre per reutilitzar-los. D’aquesta manera, podem minimitzar residus a la vegada que ajudem els altres. Ara mateix, estem treballant en un mural i pancartes contra la brutícia del pati, que d’aquí poc es podran veure per l’institut.

Per què vas decidir apuntar-t’hi?

A l’aprendre a cuidar el medi ambient, t’és possible créixer com a persona. És el meu primer any com a Ecodelegat i he après moltes coses.

Heu rebut algun tipus de formació?

Sí, vam fer una excursió on, a part de congeniar amb els companys, vam prendre consciència sobre el reciclatge.

Com convenceries algú perquè es sumés a la iniciativa?

Primer de tot, mostrant-li imatges de la situació ambiental actual del planeta, com per exemple de platges en les quals hi abunda el plàstic.

Com us organitzeu?

De tant en tant ens reunim juntament amb els professors implicats en el projecte, com són el Vicent Gregori, el Diego Ramón i el Carles Rull.

Gràcies Manel!

Per Pep Aizpitarte, Aitana Sanz i Anna Clemens

L’ALTERNATIU DE LA SETMANA DEL 19 DE  FEBRER AL 23 DE FEBRER:

PILAR I MÍRIAM, ADMINISTRATIVES

 

Bon dia, som un grup d’alumnes de segon de batxillerat, de l’assignatura de comunicació, com tots sabeu som els redactors de la revista de l’institut “L’ALTernativa”. Avui farem una entrevista a la Pilar i la Míriam, les admnistratives de l’Institut Alt Penedès.

Per Fede Insenser i Ariadna Tarrida.

L’ALTERNATIU DE LA SETMANA DEL 26 DE FEBRER AL 1 DE MARÇ:

Entrevista l’alternatiu: Alumnes de 4t d’ESO

  • Hola nois i noies, en primer lloc: Qui sou?

Nosaltres som uns alumnes de 4t d’ESO del grup A. Ens diem Ariadna, Marc, Èric i Mònica.

  • En què consisteix el vostre projecte?

La forma de treballar de la nostra classe és diferent de la resta de grups. Aprenem a través de projectes cada trimestre i això ens permet recolzar-nos més en un company si alguna cosa no se’ns dona gaire bé.

  • Escolliu vosaltres els projectes?

No, ens els donen escollits els professors. El trimestre passat vam treballar la dona i per això hi ha cartells al vestíbul i per altres racons de l’institut. El segon trimestre estem treballant millores pel centre i l’última ha estat enfocada en el pati. El tercer trimestre, no saben ben bé que serà però ens han comentat que tractarà el tema de la tecnologia.

  • Què treballeu a cada assignatura?

Doncs depèn, per exemple aquest trimestre perquè us feu una idea estem fent millores al pati. Doncs a l’assignatura de matemàtiques calculem el cost de totes les reformes que farem.

El trimestre passat com treballàvem el tema de les dones a català vam estudiar moltes literàries i les seves obres (en concret van treballar-ne 52).

  • Quines coses heu fet aquest trimestre?

Hem tallat les branques que hi ha a la reixa, hem pintat alguns jocs al terra del pati. Així el fem més visual.

  • Ens hem assabentat que vàreu presentar el projecte al director i al cap d’estudis. Com va anar?

Doncs molt bé! L’altre dia vam presentar unes idees noves. Ens van acceptar moltes propostes, però d’altres com augmentar la cantina perquè a les hores del pati es fa un tap, malauradament, no. Les que ens van acceptar van ser les de posar més bancs al pati i millorar la qualitat del wifi entre d’altres.

  • Quines classes participen en el projecte?

Només participava el grup de 4t A però aquest any si ha afegit 3r A. Cada projecte és alternatiu tot i que la setmana que ve anirem  junts a una excursió sobre el cos humà.

  • Què faríeu per què la resta de l’institut s’assabentés dels vostres projectes?

Quan vam fer el primer projecte vam posar cartells per l’interior de l’institut però hem pensat que potser estaria bé passar per les classes i explicar una mica sobre què tracta.

  • Ús agrada la idea d’aprendre a través de projectes?

Si, perquè cadascú pot escollir quina tasca fer quan repartim les feines a cada grup. Ens agrada aprendre no havent de fer memòria sinó que ens agrada fer-ho en contacte amb la realitat.

Per Fede Insenser i Ariadna Tarrida.

L’ALTERNATIU DE LA SETMANA DEL 25 DE  FEBRER AL 1 DE MARÇ:

LAURA LOZANO, CONSERGE

Bon dia, som un grup d’alumnes de segon de batxillerat, de l’assignatura de comunicació, com tots sabeu som els redactors de la revista de l’institut “L’ALTernativa”. Avui farem una entrevista a Laura Lozano, una exalumne de l’institut Alt Penedès del qual ara treballa com a conserge.

  1. A quin any vas entrar a l’institut com alumne? I quin batxillerat vas cursar? Vaig començar l’institut l’any 2007, i després de 4 anys, a l’acabar l’ESO, vaig cursar el batxillerat social-humanístic, és a dir que vaig acabar fa set anys.
  2. Que recordes sobre la teva experiència com a alumne? Ben poc, tinc molt mala memòria, però el que sí que recordo són els professors que tenia, sobretot que abans hi havia la Lourdes, la professora d’història, i va ser una dels millors professors que he tingut. Recordo quan et venia i et deia “cuki”.
  3. Tens alguna proposta que millori l’estat actual de l’institut? Jo ara mateix no sé com estan les classes i com es fan, per tant no tinc cap proposta de millora.
  4. Com has vist l’evolució de l’institut? I la dels alumnes? Els alumnes, si haig de ser sincera, veig que tenen menys respecte cap als professors i treballadors. I a l’institut, he vist que els mètodes d’ensenyament han canviat. Pel que sé, hi ha una classe de 3r d’ESO que treballa per projectes. I també les evolucions pertinents a la societat d’avui en dia.
  5. Quines són les tasques que realitzes com a conserge en el dia a dia? Jo, durant el dia a dia realitzo diverses tasques com a conserge, com ara rebre les trucades, atendre al públic, als alumnes i professors i fer fotocòpies.
  6. Quines són les teves perspectives de futur? Jo vaig estudiar per ser mestre d’educació primària i estic esperant per entrar a llistes i fer les oposicions. Per tant, no són de conserge sinó de mestre de primària.

Per Pau Olivella, Roger Perales i Jan Pujol

L’ALTERNATIU DE LA SETMANA DEL 28 DE  GENER AL 1 DE FEBRER:

LIA HILL, MODEL

Aquesta setmana realitzem una entrevista a la Lia Hill, alumna de 1r d’ESO de l’institut.

La Lia és model i al seu Instagram (@by.lia.hill) té 33.000 seguidors.

-Bon dia Lia

Bon dia

-Quan vas començar a ser model?

Vaig començar a ser model als 5 anys, perquè vaig anar veure un càsting per internet i la meva mare va decidir apuntar-me. Em van agafar i vaig anar a fer-lo a Barcelona. Gràcies a aquesta oportunitat vaig començar a modelar.

-Ets model de fotos o de passarel·la?

Sóc model de fotos, de catàlegs i de passarel·la.

-Com ha afectat aquesta feina a la teva vida?

No m’ha afectat gaire perquè no deixo que m’afecti. Els meus pares sempre m’ho han dit ja que em podria perjudicar, tot i així forma part de la meva vida.

-Com compagines això amb els estudis?

Normalment és fàcil de compaginar. Els càstings i fotos són normalment a la tarda i als caps de setmana, tot i així, si algun dia en tinc algun al matí, pregunto els deures als meus amics i els faig quan puc.

-Com a afectat aixo a les teves amistats?

No ha afectat ,que jo sàpiga, ja que la meva escola era molt petita i tots ens coneixiem i continuem tenint bona relació. La gent no m’agafa per interès i si és així, intento apartar-los de mi.

Arrel dels càstings he pogut fer noves amistats, ja que passo moltes hores amb la mateixa gent.

-Portes tu les xarxes socials?

Tinc Instagram i a vegades utilitzo Facebook. Jo porto les xarxes socials però estan supervisades per la meva mare ja que sóc menor d’edat. Si m’envien alguna col·laboració, la meva mare parla per mi.

-A través de l’Instagram per quantes marques treballes?

A través d’Instagram he col·laborat amb moltes marques conegudes com: Boboli, Canada House, Bimbalina, Mona Lisa.

Algun cop he dit que no volia col·laborar amb alguna marca i a vegades no m’agrada la roba que m’envien però sempre intento fer la meva feina.

Gràcies Lia!

L’ALTERNATIU DE LA SETMANA DEL 21 AL 25 DE GENER:

L’INSTITUT VERD DEL PENEDÉS

A l’alternatiu de la setmana hem tingut la idea d’informar-vos sobre que és el concepte d’escola verda i per això hem pensat publicar una entrevista amb un dels integrants de l’equip directiu que duu a terme un paper rellevant dins de l’institut verd.

ENTREVISTANT A DIEGO RAMON

· En què consisteix l’escola verda?

Bé, l’escola verda és un projecte engegat per la generalitat, ja fa uns anys. I consisteix a incorporar valors mediambientals i de sostenibilitat no només en els àmbits sinó també en les diferents matèries.

· Que has de fer per aconseguir el títol d’escola verda?

Doncs, fer un curs inicial i un secundari. I després anant demostrant que a poc a poc vas complint els propòsits d’escola verda.

· Aquest títol és per sempre?

No, el títol ens el donen o ens el treuen depenent si complim les clàusules o no. És molt semblant a les estrelles Michelin, si mantenim els plans d’accions els cursos, les xerrades, les sortides la placa i serà.

· Més o menys quantes escoles verdes hi ha a Catalunya?

Que jo sàpiga és a escala autonòmica el títol. Bé, ens hem de diferenciar. El projecte es diu “escola verda” però nosaltres som un institut. D’escoles n’hi ha mòltes a Catalunya però d’instituts n’hi ha molt pocs. Però cada vegada s’apunten més. Aquí al Penedes som el primer institut a aconseguir-ho.

Per  Adrià Campàs i Mohamed El Gharroudi.

 

L’ALTERNATIVA DE LA SETMANA DEL 14 AL 18 DE GENER: 

GLORIA CANTOS I LA MEDITACIÓ

Bon dia, hem realitzat una entrevita a la Gloria Cantos, ja que coneix els diferents tipus de meditació realitzats.  Ens ha ajudat a profunditzar en aquest tema, ja que ens ha semblat una molt bona técnica de concertració que ens pot servir en algún moment donat.  A continuació, abans de l’entrevista amb la Glòria, teniu una mostra d’una sessió a l’aula.
https://www.podomatic.com/podcasts/lalternativarevista

  • Què és la meditació?

És una pràctica que treballa l’atenció en el moment present, aquesta atenció pot donar-se en un objecte extern, com una espelma, una paret, mantra, silenci, etc. O en un objecte intern, com els pensaments que venen a la ment, emocions, les parts del cos i sobretot la respiració.

  • Per què diuen que es bo meditar?

Perquè aprens a conèixer-te i entendre’t.

  • Per què practicar aquesta atenció?

Perquè aquest treball entrena la nostra ment per millorar el nostre “autoconeixement”, millorar les respostes que tenim davant situacions problemàtiques o d’estrès en la vida i, finalment, també per  treballar l’empatia, la compassió amb nosaltres i la resta de persones. Facultats totes elles que milloren la nostra qualitat de vida, com a part d’un “TOT”, que seria la humanitat o fins i tot el planeta, l’univers…

  • On s’aconsella realitzar-la?

S’aconsella realitzar-la en un espai net, ordenat, tranquil, que ens faciliti la concentració. En la natura és un bon lloc també, però quan som practicants més avançats, ja que hi ha més elements que poden distreure’ns. Es millor crear una rutina, sempre al mateix lloc i a la mateixa hora, per facilitar la pràctica continua.

Pot ser al principi del dia per començar amb la ment clara, o al final per descansar millor a la nit, Els estudis de neurociència diuen que s’ha de practicar un mínim de 10 minuts al dia per a que sigui efectiu.

També és interessant respondre aquest on, com espais en els que la meditació podria millorar l’ambient i la productivitat. Per exemple llocs de treball, hospitals, empreses, i com és el nostre cas en l’ensenyament.

En una escola o institut pot aportar molts beneficis tant als alumnes com als professors. En el cas de l’institut, on els alumnes són adolescents i estan vivint tants canvis físics, psicològics i emocionals, és una bona  eina d’acompanyament i escolta.

  • Hi ha diferents tipus?

Si. Hi ha el que es coneix com meditació formal, d’una banda, que es practica asseguts, en una postura concreta que faciliti la concentració. Hi ha la meditació que es fa al yoga, budista, meditació zen, etc. D’altra banda, tenim la meditació no formal: meditar caminant durant un passeig, menjant (sentint els diferents sabors, olors, textures… a la boca), ballant, pintant, etc.  Sempre que estem presents amb tots els sentits en allò que estem fent ho estarem fent bé.

  • Quins son els beneficis que ens aporta?

A nivell del dia a dia, la pràctica constant millora molts aspectes de la nostra vida, entre d’ells:

  1. Reforçem el nostre sistema immunològic
  2. Augmentem la capacitat de concentració i atenció
  3. Augmenta la nostra consciència
  4. Nivells d’estrès i ansietat
  5. Ajuda en estats de depressió
  6. Millora el descans a la nit
  7. Potencia sentiments positius com poden ser la paciència, l’amabilitat, l’amor, l’empatia, la compassió.
  8. Millora les respostes en la nostra vida
  9. Ens facilita conèixer-nos millor
  10. Milloren la nostra respiració

En general millora el nostre benestar i qualitat de vida. Com fer esport, estar en contacte amb la natura, envoltar-nos de les persones que estimem, etc.

 – Creus que realment funciona com a tècnica de relaxació?

 És important diferenciar entre relaxació i meditació. És habitual confondre els 2 termes, però son coses diferents:

 Relaxació: és un conjunt de tècniques per reduir la tensió del nostre cos i la nostre ment.

Meditació: necessitem estar relaxats per entrar en meditació, però aquesta, com he explicat abans, és la pràctica de l’atenció de la nostra ment.

Per Laia Expósito, Lídia Gonzàlez i Anna Albacete. 


L’ALTERNATIU DE LA SETMANA DEL 7 AL 11 DE GENER:

JULI PIJUAN I LES PROVES CANGUR

Tots sabem que s’aproximen les dates de les proves cangur, per aquest motiu l’alternatiu de la setmana entrevistarà el professor Juli Pijuan per oferir-vos informació sobre aquestes proves, ja que ell és l’encarregat d’organitzar-ho a l’institut Alt Penedès.

 

– Bon dia, Juli

– Bon dia

– Comencem amb l’entrevista

– D’acord, endavant

– On, com i quan es realitzen aquestes proves?

– Aquestes proves es realitzen als centres que s’ofereixen, aquestes proves són tipus test i contenen 30 preguntes amb una hora i mitja de durada. Aquest any s’ha decidit realitzar-les el 21 de març.

– De què tracten aquestes proves?

– Les competències que es posen a prova en les Cangur són una combinació entre la lògica i les matemàtiques, no únicament el coneixement de fórmules.

– Que opinió tens sobre les proves cangurs?

– Personalment aquesta prova no és com les altres. És una prova divertida pels que ens agrada les matemàtiques. És una manera diferent d’aprendre matemàtiques

– Quin grau de dificultat tenen aquestes proves?

– Molt, Com que l’empat de 10 no es pot desempatar, realitzen exàmens molt difícils perquè no es doni el cas. Hi Ha hagut un cop que hi va haver un triple empat de 10.

– Com es va resoldre?

– Doncs no hi va haver cap desempat. Van rebre el primer premi els tres.

– Quins són els premis que es donen?

– La majoria de premis són informàtics. Per exemple: càmeres de fotos, impressores, tauletes, ordinadors, etc. Cada nivell té el seu premi, com més alt és el nivell i més difícil sigui l’examen major és el premi.

– Per finalitzar quins són els alumnes que poden participar?

– Pot participar qualsevol alumne de qualsevol curs. Abans no, però ara els de cicles també poden participar.

Per Adrià Campàs i Mohamed El Gharroudi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

La revista de l'Alt