Coneixem la nostra comarca

1

Avui,29 de març els nens i nenes de CM i CS han anat d’excursió, organitzada per els Serveis Educatius de les Garrigues i el Consell Comarcal, per tal de coneixer una mica més la nostra comarca.

Des de fa uns anys el Consell Escolar, subvenciona aquesta sortida a tots els escolars d’aquests cicles per tal de que coneguin millor les seves arrels.

Què veuran avui? Aquest és el planning.

• Sortida. Juncosa (9.30 h.), Els Torms (9.40 h.), El Soleràs (9.50 h.).

• Matí. A les 10:50 h arribada a Mollerussa i a les 11 h visita al Museu del Canal d’Urgell. A les 12.30 h sortida de Mollerussa per dinar a Les Borges Blanques.

• Dinar. De 13 a 14:30 h. a Les Borges Blanques (Sant salvador o Pavelló de l’Oli en cas de mal temps). A les 14.30 h sortida del lloc de dinar i a les 14.45 h arribada al lloc de visita.

• Tarda. De les 14:45 h a les 15:45 h. visita a la bassa i l’estació de bombeig del Canal Segarra Garrigues. A les 16 h sortida de Les Borges Blanques.

• Arribada. El Soleràs (16:30 h.), Els Torms (16:40 h), Juncosa (16:50 h).

Només us desitgem que us ho passeu bé. Aquest any sembla que no passareu fred.

Una nova fruita!!!!

7


glitter-graphics.com

El dilluns la nostra capsa màgica ens va donar una sorpresa. Dins de la capsa hi havia una nova fruita , es tractava d’una fruita que tenia un pinyol molt gran, es diu ALVOCAT!!!! vosaltres la coneixeu. Els fruitis l’hem tastat , semblava “mantequilla” no ens ha agradat massa, però després hem sabut que hi ha nens i nenes que se’l mengen a l’amanida i hem volgut posar-hi sal, com a l’enciam. Llavors l’hem tornar a tastar i tenia un gustet més bo.

Mireu les fotos i coneixereu aquesta fruita. També us deixem un enllaç per tal de saber més coses d’aquesta fruita. Feu clic a la imatge!!!!

Click to play this Smilebox collage
Create your own collage - Powered by Smilebox
Make your own free picture collage

aguacate2

29 de març

0

Una data amb no massa importància.

Països Catalans

1412, Casp (Aragó): S’hi inicien les sessions del Compromís de Casp per escollir un successor de la Corona d’Aragó.

Món

968, Fornelos: Batalla de Fornelos entre els víkings i el Regne de Lleó.
1941, Peloponès: Acaba la batalla del Cap Matapan. Una força combinada de la Royal Navy i la Reial Marina Australiana, sota el comandament de l’almirall britànic Andrew Browne Cunningham interceptà i danyà seriosament la Regia Marina italiana sota el comandament de l’almirall Angelo Iachino.

Escrivim i llegim poemes

2

Una de les activitats, que es demanava al llibre d’exercicis dels alumnes de 5è, era a partir d’un model inventar-se un poema en el que la majoria de paraules utilitzades fossin monosíl·labes i bisíl·labes.

Aquest ha estat el resultat. Esperem que us agradin.

Mitologia grega VI

0

I per acabar aquesta sèrie, el darrer: l’Isidre

L’HORA DE DRAMATITZACIÓ DE 2n I 3r

4


glitter-graphics.comHola, avui alguns nens i nenes de la classe de 2n i 3r han dramatitzat un poema que es titula “Un matí qualsevol”. L’autora d’aquest poema es diu Xènia Flix. L’ha presentat l’Anna Álvarez i l’han dramatitzat: L’Iria, la Gemma, la Mireia,l’Esteve,la Xènia i L’Anna. El poema ha estat grabat per la Marta Ballespi tutora de P3 i P4. Ha estat dramatitzat el dijous 24 de març de 2011 dins de l’hora de biblioteca i dramatització.

(Article realitzat pels propis nens i nenes de 2n i 3r)

A continuació podeu veure l’espectacle!!!!!!!!!!!!

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/4Id8CqKZXeY" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Ha tornat la fruita

3

Avui ens han tornat a portar les nostres racions de fruita mensuals.
Ens la menjarem seguint el següent ordre:

dilluns: maduixes
dimecres: poma
dijous: taronja
divendres: plàtan

La nata us l’haureu de menjar a casa.

Pensem en molts 28 de març

0

Països Catalans

1931 – Palma: El Front Únic Antimonàrquic fa un míting al teatre Balear.
1938 – Fraga (el Baix Cinca): els franquistes ocupen la vila.
1942, Alacant: Mor Miguel Hernández Gilabert, poeta i dramaturg valencià (n. 1910).
1982 – Madrid (Espanya): el Congrés espanyol aprova l’Estatut d’autonomia del País Valencià.

Món

1802 – L’asteroide Pallas és descobert per Heinrich Wilhelm Olbers. És el segon asteroide més gran i el segon en ser descobert, quan Olbers estava realitzant observacions per a localitzar i determinar l’òrbita del primer asteroide descobert, Ceres.
1853 – Guerra de Crimea: La Gran Bretanya i l’Imperi Francès declaren la guerra a l’Imperi Rus.
1871 – París (França): S’estableix formalment la Comuna de París, que dominarà breument la ciutat, fins al 28 de maig.
1930 – Constantinoble i Angora canvien el seu nom oficial per Istanbul i Ankara, respectivament.
1939 – Madrid és ocupat per l’exèrcit franquista, a les acaballes de la Guerra civil espanyola.
1979 – Harrisburg (estat de Pennsilvània, Estats Units): Al reactor nuclear de l’illa de Three Mile falla una bomba del sistema de refrigeració del reactor, produint l’evaporació d’aigua contaminada i provocant una fusió nuclear, en l’anomenat Accident de Three Mile Island.
2006 – França: Es calcula que almenys 1 milió de treballadors, estudiants i aturats prenen els carrers en protesta per la proposta del govern de Dominique de Villepin de Llei del Contracte de Primer Treball. Aquesta proposta serà retirada pel president Chirac i el primer ministre Villepin el dia 10 d’abril.

Ens visita el dentista

1

El proper dimecres 30 de març ens visitarà, a l’escola, el /la dentista del CAP dela Granadella per tal de fer-nos la revisió de les nostres dents com fa cada any.

Recull de diccionaris, traductors …

2

Us deixo uns quants links a diccionaris, traductors …

Recordeu que sempre és més fàcil buscar qualsevol cosa al bloc mitjançant les etiquetes que teniu al menú de la dreta. En aquest cas buscareu la que diu: Diccionaris !

Font: El web de la Teresa

Traductor Gencat
Traductor: català-castellà, castellà-català
Google Traductor
Traductor Ajax: anglès/español – español/anglès
El mundo.es traductor
Multitraductor Transledium
Opentrad – plataforma de traducció automàtica
Bon català

Corrector ortogràfic en català
El corrector en línia
El corrector de català
Internostrum català- catellà, castellà-català
DIEC 2
Consultes lingüístiques optimot
L’Enciclopèdia
Neoloteca
Diccionari de sinònims
DIEC 2
Diccionari de sinònims en línia diari avui
Didac diccionari de català
Diccionari per als nois i noies didac
Diccionari català-Valencià-Balear
Diccionari de la Real academia pañola
Diccionaris Consorci per a la normalització lingüística
Diccionari de la llengua Catalana Multilingüe(grec.net)
Diccionari de la llengua catalana
Diccionari català/ anglès – anglès/ català
Diccionari per a nens
Diccionari Alemany Català GPL
Diccionaris
Diccionaris en línia
Diccionari multilingüe

Les autonomies d’Espanya (II)

0

Continuem treballant les autonomies i les seves capitals en una altre article per no allargar massa el primer i avorrir-vos massa.


Mitologia grega V

1

Avui és el torn de la Ionela.

Recordatori examen

0

Us recordo als alumnes de 4rt, 5è i 6è que el proper divendres 1 d’abril hi haurà l’examen trimestral de Medi que comprèn els temes 5, 6, 7 i 8.

Hauríeu de començar a estudiar amb antelació perquè hi ha molta matèria i molts conceptes i noms científics.

Dia mundial del teatre

0

L’acte que ens congrega avui reflecteix fidelment l’enorme potencial del teatre a l’hora de mobilitzar comunitats i trencar barreres.

Heu pensat mai que el teatre podria ser un instrument poderós en el camí cap a la pau i la reconciliació? Mentre les nacions gasten quantitats ingents de diners en missions de pau en zones del món que pateixen conflictes violents, a penes es para atenció al teatre com a alternativa individual que servisca per a la transformació i gestió d’aquests conflictes.

Com podem els ciutadans de la mare terra aconseguir la pau mundial quan els instruments que fem servir provenen de potències exteriors i aparentment repressives?
El teatre impregna subtilment l’ànima humana, presa de la por i de la sospita, alterant la imatge pròpia i obrint un món d’alternatives per a la persona i, consegüentment, per a la comunitat; pot donar sentit a realitats quotidianes i prevenir un futur incert; pot prendre part en les polítiques de les situacions dels pobles a través de mitjans senzills i directes. Com que és inclusiu, el teatre pot presentar una experiència capaç de transcendir idees falses preconcebudes. A més a més, ha quedat demostrat que el teatre és un mitjà que serveix per defensar i fer avançar idees col·lectives per les quals estem disposats a lluitar quan són vulnerades.

Si volem un futur en pau, cal que comencem a usar mitjans pacífics que miren de comprendre, respectar i reconèixer les contribucions de cada ésser humà en el camí cap a la pau. El teatre és un llenguatge universal que permet vehicular missatges de pau i reconciliació.Involucrant la gent de manera activa, el teatre pot fer que moltes ànimes desconstruïsquen idees preconcebudes i, d’aquesta manera, dóna a la persona la oportunitat renàixer per prendre decisions basades en un coneixement i una realitat redescoberts. Perquè el teatre prospere, entre altres formes artístiques, hem de tenir la valentia de fer un pas endavant incorporant-lo en el nostre dia a dia, afrontant qüestions claus dels conflictes i de la pau.

En la recerca de la transformació social i la reforma de les comunitats, el teatre ja existeix en zones devastades per la guerra i entre poblacions que pateixen pobresa o malalties cròniques. Cada vegada hi ha més casos d’històries positives on el teatre ha sigut capaç de mobilitzar el públic per despertar consciències i ajudar a les víctimes traumatitzades per les guerres. Disposem ja de plataformes culturals com ara l’Institut Internacional del Teatre, el qual té el propòsit de “consolidar la pau i l’amistat entre els pobles”.
Per tant, sent conscients com som del poder del teatre, quedar-nos callats en els temps actuals és una farsa, com ho és també deixar que els qui vetlen per la pau al món siguen aquells que porten armes i llancen bombes.

Com és possible que uns instruments alienadors servisquen també per a la pau i la reconciliació?
En aquest Dia Internacional del Teatre, us inste a considerar aquesta perspectiva i a proposar el teatre com
a instrument universal per al diàleg, la transformació social i les reformes. Mentre les Nacions Unides gasten
quantitats ingents de diners en missions de pau arreu del món amb l’ús de les armes, el teatre es presenta com una alternativa espontània, humana, menys costosa i, sense dubte, més poderosa.
Encara que no siga l’única solució per a la pau, és inqüestionable que el teatre hauria de ser incorporat com un instrument eficaç en les missions de pau.

Jessica Kaahwa

Un 27 de març

0

Països Catalans

2004 – Miami (la Florida, EUA): el Comitè Central de la Federació Internacional d’Esports de Patinatge (FIRS) accepta provisionalment com a membre la Federació Catalana;però, el 25 de novembre del 2004, aquest mateix comitè no ratificarà aquest acord a Fresno (Califòrnia).

Món

1513 – la Florida (ara els EUA): l’explorador Juan Ponce de León esdevé el primer europeu que atalaia les costes continentals de Nord-amèrica quan hi arriba cregut que és una altra illa.
1625 – Carles I es converteix en Rei d’Anglaterra, Escòcia i Irlanda, i reclama el títol de Rei de França.
1792 – Londres (Regne Unit): Estrena de la Simfonia ‘Sorpresa’ de Joseph Haydn sota la direcció del mateix compositor.
1918 – La República de Moldàvia és annexionada al Regne de Romania, després de 2 mesos d’haver-se independitzat de l’Imperi Rus.
1973 – Hollywood (Califòrnia, EUA): Marlon Brando rebutja l’Òscar que li concedeix l’Acadèmia de les Arts i les Cièncias Cinematografiques.
1977 – Los Rodeos (Tenerife, illes Canàries): dos Boeing 747 xoquen en una pista de l’aeroport i provoquen la mort de 583 persones.
1980 – Caiguda dels preus del mercat internacional de la plata aquest event fou anomenat Dijous d’Argent.
1990 – Miami (la Florida, EUA): TV Martí hi comença a emetre propaganda anticastrista envers Cuba.
1996 – EUA: Surt a la venda el primer ordinador de butxaca Palm Pilot, amb el sistema operatiu Palm OS.

Aprenem quines són les nostres comarques

0

A la classe de 4rt i 6è, evidentment a diferent nivell, estem treballant les comarques catalanes. Tots sabem que memoritzar-les és una mica avorrit, per la qual cosa què us sembla si les repasseu tot jugant. Només cal que cliqueu sobre la imatge i després damunt de engega’l (applet).



Si encara tens ganes de continuar estudiant prova-ho amb aquest altre enllaç.

Diumenge comença l’horari estiuenc

1

A les 2 de la matinada els rellotges s’hauran d’avançar una hora

Diumenge que ve 27 de març els rellotges s’hauran d’avançar una hora ja que comença l’horari d’estiu. Aquest canvi es fa cada any per estalviar energia. El canvi d’hora es realitzarà a les dues de la matinada. A aquesta hora el rellotge s’haurà de posar a les 3.

Segons l’Institut per a la Diversificació i Estalvi de l’Energia (IDAE), el potencial d’estalvi en il·luminació pel canvi d’hora pot arribar a representar un 5 per cent del consum elèctric en il·luminació, equivalent a uns 300 milions d’euros.

D’aquesta quantitat, 90 milions correspondrien al potencial de les llars espanyoles, cosa que suposa un estalvi de sis euros per vivenda; mentre que els altres 210 milions s’estalviarien als edificis del sector terciari i a la indústria.

Una decisió conseqüència de la crisi del petroli dels 70

El canvi d’hora va començar a generalitzar-se, encara que de manera desigual, a partir del 1974, quan es va produir la primera crisi del petroli i alguns països van decidir avançar els seus rellotges per poder aprofitar millor la llum del sol i consumir així menys electricitat en il·luminació.

Per aconseguir l’estalvi que es busca l’IDAE recomana portar a terme un comportament responsable a la llar a l’hora de prescindir de la il·luminació artificial quan no és necessària, així com l’ús de tecnologies d’estalvi en edificis industrials i altres.

Aquestes tecnologies consisteixen en fotocèl·lules o sensors de llum que apaguen o regulen la il·luminació artificial en funció de la llum natural aportada a la zona, a través de finestres o lluernes.

En aquest sentit, l’IDAE ha esmentat que el Codi Tècnic de l’Edificació ja fa obligatòria la instal·lació d’aquests sistemes als edificis de nova construcció i que existeixen ajudes per reformar la il·luminació als edificis del sector terciari.

( Noticia extreta de El Periódico)

llegenda

blau: s’utilitza
taronja: ja no s’utilitza
roig: mai no s’ha utilitzat

Mitologia grega IV

2

Ara és el torn de la Laura.

Grans moments d’un 26 de març

0

Països Catalans

1244 – Es firma el Tractat d’Almirra.
1969 – Joan Manuel Serrat és substituït per ordre oficial per na Massiel en el festival d’Eurovisió.
1996 – Organyà: s’aproven la bandera i l’escut municipals.
2004 – Barcelona: l’Aliança Lliure Europea es va refundar com a partit polític europeu.
2004 – Illes Balears: es crea l’Ens Públic de Radiotelevisió de les Illes Balears.

Món

1026 – El Papa Joan XIX corona Conrad II com a emperador del Sacre Imperi Romanogermànic.
1091 – Espanya: els almoràvits entren a Còrdova.
1199 – Ricard Cor de Lleó és ferit per una sageta durant un setge a França. Va morir onze dies després i el noble francès que li va disparar va ser executat.
1636 – Es funda la Universitat d’Utrecht, als Països Baixos.
1707 – Anglaterra i Escòcia: després que l’aprovin els respectius parlaments, hi entra en vigor l’Acta de la Unió: aquests dos països esdevenen un únic estat: el Regne Unit de la Gran Bretanya.
1808 – Carles IV d’Espanya abdica en favor del seu fill, Ferran VII.
1812 – Veneçuela: Un terratrèmol destrueix Caracas.
1827 – Viena (Àustria): mor Ludwig van Beethoven, compositor alemany (n. 1770).
1871 – França: es proclama la Comuna de París.
1901 – Bilbao: Es funda el Banco de Vizcaya (un dels precursors del BBVA).
1923 – Itàlia inicia la construcció de la que serà la primera autopista del món, la de Milà a Varese (Autoestrada dei Laghi).
1930 – els partits republicans gallecs signen el Pacte de Lestrove.
1934 – Gran Bretanya: s’introdueix la prova de conduir.
1942 – II Guerra Mundial: A Polònia, Auschwitz rep la primera presonera femenina.
1945 – II Guerra Mundial: forces dels EUA declaren Iwo Jima segur.
1953 – Pittsburgh (Pennsilvània, EUA): Jonas Salk decobreix la vacuna contra la poliomielitis.
1971 – Pakistan Est declara la seva independència del Pakistan i comença la Guerra d’Alliberament de Bangladesh.
1979 – Israel i Egipte firmen el tractat de pau.
1983 – Euskal Herria: es crea el partit polític Auzolan.
1985 – Hollywood (Califòrnia, EUA): la pel·lícula Amadeus rep 8 Oscars.
1991 – Es firma el Tractat d’Asunción que crea Mercosur.
2000 – Rússia: s’hi celebren eleccions presidencials: Vladimir Putin n’és escollit president.
2001 – El muftí -Sheikh Abdul Aziz bin Abdullah- d’Aràbia Saudita prohibeix els Pokémons per dur símbols jueus (l’estrella de David), cristians (la creu) i francmaçons (el triangle). Aquest mateix dia Nintendo del Regne Unit va fer pública la suma de 6.000 milions de lliures esterlines de beneficis dels videojocs Pokémon des de l’any 1996.
2008 – Se celebra el primer Dia de la Llibertat dels Documents, una iniciativa de la Free Software Foundation Europe, amb el suport d’alguns grans agents tecnològics: Google, Sun i IBM, per promoure estàndards de documents.

Fem trencaclosques

0

Segurament que a tots vosaltres us agrada fer trencaclosques. Trobar-vos en aquell moment en que tenim unes peces que no sabem on van o quan ja només en queda una i la posem i el donem per acabat. Quina satisfacció us dona.

Doncs, amb l’enllaç que trobareu a la imatge, podeu provar de fer trencaclosques on line.

Passeu i entreteniu-vos una estoneta.

Com que són una mica complicats, els recomano per Cicle Mitjà i Superior. Els pares i mares, també, podeu divertir-vos.

Article per a la revista escolar

0

Aquest any ens toca a la nostra classe fer l’article explicant als pares, mares, padrins, padrines…i altres companys/es de l’escola que vam fer durant les colònies al COU.

La data d’entrega dels vostres articles serà dilluns 28 de març. Recordeu que farem un poti-poti del que hagueu escrit entre tots.

MITOLOGIA GREGA III

6

Avui li toca a la Judit.

Experiment a classe de medi

2

Els/les alumnes de 5è ens han portat a classe un invent que simula el funcionament dels nostres pulmons.
En un altre article veurem com ho han preparat.

De moment, aquí, us deixem les imatges d’aquest experiment.

Click to play this Smilebox slideshow
Create your own slideshow - Powered by Smilebox
Make your own slideshow design

Practiquem les taules !

3

En aquest exercici s’han de buscar dos números que donin el resultat que fica al final. Vigileu que el temps passaaaa !

Records d’un 25 de març

0

Països Catalans

1927 – Barcelona: Catalunya juga el primer partit de bàsquet de la seva història.
1244 – Tractat d’Almizra, pel que Aragó i Castella signen la pau i la conquesta de Múrcia correspon a Castella.
1810 – la Vall d’Aran: les tropes napoleòniques ocupen la vall (Guerra del Francès).
1892 – Manresa (el Bages): s’hi comencen a debatre les Bases, origen incipient de la doctrina catalanista.

Món

1700 – Londres (Regne d’Anglaterra): es signat el Tractat de Londres de 1700 o Segon Tractat de Partició.
1752 – Buenos Aires (l’Argentina): s’enfonsa la major part de la catedral.
1806 – Ocumare (Veneçuela): Francisco Miranda intenta desembarcar-hi amb tres vaixells, però el rebutgen les forces reials i s’ha de retirar a l’Illa de la Trinitat.
1814 – San Mateo (Aragua, Veneçuela): els patriotes de Simón Bolívar derroten els reialistes a la batalla que pren el nom d’aquesta població.
1824 – Rio de Janeiro (el Brasil): l’emperador Pere I jura una constitució liberal presentada pel Consell d’Estat.
1835 – Dinamarca: Andersen publica el primer quadernet dels seus famosos contes.
1917 – Rússia – el govern reformista de Kerenskij aboleix la pena de mort, que es restablirà en l’URSS després del desencadenament de la Guerra Civil.
1923 – Santiago (Xile): s’hi inicia la V Conferència Internacional en què se signa el Tractat de Gondra, per resoldre els conflictes entre els diferents estats americans.
1924 – Grècia: s’hi proclama la República.
1933 – Alemanya: els nazis hi prohibeixen els sindicats lliures.
1937 – Egipte: admeten aquest país a la Societat de Nacions.
1955 – l’Índia: el parlament declara il·legals les discriminacions de què són víctimes els pàries.
1957 – Europa: Alemanya, França, Itàlia, Països Baixos, Bèlgica i Luxemburg signen el Tractat de Roma, a través del qual es funda la Comunitat Econòmica Europea, establint-se les bases de la Unió Europea.
1962 – Algèria: hi moren 110 persones i 147 hi esdevenen ferides en atemptats de l’OAS.
1968 – França: hi comença la revolta estudiantil que es coneixerà com el “Maig francès”.
1977 – l’Argentina: el general Alejandro Lanusse n’és designat president.
1983 – Austràlia: implanten amb èxit un embrió congelat a una dona.
1984 – Nicaragua: s’hi aprova la llei electoral.
1987 – la Ciutat del Vaticà: Joan Pau II publica “Redemptoris Mater”, la seva sisena encíclica, que versa sobre la Mare de Déu.
1994 – Somàlia: els darrers soldats estatunidencs destacats al país l’abandonen l’endemà de la firma d’un tractat de pau entre líders guerrillers.
1996 – la Unió Europea: el Comitè Veterinari prohibeix las exportacions de vaca britànica, així com els productes que en deriven, a causa de la malaltia de les “vaques boges” (encefalopatia espongiforme bovina).

Nosaltres també treballem l’arribada de la primavera

1

Durant aquesta setmana hem estat treballant cosetes de la primavera.

Ordenar lletres, parlar de les coses que passen i dels canvis que veurem, pintar cartell, llegir poemes, etc….

Aquí us deixem un petit recull

Click to play this Smilebox slideshow
Create your own slideshow - Powered by Smilebox
Personalize your own free digital slideshow

La sabata dels fruitis

1


glitter-graphics.com
Una de les activitats d’aquesta setmana està relacionada amb la mesura. Vam observar que a la sabata hi havia un número i llavors els fruitis vam veure que cada nen/a tenia un número diferent. D’aquesta manera, mitjançant la conversa i l’observació vam realitzar hipòtesis sobre qui podia tenir la sabata més gran. Finalment els propis nens van trobar la solució. Disfruteu de les fotos.

Click to play this Smilebox slideshow
Create your own slideshow - Powered by Smilebox
Free photo slideshow generated with Smilebox

El cicle humà de l’aigua

0

Dirigit per als alumnes de 5è. Seria important que analitzessiu bé aquest recorregut per a que donéssiu a l’aigua la importància que realment té.

1. CAPTACIÓ
L’aigua que consumim a les zones urbanes prové generalment dels rius, embassaments i pous pròxims o a certa distància de les poblacions. Actualment, a les zones costaneres on l’aigua és un recurs escàs, es capta aigua procedent del mar a través de les plantes dessalinitzadores.

2. POTABILITZACIÓ
Després de la captació, l’aigua arriba a la planta de potabilització. Les plantes de potabilització tenen un paper molt important en el cicle urbà de l’aigua. L’aigua que es capta de la natura normalment no és apta per al consum humà. A la planta de potabilització, l’aigua se sotmet a un seguit de tractaments físics, químics i microbiològics per assegurar que l’aigua, quan es distribueix a la ciutat, tingui la qualitat que les autoritats sanitàries exigeixen per a consum humà.

3. TRANSPORT I EMMAGATZEMATGE
Quan l’aigua ha rebut el tractament de potabilització, s’ha de fer arribar als usuaris finals. Generalment, s’emmagatzema en grans dipòsits per ser transportada posteriorment a través de grans canonades i centrals de bombament fins a les zones urbanes o rurals.

4. DISTRIBUCIÓ
L’aigua recorre el municipi a través de les canonades per abastar els habitatges, les escoles, les empreses… El centre de control i les estacions remotes garanteixen la qualitat i la quantitat d’aigua durant tot el subministrament.

5. CONSUM
L’aigua ja és a la teva aixeta amb total garantia de qualitat i quantitat. Ara és responsabilitat dels usuaris fer un ús responsable de l’aigua.

6. CLAVEGUERAM
Una vegada s’ha utilitzat l’aigua, aquesta passa a ser aigua residual i es recull al clavegueram de la ciutat. El clavegueram és una xarxa de canonades que facilita la recollida d’aigües residuals (aigües brutes) i de l’aigua de pluja per conduir-les fins a les estacions de depuradores.

7. DEPURACIÓ
La depuració de les aigües residuals consisteix bàsicament a eliminar les impureses que s’han anat acumulant a l’aigua usada. És el pas previ per poder retornar-les al medi natural.

8. RECICLATGE
L’aigua depurada no es pot beure perquè no té la qualitat de l’aigua potable, però es pot reutilitzar en activitats que no requereixen tanta exigència sanitària: regar parcs i jardins, netejar carrers, apagar incendis, etc.

9. RESTITUCIÓ AL MEDI NATURAL
L’aigua depurada o regenerada que no s’aprofita es torna al medi natural, ja sigui un riu o el mar, a través de conduccions especials o emissaris submarins i procurant alterar el mínim possible els sistemes naturals on desemboquen.

MITOLOGIA GREGA II

2

Com suposo que ja haureu vist la Núria explicant-nos el seu treball, com que tots els projectes eren molt semblants, per tal de no avorrir-vos escoltant el mateix tota l’estona hem gravat de cada alumne la part de llegendes que aquesta sí que era diferent.

Els alumnes que no surten és perquè no han fet el treball o encara l’estan buscant.

Per a que els pugueu veure tranquil·lament els aniré poc a poc. Espero que us agradin.

Poema llegit per Andrei Huluta P5

2

Com cada dia anem llegint, cada cop ho estem fent millor, per això de tant en tant pengem vídeos per tal de mostrar la nostra lectura.

Avui hem llegit un poema que diu així:                                                                  L’ARC DE SANT MARTÍ

En jo llevar-me aquest matí

hi havia sol i pluja fina

i anava enlaire la gavina

a tocar l’arc de Sant Martí.

Josep Carner

Esperem que us agradi

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/PIXSR8b2Cz8" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Go to Top