Observació de l’eclipsi solar del 20 de març

Dades per a l'observació de l'eclipsi solar del 20/03/2015 des de l'institut Sant Andreu de Barcelona

Dades per a l’observació de l’eclipsi solar del 20/03/2015 des de l’institut Sant Andreu de Barcelona

L’eclipsi total de Sol del divendres 20 de març del 2015 serà parcialment visible des d’Espanya en ple horari escolar.

Des de l’institut Sant Andreu, en hora local (UT+1)
• L’inici del eclipsi parcial serà a les 09:11 h
• El màxim de l’eclipsi serà a les 10:16 h, amb una magnitud del 70%.
• L’eclipsi acabarà a les 11:27 h

Aquesta és una esplèndida ocasió per observar un eclipsi solar des de Barcelona, amb una elevada magnitud que només va ser superada recentment durant l’eclipsi anular de Sol del 2005 i que no tornarà a ser superada fins als pròxims eclipsis totals de Sol del 2026 i el 2027. El Departament de Matemàtiques de l’institut Sant Andreu ha organitzat una sèrie d’activitats per poder visualitzar l’eclipsi.

DES DEL PORXO DE L’INSTITUT  [Fotografies]

Mètodes indirectes basats en l’efecte ‘pinhole’

‘Pinhole’ (de l’anglès ‘forat d’agulla’) és el principi òptic basat en projecció i secció geomètrica gràcies al qual la llum que travessa un petit orifici projecta la imatge orientada en un pla posterior. El principi, molt usat en l’observació d’eclipsis solars, és el mateix en què es basa la tècnica estenopeica (del grec ‘estret’) d’obtenció de fotografies amb cambres fosques. En els dos casos, la clau de la mida i de la nitidesa de la imatge obtinguda resideix en l’obertura (diàmetre de l’orifici, ‘pinhole’ o estenop) i la longitud focal (distància entre el ‘pinhole’ i el pla secció de la imatge). Per obtenir els millors resultats l’obertura ha de ser molt petita i la longitud focal 625 vegades el quadrat d’aquesta obertura.

ACTIVITAT 1 – Nombrosos eclipsis entre l’ombra del ficus benjamina
La mateixa naturalesa produeix aquest efecte durant un eclipsi solar quan la llum del Sol travessa petites obertures d’entreteixits de fulles projectant nombrosos eclipsis en parets i sòls. El ficus benjamina de recepció té moltes fulles i es ideal per fer aquesta observació.

ACTIVITAT 2 – L’eclipsi a través d’objectes quotidians
També es pot aconseguir fent una petita obertura amb els dits o mitjançant objectes quotidians, com una cistella teixida, una escumadora, una làmina foradada formant un text o dibuix personalitzat o fins i tot una galeta cracker. L’alumnat del segon de batxillerat social s’encarregaran de dur a terme aquesta activitat.

ACTIVITAT 3 – Càmeres pinhole de fabricació casolana
L‘alumnat del projecte d’Astronomia de 4t d’ESO han reciclat les capses de cartó dels tòners per fer càmeres pinhole: amb un petit forat circular en la cara frontal i amb una lamina blanca en la cara del fons, on es projectarà l’eclipsi.

ACTIVITAT 4 – Solarescope
Disposem també d’un solarescope –instrument per l’observació indirecta del Sol– adequat per a grups escolars.

ACTIVITAT 5 – Una enorme cambra fosca
Una estupenda idea és convertir el passadís entre el Departament de Matemàtiques i l’aula de Tecnologia en una enorme cambra fosca. Per a això s’ha cobert un mirall amb una cartolina on s’ha fet un petit forat circular (estenop) i utilitzant un cavallet s’orientarà la projecció des del porxo de la imatge reflectida de l’eclipsi sobre la paret del fons del passadís.

Observació directa amb filtre solar certificat

No intentar mirar al Sol directament sense protecció o amb protecció no certificada. No serveixen mètodes casolans com ajuntar diverses ulleres de sol, vidres fumats, radiografies, diapositives, rodets de pel·lícules, a través de CD, paper d’alumini, vidres de soldadura amb valor d’ombra inferior a 14* o filtres solars de mala qualitat. Encara que aparentment semblin procediments indolors, cap d’ells filtra prou la radiació infraroja i ultraviolada, i al dilatar-se la pupil·la per la baixa il·luminació, l’observació utilitzant aquests mètodes incorrectes pot ocasionar danys irreversibles per a la retina.
* ¡Compte! Els vidres de soldadura més habituals a la venda en ferreteries són només de tipus 12, els del número 14 són difícils de trobar.

ACTIVITAT 6 – Visors solars
Amb una làmina de film Baader, específicament dissenyades per a l’observació solar, l’alumnat del projecte d’Astronomia ha fabricat visors solars per compartir durant l’eclipsi. També disposem d’alguns visors comercials fabricats amb film polímer negre per compartir. Aquests productes estan certificats, compleixen la norma europea.

ACTIVITAT 7 – Telescopi amb filtre solar
Amb la mateixa làmina de film Baader hem fabricat un filtre solar per al telescopi. La imatge obtinguda amb aquest serà projectada sobre una pantalla blanca.

DES DE L’AULA DE TECNOLOGIA

Retransmissió en directe de la totalitat des d’illes Fèroe

La corona solar només és directament observable sense protecció durant la totalitat d’un eclipsi de Sol, és a dir, des d’un lloc d’observació completament cobert per l’ombra de la Lluna. En aquesta ocasió només des de les illes Fèroe i des de l’arxipèlag de Svalbard. L’expedició Missió Eclipsi, en la que participen membres del Departament de Matemàtiques de l’institut Sant Andreu, farà la retransmissió en directe de la totalitat de l’eclipsi solar el divendres 20 de març a partir de les 10:35 (UTC 1) per a EL PERIÓDICO.

ACTIVITAT 8 – Connexió amb illes Fèroe
L’Aula de Tecnologia estarà a punt per seguir l’esdeveniment. Des del Departament de Matemàtiques, alumnes de 2n de batxillerat moderaran el xat que acompanya la retransmissió.

Referències