Activitat: TÍTOLS DE CRÈDIT: DISSENY GRÀFIC

Els títols de crèdit s’han convertit en un gènere cinematogràfic particular, son com petites obres mestres que condensen en poc temps la introducció a la pel.licula mitjançant un ús creatiu de la imatge i la tipografia fixa o en moviment juntament amb la banda sonora que intenta crear un clima de predisposició a la trama narrativa i tota la informació de tots els professionals que participen en el film.
L’activitat proposada es dirigeix als alumnes de 4t de ESO que fan una optativa que es diu Crea art i intenta mitjançant la relació tipogràfica i disseny gràfic de la publicitat i el cinema veure com els títols de crèdit d’algunes pel·lícules s’han convertit com a imatges corporatives del producte.
Primerament es passa un recull històric dels títols de crèdit en el cinema
http://www.titulosdecredito.org/Material/Pelis/more/Stromboli_01.mov
http://www.titulosdecredito.org/Material/Pelis/more/Stromboli_01.mov
http://www.titulosdecredito.org/Material/Pelis/more/Stromboli_02.mov
http://www.titulosdecredito.org/Material/Pelis/more/Stromboli_02.mov

– Desprès es visiona els títols de crèdit de la pel.licula Stars Wars (1977)del director Georges Lucas fets pel dissenyador Dan Perri i el anunci del Volkswagen passat del 2007 on al final s’utilitza el mateix disseny gràfic de la pel·lícula per descriure les característiques del cotxe , cal remarcar també el eslògan del producte ”Con todo lo que un hijo imagina y lo que un padre desea”.

http://www.titulosdecredito.org/Material/Pelis/Star_Wars.mov[
http://www.titulosdecredito.org/Material/Pelis/Star_Wars.mov
http://youtu.be/kVj3e5h4o04

– Es continua visionant els títols de crèdit del que va ser un autèntic revolucionari del disseny gràfic parlo de Saul Bass en el “El hombre del brazo de oro” del director Otto Preminger 1955 .Saul Bass revoluciona els títols de crèdit els hi dona una dimensió artística i creativa que fins el moment no tenien.
La força de Bass radica en la capacitat de trobar el detall que resumeix la pel·lícula, és una tendència molt gràfica amb una dominància de les línies.
La seqüencia comença amb unes simples barres blanques, que es mouen per la pantalla, introduint els noms dels actors, juntament amb una coreografia sincronitzada per la banda sonora de jazz de Elmer Berstein, al final aquestes barres blanques es transformen en una icona visual que representa el film un braç negre, simple, però amb una gran poder visual, construït mitjançant línies trencades basant se en la metàfora visual que reflexa la addicció a l’heroïna i la personalitat turmentosa del protagonista .
Saul Bass va col.laborar estretament amb el director de cine Alfred Hitchcok i li va encarregar diferents títols de crèdit , una altre que es pot visionar es el de la pel·licula “Vértigo”. Bass utilitza diverses espirals en moviments circulars per donar a entendre el mal de altura que pateix el protagonista James Stewart , la sensació de vertigen i el caràcter oníric del film. La seqüencia comença amb un pla detall de la part inferior esquerra del rostre de la protagonista un rostre que no podem reconèixer creant així un ambient de misteri en torn a la figura femenina, accentuat per una il·luminació dèbil. La tipografia escollida per Bass es una Clarendon, una lletra amb remats quadrats en majúscules i buida , es a dir que deixa veure les imatges del fons. La musica de Bernard Hermann es l’escollida per crear un ambient intrigant, que dona joc al engany, aparença i falsa realitat.
També es pot visionar els títols de crèdit de La pel.licula “Psicosis “ del mateix Hitchcock(1960) on torna utilitzar formes lineals blanques sobre fons negre que travessen de manera accelerada la pantalla horitzontal i verticalment introduint els noms dels protagonistes . La fragmentació d’algun text reflexa el caràcter psicòtic de Norman Bates el personatge que fa Anthony Perkins.
http://www.titulosdecredito.org/Material/Pelis/El_hombre_del_brazo.mov
http://www.titulosdecredito.org/Material/Pelis/El_hombre_del_brazo.mov
http://www.titulosdecredito.org/Material/Pelis/Vertigo.mov
http://www.titulosdecredito.org/Material/Pelis/Vertigo.mov
http://www.titulosdecredito.org/Material/Pelis/Psicosis.mov
http://www.titulosdecredito.org/Material/Pelis/Psicosis.mov

– Després de visionar els títols de crèdit es passa un anunci de Freixenet del 2007, fet per Martin Scorsese , on tot el spot es un homenatge al director de cinema Alfred Hitchcock. Les lletres en diagonal , els desplaçaments de la càmera són pràcticament iguals al de la pel.licula “Con la muerte en los talones” de 1958. La fusió de les línies dels títols amb el violí , primer i després amb el edifici evoca també als títols de crèdit dissenyats per Saul Bass. Hi han moltes similituds amb el cinema de HItchcock, la protagonista rossa, (Grace Kelly, Tippy Hedren, Doris Day..) el personatge que queda penjat al buit (” Vertigo “), l’home que queda enlluernat pel flash (“La ventana indiscreta “) el petó dels protagonistes que no es veu ja que la càmera fa una panoràmica horitzontal per enfocar un altre cosa ,la ampolla de cava, i finalment els ocells que es van posant a les finestres del edifici( “Los pajaros”). El anunci està associant el cava amb el cinema clàssic , amb el cinema elegant i clàssic i això es el que vol remarcar.

La utilització del ordinador amb les seves possibilitats creatives obra el camp en la experimentació formal a nivell audiovisual en els anys 90.L’actualitat ve marcada per un altre dissenyador que va sorprendre amb els títols de crèdit de Seven (1997 )dirigida per David Fincher es tracta de Kyle Cooper .
– Es proposa visionar dos títols de crèdit d’aquest dissenyador el de Seven i els de “ La isla del Dr Moreau “de John Frankenheimer (1996) i seguidament visionar un anunci fet pel mateix Kyle Cooper del Ford Equalizer ,obrint un debat sobre la utilització de la tipografia en els tres casos , una tipografia grunge que te un efecte inquietant , nerviós i electrificant i que en el cas de l ‘anunci publicitari s’utilitza com si fos un actor més del anunci . Així es posa en rellevància la utilització de la tipografia, ja sigui en el cinema com a la publicitat.
http://www.titulosdecredito.org/Material/Pelis/Seven.mov[
http://www.titulosdecredito.org/Material/Pelis/Seven.mov
http://www.titulosdecredito.org/Material/Pelis/La_isla_del_Dr_Moreau.mov[
http://www.titulosdecredito.org/Material/Pelis/La_isla_del_Dr_Moreau.mov

http://media.prologuefilms.com/movies/ford_equalizer.mp4

Un altre exemple on la tipografia guanya espai a la imatge és en el cartell de ” Mujeres al borde de un ataque de nervios ” de Pedro Almodovar ,a nivell d’exemple he triat el cartell i els títols de crèdit de la pel.licula “La mala educacion” (2004) tots dos del dissenyador gràfic Juan Gatti


http://www.titulosdecredito.org/Material/Pelis/La_Mala_Educacion.mov
http://www.titulosdecredito.org/Material/Pelis/La_Mala_Educacion.mov

– Finalment i recuperant el visionat del principi es proposa fer un cartell de la pel·lícula Stars Wars , utilitzant els recursos gràfics del pare del disseny gràfic en els títols de crèdit Saul Bass. La seva forma de treballar es senzilla tècnicament, però complexa semànticament, construeix formes orgàniques simples mitjançant retalls abruptes de cartolina o traçades amb el pinzell, aquestes formes transmetent una gran energia visual ja que estan dibuixades amb total llibertat sense estar sotmeses a la rigidesa de la geometria, utilitza una tipografia dibuixada manualment que a vegades combina amb lletres de impremta.
Bass utilitza mitjans que ens recorda a la Retòrica: “ La ambigüitat i la metàfora solen ser centrals en el meu treball, i per cert en el treball de la majoria dels cineastes i dissenyadors que admiro” (Saul Bas). Utilitza aquestes estratègies retòriques perquè considera que l’estil indirecte es a la vegada pràctic i estètic: “Les coses que son lo que aparenten compleixen la seva funció , aviat es tornen tedioses. Lo ambigu es intrínsecament més interessant, més desafiant, més inclusiu, més misteriós i més potent. Obliga a tornar a examinar, agrega tensió, atorga vida; i degut a que hi ha més que descobrir, te major longevitat”(Saul Bass)
Recull de l’obra de Saul Bass

Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *