SORTIDA AL MUSEU DE MATEMÀTIQUES

El passat dijous els alumnes de 2n d’ESO vam anar al museu de Matemàtiques de Cornellà.

Durant el trajecte amb ferrocarrils els alumnes es preguntaven què s’hi trobarien ja que els hi costava juntar els dos conceptes de matemàtiques i museu.

La visita va ser entretinguda, interssant i sobretot molt dinàmica. Els alumnes van anar resolent els diferents reptes que se’ls hi anaven proposant, algun d’ells amb molt d’entusiasme.

Cal dir que dues alumnes van resoldre un problema que tan sols 12 persones havien estat capaç de resoldre en els últims 9 anys!

Al sortir del museu va ploure una mica però vam organitzar un joc entre tots i ens ho vam passar d’allò més bé.

Després el dia es va aclarir i vam poder dinar a un parc. Vam passar un molt bon dia!

Projecte del “carter de nines viatgeres”

Els alumnes de 2n d’ESO del Taller de llengües estan treballant aquest any la història de l’escriptor Franz Kafka el dia que va trobar-se una nena plorant en un parc perquè havia perdut la seva nina. Com relata el mateix escriptor, per tal de consolar la nena, va explicar-li que la nina no s’havia perdut, sinó que se n’havia anat de viatge. A partir de la novel•la de Jordi Sierra i Fabra, que relata la història de Kafka, els alumnes coneixen la vida i l’obra de l’escriptor de Praga i treballen l’expressió escrita a partir de la redacció de cartes.
Per a dur a terme el projecte i convertir-se en autèntics “carters de nines viatgeres”, han demanat la col•laboració dels alumnes de 1r de primària. Els han demanat que demanin als Reis d’Orient un petit ninot que tingui moltes ganes de viatjar, però que els el portin a l’escola. D’aquesta manera, el proper mes de gener, els alumnes de 2n d’ESO aniran a buscar aquests ninots i, a partir d’aquest moment, s’encarregaran de fer arribar les cartes als més menuts.
Ja hem fet un primer contacte amb els nens i nenes de 1r de primària, i us deixem unes quantes fotos…

Creació d’un book-tràiler. Fomentem el gust per la lectura!

Des del departament de llengües hem decidit apostar per les noves tecnologies. Concretament, a llengua catalana, hem iniciat un nou projecte amb els alumnes de 4t d’ESO: «la creació d’un book-tràiler». Aquest projecte consisteix a fer un tràiler de caràcter literari del llibre de lectura que llegeixen. Amb això el que volem és fomentar el gust per la lectura i el treball en equip. A continuació de la imatge podeu veure alguns dels seus book-tràilers.

Links per visualitzar els book-tràilers:

República Dominicana, una mica més a prop d’Olesa

S'ha produït un error en obtenir un àlbum extern. Comproveu l'adreça de l'àlbum. Ajuda.

Els de 1r d’ESO estan molt emocionats perquè aquest curs tenen uns amics molt especials a l’altra banda de l’oceà, els alumnes de l’escola “Los arbolitos”, de República Dominicana.

Cadascun d’ells ha preparat amb molta il·lusió una carta, a la matèria de castellà, dirigida a un dels alumnes dominicans, on han pogut presentar-se, descriure’s, explicar les seves aficions i, per descomptat, preguntar curiositats sobre la vida en un lloc tan llunyà.

Aquesta setmana les cartes dels nostres nens inicien un llarg viatge, i hem sabut que en breu, ells també en rebran notícies, dels seus nous amics. Quins nervis!

Els de 3r i 4t fomenten el gust per la lectura amb els seus Book Tubes

S'ha produït un error en obtenir un àlbum extern. Comproveu l'adreça de l'àlbum. Ajuda.

Aquest curs, a la matèria de castellà, els de 3r i 4t han fet d’actors i directors per crear uns vídeos on donaven ales a la seva imaginació per fomentar la lectura d’un llibre que els hagués entusiasmat especialment. En aquests vídeos parlaven del seu argument, de l’autor, de la valoració que en feien  i d’altres aspectes que consideressin destacable.

És una activitat que, a més de ser força interessant i lúdica per ells, ens serveix per valorar factors tan importants com l’expressió oral i la comprensió lectora, a més de permetre’ls treballar la competència digital.

Hem pogut comprovar que els nostres alumnes de 2n cicle d’ESO  gaudeixen compartint les seves lectures.

L’eclipsi solar s’ha deixat observar amb èxit!

I per fi, a tres quarts de deu, els alumnes d’ESO hem sortit al pati per fer les observacions de l’eclipsi.

No les teníem totes, des de feia dies s’anunciava que podia estar núvol i, tot i que a primera hora el cel estava gairebé serè, s’ha anat tapant progressivament i molts pensaven que l’observació de l’eclipsi quedaria  en no res.

Durant tota la setmana hem estat preparant diferents estris per fer una observació segura del fenomen astronòmic i de seguida hi ha hagut una estesa d’aparells ben diversos pel pati. Des dels més simples: ulleres especials i vidres de soldador per fer observacions directes, a les més elaborades caixes fosques de diferent tipus per poder obtenir imatges indirectes enfocant al sol.

De primer a quart d’ESO, ja fos en petits grups de dos o tres o de forma individual, havíem fabricat variacions del model de caixa fosca o tub d’observació proposat des del seminari de ciències naturals i ara arribava el moment de provar-los.

Ràpidament hem preparat els tubs i caixes, hem enfocat i, ben aviat, s’han sentit els primers comentaris triomfals: un a un tots els aparells anaven mostrant imatges de l’eclipsi.

Fins a dos quarts d’onze hem estat al pati comparant observacions, provant les construccions d’uns i altres i compartint un moment que no es tornarà repetir fins d’aquí a onze anys.

Valia la pena la preparació: per molts de nosaltres ha estat el primer eclipsi de sol que veiem i, d’ara endavant, quan algú ens parli d’aquest fenomen, tots podrem recordar el “nostre”, vist des del pati de l’escola i observat amb els nostres propis invents!

MATEMÀTIQUES AL PARC

Iniciem un projecte de matemàtiques amb els alumnes de 4t d’ESO!

Durant les properes sessions, els alumnes de 4t hauran d’afrontar diferents missions que se’ls  anirà proposant. Al bloc anirem penjant en forma de diari les diferents activitats que anirem realitzant.

Dia 1 : 16/03/2015

Avui dilluns 16 hem començat amb el projecte de «Matemàtiques al parc». Com que ha estat el primer dia, hem començat amb la missió 1. Mesures, escales, angles… i un objecte essencial, el Goniòmetre que hem de fer nosaltres mateixos.

A continuació amb el plànol del parc que ens han proporcionat, hem calculat les mides reals del parc per poder calcular l’error . Però això no s’acaba aquí, encara ens queden molts objectius per complir. Demà més i millor, adéu !

                                                     Marc Morales i Estel Agut

 

DIA 2 i 3: 17/03/2015 – 18/03/2015

Durant el segon i el tercer dia de l’activitat hem anat al parc a prendre les primeres mesures per poder fer els càlculs. Primerament, ens hem reunit tots, un cop hem sigut al parc, per organitzar-nos la feina i així poder treballar molt millor.

Quan ja sabíem la feina que havíem de fer, ens hem separat i cadascú a treballar per la seva banda. Uns han començat a mesurar la zona verda i el parc mentre que uns altres han anat a mesurar el perímetre del llac.

Com durant ell dia anterior ja havíem pogut esbrinar quin era el mètode més eficaç per a cada grup, ens vam posar mans a les obres. Uns mesuraven amb un regle, uns altres amb la mida dels peus, amb els passos, amb la mida de la rajola, etc.

I, finalment, entre tots hem posat en comú les mides que hem pres durant l’hora. Més tard, hem recollit tot bé i hem tornat cap a l’escola.

mates2mates1

Txell Porteros i Andrea Romero

DIA 4 :  19/03/2015
Com que ens tocava matemàtiques a primera hora del matí i feia una mica de fred, vam decidir quedar-nos a classe i així poder ordenar una mica totes les mesures que havíem mesurat els dies anteriors. A més com que el parc és força gran ens hem repartit l’espai a mesurar, per tal que el pròxim dia entre tots puguem fer el perímetre del parc complert.
Cada grup hem començat a sumar els perímetres, a calcular les àrees de les zones dels parc…Per últim hem calculat a través de la següent fórmula l’error comés en les mesures.

Error = | Valor real – Valor experimental | / Valor real
Ens hem quedat ben sorpresos ja que els errors no eren pas una bogeria!

Valor experimental: el perímetre que hem mesurat nosaltres a través del metre, peus, rajoles…
Valor real: el perímetre que hem obtingut a partir de l’escala del mapa real.

 

Ruth P. Martínez i Maria Aguilar

L'educació és el passaport cap al futur, el demà pertany a aquells que es preparen per a ell en el dia d'avui.