Funció de les imatges

Per a què serveixen les imatges? Quina utilitat tenen en el nostre món?
Anomenem funció d’una imatge a la seva utilitat o al servei que fa o pot fer dins la nostra societat. Els fotoperiodistes fan servir fotografies per mostrar-nos els fets que passen al nostre entorn. Per això podem dir que aquestes imatges tenen una funció narrativa perquè ens expliquen un esdeveniment que ha passat.

Vivim immersos en un món d’imatges, però aquestes, que ens han acompanyat des de la prehistòria, s’han utilitzat per usos o funcions molt diversos. D’entre moltes funcions possibles podem diferenciar-ne les següents:

FUNCIÓ MÀGICA
En els seus origens les pintures murals del paleolític (fa uns 15.000 anys) s’utilitzaven per a finalitats màgiques. Les pintures d’animals a les parets de les coves complien una funció de doble. és a dir, es creu que en dibuixar-les els humans s’asseguraven la captura d’animals i per tant el seu aliment.

FUNCIÓ COMUNICATIVA
Al neolític (fa uns 7.000 anys) les formes d’animals i d’homes es van esquematitzar cada vegada més fins arribar al que en podriem dir l’origen de les lletres. Els homes i les dones volien deixar constància escrita dels diferents fets i van descobrir d’aquesta manera el valor de la imatge gràfica per fixar missatges i la van utilitzar per a funcions de comunicació. Allò que es podia explicar amb paraules també podia conservar-se en un mur, una pedra o en un tros d’argila. A partir d’aquí el món de l’escriptura i el món de les imatges van seguir camins diferents.
Les funcions següents no deixen de ser variacions de la finalitat comunicativa de la imatge.

FUNCIÓ RELIGIOSA
Les imatges, durant la història de la humanitat, s’han utilitzat moltes vegades per a una funció religiosa, representant les diferents divinitats o il·lustrant les creences dels pobles.

FUNCIÓ NARRATIVA
Dins de la funció comunicativa, s’han utilitzat i s’utilitzen les imatges per explicar esdeveniments importants, batalles, o històries diverses que tenen un valor especial per a la comunitat. D’aquesta funció, en podem dir narrativa. Un proverbi xinès diu: “Una imatge val més que mil paraules” fent referència als seus avantatges comunicatius per sobre de la paraula.

FUNCIÓ PEDAGÒGICA
A l’edat mitjana, els fets que explicaven les pintures murals a les esglésies romàniques servien per educar en la religió el poble, que majoritàriament no sabia llegir . Avui dia, compleixen aquesta funció totes les imatges que trobem als llibres de text de les escoles. Per tal que la funció pedagògica funcioni millor normalment les imatges d’acompanyen de textos explicatius.

FUNCIÓ PUBLICITÀRIA
La funció publicitària podriem dir que va començar amb les grans pintures murals de les esglésies barroques, amb escenes mogudes i espais que s’obrien cap al cel. Es tractava d’impressionar i convèncer l’espectador a través d’imatges espectaculars. Avui dia trobem imatges publicitàries per tot arreu i continuen volent impressionar-nos i cridar la nostra atenció. Normalment ho fan amb colors vistosos, persones atractives i situacions especials que ens agradaria viure. Molt sovint contenen un cert engany i en veure-les no som plenament conscients del missatge que ens comuniquen.

FUNCIÓ DESCRIPTIVA
Quan una imatge intenta explicar la forma d’un objecte amb el màxim de fidelitat i detall,  diem que compleix una funció descriptiva. És el cas dels dibuixos que trobem als llibres científics o als diccionaris. També tenen aquesta funció els plànols de dibuix tècnic industrial o arquitectònic que expliquen com han de ser les peces que s’han de fabricar o les cases que s’han de construir.

FUNCIÓ ARTÍSTICA
Les imatges acompleixen una funció estètica quan admirem en elles la bellesa de les seves formes. La funció expressiva es porta a terme quan utilitzem la imatge per manifestar uns continguts relacionats amb les emocions i vivències. Si sumem aquestes dues funcions: l’estètica i l’expressiva, podem parlar de la funció artística. Una obra d’art és un tipus d’imatge que pot presentar diverses formes o estils, degut a la seva evolució històrica, als interessos i a les necessitats en cada època. Avui dia les imatges artístiques es caracteritzen per la seva manca aparent de normes, per l’espontaneïtat, la llibertat d’acció i la subjectivitat en front d’altres sistemes de comunicació.

ALTRES FUNCIONS
Però la imatge pot complir moltes més funcions. La funció lúdica, quan servei per divertir o entretenir. La funció de senyalització quan, en espais públics, ens indica direccions o espais diversos. També des d’un punt de vista inintencionat, és a dir sense que s’ho proposi el productor de la imatge, aquesta pot tenir una funció històrica quan ens dóna informació sobre l’època en què va ser realitzada. Ens pot informar sobre els costums, el vestuari, les maneres de fer, la cultura, les creences i la manera de veure el món.

 

Mira’t els següents exemples d’imatges i les seves funcions.

 

Busca imatges que serveixin d’exemple de cadascuna de les funcions que hem estudiat. Posa com a mínim un exemple de cadascuna d’aquestes funcions: màgica, religiosa, narrativa, pedagògica, publicitària, descriptiva, artística i de senyalització.

Comenta breument cadascuna de les imatges, digues quina és la seva funció, quin és el seu context i quin és el significat o missatge que ens vol transmetre.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *