Aquest curs els alumnes de C.S. treballem les tipologies de textos, com activitat de 6a hora. Hem començat treballant el text poètic. Hem fet galindaines, acròstics, haikus i cal·ligrames.
CAL·LIGRAMES
Un cal·ligrama o poema visual és un text, de vegades tan sols una frase o paraula, generalment poètic, en què s’utilitza la disposició de les paraules, la tipografia o la cal·ligrafia per tal de representar el contingut del poema.
GALINDAINES
La forma de les paraules. Podríem definir les galindaines com paraules imatge. S’escriu una paraula disposant cadascuna de les seves lletres de manera que el mot sencer sigui un dibuix, una representació gràfica del seu significat.
ACRÒSTICS
Una composició poètica en què les lletres que ocupen determinats llocs formen un mot o una frase.
Pot haver-hi dues intencions darrere d’un acròstic:
- lúdica (fer un joc de paraules ).
- amagar un missatge secret dins el poema. En aquest sentit trobem acròstics a la poesia amorosa i la Bíblia.
Problemàtic
Enginyós
Rar
Entremaliat
Pere
Marejat surto del cotxe, per veure’t.
Arribo i només donar-te un petó.
Riem sense paraules, ens agradem.
Introduïm un mirada.
Odiosa, però a la vegada amorosa.
No surto d’allí sense dir-te t’estimo.
Avergonyit, sense saber que dir, pujo al cotxe i me’n vaig.
Carlota
Rius quan jugues amb els teus amics.
Inquiet quan jugues amb mi.
Crides quan et pego i em fas enfadar.
Hi ha vegades que et portes bé.
Altres et portes malament.
Rialler també ho pots ser.
De sempre i per sempre seràs el meu germà.
Cynthia
Miro a un mirall.
Arreglant-me per una festa.
Regalant flors a la meva mare.
Cuinant per la festa.
Marc
Animat i divertit
La vida per l’esport
Enamorat de tu
Xiquet inquiet i eixerit.
Àlex
Camino a poc a poc.
Alegre sóc.
M’agraden els deserts.
Elegant quan estic amb els reis.
La gent puja damunt meu.
Llàstima que no sóc animal de companyia.
Erola
Li agrada molt al lleó ser el rei
Li agrada dels animals la seua pell
Els herbívors li volen donar un Consell:
O cuides el colesterol, o no arribaràs a vell.
Isaac
Innocent i sincer.
Viu i veloç.
Alt i prim
Nen capritxós.
Ivan
M’aixeco al matí
Amb ganes de ballar
Ritme tinc al cos
I ganes de saltar
No hi ha res millor
Anem a ballar!!!
Maria
Els millors tres mesos de l’any.
Sempre a la piscina vas.
Tu i els teus amics xaleu.
I un gelat sempre el compreu.
Unes grans vacances que mai oblidaràs.
MarinaTallen
I són petites o grans
Serveixen per fer manualitats
Objectes
Retallen
Estupendament
Són molt útils.
Xavi
POESIA
Els alumnes de Cicle Superior vam fer una poesia. Primer vam pensar el que era per a cadascun el Nadal segons els sentits. Després ho varem exposar a la classe i amb totes les idees vam anar muntant el poema a poc a poc.
Ens va quedar molt bé i per això ara l’hem penjat al bloc de la biblioteca.
EL NADAL
Paisatges nevats, fum de les xemeneies, fredor de rosada.
Ambient nadalenc, caliu familiar.
Aire fred que ens gela la cara.
Les cases, encesos els llums llueixen,
punts de llum i color pels carrers quan es fa de nit.
L’arbre de Nadal i les boles que el guarneixen.
Quina olor de molsa!
Figuretes gelades de les golfes,
muntem el pessebre, correm d’alegria
posant a: Josep,Jesús i Maria.
El Nadal s’apropa,
i els nens canten la grossa.
S’anuncien els actes nadalencs,
i les nadales sonant pels altaveus.
Olor a dinar familiar,
la sopa de galets, els canalons, el pollastre…
Olor als licors i al cava per brindar.
La dolçor dels torrons,
les neules, les figuretes de massapà
i els polvorons.
La campana del Pare Noel Ho! Ho! Ho!
els cascavells,
i el soroll del pal quan fem cagar el tió.
Les dotze campanades,
desitjant un bon any nou
ple de petons i abraçades.
Els crits alegres de la canalla
anunciant l’arribada dels Reis
regals i regals per la mainada,
i el tortell amb la fava i el rei.
HAIKUS
L’ haikus és un poema d’origen japonès, generalment es referit a la natura i sense títol.
Manté una estructura de disset síl·labes repartides en versos de cinc síl·labes el primer i el tercer, i de set síl·labes el segon.
La seva forma verbal és el present indicatiu.
Els haikus japonesos més clàssics sempre fan alguna referència a alguna de les quatre estacions.
|
Maria i Erola |
||
|
|
||
|
|
||
La tortugaTortuga jo sóc,vaig molt lenta caminant.Nado per l’aigua.
|
El rellotgeToquen les hores.Van girant les agullesa cada minut.Cynthia i Carlota |
POEMES PARAL·LELS
EL CANT DEL GRILLNit estiuenca, L’herba s’asseca, però jo, no. Com més fa calda, més bé jo estic; ella rondina, i jo, ric…, ric… Joana Raspall. |
EL CANT DEL GALL
Matí estiuenc.
Nit de fredor.
L’ herba es congela,
però jo no.
Com més dematí
jo millor estic.
Ella pon ous
i jo qui… qui… ri… qui…!
Alex Llop Reina
PIXALLITS
Florit ets groc,
granat ets blanc:
boleta lleu
de borrissol.
Un buf d’infant,
i et desfàs en
tot d’angelets
que van al cel
cercant pa amb mel.
Celdoni Fonoll
GIRA-SOL
Pel matí floreixo,
gira el sol i giro:
El sol va cap a la dreta,
jo giro cap a la dreta.
Si el sol gira a l’esquerra,
jo giro a l’esquerra.
El meu fruit el posen en bosses.
Quan els nens senten l’oloreta,
de les pipes torrades
venen corrents d’alegria
per menjar-les ben salades.
Anaïs Fernández Claramunt
LA PUÇA
Una puça que saltava
una cosa de no dir,
quan als matins es llevava,
i després de fer pipí,
a la feina se n’anava,
que era a una hora de camí.
Però tot i que saltava
hi anava mai a peu,
que cada matí agafava
el gos de les vuit deu.
Mercè Canals
LA MOSCA
Una mosca que volava
només per amoïnar,
quan a la tarda es llevava,
i després de cagar,
a la feina volava,
que era a una hora de volar.
Però tot i que volava
no hi anava mai amb ales,
que cada tarda agafava
el gat de les deu passades.
Bradley Thomas Parry
HE PREGUNTAT A LA LLUNA
Tot guaitant per la finestra,
el cel fosc de negra nit,
he vist un punt que lluïa
creuant l’espai infinit.
He preguntat a la lluna
senyora amb seny i sentit,
si era planeta o estrella
o satèl·lit adormit,
i ella amb cara de nacre
una resposta m’ha dit:
“Com que té cua de plata
i viatja en gran delit,
no és ni planeta,
ni estrella,
és … un meteorit!”
Lola Casas
HE PREGUNTAT AL SOL
Tot guaitant per la finestra,
el cel clar de bon matí,
he vist una resplendor que lluïa
il·luminant l’espai infinit.
He preguntat al sol,
senyor clar i de paraula,
si era calorós,
o un home envejós.
I ell amb cara de carabassa,
un resposta m’ha dit:
“Com que tinc rajos lluminosos,
com els focus,
il·luminen un escenari,
sóc un “astre” mil·lenari.
Carlota Aran
VISITA A LA BIBLIOTECA DE FLIX
EL CLUB LECTOR
El club lector és una activitat que es va començar a fer l’any passat. Els alumnes de Cicle Superior i de Cicle Mitjà, ens reunim cada trimestre per a recomanar els llibres que ens han agradat més de casa o de l’escola. Els nens i les nenes ens fiquem en rotllana i expliquem una mica de què va el llibre i ensenyem la portada.