Mòdul 4. Processos de l’art contemporani

Índex:

1. Enllaç als continguts del mòdul

2. Enunciat

3. Activitats realitzades

2. Enunciat

Tasques a realitzar:

1. Lectura dels materials del mòdul 4

En aquest mòdul es volen treballar alguns dels processos de l’art contemporani que utilitzen les TAC: ja sigui per documentar l’obra; per recrear-la; per difondre-la o senzillament per ser-ne suport o eina de producció. Així es proposen activitats relacionades amb la intervenció en l’entorn, l’art d’acció o el vídeoart. També es fa una introducció sobre l’art postmodern i com aquest influeix a l’hora de plantejar-se el currículum.

2. EXERCICI DEL MÒDUL 4 – lliurament divendres 20 de gener
Com en el mòdul anterior heu de fer una intervenció al fòrum:
1. Heu de triar una de les tres propostes que hi ha en les tres pràctiques del mòdul 4 (instal.lació, art d’acció i vídeoart) i fer una adaptació que fos possible portar a la pràctica amb els vostres alumnes partint de l’obra d’algun artista que hagi treballat amb els nous mitjans. Podeu canviar el tema i la idea i també el procediment a seguir. Això sí, cal que el treball amb les TAC, hi siguin presents. Indiqueu:
-Què voleu que els alumnes aprenguin?
-Quins passos seguireu per desenvolupar l’activitat.

3. OMPLIR EL QÜESTIONARI DE VALORACIÓ
Finalment, un cop fets els quatre mòduls del curs se’ns demana que ompliu un qüestionari de satisfacció. Trobareu l’enllaç a sota del fòrum.

3. Activitats realitzades

PROPOSTA DE VÍDEO-INSTAL·LACIÓ

Artista que es treballarà: Pipilotti Ritz
Nivell: 4t d’ESO. Assignatura optativa

L’activitat s’estructuraria en tres fases:

1. Introducció a l’aula de la instal·lació i la vídeo-instal·lació.

2. Visita a una vídeo-instal·lació.

3. Realització d’una proposta de vídeo-instal·lació en grup.

Aprofitant l’exposició de Pipilotti Ritz a la Fundació Miró hagués partit de l’artista per a introduir el tema de la instal·lació i del vídeo-art.  Durant aquest curs, amb la mateixa finalitat, es podria utilitzar alguna de les obres que integraven l’exposició temporal L’efecte del cinema presentada al Caixafòrum. En aquest cas, la sortida també inclouria una visita guiada a la Mediateca, ja que pot suposar una veritable descoberta pels alumnes tant a nivell de recursos com de continguts i nous llenguatges artístics.
Prèviament a l’aula, s’explicaria en què consisteix el vídeo-art, què és una instal·lació i se’n mostrarien exemples que serien visualitzats i comentats.
Durant la visita a la vídeo-instal·lació es treballaria a través del diàleg amb els alumnes, els quals, ubicats al centre de la instal·lació, s’intentaria que anessin aprofundint en els aspectes sensorials, emocionals i perceptius de l’obra a través del diàleg generat a partir de preguntes.

Proposta de creació de la vídeo-instal·lació:
A partir de les vídeo-instal·lació de Pipilotti Ritz, els alumnes haurien de realitzar una proposta que tingués l’objectiu d’embolcallar i relaxar a l’espectador. Caldria que fos una gravació d’un pla fix d’un element natural en moviment, per exemple: l’aigua d’una peixera amb peixos, les fulles d’uns arbres movent-se pel vent, les onades del mar arribant a la sorra de la platja,… El fragment s’hauria d’enllaçar a través d’un bucle. El so hauria de ser el so ambient natural.
La projecció es realitzaria en l’espai del centre disponible segons les possibilitats d’instal·lar-hi un projector o aprofitant la seva existència (vestíbul, sala d’actes, aules, etc.) L’exposició conjunta es podria inaugurar coincidint amb alguna jornada especial del centre (darrer dia de classe del trimestre, per exemple).
Els treballs es realitzarien en grups de quatre alumnes. Caldria que lliuressin una memòria escrita que inclogués les tasques que ha realitzat cada membre del grup, la descripció del projecte, la intenció, el procés de gravació del vídeo i les dificultats en la realització del treball.
Criteris d’avaluació:
•    Implicació continuada en el projecte.
•    Curiositat i respecte vers les propostes d’art contemporani.
•    Capacitat de relació de les propostes artístiques mostrades amb coneixements previs dels alumnes.
•    Capacitat de treball en equip.
•    Capacitat per idear una imatge adequada a la intencionalitat proposada.
•    Implicació en el projecte de video-instal·lació del grup i interès per obtenir un resultat que s’adeqüi a la proposta inicial.
•    Qualitat del treball final.

Mètode d’avaluació:
•    40 %: qualificació del professor segons els criteris anteriors.
•    30 %: coavaluació dels alumnes (entre els membres del grup) se’ls demanaria una avaluació del treball en conjunt, una valoració pròpia i una de cada companys a partir d’indicadors que haurien de valorar de l’1 al 10). Per exemple:
–    S’ha implicat en el projecte i ha assumit responsabilitats concretes en el treball?
–    Ha aportat idees i ha sabut respectar i assumir les dels altres?
Etc…
•    30 %: avaluació: cada grup avaluaria el resultat dels altres grups a partir d’indicadors que haurien de valorar de l’1 al 10, per exemple:
–    Qualitat de la imatge
–    Qualitat del so
–    S’aconsegueix un efecte envolvent i de relaxació?…

Retroacció de la professora, 19 de gener de 2012

Jo també vaig tenir la sort de visitar l’exposició de la Pipilotti i encara em va agradar més del què ja m’agradava abans!

Sobre la teva proposta (que trobo súper-interessant), et diria:

– visitar la mediateca: boníssima idea (perquè puguin veure exemples de video-art amb un itinerari marcat per tu prèviament, és clar)

– ull amb el so ambient! si és de poca qualitat, es pot substituir per algun so procedent d’un banc de sons o alguna música de relaxació

– s’hauria de buscar algun lloc tranquil del teu centre, tipus biblioteca…

– l’exercici serveix per a reflexionar sobre la diferència entre curtmetratge, video-art i art d’acció. I també sobre conceptes com figuratiu – abstracte (ja que els videos de Pipilotti s’aproximen a l’abstracció)

– per a desenvolupar la capacitat de l’alumnat per a representar sensacions, pots començar proposant un exercici que SEMPRE dóna molt bons resultats, el pots mirar al meu bloc: http://fervisible.blogspot.com/ a l’entrada “fotografiar sensacions”. Això tenint en compte que l’objectiu de la teva proposta consisteix en transmetre una sensació agradable…

Si portes a terme aquest exercici de video-instal·lació amb el teu alumnat, fes-m’ho saber de seguida, si us plau! (encara que ja s’hagi acabat el curs telemàtic) M’agradarà molt saber com us ha anat tot.

Resposta

Seria bona idea fer l’exercici que mostres al teu bloc abans de fer el projecte de vídeo-instal.lació, sobretot, tenint en compte que es tracta d’alumnes de 4t d’ESO i no de batxillerat i els costa més entrar en les propostes. També em sembla molt encertat el suggeriment de fer la vídeo-instal.lació en un espai tranquil, com la biblioteca.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *