Procés de creació d’un audiovisual

El procés de creació d’un audiovisual es desenvolupa en aquestes tres fases. En cadascuna de les quals intervenen uns determinats professionals que s’encarreguen de diferents funcions.

1. Preproducció

El Productor o una companyia productora rep l’encàrrec de la realització d’un audiovisual per a una funció determinada: un espot publicitari, una pel·lícula, un documental… Caldrà l’elaboració d’un guió, per això farà falta un guionista. També un director que farà una adaptació del guió literari cap a un guió tècnic que pot tenir forma d’storyboard: estructura de la filmació on cada escena està cronometrada i dibuixada en forma de vinyeta i comprèn un moment important de l’escena i l’enquadrament que li volem donar.

S’ha de fer un Casting on es triaran els actors de la filmació. El Director d’art és l’encarregat de  l’ambientació i de triar els escenaris de l’acció, així com coordinar els materials i el vestuari necessari. El responsable del vestuari triarà la roba dels actors i el decorador els complements necessaris: l’atrezzo. El director de producció controla tots aquests aspectes, així com l’elecció dels mitjans tècnics, dels especialistes, els mitjans de transport, el catering.

2. Producció

Ara ja és pot començar la fase de rodatge segons un calendari establert. Els professionals que intervenen al rodatge són: el director, l’ajudant de direcció, l’operador o càmera, l’ajudant de l’operador, el director de fotografia es decideix el tipus de llum i controla cada imatge de la pel·lícula. El productor i  l’ajudant de producció, el guionista, el director d’art, l’escenògraf, els encarregats de l’atrezzo, el cap electricista, els encarregats de so, els maquilladors, els realitzadors d’efectes especials… i, es clar, els actors. El interiors es filmen en un plató, els exteriors, segurament en llocs reals.

El director coordina els diferents professionals que treballen en la filmació, situa als actors, els fa assajar, i els motiva. Cada escena es filma moltes vegades per després poder-ne triar la millor. L’script s’encarrega de donar continuïtat a cada escena, controlant el guió tècnic i el pla del rodatge amb la filmació de cada presa.

3. Postproducció

Quan ja s’ha fet la filmació es trien les millors preses i les que més interessen per a la narració. Després es fa el muntador en fa el muntatge. També és el moment de muntar-hi aquells efectes especials elaborats amb ordinador, la sobreimpressió dels textos, el disseny dels títols de crèdit del principi i del final de la pel·lícula. Amb l’edició amb ordinador podem treballar la incrustació per separació de color de manera que es substitueix tot allò que en una escena és d’un color determinat (croma: normalment verd o blau) per una altra imatge. Un cop tot això s’ha muntat caldrà anar a la sala de gravació, on es fa el doblatge i s’hi incorpora la música.

Un cop vistos els diferents professionals que intervenen en cada fase de producció, cal que dins de cada grup es faci una distribució de les funcions principals. Cada alumne pot fer més d’una funció, segons el nombre d’alumnes de cada grup (que no hauria de ser pas molt nombrós)

 

Guió tècnic

Es tracta d’un conjunt d’especificacions tècniques per convertir el text literari en un text audiovisual. Inclou els moviments de la càmera, la durada de cada pla, els diàlegs, els sons i tot allò que faci falta per a la seva filmació. Hem de recordar que el procés de producció és molt complex i no es pot deixar res a la improvisació.

Al guió tècnic  la història està estructurada en plans, escenes i seqüències

Quan es fa amb vinyetes, com si fos un còmic, els americans n’hi diuen storyboard.

1. Presa: unitat de la pel·lícula (equivalent a una frase) tros des que es prem el botó fins que es para la màquina. En principi coincideix amb el concepte de pla, encara que si durant la presa utilitzem el zoom estem canviant el pla o enquadrament de la presa.  Fotograma: cada una de les fotografies que forma part de la pel·lícula (24 per segon)

2. Escena: grup de plans que tracten una mateixa acció situada en un mateix lloc i un mateix moment (equivalent a un paràgraf)

3. Seqüència: successió d’escenes que tracten un mateix tema (equivalent al capítol) La seqüència és una unitat de significat que s’estructura en: presentació, desenvolupament i conclusió.

Sistemes de puntuació (o de transició) que separen plans, escenes, seqüències i parts d’aquestes: (ordenats de més a menys durada temporal)

1. Fosa en negre:  (o en blanc) una imatge es converteix en negre mentre d’aquest en surt una de nova. Efecte de tancament, de finalització. Obertura en negre: la imatge apareix lentament del negre, efecte d’inici.  Emmascarament: un personatge provoca una fosa en negre en posar-se davant l’objectiu de la càmera

2. Fosa encadenada:  o Encadenament: una imatge es va difuminant i surt poc a poc, sobreimpresa, l’altra.

3. Cortineta:  la imatge que entra va desplaçant la que surt lateralment o horitzontalment

4. Desenfocament: tancar un pla a partir d’un desenfocament i anar enfocant el següent.

5. Escombratge: desplaçament ràpid de la càmera seguit d’un tall

6. Tall: un simple canvi de pla.

Exemple de guió tècnic:

Exemples d’storyboard

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Realització d’un espot

Per realitzar el nostre espot sobre el medi ambient caldrà en primer lloc que fem un guió tècnic en forma d’storyboard on s’expliqui en forma de narració visual la idea que hem exposat anteriorment a l’activitat 2. Recordem que l’espot ha de durar uns 20 segons. Un cop elaborat l’storyboard i després de la supervisió del professor/a el grup d’alumnes podrà fer-ne la filmació i el posterior muntatge.

Pel que fa al muntatge, podem utilitzar el programa Windows Movie Maker, que és força senzill però suficient per unir i muntar les imatges. També caldria incorporar-hi les veus en off i, si cal la música i tots els textos sobreimpresos.

 

 

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *