Art i fotografia

El cas de Mayer i Pierson

Segons l’opinió majoritària dels crítics del segle XIX  l’artista treballava amb l’esperit mentre que el fotògraf estava al món real, ocupat per la naturalesa objectiva. Però els fotògrafs també es creien “capaços de transmetre imaginació i sentiment per mitjà de les seves imatges”. Per tal que la fotografia pogués ser considerada com un art calia que el fotògraf pogués manipular el seu mitjà de manera semblant a com ho feia el pintor. Eren capaços els fotògrafs de separar allò bell d’allò vulgar?

Herz,_Henri,_par_Mayer_et_Pierson,_BNF_Gallica

Entre 1861-62 es va presentar als tribunals francesos el cas dels fotògrafs Mayer i Pierson, que acusaven una altra societat fotogràfica (Betdeber i Schwabbe) de plagiar algunes fotos seves. Eren fotos de gent famosa que donaven força diners als fotògrafs. Demanaven la protecció de les lleis franceses de propietat intel·lectual (de 1793 i 1810) que, de moment, només tenien valor en el cas de les arts, per això calia demostrar que la foto era un art i així poder ser protegida. Al primer judici no els van donar la raó i van haver de recórrer. Van apel·lar al Tribunal Imperial, i el cas va ser portat per l’advocat M. Marie.

 

“… Si veiem la veritat en la fotografia, i si la veritat, en la seva forma externa, sedueix l’ull humà. Com pot, llavors, deixar de ser bellesa?…”  Marie diu que el fotògraf també ha de ser tan inventiu com el pintor i que ha de tenir a la seva ment abans que res una imatge composta i llavors fer servir la càmera. El 4 de juliol de 1862 el fiscal general de l’estat va declarar que la foto era un art i quedava protegit per les lleis.

Alguns artistes van protestar contra el veredicte. Ingres era el cap d’aquest grup d’artistes. Però no tots els artistes van reaccionar de la mateixa manera. Delacroix no va voler signar. Finalment, el 28 de novembre del 1862, el tribunal va rebutjar aquesta petició dels artistes. Afirmava que la foto podia ser fruit del pensament i l’esperit i portar el segell de la personalitat del seu autor.

(Informació extreta del llibre d’Aaron Scharf: Arte y fotografia. (1968) Alianza editorial, Col. Alianza Forma, Madrid, 1994)

Exercici

Dóna la teva opinió sobre aquest cas i busca arguments a favor i en contra en relació al fet que la fotografia sigui un tipus de manifestació artística comparable a la pintura o l’escultura.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *