La capseta dels records i històries d’història.
“Tinc una capseta a dins del meu cor,
on emmagatzemo els millors records
tancat en un bosc, la clau del rebost
aquella joguina, les barques al port.
Tinc una capseta a dins del meu cor,
no hi guardo disgustos, ni tampoc rancors:
Mil i una olors, peixos de colors,
històries de Xina, amics i repòs.
I si un dia em toca viure un dia gris
obro una miqueta la caixa dels souvenirs
tancat en el bosc, la clau dels rebost
perquè ses joguines m’escalfen el cor”.
Anna Roig i l’ombre de Ton Chien
“M’agrada explicar-me la meva vida: n’agafo trossos de veritat, els deformo, els disfresso, els barrejo, els desplaço en el temps i l’espai, els amplio, els encongeixo… Com un mag, transformo la meva vida en la vida d’algú altre, així es fa més fàcil d’explicar.”
Tan de veritat com les coses que penso, les coses que m’invento i les coses que he somiat. Anna Roig.
ACTIVITAT 5: | |
La capseta dels records. Emmagatzemem els records per si ve un dia gris.
Històries d’història. Com podem elaborar imatges internes positives partint dels nostres records. |
|
OBJECTIUS: – Apreciar les habilitats i la imaginació dels creadors. – Fer una producció artística amb diverses tècniques i procediments a partir de la percepció sensorial, les experiències, la realitat, les idees i les emocions. – Interpretar la cançó la capseta dels records amb instruments de placa. – Valorar la importància dels bons records. – Comprendre el valor efímer dels records (records borrosos, records en blanc, etc.). – Gaudir de la sensació sensorial dels records. – Coordinar en parelles i de forma simultànea la melodia de la cançó. – Incorporar la transformació dels dies grisos amb la màgia de la capseta dels records (transformar emocions). |
|
DATA I DURADA DE L’ACTIVITAT:
2 sessions cadascuna. |
MATERIAL I RECURSOS:
– Una capseta petita decorada, tipus capseta joier o per l’estil (jo he utilitzat una caixeta de llauna de bombons folrada). |
METODOLOGIA I DESENVOLUPAMENT:
Desenvolupament de l’activitat: Partim de la cançó de l’Anna Roig, la capseta dels records. En fem una lectura inicial i en fem la primera audicó atenta. Comentem entre tots els aspectes que ens han cridat més l’atenció, allò que ens ha agradat més i intentem centrar la temàtica. Apereix la capseta dels records físicament a l’aula (una capseta petita on emmagatzemar els millors records). Tanquem els ulls i ens deixem sentir els records a través dels diferents sentits: records visuals (imatges), records olfactius, records gustatius, records de sensacions tàctils i records sonors. Cadascú i en la mesura que van arribant els records anem agafant les targetes negres que hi ha dins de la capseta i plasmem el record. Cadascú en el seu temps i amb la seva expressió única i original. Una vegada tothom ha pogut plasmar el seu record, aquells que volem compartim amb la resta el nostre record. Passem les targetes per les mans de tots i intentem no esborrar el record (ja que esta dibuixat amb guixos de colors), alguns records queden difuminats, d’altre intactes, etc… Quan ens arriba el nostre propi record el posem dins de la caixa. Llavors iniciem el treball muscial propi de la cançó. Cantem la lletra per frases, piquem el rítme, fem la lectura de les notes sense rítme, hi posem rítme i afimen. Finalment ens posem en parelles a l’instrument de placa i interpretem la capseta dels records. Històries d’història: Aquesta activitat és l’evolució de la primera activitat “La capseta dels records”. Partim dels records que van deixar dins de la capseta i en fem la transformació inspinant-nos amb la manera de composar de l’Anna Roig, tal i com explica en el seu llibre “Tan de veritat com les coses que penso, les coses que m’invento i les coses que he somiat”. |
|
Recollim tots els records que em compartit. Acabem la sessió amb una avaluació figuro-analògica d’expressió facial. Com em connectat amb els records? (ens mirem les cares).MOTS! records – avis – borrosos – olors – carícies – petons – cançons de bressol – capseta – sopa – fideuà – naixements – pares – mares – germans – cosins – parcs d’atraccions – festes – aniversaris – el dia de la comunió. |
Diana Sanfeliu Vernis
M’emociona veure com un mestre tiba i tiba i tiba i tiba de la imaginació, el cor i l’ànima de cada nen, de cada alumne, sense judici i dient SÍ al que profundament cadascú és. Gràcies per la feina que fas, gràcies per no defallir!
Em sento afortunada de ser mare de l’escola Font del Roure… per què la meva filla és FELIÇ!