Exemple de comunicació visual a través del disseny de la caràtula d’un CD de música.
A continucació podem veure dos dissenys de caràtules de CD de música barroca. La intenció d’aquest treball gràfic era comunicar visualment la idea del barroc a partir de l’arquitectura italiana. La imatge d’una església anava bé per tal de reforçar la temàtica dominant de moltes composicions musicals barroques. En aquest cas es va triar la petita però emblemàtica església de San Carlo alle Quattro Fontane de Borromini.
Es volia transmetre una impressió seriosa i elegant, clàssica i destinada a un públic més aviat adult. També es pretenia visualitzar una certa sensació de complexitat que es correspon molt bé a la idea de l’estil barroc, sense caure en una imatge massa estereotipada.
Vegem-ne a continuació dues variacions.
Opció 1
En aquest primer exemple de disseny es va optar per una composició simètrica que busca atraure l’atenció cap al centre i finalment cap a la part inferior on hi trobem el títol. La composició, tot i la seva simetria, no deixa de ser oberta en continuar les formes arquitectòniques més enllà del format quadrat del CD. La imatge és el resultat d’una simetria de quatre eixos a partir d’un fragment de la volta interior de l’església de Borromini. Aquesta estructura en forma de creu ens dóna un ritme de quatre quadrats que expressen visualment una sensació formal i ordenada, alhora que complexa. També hi ha una idea de repetició que podem associar al concepte de ritme de la mateixa música.
Les finestres, que envolten el centre, donen lloc a quatre petits punts focals que coordinadament reforcen la idea de centre. Percebem el conjunt com un interior complex que comunica visualment la idea d’espai ambigu, de llum i de moviment característics del barroc.
Un to vermell granat tenyeix les dues imatges inferiors reflex les superiors. Finalment un fragment d’el·lipse ocre lleugerament transparent reforça visualment la part inferior de tot el conjunt. Es va optar per l’el·lipse per ser una forma molt afí a l’estètica barroca. Tots els colors comuniquen les connotacions d’antiguitat, elegància i sofisticació d’un quadre barroc o d’un bon vi de reserva madurat pacientment amb els anys. La tipografia Goudy Old Style, de la família clàssica, amb serif, no fa més que reforçar les connotacions anteriors. El vermell i l’ocre de la part inferior donen un lleuger toc de calidesa que contrasta amb els tons més freds i lluminosos de la meitat superior.
Aquesta estructura geomètrica i l’espai tan irreal i abstracte també aconsegueixen transmetre una certa visió de modernitat.
Opció 2
En aquest altre disseny s’ha utilitzat una sola imatge de l’església de Borromini en posició centrada i simètrica, però a l’espai de les voltes s’hi han inserit altres imatges. A la part superior hi veiem un fragment d’unes escales de Borromini del palau Barberini que trenca la simetria estricta de la imatge anterior. A sota unes roses rústiques del jardí del mateix palau.
Les tonalitats dominants són més fredes que en el primer disseny i el resultat també és més lluminós. Donen un toc més càlid els rosats de les flors i els ocres de les lletres i la paret de fons de l’escala. Tot plegat per crear petites melodies cromàtiques dins de l’harmonia general grisa, monòtona i seriosa.
Malgrat la imatge de l’església, la composició del conjunt no és simètrica. Aquesta asimetria ve donada per la columnata de les escales que guia la mirada cap a la part superior dreta i pel text situat més a la part esquerra de la imatge. També el degradat blanc transparent de l’esquerra ajuda a trencar la simetria de la imatge original. Aquest aclariment lateral permet respirar la mirada i afavoreix una millor lectura del text. La tipografia és la mateixa que la anterior i el seu color evoca els daurats de molts ornaments barrocs.
El resultat final ens dóna un conjunt més dinàmic i obert, més lluminós i net. Conceptualment juga amb la contraposició entre la natura terrenal de la part inferior i la llum de connotacions divines suggerida per la perspectiva ascendent de les columnes en espiral de la part superior dreta. El títol i els autors barrocs italians es situen en un espai entremig d’aquestes dues idees, com un pont simbòlic entre la materialitat i l’espiritualitat.
Exercici
Fes el disseny de la caràtula d’un CD de música. Fes-ne també dues versions diferents. Justifica en cada cas l’ús que has fet de les formes, els colors, les tipografies, la composició i les imatges.