ACTIVITATS

Wordle: EL TEXT POÈTIC

Aquest curs els alumnes de C.S. treballem les tipologies de textos, com activitat de 6a hora. Hem començat treballant el text poètic. Hem fet galindaines, acròstics, haikus i cal·ligrames.

CAL·LIGRAMES

Un cal·ligrama o poema visual és un text, de vegades tan sols una frase o paraula, generalment poètic, en què s’utilitza la disposició de les paraules, la tipografia o la cal·ligrafia per tal de representar el contingut del poema.

GALINDAINES

La forma de les paraules. Podríem definir les galindaines com paraules imatge. S’escriu una paraula disposant cadascuna de les seves lletres de manera que el mot sencer sigui un dibuix, una representació gràfica del seu significat.

 

ACRÒSTICS

Una composició poètica en què les lletres que ocupen determinats llocs formen un mot o una frase.

Pot haver-hi dues intencions darrere d’un acròstic:

  • lúdica (fer un joc de paraules ).
  • amagar un missatge secret dins el poema. En aquest sentit trobem acròstics a la poesia amorosa i  la Bíblia.

 

Problemàtic

Enginyós

Rar

Entremaliat

Pere

Marejat surto del cotxe, per veure’t.

Arribo i només donar-te un petó.

Riem sense paraules, ens agradem.

Introduïm un mirada.

Odiosa, però a la vegada amorosa.

No surto d’allí sense dir-te t’estimo.

Avergonyit, sense saber que dir, pujo al cotxe i me’n vaig.

Carlota

Rius quan jugues amb els teus amics.

Inquiet quan jugues amb mi.

Crides quan et pego i em fas enfadar.

Hi ha vegades que et portes bé.

Altres et portes malament.

Rialler també ho pots ser.

De sempre i per sempre seràs el meu germà.

Cynthia

Miro a un mirall.

Arreglant-me per una festa.

Regalant flors a la meva mare.

Cuinant per la festa.

Marc

Animat i divertit

La vida per l’esport

Enamorat de tu

Xiquet inquiet i eixerit.

Àlex

Camino a poc a poc.

Alegre sóc.

M’agraden els deserts.

Elegant quan estic amb els reis.

La gent puja damunt meu.

Llàstima que no sóc animal de companyia.

Erola

Li agrada molt al lleó ser el rei

Li agrada dels animals la seua pell

Els herbívors li volen donar un Consell:

O cuides el colesterol, o no arribaràs a vell.

 Isaac

Innocent i sincer.

Viu i veloç.

Alt i prim

Nen capritxós.

Ivan

M’aixeco al matí

Amb ganes de ballar

Ritme tinc al cos

I ganes de saltar

No hi ha res millor

Anem a ballar!!!

Maria

Els millors tres mesos de l’any.

Sempre a la piscina vas.

Tu i els teus amics xaleu.

I un gelat sempre el compreu.

Unes grans vacances que mai oblidaràs.

Marina

Tallen

I són petites o grans

Serveixen per fer manualitats

Objectes

Retallen

Estupendament

Són molt útils.

Xavi

POESIA

Els alumnes de Cicle Superior vam fer una poesia. Primer vam pensar el que era per a cadascun el Nadal segons els sentits. Després ho varem exposar a la classe i amb totes les idees vam anar muntant el poema a poc a poc.

Ens va quedar molt bé i per això ara l’hem penjat al bloc de la biblioteca.

EL NADAL

Paisatges nevats, fum de les xemeneies, fredor de rosada.

Ambient nadalenc, caliu familiar.

Aire fred que ens gela la cara.

Les cases, encesos els llums llueixen,

punts de llum i color pels carrers quan es fa de nit.

L’arbre de Nadal i les boles que el guarneixen.

Quina olor de molsa!

Figuretes gelades de les golfes,

muntem el pessebre, correm d’alegria

posant a: Josep,Jesús i Maria.

El Nadal s’apropa,

i els nens canten la grossa.

S’anuncien els actes nadalencs,

i les nadales sonant pels altaveus.

Olor a dinar familiar,

la sopa de  galets, els canalons, el pollastre…

Olor als licors i al cava per brindar.

La dolçor dels torrons,

les neules, les figuretes de massapà

i els polvorons.

La campana del Pare Noel Ho! Ho! Ho!

els cascavells,

i el soroll del pal quan fem cagar el tió.

Les dotze campanades,

desitjant un bon any nou

ple de petons i abraçades.

Els crits alegres de la canalla

anunciant l’arribada dels Reis

regals i regals per la mainada,

i el tortell amb la fava i el rei.

 HAIKUS

L’ haikus és un poema d’origen japonès, generalment es referit a la natura i sense títol.

Manté una estructura de disset síl·labes repartides en versos de cinc síl·labes el primer i el tercer, i de set síl·labes el segon.

La seva forma verbal és el present indicatiu.

Els haikus japonesos més clàssics sempre fan alguna referència a alguna de les quatre estacions.

Diccionari

Sóc com un llibre

amb lletres i paraules,

significats de coses…

El lleó

El lleó ferotge és,

el rei de la selva,

i el pelut també és.

Maria i Erola

El món

Gent de tot tipus,

de cultures diferents.

Pau per tot el món.

 

El reciclatge

Blau, groc i marró.

Vidre, plàstic i cartró.

Tu vols reciclar?

Marina i Alex

L’estiu

De dia nadem,

i de vegades cantem,

i també ballem.

 

Els gossos

 Són petits i grans,

De l’home amics són.

Els vols educar.

Ivan Llop

 

 La tortuga

Tortuga jo sóc,

vaig molt lenta caminant.

Nado per l’aigua.

 

El rellotge

Toquen les hores.

Van girant les agulles

a cada minut.

Cynthia i Carlota

 

POEMES PARAL·LELS

 

EL CANT DEL GRILL

Nit estiuenca,

L’herba s’asseca,

però jo, no.

Com més fa calda,

més bé jo estic;

ella rondina,

i jo, ric…, ric…

Joana Raspall.

EL CANT DEL GALL

Matí estiuenc.

Nit de fredor.

L’ herba es congela,

però jo no.

Com més dematí

jo millor estic.

Ella pon ous

i jo qui… qui… ri… qui…!

 Alex Llop Reina 

PIXALLITS 

Florit ets groc,  

granat ets blanc:

boleta lleu

de borrissol.

Un buf d’infant,

i et desfàs en

tot d’angelets

que van al cel

cercant pa amb mel.

Celdoni Fonoll

GIRA-SOL

 Pel matí floreixo,

gira el sol i giro:

El sol va cap a la dreta,

jo giro cap a la dreta.

Si el sol gira a l’esquerra,

jo giro a l’esquerra.

 El meu fruit el posen en bosses.

Quan els nens senten l’oloreta,

de les pipes torrades

venen corrents d’alegria

per menjar-les ben salades.

 Anaïs Fernández Claramunt

 

  LA PUÇA

Una puça que saltava

una cosa de no dir,

quan als matins es llevava,

i després de fer pipí,

a la feina se n’anava,

que era a una hora de camí.

Però tot i que saltava

hi anava mai a peu,

que cada matí agafava

el gos de les vuit deu.

Mercè Canals

 

LA MOSCA

 Una mosca que volava

només per amoïnar,

quan a la tarda es llevava,

i després de cagar,

a la feina volava,

que era a una hora de volar.

 Però tot i que volava

no hi anava mai amb ales,

que cada tarda agafava

el gat de les deu passades.

  Bradley Thomas Parry

 

HE PREGUNTAT A LA LLUNA

Tot guaitant per la finestra, 

el cel fosc de negra nit,

he vist un punt que lluïa

creuant l’espai infinit.

 He preguntat a la lluna

senyora amb seny i sentit,

si era planeta o estrella

o satèl·lit adormit,

i ella amb cara de nacre

una resposta m’ha dit:

 “Com que té cua de plata

i viatja en gran delit,

no és ni planeta,

ni estrella,

és … un meteorit!”

 Lola Casas

HE PREGUNTAT AL SOL

Tot guaitant per la finestra,

el cel clar de bon matí,

he vist una resplendor que lluïa

il·luminant l’espai infinit.

He preguntat al sol,

senyor clar i de paraula,

si era calorós,

o un home envejós.

I ell amb cara de carabassa,

un resposta m’ha dit:

“Com que tinc rajos lluminosos,

com els focus,

il·luminen un escenari,

sóc un “astre” mil·lenari.

Carlota Aran

 

 

VISITA A LA BIBLIOTECA DE FLIX

pencar10132.png  El dia 16 de gener, els alumnes del Cicle Superior i Cicle Mitjà de la ZER, vam fer una visita a la biblioteca de Flix.Aquesta vegada, el motiu de la visita va ser veure una exposició monogràfica de llibres infantils i juvenils, sobre el món del treball, titulada “A Pencar”.Ens van contar una serie de contes d’aquest tema.

EL CLUB LECTOR

El club lector és una activitat que es va començar a fer l’any passat. Els alumnes de Cicle Superior i de Cicle Mitjà, ens reunim cada trimestre per a recomanar els llibres que ens han agradat més de casa o de l’escola. Els nens i les nenes ens fiquem en rotllana i expliquem una mica de què va el llibre i ensenyem la portada.


 

?

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *