PLANETA TERRA: ESCORÇA O SUPERFÍCIE TERRESTRE.

INICIEM  P5,  DE  TORNADA  DE  LES  VACANCES  D’ESTIU  COMPARTIM  LES  CARACTERÍSTIQUES  D’ALGUNES  ROQUES  RECOLLIDES  EN  LA  NOSTRA  “CAPSA  DE  TRESORS”:  ENS  AGRADA  OBSERVAR  LES  ROQUES!

DECIDIM  PORTAR  UNA  CAPSA  A  L’ESCOLA  PER  DECORAR-LA  I  FER  UNA  COL·LECCIÓ  DE  ROQUES.  ALGUNS/ES  NENS/ES  JA TENEN  UNA  COL·LECCIÓ  COMENÇADA:

http://

http://

http://

http://

http://

http://

 

I  ALGUNES  FAMÍLIES  JA  TENEN  UNA  COL·LECCIÓ  DE  ROQUES  I  MINERALS:

http://

http://

 

OBSERVEM  LES  ROQUES  I  MINERALS  QUE  HAN ARRIBAT  A  L’AULA:

http://

 

DECOREM  DONCS,  UNA  CAPSA  DE  SABATES  PER  ELABORAR  LA  NOSTRA  PRÒPIA  COL·LECCIÓ DE ROQUES I MINERALS !

http://

ANEM  RECOLLINT  ROQUES  QUE  ENS  CRIDEN  L’ATENCIÓ (al pati de l’escola, al carrer, a les sortides…)  I  LES  GUARDEM  A LA  NOSTRA  CAPSA.  LA  VISITA  (SORTIDA  DE  TARDOR  DE  L’ESCOLA) DEL  BOSC  DE  LES ESTUNES (PORQUERES)  ENS  PERMET  OBSERVAR  DIRECTAMENT  GRANS  BLOCS  DE   T R A V E R T Í.  UNA  ROCA  CREADA  PER  PROCESSOS  BIOQUÍMICS  MOLT  CARACTERÍSTICA  I  PRÒPIA  DE  LA  CONCA  LACUSTRE  DEL  PLA  DE  L’ESTANY (on també l’anomenem PEDRA DE BANYOLES). EN  RECOLLIM  MOSTRES !

LA  ROSA  ENS  ACOSTA  AL  CONEIXEMENT  DE  LA  DIVERSITAT  D’UTILITATS  DE  LES  ROQUES  EN  ELS  ORÍGENS  DE  LA  NOSTRA  EXISTÈNCIA, EN  TEMPS  PREHISTÒRICS:  ELABORAR  EINES  I  ARMES, PREPARAR  LES  PELLS,  ENCENDRE  FOC…

http://

A  LA  PREHISTÒRIA,  ELS  HOMES  PRIMITIUS  TAMBÉ  UTILITZAVEN  LES  ROQUES  PER  CUINAR  I  PREPARAR  ALIMENTS.

ENS  PREGUNTEM:  COM  FEIEN  POTSER  ELS  HOMES  PRIMITIUS  UNA  GALETA?

LA  ROSA  ENS  EXPLICA  QUE  PODEM  CONSTRUIR  UN  “MOLÍ  DE  VA  I  VE”  AMB  2  ROQUES  VOLCÀNIQUES  (BASALT)  PER  OBTENIR  AIXÍ  LA  FARINA  QUE  “S’AMAGA  DINS  ELS  GRANS  DE  BLAT”   I  ELABORAR  LA  GALETA.

http://

http://

LA  DUNA  ENS  EXPLICA  LA  HISTÒRIA  D’EN  CROMINYÓ.  SEMBLA  SER  QUE  EN  TEMPS  DE  LA  PREHISTÒRIA  LES  ROQUES  TAMBÉ  S’UTILITZAVEN  COM  A  SUPORT  PER  PINTAR!

http://

 

L’ÀFRICA  COMPARTEIX  AMB  NOSALTRES  LA  COL·LECCIÓ  DE  ROQUES  VOLCÀNIQUES  QUE  HA  FET  AMB  LA  SEVA  MARE:

http://

FEM  UNA  SORTIDA  AL  RIU  FLUVIÀ  PER  OBSERVAR  LES  ROQUES,  EL  PAISATGE  DE  LA  SUPERFÍCIE  TERRESTRE…  I  RECOLLIM  ALGUNES  MOSTRES  DE  LES  ROQUES  QUES  ENS  CRIDEN  L’ATENCIÓ:  FEM  DE  GEÒLEGS! (La geologia és una ciència igual que ho són la medicina, la química, la física, l’astronomia…).

GEA  (una "petita geòloga" virtual creada per l'Institut Geològic i Miner d'Espanya)

GEA (una “petita geòloga” virtual creada per l’Institut Geològic i Miner d’Espanya)

ELS GEÒLEGS ESTUDIEN LES ROQUES I ELS MINERALS.  La seva feina és localitzar petroli, carbó, ferro, sal…  També  estudien  fenòmens  naturals  (terratrèmols, volcans, allaus de neu, esllavissades de terra, riuades…)  per  prevenir-nos  o minimitzar  els  seus  efectes. I  encara,  realitzen  estudis  de  terreny  per  construir  autovies, aeroports, gratacels, estadis de futbol…  estalviant diners i minimitzant riscos (ensorraments, inestabilitat…).  Perquè pot semblar que la superfície terrestre no es mou i que els materials que la componen no canvien, però canvien! Aquests canvis poden ser lents (no ens n’adonem, com ara l’erosió de milions d’anys…) o ràpids i sobtats (terratrèmols, volcans, tsunami…).

LA FORMACIÓ DE LES ROQUES I TIPUS SEGONS AQUEST ORIGEN

http://

 

DESPRÉS  D’ESMORZAR,  FEM  DIFERENTS  ACTIVITATS  EN  PETIT  GRUP.  NO  ENS  PODEM  “ENTAULAR”,  ENS  “EMPEDREM”  I  BON  PROFIT!!!

http://

 

LA  FANI  ENS  CONVIDA  A  OBSERVAR  AMB  ATENCIÓ  EL  PAISATGE,  ALGUNES  CARACTERÍSTIQUES  DE  L’ESCORÇA  O  SUPERFÍCIE  TERRESTRE.

http://

http://

DSCF0711 mpeg1video from pgrataco on Vimeo.

EL PAISATGE: EL RIU.

 

LA  LÍDIA  ENS  CONVIDA  A  OBSERVAR  AMB  MÉS  ATENCIÓ  LES  ROQUES  VOLCÀNIQUES:

http://

http://

DSCF0700 mpeg1video from pgrataco on Vimeo.

EXPEDICIÓ A L’INTERIOR D’UN VOLCÀ

ROQUES VOLCÀNIQUES (ORIGEN IGNI)

 

LA  ROSA  ENS  CONVIDA  A  OBSERVAR  AMB  MÉS  ATENCIÓ  LES  ROQUES  SEDIMENTÀRIES:

http://

http://

DSCF0710 mpeg1video from pgrataco on Vimeo.

ROQUES D’ORIGEN SEDIMENTARI

 

ENS  EMPORTEM  A  L’ESCOLA  VARIADES  MOSTRES  DE  ROQUES  QUE  ENS  HAN  CRIDAT  L’ATENCIÓ.  LES  OBSERVEM,  MANIPULEM…  PER  APROFUNDIR  EN  LA  DESCOBERTA  DE  LES  SEVES  CARACTERÍSTIQUES.

http://

http://

http://

 

LA  ROSA  ENS  CONVIDA  A  FER  CERÀMICA. ENS  PRESENTA  ALGUNES  EINES  PER  MODELAR  CERÀMICA.  ALGUNES  TÈCNIQUES…  OBSERVEM, MANIPULEM  I  EXPERIMENTEM  LES  CARACTERÍSTIQUES  DE  L’ARGILA  TOT  ELABORANT  UNA  ORIGINAL  CAPSETA.

ELS  HOMES  PRIMITIUS  VAN  SER  ELS  PRIMERS  A  ELABORAR  RECIPIENTS  I  ESTRIS  DE  CERÀMICA.  UNA  VEGADA  CUITA  AL  FORN  A  UNA  TEMPERATURA  MOLT  ALTA,  L’ARGILA  ES  CONVERTEIX  EN  UN  MATERIAL  MOLT  DUR,  UNA   MENA  DE  ROCA…  UNA  “ROCA  ARTIFICIAL”  PERQUÈ  L’ELABOREM  LES  PERSONES.  FINS  I  TOT  LA  UTILITZEM  EN  FORMA  DE  MAÓ,  TEULA…  EN  LA  CONSTRUCCIÓ  DE  CASES  I  ALTRES  EDIFICIS.

http://

http://

http://

 

US  ANIMEU  A  EXPLORAR  EL  NOSTRE  ENTORN  BUSCANT  ROQUES  METAMÒRFIQUES?

ROQUES D’ORIGEN METAMÒRFIC

 



LECTURA AMB ELS/LES COMPANYS/ES DE 1r.

http://

 

VOLEU  QUE  US  EXPLIQUEM  EL  LLIBRE  QUE  ENS  VAN  LLEGIR  ELS/LES  COMPANYS/ES  DE  1r?

 



MINUTS. Marcel Gros

EL  DIJOUS  30  DE  GENER  ANEM  AL  TEATRE DE BANYOLES A  GAUDIR  DE  L’OBRA  MINUTS  DE  MARCEL GROS.  UN ESPECTACLE  ON  MOLTS  OBJECTES  PRENEN  VIDA  A  LES  MANS  DEL  PALLASSO/CLOWN  MARCEL  GROS.

HEU  PROVAT  ALGUNA  VEGADA  DE  POSAR  ULLS  A  LES  COSES?  D’INVENTAR  NOUS  ANIMALS?  D’INVENTAR  NOUS  PERSONATGES  (GRANS,  PETITS,  ESTRAFOLARIS…)?

VOLEU  VEURE  EN  QUÈ  ES  PODEN  CONVERTIR  ALGUNS  OBJECTES  BEN  QUOTIDIANS?

QUALSEVOL  OBJECTE  POT  PRENDRE  VIDA  A  LES  NOSTRES  MANS  I  CONVERTIR-SE  EN  TOT  UN  PERSONATGE,  EN  EL  PROTAGONISTA  DE  LES  NOSTRES  NOVES  HISTÒRIES  (ON  VIU,  D’ON  VE,  ON  VA,  QUÈ  FA…).  PROVEM-HO!!!

http://

DSCF0613 mpeg1video from pgrataco on Vimeo.

http://

DSCF0616 mpeg1video from pgrataco on Vimeo.

 

RECORDEM  EL  VEHICLE  QUE  VA  CONSTRUIR  MARCEL  GROS:

http://



EL PLANETA TERRA

SITUACIÓ  DEL  PLANETA  TERRA  A  L’UNIVERS:

http://

 

EL  PLANETA  TERRA  VIST  DES  D’ALTRES  LLOCS  DEL  SISTEMA  SOLAR

http://

 

EL  PLANETA  TERRA  VIST  DES  DE  L’ESPAI  EXTERIOR.  IMATGES  FOTOGRÀFIQUES  REALITZADES  PEL  TELESCOPI ESPACIAL HUBBLE

http://

 

COM  VA  NÉIXER  LA  TERRA?  COM  ES  VA  FORMAR?

http://

 

 

PER  CONTINUAR  APRENENT  COSES  DE  L’ESPAI  PODEM  ANAR  A  LA  PÀGINA  WEB  DE  JOCS INFANTILS DE LA NASA

SI  VOLEM  OBSERVAR  CADA  DIA  UNA IMATGE DE L’UNIVERS , PODEM  VISITAR  LA  PÀGINA  WEB  DE  L’APOD (APOD és l’acrònim d’Astronomy Picture Of theDay, el lloc web de la NASA que ofereix, cada dia, una imatge astronòmica comentada.
Les imatges provenen de la NASA i d’astrofotògrafs de tot el món; els comentaris estan escrits per astrònoms professionals.)

I  ENCARA,  SI  VOLS  POTS  CONTEMPLAR  EL  CEL  DE  LA  COMARCA  DEL  PLA  DE  L’ESTANY  MITJANÇANT  L’OBSERVATORI VIRTUAL  DE  LA  PÀGINA  WEB   D’ ASTROBANYOLES (Pots escollir un dia o una hora determinada i et mostrarà els objectes més importants).



FESTA DE LA CANDELERA

S’ACOSTA  LA  FESTA  DE  LA  CANDELERA  D’ESPONELLÀ.

LLEGIM  EL  CARTELL, RECORDEM  ELS  ACTES  HABITUALS  I  ALGUNS  DETALLS  DEL  TRADICIONAL  BALL  DEL  TORTELL.

festa candelera 2014

 

Podeu  visualitzar els  detalls  del  cartell a  la  web  de  l’Ajuntament d’Esponellà.

 



PLANTES

LA  TULIPA  QUE  VAM  COMPRAR  PER  A  L’AULA  EL  MES  DE  MARÇ  DEL  CURS  PASSAT  VA  QUEDAR  SECA.  PERÒ  VAM  GUARDAR  EL  TEST  AMB  ELS  BULBS  I  ARA  (MES  DE  GENER  DEL  CURS  SEGÜENT)  HEM  OBSERVAT  QUE  TORNEN  A  BROTAR. ARA  BÉ,   ELS  BULBS  ESTAN  MOLT  APRETATS  (ESPESSOS)  I  CALDRÀ  TRASPLANTAR-LOS  PER  ACLARIR-LOS.   I ENCARA,  TAMBÉ  CALDRÀ  REGAR-LOS  SI  VOLEM  QUE  CREIXIN  I  TORNIN  A  FLORIR.

http://

 

AIXÒ  DE  TRASPLANTAR, PLANTAR…  ENS  AGRADA  MOLT  I  COM QUE  TOTS  TENIM  GANES  D’EMBRUTAR-NOS  LES  MANS  AMB  LA  TERRA,  DECIDIM  QUE  TAMBÉ  PLANTAREM  ALGUNS  ALLS.

PRIMER  ENGRUNEM  LES  CABECES  D’ALLS  I  DESTRIEM  ELS  ALLS  SECS  QUE  NO  VIURIEN  SI  ELS  PLANTÉSSIM.  A  CONTINUACIÓ,  POSEM  ELS  ALLS  QUE  VOLEM  PLANTAR  EN  REMULL  DURANT  UN  DIA.  PER  ACABAR,  PREPAREM  LA  TERRA  PER  PLANTAR-LOS  I  ELS  PLANTEM.

http://

ARA  ESPERAREM  QUE  NEIXIN,  QUANT  TARDARAN?   I  SI  PLANTEM  ALLS  SENSE  REMULLAR,  SERÀ  VERITAT  QUE  TARDARAN  MÉS  DIES  A NÉIXER.  FEM  UN  EXPERIMENT  PER  INVESTIGAR-HO!

http://

 



MOBILIARI

MUNTEM  PLEGATS  LES  TAULES  I  ARMARIS  AMB  PRESTATGES  QUE  LES  FAMÍLIES  HAN  COMPRAT  PER  A L’ESCOLA  I  TINDREM  A LA  NOSTRA  AULA:

* 2  CADIRES

http://

 

* 2 ARMARIS  AMB  PRESTATGES

http://



FESTA DELS REIS

DE  TORNADA  A  L’ESCOLA  DESPRÉS  DE  LES  FESTES  NADALENQUES,  DURANT  UNS  DIES  COMPARTIM  ALGUNES  DE  LES  JOGUINES,  LLIBRES…  QUE  ELS  REIS  ENS  VAN  DEIXAR  A  CASA  NOSTRA,  A  CASA  ELS  AVIS.

http://

VISCA  ELS  TRES  REIS!!!

 



EXPOSICIÓ NADALENCA AL FOGAR RURAL

LA  TARDA  DEL  DIMECRES  8  DE  GENER  FEM  UNA  SORTIDA  AL  FOGAR  RURAL.  VISITEM  L’EXPOSICIÓ  DE  PESSEBRES  I  ORNAMENTS  NADALENCS.

http://

 

HEU  VIST  EL  CAGANER?

 



NADAL A L’ESCOLA

EL  NADAL  ÉS  UNA  MÉS  DE  LES  FESTES  I  TRADICIONS  QUE  VIVIM  INTENSAMENT  DES  DE  L’ESCOLA.

ABANS  QUE  ARRIBI  EL  MES  DE  DESEMBRE  JA  ACOSTUMEM  A  PREPARAR  EL  FESTIVAL  DE  NADAL.

CAL  APRENDRE’S  LA  LLETRA  DE  LES  CANÇONS.

http://

I  ENCARA,  LA  POSADA  EN  ESCENA  AL  LOCAL  SOCIAL….

http://

http://

 

I  ENGUANY  TAMBÉ  HAVÍEM  DE  PREPARAR  LA  DANSA  A  RITME  DE  SALSA  DE  LA  TRADICIONAL  NADALA  ” EL  25  DE  DESEMBRE”:

http://

 

AMB  L’ARRIBADA  DEL  MES  DE  DESEMBRE  COL·LABOREM  EN  LA  DECORACIÓ  DE  L’ESCOLA  PERQUÈ  AIXÍ  EL  TIÓ  SAP  QUE  L’ESPEREM  AMB  CANDELETES… LES  LLUMS  DE  L’ARBRE  DE  NADAL  SEGUR  QUE  L’AJUDEN  A  TROBAR  EL  CAMÍ!!!

http://I

QUINA  IL·LUSIÓ  QUAN  EL  TIÓ  FINALMENT  ARRIBA!!!  CAL  ABRIGAR-LO  I  DONAR-LI  MENJAR,  SEGURAMENT  ESTÀ  ENFREDOLIT  I  FAMOLENC!!!

http://

MENTRE  EL  TIÓ  S’ENGREIXA,  REBEM  LA  VISITA  D’UN  PATGE  DELS  3  REIS  MAGS!  NOSALTRES  LI  EXPLIQUEM  QUE  FEM  L’ESFORÇ  DE  PORTAR-NOS  MOLT  I  MOLT  BÉ!  L’OSIRIS  PROMET  EXPLICAR-HO  TOT  ALS  REIS  QUE  CADA  DIA  ESTAN  MÉS  ATRAFEGATS  PERQUÈ  S’ACOSTA  LA  SEVA  NIT  MÀGICA.

L’OSIRIS  ENS  REGALA  CARAMELS…  MOLTES  GRÀCIES!

http://

NOSALTRES  LI  REGALEM  LA  RECITACIÓ  DEL  POEMA  “LES  FIGURES  DEL  PESSEBRE”  DE  JOAN  LLONGUERES.

http://

EL  DARRER  DIA  D’ESCOLA  ABANS  D’INICIAR  LES  VACANCES  NADALENQUES  PASSEM  EL  MATÍ  PLEGATS.  RECITEM POEMES I CANTEM NADALES (cliqueu i visitareu el BLOG de FESTES, TRADICIONS i sortides de l’escola),  XOCOLATADA,   JOCS  I  ALTRES  VIVÈNCIES.

http://

http://

 

http://

http://

 

http://

 

A  LA  TARDA  ENS  ACOMIADEM  DE  L’ESCOLA  FENT  CAGAR  EL  TIÓ  DEL  PARVULARI!

http://

 

BONES  FESTES  DE  NADAL  I  BON  ANY  NOU!   

DESITGEM  QUE   SIGUIN  PER  A  TOTHOM  UNS  DIES  BEN  SABOROSOS  I  PLENS  D’EMOCIONS  INTENSES!!!

http://

http://