L’objectiu principal de l’activitat és un apropament al videoart i a la videoinstal·lació entesos com a mitjans de creació artística actuals.
Ens interessa utilitzar el llenguatge audiovisual d’una manera més experimental i creativa que serveixi per transmetre un missatge més emocional i que estableixi lligams amb la creació plàstica tradicional.
Com treballaríem?
En primer lloc caldria donar informació als alumnes sobre què és el videoart i conèixer l’obra d’algun artista destacat.
També podríem demanar-los que busquessin ells la informació relacionada amb un artista que treballés el videoart i que després la posessin en comú.
Procés de treball
1.L’activitat es plantejaria amb grups d’uns quatre o cinc alumnes
En primer lloc haurien de triar un dels següents quadres, dels qual també es donaria una breu informació escrita per conèixer les intencions del seu autor o el propòsit de l’obra i el seu significat.
Obres per triar:
1. Retrat del matrimoni Arnolfini, de Jan Van Eyck, 1434.
2. Una al·legoria de les vanitats de la vida humana, de Harmen Steenwyck, 1640
3. Viatger davant d’un mar de boira, de Caspar David Friedrich, 1818
4. El crit, d’Edward Munch, 1893
2. Un cop triada l’obra i llegida l’explicació que l’acompanya, caldria que pensessin de quina manera podríem actualitzar el seu missatge a través d’una creació de videoart. Es tractaria de transmetre un significat semblant al de l’obra pictòrica però amb unes imatges que no fossin massa narratives, és a dir sense fer una pel•lícula o un curt. Evocant el missatge a través de situacions més actuals, sense haver d’explicar una història.
3. El grup presentaria un primer guió tècnic, que podria tenir la forma d’un storyboard, i que tindria una durada de no més d’un o dos minuts.
El professor l’avaluaria i faria les orientacions que cregués oportunes per tal que el resultat i la seva filmació fossin més adequats, o tècnicament més senzilles, o el missatge més entenedor, o més expressiu.
4. Finalment el grup en faria la filmació i l’edició i el presentaria a la classe.
5. Les videocreacions també s’exposarien a l’institut o es penjarien a la web junt amb els quadres originals que han servit d’inspiració.