FITXA TÈCNICA
Títol original
Hècuba, un somni de passió
Any
2006
Durada
82 min.
País
Espanya
Director
José Luis López-Linares, Arantxa Aguirre
Guió
Arantxa Aguirre
Fotografia
Teodoro Delgado, Miguel Sales
Repartiment
Documentary
Productora
López-Li Films S.L. / Fundació AISGE
Gènere
Documental | Teatre. Documental sobre cinema
Premis 2006: Premi Goya: Nominada a millor documental
SINOPSI
El que solem identificar amb la professió d’actor té molt poc a veure amb el que és realment aquesta professió. Trenta-sis actors espanyols reflexionen sobre el seu treball i contraposen les seves experiències. Com a fil conductor, el contrast entre les veus dels veterans i les imatges dels joves estudiants de teatre, per als que tot és possible encara. Entre els nombrosos actors entrevistats es troben Javier Bardem, Antonio Banderas, Victoria Abril, Carmen Maura, Fernando Fernán Gómez, José Luis López Vázquez, José Coronado, Emma Suárez, Alberto San Juan, Ariadna Gil, Ana Belén, Pilar López de Ayala i moltíssims altres.
TRÀILER
[youtube width=”550″ height=”450″]
Hécuba, un sueño de pasión from Sergio Deustua Jochamowitz on Vimeo.
[/youtube]
CRÍTICA i OPINIÓ
Concha Velasco ha interpretat d’Hècuba fins a fer-se una amb la reina troiana convertida en esclava pels vencedors de la guerra. Hècuba concentra el seu immens sofriment per la mort dels seus fills en la crueltat de la seva venjança, i l’actriu vallisoletana està esplèndida en el paper d’aquesta anciana assenyada, intel·ligent i digna a la qual les últimes urpades del seu cruel destí inunda d’una còlera res irracional que la converteix en una Nèmesi justiciera sense ni una mica de pietat.
L’impressionant final, en què els crits d’Hècuba, negada de dolor i penediment, es confonen amb l’udol de la gossa en què la van convertir els déus segons la versió mitològica ovidiana.
Imad Tmara i Sergio Fernández
2n Batxillerat C
Χαίρετε!
Fa poc vaig llegir la tragèdia d’Hècuba d’Eurípides i, darerre de la de Medea, és una de les que més m’ha agradat. Eurípides ens mostra a una Hècuba molt diferent de la vista en la Ilíada. Hècuba era una dona com cap altre, vivia per el seu marit Príam i es preocupava moltisím per tots els seus fills, però després de ser capturada i venguda com a esclava aquesta dona ja no és la mateixa que abans. La majoria dels seus fills han mort a causa de la guerra, el seu espos també és mort i la seva pàtria ja no existeix, ni la dignitat li queda perquè és una esclava. Però quan els grecs, un altre cop, li treuen lo més preciat per a ella, la seva filla Políxena, i troba el cos mort del seu fill Polídor a la vora del mar, Hècuba s’ompla d’ira, rabia i desig de venjança. Sense pensar-s’ho dues vegades (i amb ajuda d’Agamèmnon i les esclaves troianes) mata a l’assasí del seu fill, Polimèstor. Hècuba finalment omple aquest desig de venjar a Polídor, no s’arrepenteix de res encara que a causa d’aquest crim, en el futur, serà metamorfosejada en una gossa.
Per el caràcter que Hècuba té aquí, crec que és una de les tragèdies que molta força té, després de Medea. Eurípides sabia com crear personatges femenins sense caure en el cliché.
He vist el fragment i m’ha agradat. Una magnifica interpretació i actuació d’Hècuba.
Imad i Sergio, moltes gràcies per apropar-nos aquesta versió de la tragèdia euripídea. Un plaer!
Marina, em complau cmprovar com estàs assimilant les lectures que fas per al TR, com fas teus aquests personatges femenins, que ja veus com a propers. Fins i tot us dediqueu a fer bromes d’Hèlena en xarxa amb les amigues! Al teu comentari afegiria que la metamorfosi en gossa correspon a les “Metamorfosis” d’Ovidi, que també vau treballar a 4t.