Dos anys després de publicar Cugula, novel·la que reviu un crim esgarrifós succeït a Almacelles a cavall del segle XIX i el XX, Òscar Lalana (1972) ha presentat la novel·la en dos volums, L’Antillano. La vida en trencadís (part 1) i Glop de rom, pólvora i sang (part 2), inspirada en la vida i obra d’un personatge real, natural de Torregrossa però establert a Almacelles, que va viure de primera mà les circumstàncies històriques de bona part del segle XX.

Fa més de trenta anys que Lalana està dedicat a treballs i estudis sobre la història local del seu municipi. Per aquesta raó, també acaba de publicar Almacelles desapareguda, un recull de fotografies, de més de cinquanta anys d’antiguitat, amb els comentaris corresponents. D’aquesta manera podem saber com era la vila a principis del segle XX fins als anys 70 del segle passat.

Desitgem que aquesta carrera literària, tan meteòrica com rellevant, no tingui aturador pel bé de la història d’Almacelles.

Font: diari Segre

 

Presentació de L’Antillano a la sala 3 Bandes d’Almacelles, el 19 d’abril de 2026.