La nostra muntanya: Matagalls i Turó de l’Home

Aquest projecte s’inicia en rebre un mail del Cda Can Santoi, demanant la nostra col·laboració en un estudi sobre la vegetació de les muntanyes de Catalunya. En aquest correu, l’Engràcia ens preguntava els motius pels quals canvia la vegetació, i quins factors hi intervenen. 

Així doncs, ens vam posar a treballar per a poder donar-hi resposta. Primer vam determinar quins eren aquells aspectes que nosaltres ja coneixíem, com quins factors podríem observar quan anem a la muntanya per tal de poder contestar les preguntes. Això ens va portar a fer un treball d’investigació en equip, posat en comú posteriorment, on vam determinar quins serien, finalment, els factors que observaríem a l’excursió a la nostra muntanya. Aquest buidatge ens va dur a crear un registre, així que vam poder crear el nostre propi registre d’observació, practicant el seu ús en el pati per, posteriorment, poder registrar el que vam constatar a la muntanya.

Durant el procés de treball, vam descobrir les corbes de nivell, entenent perquè serveixen, què determinen, i com interpretar-les. Ara som capaços de saber, mirant les corbes de nivell, quina alçada tenen les muntanyes, quina és la part amb més pendent i, per tant, en sabem extreure el perfil de la muntanya.

També vam situar-nos en l’espai, començant per la situació en un mapa, posant en pràctica els nostres coneixements de geografia, fins a situar-nos físicament en l’espai amb l’ajuda d’una brúixola.

Un cop vam haver recollit tota aquesta informació, vam anar a pujar la nostra muntanya, el Turó de l’Home. Durant l’excursió vam observar que a mesura que ascendíem hi havia diferent vegetació al nostre entorn i vam anar recollint aquesta informació en el full de registre.

Un cop a l’escola, ens vam preguntar com podríem representar les conclusions a les quals havíem arribat, i vam decidir fer una maqueta amb corbes de nivell, on plasmaríem el canvi en la vegetació que havíem observat.

Finalment, i amb la base de la nostra maqueta, vam enviar les conclusions al Cda Can Santoi responent al seu repte.

Cliqueu la següent imatge per veure la resta de fotografies:

Cantània: “Clara, l’art per dins”

A l’inici del segon trimestre, els infants de cinquè vam començar a preparar la Cantània d’aquest any, titulada “Clara, l’art per dins”. 

Primer de tot, vam conèixer la història d’una nena, la Clara, i la seva àvia, la Blanca. Les protagonistes viatgen al món de l’art i fan un recorregut per diferents museus on descobreixen diferents obres (pintures i escultures) com Pollock, El nen de l’espina, les Constel·lacions, entre d’altres. Nosaltres, com elles, vam simular que entràvem al món de l’art a través d’un marc. Aquest va ser el tret de sortida. 

Han estat uns mesos intensos on hem aprofitat totes les sessions de música per aprendre les diferents cançons i els seus moviments. Ha estat tot un repte, ja que les cançons eren complexes i amb un vocabulari concret.

Quan arribava el dia del concert, vam fer alguns assajos generals les dues classes juntes. Va servir per veure quina seria la col·locació de cadascú, per aprendre a cantar en gran grup (escoltant la música i escoltant-nos entre companys i companyes). I, sobretot, per anar practicant les cançons. També, hem hagut d’anar cantant-les a casa, per anar aprenent la lletra i recordant com sonaven.

Paral·lelament, vam elaborar uns materials que ens van servir per al dia del concert. Concretament, vam fer una estrella i una lluna/un planeta/un ull amb cartolines, un llibre i un marc amb safates i una màscara amb cartró.

Finalment, va arribar el dia 20 de maig, el dia de la gran estrena. Turó de l’Home i Matagalls vam agafar el tren per arribar al nostre destí: L’Auditori de Barcelona. Quan vam arribar vam berenar i, després, uns membres de l’organització de la cantata van venir-nos a buscar i ens van acompanyar cap al nostre lloc. Un cop totes les escoles estàvem a dins, vam fer l’assaig general. Va ser molt emocionant, perquè vam cantar amb altres nens i nenes, amb músics que tocaven diferents instruments en directe, amb dues actrius fent de protagonistes de la cantata, amb una directora que ens indicava les entrades, etc. 

Després de molts nervis, per fi va arribar l’hora del concert. Quan es van encendre els llums vam veure totes les butaques del públic plenes i va ser molt emocionant.

En general, ha estat un procés llarg, però molt enriquidor. Acabar cantant a l’Auditori, amb músics en directe i amb el públic aplaudint amb força, va recompensar-ho tot.

Cliqueu a la imatge per veure l’àlbum de fotografies.

Microprojectes

Aquest final del segon trimestre hem invertit els nostres esforços en realitzar els Microprojectes. Aquí teniu un recull de fotos del procés de treball, d’algun producte final, d’algunes exposicions que vam fer a les famílies i de com vam recollir i analitzar les valoracions de les famílies.

Aquí teniu el producte final d’un dels grups: Curtmetratge “Un xoc especial”.
Clica la imatge per veure el vídeo. 

50 ways to save the Earth

Our planet is an amazing place, but it needs our help to prosper! That’s why each year on April 22, more than a billion people celebrate Earth Day to protect the planet from things like pollution and deforestation. By taking part in activities like picking up litter and planting trees, we’re making our world a happier, healthier place to live.

Year 5 students have recorded a video suggesting 50 ways to protect the Earth. We hope you enjoy it!

Colònies Poblenou del Delta

Dilluns 21 ja estàvem tots preparats per marxar de colònies al Delta de l’Ebre. Primer vam parar al Mirador de la Torreta, que està situat a Sant Carles de la Ràpita, per fer una activitat d’explorar el paisatge del Delta i esmorzar. No vam poder acabar l’activitat perquè va començar a ploure i feia molt vent. Tot seguit, vam arribar a l’alberg “L’Encanyissada” de Poblenou del Delta a situar-nos i desfer les motxilles.

Després de dinar, vam anar sols pel poble a descobrir-lo. Aleshores els mestres ens van donar uns sobres amb unes proves que havíem de completar preguntant a la gent que trobàvem pel carrer. Per últim, vam compartir les respostes amb tots els grups.

Per acabar el dia, ens van explicar el joc de nit: la bandera, però no va servir de res, perquè uns policies van trucar a la Paula i tots els mestres se’n van anar corrents. Seguidament, van aparèixer uns pirates, un tal Johnny i una tal Maripili i ens van explicar que algú de la seva tripulació havia robat un tresor que estava exposat a un museu del Delta. Després ens van demanar que descobríssim qui havia estat el lladre del tresor: en Barba Mec, l’Anne Bonny, en Jack, la Mary Read o la Joana. Després d’interrogar tots els membres de la tripulació, mitjançant un joc, vam descobrir qui havia robat el tresor, havia estat en Jack Rackham.

Tot just començar el segon dia, vam conèixer a l’Elisabet i en Jordi i ens van explicar l’ecosistema dels arrossars. Després, vam anar a veure els camps i allà, amb salabrets, vam caçar macroinvertebrats que vivien als canals.

Després de dinar, vam anar a mirar els ocells a la Llacuna de l’Encanyissada. Vam trobar molts ocells, entre ells: flamencs, cabussons, corbs marins, fotges, polles blaves, cames llargues, martinets i ànecs de coll verd. En Jordi i l’Elisabet ens van donar prismàtics per veure’ls bé i poder-los identificar. Després de molta estona d’observació, vam tornar a la casa.

Quan vam acabar de sopar, l’Enric i la Marta es van reunir amb nosaltres. De cop i volta, van aparèixer de nou els pirates i els van fer fora. En Jack Rackham ens va dir que volia compartir el tresor amb nosaltres, però per això havíem de seguir el mapa i fer unes proves per demostrar que érem uns autèntics pirates. Quan vam superar les proves en Jack ens va revelar la ubicació del tresor i tots junts vam anar a buscar-lo. Quan el vam trobar ens vam adonar que faltava la clau, i en Jack ens va dir que per aconseguir-la, havíem realitzar unes actuacions per la següent nit, al “Tu sí que vales Piratil”.

Dimecres dia 23, el Jordi i l’Elisabet ens van dir que no podríem fer bicicleta perquè el terra estava molt humit, plovia i feia molt vent, i ens van proposar anar amb vaixell des de Deltebre fins a la desembocadura del riu Ebre. Durant el trajecte vam veure moltes aus i també les trampes per les angules i els crancs blaus, una de les espècies invasores del Delta. 

A la tarda, vam anar caminant fins a l’Ecomuseu. Allà ens van ensenyar com eren les barraques antigues del Delta, com pescaven, un mirador d’ocells i un aquari. Va ser una visita molt interessant on vam descobrir més coses dels ecosistemes i dels oficis del Delta.

A la nit, vam fer el “Tu sí que vales Piratil” per aconseguir obrir el tresor. Entre tots havíem de guanyar 325 punts com a mínim. Després de totes les actuacions, vam aconseguir 540 punts de la valoració del jurat, que eren alguns pirates, i el Jack ens va donar la clau del tresor. A l’interior vam trobar una carta del Jack que ens felicitava per ser uns bons pirates i ens oferia la nostra recompensa – unes monedes de xocolata -, però ens va explicar que el tresor de veritat encara el té ell i segueix enterrat en algun indret del Delta. Vam celebrar l’última nit amb una mica de festa, música i pica-pica. 

L’últim dia de les colònies, dijous 24, vam fer una gimcana amb proves relacionades amb el canvi climàtic, però ens va ploure i la vam suspendre a la meitat. Vam fer un mandala col·lectiva del mapa del Delta i vam acabar tastant, per dinar, un arròs típic del Delta de l’Ebre. Aquí van acabar les nostres colònies i vam tornar, cansats, però molt contents, cap a Molins de Rei.

Cliqueu a la imatge per veure les fotografies de les colònies.

Alumnes de 5è

Els avis i àvies reivindicatives

Aquest any el Carnaval l’hem hagut de fer una mica diferent a causa de la COVID i per començar hem hagut de fer les comparses amb grups bombolla.

Els nens i nenes de Matagalls vam començar el projecte aportant diferents temàtiques de comparsa i després d’algunes votacions vam acabar triant la comparsa d’avis i àvies.

Durant la setmana vam estar creant els nostres personatges a través de les arts escèniques i cadascú va definir les seves característiques. Seguidament, vam fer grups i vam iniciar improvisacions per tal de posar-les en acció durant la rua.

Per altra banda, vam anar pensant i preparant a casa la roba que necessitaria cadascun dels personatges i, finalment, vam dissenyar i construir l’element comú, l’autobús dels avis i àvies.

Vam gaudir molt interactuant amb el públic durant la rua!

Cliqueu a la imatge per veure l’àlbum de fotografies.

Alumnes de 5è Matagalls

Uns flamencs molt flamencs!

EL CARNAVAL A L’ESCOLA LA SÍNIA

Fa dos anys, que el Carnaval a l’Escola la Sínia no es feia tal com era abans. Aquest any per fi ha arribat un Carnaval que comença a recuperar l’essència del que era. La comparsa ha estat creada amb el seu grup bombolla, ja que encara no està permesa la barreja de grups.

El grup Turó de l’Home a una assemblea, els van explicar que aquest any el carnaval es faria en grup bombolla. Van sorgir molts temes i finalment van fer un debat proposant dos temes, frankfurt i flamencs. Després d’una dinàmica de reflexió, van acabar escollint flamencs. Però no uns flamencs qualsevols, sinó “uns flamencs molt flamencs”. Un divendres va venir el Rei Carnestoltes a l’escola, i els va dir les consignes que van amenitzar la setmana.

Aquella setmana, van començar a elaborar la disfressa. Van fer grups sis i cadascú va començar a elaborar la seva part de la disfressa. També van construir una carrossa entre tots, de la que se senten molt orgullosos.

El divendres 25 de febrer van sortir al carrer amb tota l’escola, a fer la rua.

S’ho van passar molt bé fent la disfressa. I després la van poder lluir tot fent una coreografia i compartint aquell moment amb tota l’escola i el barri.

Turó de l’Home

SORTIDA A L’ESTUDI DE GRAVACIÓ

ATENCIÓ! Els nens i nenes de cinquè us informem

El passat setze de novembre del 2021 les dues classes de 5è, Matagalls i Turó de l’Home, van anar a un estudi de gravació, perquè havien d’anar a gravar una cançó de la setmana temàtica.

Quan van ser allà estava plovent, van baixar ràpid de l’autobús i van anar corrents fins a l’estudi de gravació. Quan van arribar es van trobar l’altra classe, Matagalls, que estaven acabant de gravar. Tot seguit, es van dividir en dos grups, un grup va entrar a dins d’una sala. En Guillem, que era el propietari i el tècnic de so, els va ensenyar com ho havien de fer. I quan van estar preparats van començar a gravar la cançó. L’altre grup estava esmorzant. I desprès ho van fer a l’inversa.
Quan tots dos grups van acabar, van escoltar la cançó, que es deia Un circ especial. El següent que faran sera el videoclip.

Van marxar molt contents perquè va ser una experiència única, i els hi va agradar molt com els hi va quedar la cançó.

SORTIDA AL REFUGI ANTIAERI

ATENCIÓ! Els nens i nenes de cinquè us informem

El dia 7 d’octubre del 2021 els nens/es de 5è de l’escola la Sínia van anar a un refugi antiaeri de la Guerra Civil Espanyola a Barcelona.

Quan van arribar al refugi, un noi que es deia Marc, els hi va explicar que a Barcelona hi havia més de 1.000 refugis antiaeris. Al cap d’una estona van entrar al refugi. Van fer dos grups, mentre un grup visitava el refugi l’altre va esmorzar.
Quan van acabar, van anar a un parc a dinar. Allà van jugar una estona i van marxar a l’escola perquè els vinguessin a buscar.

En resum, s’ho van passar molt bé, van descobrir moltes coses noves. Van passar una experiència molt única perquè havien anat a un refugi antiaeri.

 

DEIXALLES AL BOSC

ATENCIÓ! Els nens i nenes de cinquè us informem

Dijous 23 de setembre, els nens i nenes de 5è de l’escola la Sínia van anar d’excursió  al bosc de Collserola a recollir brossa. Van estar allà tot el matí, primer de pujada van anar agafant brossa de mica en mica.

Un cop al Pla de les bruixes van esmorzar. Seguidament, a mesura què els nens i nenes anaven acabant, jugaven a cabanyes. Al joc es van unir més nens i nenes i van acabar tirant-se pinyes.
Al cap d’una estona, els mestres van dir que ja era hora de marxar, efectivament van marxar. Els infants ja recordaven de l’any passat un lloc entre arbustos on hi havia molt plàstic, i a l’entrar, les bosses de plàstic es van omplir de seguida.

Un cop a l’escola es van adonar de  l’EMERGÈNCIA CLIMÀTICA i van decidir que cada mes farien un acte diferent per conscienciar a la vila, aquest article n’és la primera acció.