I ara videos de la catàstrofe natural que ha tingut lloc al Japó (I)
1Propietats i beneficis de les fruites !!!
0Ara que ja s’atança l’estiu des de la classe dels fruitis uns recomanem que veieu aquest article per tal de conservar la bona salut que tots teniu al Soleràs ( serà per l’oli???). Cadascuna de les fruites que hem treballat en ajuda amb la nostra salud i especialment a conservar la nostra figura. Aquí teniu els enllaços que us permetran saber més coses sobre l’aportació calòrica, els greixos etc… de les fruites.
Feu clic sobre les imatges!!!!
Un terratrèmol i un posterior tsunami colpegen Japó
1
Onades de fins a deu metres afecten la costa nord-est després del sisme de 8,8 graus que ha sacsejat el país la matinada de l’11 de març.
L’epicentre del sisme s’ha situat a l’oceà Pacífic, a 130 quilòmetres de la península d’Ojika i a una profunditat de 10 quilòmetres, en la mateixa zona on fa dos dies va tenir lloc un altre terratrèmol de 7,3 graus que no va causar danys.
“Els edificis han tremolat una estona que s’ha fet molt llarga, i molta gent a la sala de premsa s’ha posat els cascs i s’ha amagat sota les taules”, ha explicat la corresponsal de Reuters, Linda Sieg.
El terratrèmol és el més greu registrat en aquest país en els últims 140 anys, segons les autoritats sismològiques japoneses.
El terratrèmol del Japó pot haver desplaçat gairebé 10 centímetres l’eix de la Terra.
Un recompte de la policia japonesa parla de 1.300 morts i desapareguts en el terratrèmol de 8,9 graus. Les autoritats reconeixen com a mínim 613 víctimes mortals. Un vaixell amb cent persones ha estat engolit per les onades i un tren de passatgers ha desaparegut.
El terratrèmol més gran va ser el que es va viure a Xile el 1960, que va arribar als 9,5 graus i que va causar més de 5.000 morts
Què va passar un 12 de març?
1Països Catalans
1965 – Catalunya: arran de les declaracions que féu a Le Monde el 14 de novembre de 1963, en què defensava la identitat nacional catalana, les autoritats fanquistes expulsen l’abat Escarré de l’estat espanyol, el qual s’exilia a Milà.
2008 – València: La justícia valenciana torna a denegar a la Generalitat Valenciana el tancament d’un reemissor de TV3 al País Valencià
Món
1622 – Ciutat del Vaticà: Ignasi de Loiola, fundador de l’ordre dels Jesuites, és canonitzat sant per l’Església Catòlica.
1894 – Vicksburg, Mississipí (Estats Units): Es venen, per primera vegada, ampolles de Coca-Cola.
1913 – Austràlia: Canberra esdevé capital d’Austràlia.
1918 – Rússia: Moscou esdevé la capital de l’imperi, després que Sant Petersburg ho hagi estat durant 215 anys.
1930 – Índia: Mahatma Gandhi condueix la Marxa de la Sal, de prop de 300 km, per donar exemple d’insubmissió al monopoli de la sal, que s’havia atorgat el govern britànic.
1938 – Àustria: es produeix l’Anschluss, l’annexió d’Àustria al Tercer Reich pel règim nazi.
1941 – Guerra d’hivern: Finlàndia i la Unió Soviètica signen l’armistici en la guerra que els va enfrontar entre le 1939 i el 1940, pel qual la primera conserva la independència, tot i perdre l’istme de Carèlia i altres territoris septentrionals, d’on són evacuats immediatament la població.
1945 – Mor Anne Frank, estudiant jueva assessinada pels nazis.
1968 – L’illa Maurici s’independitza de l’Imperi Britànic.
1986 – Espanya: Se celebra el referèndum sobre la permanència a l’OTAN, amb victòria del sí.
1994 – Londres, Gran Bretanya: L’Església Anglicana ordena la primera dona sacerdot.
1999 – Polònia, Hongria i la República Txeca, antics membres del Pacte de Varsòvia, es converteixen en membres de l’OTAN.
2000 – Espanya: El Partit Popular guanya les eleccions a les corts generals per majoria absoluta.
Conte de Carla Segura
4
UN PROBLEMA…
Hi havia una vegada, un conill que es deia Ric i el seu amic ocell, en Bat.
Vivien en un bosc abandonat. Al bosc hi vivia un savi follet que tenia poders! Qualsevol pregunta que li feien, sempre la responia.
Un dia, en Ric i en Bat van veure que hi havien màquines a dins el bosc. Ells es van espantar molt i van pensar anar a veure al savi follet que vivia al bosc. Els dos van dir que si, van quedar a les nou del matí a casa d’en Ric. L’endemà, es van trobar a la casa d’en Ric i es van posar en marxa! Es van trobar en Bup, un gos que es va perdre fa anys i com que ningú el va venir a buscar, el follet li va donar poders, i ara pot parlar. Ell també hi va anar. Van parar a esforçar, quan van acabar van caminar una estona més i ja hi van arribar.
Després van trucar a la porta, i el follet els va convidar a passar. Li van explicar el que havien vist i ell es va preocupar molt. Va dir que trucarien a en Pau, un noi de deu anys que els ha ajudat a resoldre molts problemes. El van trucar, els hi va dir que amb cinc minuts seria allí. Aviat va arribat i li van explicar. Ell, va dir que aniria a parlar amb els que feien servir les màquines. I així ho va fer va anar on treballaven, i els va preguntar que estaven fent. Els van contestar que afegien un arbre que havia estat tombat per la pluja en un altre bosc.
El follet, en Bat i en Ric que eren dalt d’un arbre es van mirar molt contents i van baixar i es van amagar darrere d’en Pau.
Els treballadors els van veure, i van preguntar que era allò. Ells van sortir de darrera i els hi van explicar que era un bosc una mica màgic. Ells es van quedar bocabadats, van dir que no ho explicarien a ningú!
FI!!!
Carla Segura (5è)
PLÀSTICA: Estampació amb pintures
2Aquesta tarda hem fet plàstica i amb unes esponges molt “xules” hem estampat una corona…
Us deixem una mostra del que hem fet….
![]() |
| Digital greeting card customized with Smilebox |
Mmmmmm…. fruita !!!
10Els de segon i tercer també mengem fruita. Ens agrada més o menys, però tots fem l’esforç, un cop al mes, de tastar la fruita que ens arriba. Fins i tot n’hi ha que volen repetir.
![]() |
| Photo album generated with Smilebox |
Comencem a caminar: la prehistòria i els seus materials
1Amb les nenes de 4rt hem començat a treballar la prehistòria. Per tal de que us quedi tot ben clar us escric un petit resum que us faciliti l’estudi.

Els descobriments i els estudis que s’han fet del materials que utilitzaven els humans prehistòrics han evidenciat que les pedres tenien moltes diferències. N’hi ha que amb prou feines són treballades i d’altres ho són molt més. Les primeres són d’una època més antiga i les altres més recents.
Per això l’Edat de Pedra ha estat dividida en tres períodes:
El Paleolític, que vol dir pedra antiga. En aquest període, els humans construïen estris picant dues pedres entre elles fins a obtenir-ne un estri més o menys punxegut o tallant. Era una tècnica molt rudimentària.
El Mesolític, que vol dir pedra del mig. El treball es va perfeccionar. Es feien servir pedres més petites, que es rascaven i s’afilaven.

El Neolític, que vol dir pedra nova. En aquest període, la pedra es treballava i es polia molt més.
L’Edat dels Metalls
L’edat dels metalls va començar en el quart mil·leni abans de Crist i va constituir l’última fase de la Prehistòria. Durant el Neolític, els humans coneixien l’existència dels metalls però encara no sabien transformar-los en instruments útils. El primer metall que es va utilitzar va ser el coure. En una primera etapa li donaven forma colpejant-lo. Més endavant aprendrien a fondre’l; buidant-lo en motlles, podien fer instruments de qualsevol forma o tamany. El coure però, és un metall molt tou que no servia per a fabricar armes ni altres estris. La fundició del coure va coincidir a més a més amb el desenvolupament de la metal·lúrgia de la plata, l’or, l’estany i el plom. Del coure i l’estany n’obtenien el bronze, que resultava més resistent.
Segons els metalls de més ús,aquesta etapa s’ha dividit en:
Edat del bronze. El bronze va ser el primer metall que es va utilitzar extensament. Amb ell es podien fer armes i eines de treball.
Edat del ferro. El ferro és un metall molt més dur i abundant que el bronze. Els pobles que primer van disposar d’armes de ferro van sotmetre fàcilment els que encara desconeixien aquest metall.

I continuem pujant !!!
6Això és un no parar…. les mestres d’aquesta escola s’han ficat unes super piles alcalines i s’han convertit en unes fonts inesgotables de fer articles !!! Felicitats a totes tres per tota la feina que esteu fent !!!
Si voleu veure el que ha passat avui, heu de fer aquest petit trencaclosques. Feu clic a la imatge !!!
Conte de Laura Cervelló
5Aquí teniu un altre conte…
EL FOLLET SALVADOR
Hi havia una vegada un follet, que no tenia amics. Un dia es va trobar un ocell, que un caçador li havia tirat un tret a la pota, i no podia volar.
El follet li va dir que si volia, ell el podia ajudar però si l’ajudava li havia de fer un favor, li va dir que fos el seu amic per sempre i que no s’escapés volant, i dit i fet, l’ocell li va dir que si.
Més tard, van decidir anar al bosc, i allà, es van trobar un conill amagat sota un tronc, que tenia molt de fred, molta gana i havia perdut els seus pares, germans, i tota la família.
El follet i l’ocell van decidir d’ajudar-lo, L’ocell va cridar a tots els seus amics perquè li anessin a buscar una manta i li portessin, mentre que ells buscaven pastanagues.
Desprès, quan van trobar pastanagues i una manta, li van donar al pobre conill, i quan ja estava bo, li van proposar d’anar a buscar la seva família.
Però no la van trobar.
El conill, no estava trist perquè havia trobat uns nous amics, i va decidir quedar-se amb ells.
Tots junts, es van muntar una casa al bosc, van viure tota la vida i van ser molt feliços per sempre més.
Laura Cervelló Rubió (6è)

Una fruita diferent!!!
7
Avui la nostra capsa màgica ens ha portat un regalet. Pensem que un follet màgic li ha deixat!!!!. Com ja sabeu estem treballant les fruites del món , però aquesta fruita la coneixem, es tracta de la tomata. Alguns consideren que és una hortalissa però el follet ens ha assegurat que és una fruita.
Hem vist que li ha crescaut una cosa molt “rara”. L’hem obert, l’hem tastat i finalment hem decicit que plantaríem les llavors per tal de tenir plantes amb aquesta tomata tant rara.
Durant uns dies anirem observant si la planta creix i ja us anirem infromant do com evoluciona.
Heu vist mai una tomata com aquesta????
![]() |
| This photo slideshow personalized with Smilebox |
A continuació us deixem un link sobre les característiques i beneficis d’aquesta fruita!!! Feu un clic a la imatge!!!

Recordem un 11 de març
1Un dia com avui fa temps va ser important…
1092 – Gerb (la Noguera): mor Ermengol IV el de Gerb, comte d’Urgell, conqueridor de la conca de Sió i del Pla d’Urgell.
1990 – Lituània: aquest país s’independitza de la Unió Soviètica.
1997 – Japó: Es produeix una explosió en un centre de reprocessament de materials radioactius, exposant 35 treballadors a nivells baixos de radiació.
2003 – Es constitueix el Tribunal Penal Internacional de l’Haia.
2004 – Madrid (Espanya): un atemptat terrorista d’Al-Qaida, amb una sèrie de bombes col·locades en diversos trens que s’acostaven a l’estació d’Atocha, hi fa 192 morts i 1.400 ferits.

El quiosc a casa
1Si volem accedir a algunes revistes, magazines, … que ens parlin dels nostres diferents interessos i per a estar ben informats hem trobat aquesta web per la que podem navegar i accedir a diferents publicacions diàries, setmanals, mensuals, etc. Això si haurem d’esperar que acabi la publicitat.
Us convidem a donar una volta pel món de la informació.
Expressió escrita: el conte
0Els nens i nenes de 4t, 5è i 6è estan treballant el conte a l’hora d’expressió escrita, bé millor dit “expressió oral, ja que els hi costa està callats (je, je, je) durant la classe. Però al final, els contes han valgut la pena i els hi han quedat molt bonics… Per aquest motiu anirem penjant les seves creacions a mesura que els vagin passant a word. Per començar us pengem un conte de 4t.
EL FOLLET MANEL
Hi havia una vegada un follet molt petit que es deia Manel. En Manel era un follet molt simpàtic i tenia uns amics: l’ocell Pep i el conill Terratrèmol. A ells, no els hi agradava una cosa que feien els humans: TIRAR tot de deixalles i porqueries per què els hi contaminaven el bosc. Un dia, els tres amics van anar a parlar amb el vell arbre del bosc. El Manel li va dir a l’arbre que molts humans els contaminaven el bosc i no sabien que fer i per això havien anat a visitar-lo perquè els ajudes. – Jo us puc ajudar només d’una manera, parlant amb l’alcalde Josep.- va dir l’arbre. Els tres van anar a buscar a l’alcalde i li van dir: – És que tots els humans ens embruten el bosc amb deixalles. L’alcalde els hi va dir: – Demà parlaré amb els meus agents i ho arreglarem. Es prohibirà tirar deixalles al bosc i que en tiri li farem pagar una multa, que serà… no deixar-lo entrar al bosc. L’endemà quan es van llevar, van trobar el bosc més net que mai. El Manel,el Terratrèmol i en Pep van anar a donar les gràcies a l’alcalde i al vell arbre del bosc. Tots junts van ser feliços i sans tota la vida . I conte, contat tots junts l’hem solucionat. Yamina Benatmane (4t)

EFEMÈRIDES DEL 10 DE MARÇ
0241 aC – Acaba la Primera Guerra Púnica. Els romans derroten la flota cartaginesa.
988 – El comte Borrell II es deslliga de la submissió al rei franc, la qual cosa representa la independència dels comtats de la Catalunya vella.
1977 – Es descobreix l’anell al voltant del planeta Urà.
1982 – Els 9 planetes del sistema solar formen una conjunció, alineant-se tots al mateix costat del Sol.
1995 – Barcelona: mor Ovidi Montllor (n. 1942), cantant de La nova cançó i actor valencià.

UN DIA DE RACONS…..
3
Durant la tarde hem realitzat RACONS, els quals ens permeten organitzar l’aula en petits grups, cadascun dels quals realitza una tasca determinada i diferent. Poden ser de treball o de joc. Aquests racons permeten els nens/es poden funcionar amb força autonomia.
Organitzats en grups reduïts, els nens i nenes aprenen a treballar en equip, a col·laborar i a compartir coneixements. Els racons també potencien la seva iniciativa i el sentit de la responsabilitat.
Treballar per racons ens permet dedicar una atenció més individualitzada a cada nen/a, planificant activitats d’aprenentatge adaptades als seus coneixements previs.
A continuació us deixem unes fotos per tal que veieu que fem!!!!
![]() |
| Create a free digital scrapbook |
Hem fet equilibris amb la pilota!!!
5A psicomotricitat hem treballat amb pilotes. Per parelles, hem intentant aguantar la pilota en la nostra esquena. Sembla fàcil, però s’ha de trobar un punt per a què la pilota no marxi rodant.
Després hem volgut provar-ho en altres parts del cos: en la panxa, en les mans, en les cames, …
Us deixem una mostra. Esperem que us agradi.
![]() |
| Free slideshow design customized with Smilebox |
Abans de comprar un llibre…
3Ha arribat la solució per a totes les persones que ens agrada llegir i que molts cops comprem un llibre i oh! sorpresa! no ens agrada gens!
I ara que faig? El poso a l’armari davall de tots aquells apunts de la carrera? o l’ oblido darrera aquella vaixella que no toco mai?
Doncs si és aquest el vostre cas entreu dins d’aquest enllaç i podreu trobar la ressenya de la majoria dels llibres que es publiquen i en diferents llengües.
Ah! per entrar heu de clicar sobre la imatge.
Efemèrides d’un 9 de març
19 de març:
1934 – Smolensk (Rússia): neix Juri Gagarin († 1968), primer cosmonauta de la història.
1959 – Nova York: Es presenta la nina Barbie.
1966 – Barcelona: les autoritats franquistes reprimeixen una assemblea d’estudiants que se celebrava al convent dels Caputxins de Sarrià; aquests fets es coneixen com la caputxinada.
1987 – El grup de rock U2, llança el disc The Joshua Tree.
1990 – Manresa (el Bages), Terrassa (el Vallès Oriental) i Badalona (el Barcelonès): Terra Lliure atempta contra els jutjats d’aquestes ciutats.

S’acaba el Carnaval i comença la quaresma
6Ahir a les 12.00h va acabar el Carnaval, el temps de disbauxa per excel·lència i avui, dimecres de cendra, comença un periode d’abstinència i tristor.
Sort en tenim que al mateix temps està arribant la primavera que vestirà les nostres contrades amb milers de colors que ens alleujaran l’anima i alegraran tots els sentits.

Els triangles: teoria
2
Un triangle és un polígon de tres costats.
Tipus de triangles
Els triangles es poden classificar segons la longitud dels seus costats:
Un triangle equilàter és aquell en què tots tres costats tenen la mateixa llargada.

Un triangle isòsceles és aquell en què dos dels costats són iguals.

Un triangle escalè és el que té tots els costats de diferent longitud.

També es poden classificar segons els seus angles interns:
Un triangle rectangle té un angle intern de 90 graus (angle recte).

Un triangle obtusangle té un angle intern de més de 90 graus (angle obtús).

Un triangle acutangle té els tres angles interns de menys de 90 graus (angles aguts).


































Comentaris recents