Els barrets i la competència d’aprendre a aprendre

La competència d’aprendre a aprendre és una de les vuit competències que cal assolir en l’educació obligatòria, és una competència metodològica que, d’alguna manera, guia les accions i el desenvolupament de totes les altres competències bàsiques.

Aquesta competència ajuda a ser conscient dels que se sap i del que cal aprendre, de com s’aprèn, i de com es gestionen i controlen de forma eficaç el processos d’aprenentatge.

Per aconseguir-ho, aquesta competència,  proposa l’ús de tècniques facilitadores d’aquest control com poden ser els plans de treball, tècniques d’estudi, treball cooperatiu, projectes, resolució de problemes i planificació i organització d’activitats i temps de forma efectiva.

Doncs bé “Els sis barrets per pensar” també pot ser una d’aquestes tècniques facilitadores d’aquest procés d’aprenentge. Aquesta tècnica, que ja he explicat en aquest bloc, ajuda a ordenar el pensament, és aquell llenguatge intern que tots tenim quan fem una cosa i que guia les nostres accions.

Us poso aquí una activitat que vaig fer amb alumnes de sisè i que vam utilitzar  la tècnica del Sis barrets en el procés d’aprenentge.

Els alumnes havíen de fer un mapa conceptual d’aquesta norma ortogràfica:

I els barrets van guiar el seu procés d’aquesta manera:

Barret blau: què he de fer?

– Primer he de llegir amb atenció la norma per comprendre-la.

– Després he de dissenyar un mapa conceptual de la norma.

Barret blanc: de quina informació disposo?

– per fer-ho tinc la norma escrita.

Barret verd: de quines maneres puc fer-ho?

– Penso amb diferents possibilitats, puc utilitzar varis recursos com els colors, imatges, quadres, ratlles,…

Barret negre. quines aspectes he de vigilar?

– He de vigilar que quedi clara la norma i les seves excepcions.

Barret vermell: com em sento en aquest moment?

– Un cop finalitzar el mapa concetptual expresso si m’agrada o no.

Barret groc: quins aspectes positius puc destacar?

– Observo el mapa i destaca aquelles coses que fan entenedora la norma i les excepcions.

És una tècnica fàcil d’entendre i aplicar i que es pot utilitzar en qualsevol moment i que contribueix a assolit la competència d’aprendre a aprendre.

Aquest article s'ha publicat dins de General i etiquetat amb , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.