Va d'Art, Història, Economia, i Geografia
Les Socials a l'Institut
Vés al contingut
  • Pàgina d'inici
  • ECONOMIA 4tESO
  • GEOGRAFIA 2nBAT
  • HISTÒRIA d’ESPANYA 2nBAT
  • HISTÒRIA de l’ ART 2nBat
  • HISTÒRIA MÓN CONTEMPORANI 1rBAT
  • NOSTRA MEMÒRIA HISTÒRICA
  • PRESENTACIÓ
  • SOCIALS 1rESO
  • SOCIALS 2nESO
  • SOCIALS 3r ESO
  • SOCIALS 4t ESO
← LA CRISI DE LA RESTAURACIÓ (1899-1931)
FRANQUISME →

La Segona República i la Generalitat (1934-1936)

Publicat el 18 de novembre de 2012 per GAUDES CLARASÓ EVA

CATALUNYA DURANT EL BIENNI PROGRESSISTA 

Una vegada aprovat l’Estatut d’Autonomia el setembre del 32, es convocaran eleccions per al novembre d’aquell any. Esquerra Republicana tornarà a guanyar per davant de la Lliga, i Macià es convertirà en president de la Generalitat i Companys en president del Parlament. 

Catalunya, a partir d’aquí, iniciarà dues vies de treball. La primera serà l’organització interna i la segona el traspàs de competències amb l’Estat.

  1. Organització interna. A nivell intern i econòmic, es fomentarà la creació de cooperatives, de centres d’experimentació agraris (millores de conreus), s’atacarà el tema dels arrendaments i s’iniciarà l’elaboració de la Llei de Contractes de Conreu. 
  2. Política social. La Generalitat iniciarà un programa d’actuació per millorar i organitzar la sanitat i l’assistència social. Es farà a través de la Llei de Bases 1934. Es millorarà la xarxa d’hospitals, l’assistència als malalts, l’atenció psiquiàtrica i s’iniciaran campanyes de vacunació i prevenció. També a nivell social, es crearà el Consell de Treball i l’Institut Contra l’Atur Forçós. 
  3. Es crearan escoles, centres d’ensenyament secundaris i professionals, es crearan escoles per formar mestres i es milloraran les condicions laborals i salarials dels mestres.
  4. Pel que fa a la cultura, s’aprofundirà en la normativització i normalització del català. També s’impulsen activitats culturals i literàries, i s’implantarà el català en l’ensenyament. Això permetrà un ús major de la llengua. 
  5. Àmbit territorial. S’implantarà una nova divisió territorial basada en les comarques i vegueries. Però l’esclat de la erra Civil impedirà la seva aplicació. 

LA CRISI DE LA COALICIÓ D’ESQUERRES (FI DEL BIENNI PROGRESSISTA) 

La conflictivitat social serà constant durant la Segona República. La lentitud de les reformes, especialment l’agrària, provocarà la impaciència de molts treballadors, que es veien amenaçats per l’atur i per l’actitud de la dreta. A més, sectors de dretes (exèrcit, Església, empresaris…) també mostraran una gran resistència a qualsevol tipus de reforma. La generalització de la crisi econòmica, l’augment del nombre d’aturats, el repartiment desigual de la terra i la baixa competitivitat, va afavorir a un augment d’aquesta conflictivitat social. Davant d’aquesta situació, els sindicats es van radicalitzar encara més. En un primer moment, la CNT i la UGT no estaran d’acord en la via a seguir. La CNT defensava la via revolucionària, mentre que la UGT defensava pactar amb el govern. Però, a partir del 33, una part de la UGT estarà d’acord amb la CNT. 

Progressivament, els membres més radicals d’aquests sindicats aniran imposant la idea de la via revolucionària, i això, portarà a un augment del nombre de vagues. Les tensions socials assoliran el punt més important a partir de l’any 32 i, sobretot, l’any 33. Un dels casos més evidents va ser la insurrecció de l’Alt Llobregat impulsada per miners liderats pels anarquistes de la CNT.

Aquestes insurreccions s’aniran estenent per tot el territori, (zones rurals i industrials). L’efecte de les represàlies acaba provocant més problemes. 

Un altre exemple serà l’incident de Casas Viejas (Cadis), on la repressió serà tan dura que el propi Manuel Azaña acabarà dimitint com a president. La seva dimissió donarà pas a unes noves eleccions que permetran el triomf de la dreta. 

Reacció de la dreta. En aquest context d’agitació social, el Partit Renovación Española, liderat per Calvo Sotelo, juntament amb la Comunión Tradicionalista, la JONS i La Falange, tot i ser forces minoritàries a l’època, portaran a terme una intensa activitat d’agitació contra el que ells consideraven els enemics d’Espanya (marxisme i revolució bolxevic). Aquests sectors duran a terme accions violentes per crear un clima de crispació i por, que després serà utilitzat per la dreta per atacar el poder. 

BIENNI CONSERVADOR (1933-1936)

Després de la dimissió de Manuel Azaña, Alcalà Zamora nomenarà a Martínez Barrio president del govern, i li demanarà la formació d’un govern format per republicans. Aquest govern fracassa i convoca eleccions per l’octubre del 33. Aquestes eleccions vindran marcades per la fragmentació dels partits d’esquerres i les dretes, en canvi, si que arribaran ben organitzades. i conservadors, D’aquesta banda, trobarem a la CEDA que aglutina els sectors catòlics contraris a les reformes del Bienni Progressista. D’altra banda, trobariem el Partido Radical d’Alejandro Lerroux, que aglutinava empresaris, comercials i propietaris agrícoles. Les dretes es van presentar a les eleccions, defensant la revisió de tota la legislació feta i amb la voluntat d’amnistiar els rebels del cop del 32 (Sanjurjo). 

Les eleccions es va celebrar i, per primera vegada, les dones van votar. Tot i això, l’abstenció va superar el 20% i, finalment, les dretes guanyaran. 

Alcalà Zamora, com a president de la República i, temorós de les intencions de la CEDA, encarregarà la formació del govern al Partido Radical i a Alejandro Lerroux. Tot i que la CEDA donarà suport al Partido Radical. 

Una vegada Lerroux arriba al poder, posarà en marxa la seva obra de reformes, que consistirà en aturar, sobretot, les reformes del Bienni Progressista. Mesures: 

  1. Posposar la reforma agrària i començar a retornar les terres a la noblesa, entre d’altres decisions. 
  2. Contrarestar la reforma religiosa, aprovant una partida pressupostària destinada al clergat i al culte. També iniciarà negociacions amb el Vaticà per elaborar un nou concordat. A més, proposarà la substitució de les escoles religioses per les escoles laiques. 
  3. Tindrà a veure amb l’exèrcit. Aprovarà l’amnistia pels revoltats del cop d’Estat del 32. 
  4. Reducció del pressupost en educació i els salaris dels mestres. 
  5. Acomiadarà als treballadors que haguessin defensat la reforma laboral. 
  6. Paralització del procés d’autonomia basc i gallec, i l’ajornament del traspàs de competències de la Generalitat. 

Aquest gir cap a la dreta del govern, i l’obstrucció de les reformes, provocarà la radicalització del PSOE i la UGT, QUE COMENÇARANA DEFENSAR la necessitat de deixar de col·laborar amb la República, i començar a defensar la revolució, apropant-se cada vegada més a l’anarquisme. La conseqüència és un augment de la conflictivitat obrera, vagues i protestes. Davant la mobilització obrera la CEDA, reclamarà al govern que porti a terme una repressió més contundent i, a més, exigirà entrar a formar part del govern. Lerroux, es veurà amenaçat per la CEDA, ja que sinó la deixava entrar al govern, aquesta li retiraria el suport parlamentari. Lerroux cedirà i el 5 d’octubre del 34 nomenarà a tres ministres de la CEDA. L’esquerra interpretarà aquesta entrada com una deriva cap al feixisme. L’endemà de la formació del govern, per 

iniciativa de la UGT I Aliança Obrera, esclatarà una vaga general per protestar contra aquest govern. El moviment acabarà donant lloc a la revolució d’Astúries de l’any 34. A la resta del pais, aquesta vaga acabarà fracassant. 

LA REVOLUCIÓ D’ASTÚRIES 

Arrel de la vaga, la direcció del procés revolucionari en mans d’Aliança Obrera, donarà a la insurrecció un caràcter de presa del poder polític. Els miners asturians, amb el suport dels anarquistes, socialistes i comunistes, s’organitzaran en columnes i ocuparan els pobles, casernes de la guàrdia civil i ajuntaments de bona part d’Astúries. Els ajuntaments passaran a ser governats per comitès revolucionaris i, des d’aquí, controlaran el proveïment d’aliments, funcionament del transport i subministrament d’aigua i electricitat. Els obrers armats amb dinamita controlaran tot Astúries, pràcticament, hi posaran setge a la ciutat d’Oviedo, la que també caurà en mans obreres. Per reprimir la revolta, el govern de Lerroux, i la CEDA, intentarà reprimir la revolta, enviant la legió comandada pel General Goded i per Franco. Els 30.000 miners revoltats aguantaran durant uns 10 dies, però la reparació serà implacable. Finalment es rendiran. Es calcula que van morir més de 20.000 miners, més de 2.000 ferits, més de 5.000 detinguts i uns 300 membres de l’exèrcit que van morir. 

A nivell internacional, trobarem una campanya de solidaritat amb les víctimes. 

FETS D’OCTUBRE AL 34 A CATALUNYA 

Antecedents. A l’abril del 34, el camp català estarà molt agitat en aquest període degut a la qüestió rabassaire. Els pagesos, anomenats rabassaires, demanaran la revisió dels Contractes de Conreus, cosa a la que s’oposaven els propietaris. En el context del Bienni Negre, la Generalitat de Catalunya, promulgarà la Llei de Contractes de Conreu, que intentava reformar el camp català i posar solució al problema rabassaire. Aquesta Llei garantia l’accés a la propietat de la terra que treballaven els pagesos, pagant prèviament un preu de traspàs establert pel govern. Els propietaris podien anular el traspàs si es comprometien a treballar la terra directament. La reacció dels propietaris serà immediata. S’agruparan a l’entorn de l’Institut Agrícola de Sant Isidre, i pressionaran perquè la Lliga Catalana, aliada amb la dreta més conservadora de Madrid, presentés un recurs anticonstitucional davant del Tribunal de Garanties Constitucionals. 

La resposta del Tribunal serà declarar la Generalitat incompetent per legislar en matèria agrària. Aquesta sentència reduïa l’autonomia política catalana. Esquerra Republicana (al govern) prendrà una mesura de força i es retirarà de les Corts espanyoles temporalment. El govern de la Generalitat no acceptarà l’anul·lació de la Llei i la tronarà a aprovar el 12 de juny sense modificacions. El govern central la tornarà a abolir però començaran a negociar. Aquesta possible negociació i la possibilitat d’arribar a un acord, molestarà i irritarà als propietaris, als qual començaran a distanciar-se de la Lliga i s’aproparan a la CEDA. EI 12 de setembre la Generalitat tornarà a aprovar la Llei però modificada. Però la CEDA i els grups dretes estaran en contra. Tot això provocarà l’augment de les expressions nacionalistes a nivell català, però també, la critica per part de la dreta. EI 2 d’octubre, amb l’entrada del govern de la CEDA, Catalunya es sumarà a la vaga general, i el 6 d’octubre, el president Lluís Companys, proclamarà l’Estat Català dins la República Federal Espanyola. 

Aquesta proclamació no serà, per tant, una revolta independentista, sinó una revolta solidaria amb la resta d’Espanya. Aquest moviment, quedarà aiïllat, ja que no tindrà ni el suport de la CNT ni de la població. 

El govern respondrà declarant l’estat de guerra, enviant tropes i ocuparà la ciutat. Les milícies s’intentaran auto-organitzar i respondre a l’exèrcit, però no tindran força. La Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona, es rendiran el 7 d’octubre. El president Companys i altres líders seran arrestats, empresonats i condemnats a 30 anys de presó. Es suspendrà l’Estatut d’Autonomia, la Llei de Contractes de Conreu queda definitivament anul·lada. Entre finals del 34 i febrer del 36, Catalunya serà governada pel Partit Radical i la CEDA amb el suport de La Lliga. 

Com a conseqüència de la revolució d’octubre, la CEDA augmentarà la seva influència en el govern, es nomena a Gil Robes Ministre de Guerra i al General Franco Cap d’Estat Major, com a recompensa per la repressió que havia dut a terme a Astúries. El juliol del 35, la CEDA presentarà una proposat per modificar la Constitució, on s’abolia el divorci, l’expropiació de terres i es modificarà el sistema d’autonomia. 

CRISI DEL BIENNI CONSERVADOR 

A la primavera del 35, després del nomenament de Gil Robles i Franco, l’objectiu del govern serà dur a terme la contrarevolució (aturar les reformes del Bienni Progressista). Tot i això, aquestes modificacions no s’arribaran a aprovar, degut a la crisi del govern, escàndols de corrupció que afectaven directament al propi Lerroux. Això acabarà provocant el descrèdit del govern. Alcalà Zamora, president de la República, fent ús de les prerrogatives, dissoldrà les Corts i convocarà eleccions pel febrer del 36. 

EL FRONT POPULAR (FEBRER DEL 36- JULIOL DEL 36) 

L’esquerra es presentarà a les eleccions del febrer del 36 amb una coalició que aglutina republicans, socialistes i comunistes. Aquesta coalició rebrà el nom de Front Popular. Per la seva part, la dreta es presentarà una mica unida (no tenen programa polític comú) a l’entorn del Bloque Popular, format per la CEDA, monàrquics, carlins i republicans de dretes.

A Catalunya també trobarem aquesta polarització i l’esquerra catalana s’aglutinarà sota el nom de Front d’Esquerres que donarà suport al Front Popular. El Front d’Esquerres demanava l’amnistia pels empresonats, restabliment de l’Estatut i Llei de Contractes de Conreu. La dreta catalana també s’organitzarà formant el Front Català d’Ordre liderat per La Lliga.

La campanya electoral serà curta, estarà marcada per aquesta polarització i també pel fet que la CNT no demanava l’abstenció per primera vegada. Les eleccions es celebren al febrer del 36 i guanyarà el Front Popular amb un 48% dels vots i la dreta perdrà amb un 46’5%, i la resta (5’4%) els partits de centre. A Catalunya també guanyarà l’esquerra amb un 58’8% i la dreta aconseguirà un 41%. 

A continuació, es crearà un govern format exclusivament per republicans d’esquerres, mentre que socialistes i comunistes es comprometran a donar-los suport. 

Manuel Azaña, serà elegit com a nou president de la República i Santiago Casares Quiroga president del govern. Aquest nou govern posarà en marxa el programa pactat per la coalició, es declararà l’amnistia política, s’obliga a les empreses a readmetre els obrers acomiadats durant les vagues del 34 i es readmet els regidors dels ajuntaments. 

A Catalunya, a més de l’amnistia es recuperarà l’Estatut i la Generalitat. Per tant, es recuperarà gggeıou l’autonomia política i la Llei de Contractes de Conreu. 

Tot i això, no es recuperarà la pau social i entraran en un període de major inestabilitat. Els partits d’esquerres continuaran mantenint la mobilització popular i els anarquistes continuaran defensant la revolució. A l’any 36, trobarem més de 100 vagues generals. La dreta rebrà tot això amb un rebuig absolut, a més, tindran por de la revenja política. Molts empresaris industrials començaran a expropiar capitals. 

En aquest període es fomentarà un clima de d’enfrontament civil i crispació política als carrers per La Falange i d’altres grups d’extrema-dreta que duran a terme accions violentes contra els obrers d’esquerres. Aquesta estratègia afavorirà als partidaris d’organitzar un cop d’Estat contra la República. Per aquest motiu, els militars més partidaris del cop, seran allunyats del centre de poder, tot i que no els destruiran. Aquests militars es veuran reforçats per una trama civil que els ajudaran a dissenyar els seus plans. 

A Catalunya, aquesta radicalització no serà tan evident, ja que la Lliga es desmarcarà de l’extrema-dreta i l’esquerra també moderarà el seu posicionament.

Aquest article ha estat publicat en 1.2. Analitzar l’evolució d’un fet o fenomen al llarg del temps, contextualitzar-lo en l’àmbit polític, social, econòmic i cultural, per entendre’n la multiplicitat de causes i conseqüències, 1.3. Interpretar els canvis i continuïtats dels fets i fenòmens històrics, contextualitzar-los, establir relacions de simultaneïtat entre diferents territoris, per comprendre’n la multicausalitat hist, 3.1. Explicar un àmbit de l’actualitat (polític, econòmic, social...) a partir de l’anàlisi històrica, per projectar què podria passar en el futur., 3.2. Interpretar el context actual a partir de l’anàlisi històrica, per fer propostes de futur raonades., 4.3. Justificar les interaccions entre l’individu i la societat en el temps històric., 5. La Segona República (1931-1936), Bienni Conservador (1933) i el Front Popular (1936-1939), El Bienni Reformista de la 2a República (1931-1933), HISTÒRIA d'ESPANYA, SOCIALS 4t ESO. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.
← LA CRISI DE LA RESTAURACIÓ (1899-1931)
FRANQUISME →
  • Comptem qui ens visita

    comptador de visites a comptador de visites a
  • Des d’on ens visites?

  • Índex

    • COMPETÈNCIES (31)
      • Competència 1. Analitzar els canvis i les continuïtats dels fets o fenòmens històrics per comprendre’n la causalitat històrica (14)
        • 1.1. Analitzar l’evolució d’un fet o fenomen i situar-lo cronològicament, per comprendre’n les causes i les conseqüències. (1)
        • 1.2. Analitzar l’evolució d’un fet o fenomen al llarg del temps, contextualitzar-lo en l’àmbit polític, social, econòmic i cultural, per entendre’n la multiplicitat de causes i conseqüències (8)
        • 1.3. Interpretar els canvis i continuïtats dels fets i fenòmens històrics, contextualitzar-los, establir relacions de simultaneïtat entre diferents territoris, per comprendre’n la multicausalitat hist (10)
      • Competència 10. Valorar les expressions culturals pròpies, per afavorir la construcció de la identitat personal dins d’un món global i divers (9)
        • 10.1. Comparar algunes expressions culturals pròpies amb la d’altres cultures, per fomentar el respecte a la diversitat i construir una identitat personal i col·lectiva. (1)
        • 10.2. Contextualitzar expressions culturals d’aquí i d’arreu del món i identificar-ne els valors inherents, per compartir aquells que afavoreixen la diversitat i la construcció de la identitat pròpia (4)
        • 10.3. Valorar expressions culturals d’aquí i d’arreu del món i analitzar críticament la seva influència en un món global, per decidir amb criteri quines volem adoptar i conservar. (4)
      • Competència 11. Formar-se un criteri propi sobre problemes socials rellevants per desenvolupar un pensament crític (16)
        • 11.1. Identificar les característiques de les principals formes d’organització social i econòmica per formar-se una opinió i construir un pensament crític (4)
        • 11.2. Analitzar els fets i fenòmens socials a partir de la informació obtinguda de fonts diverses, tenint en compte les diferents percepcions i valors que emanen dels drets humans, i formar-se una opi (8)
        • 11.3. Contrastar i valorar informacions diferents analitzant causes i conseqüències de fets i fenòmens socials i proposar solucions alternatives a problemes concrets. (3)
      • Competència 12. Participar activament i de manera compromesa en projectes per exercir drets, deures i responsabilitats propis d’una societat democràtica (2)
      • Competència 13. Pronunciar-se i comprometre’s en la defensa de la justícia, la llibertat i la igualtat entre homes i dones (5)
        • 13.1. Denunciar situacions de discriminació i agressió per ajudar a identificar-ne les causes i les conseqüències i iniciar processos de solució. (2)
        • 13.2. Proposar mesures de resolució de conflictes per garantir un clima de llibertat, igualtat i respecte a les persones. (1)
      • Competència 2. Aplicar els procediments de la recerca històrica a partir de la formulació de preguntes i l’anàlisi de fonts, per interpretar el passat (6)
        • 2.1. Formular-se una pregunta sobre un fet o fenomen històric i analitzar algunes fonts —de manera pautada— per donar-hi resposta (1)
        • 2.2. Formular-se preguntes i plantejar hipòtesis sobre un fet o fenomen històric, i analitzar fonts de diferent tipologia —de manera pautada— per construir una explicació històrica. (3)
        • 2.3. Plantejar-se preguntes i hipòtesis sobre un fet o fenomen històric, i seleccionar i analitzar diferents fonts per interpretar el passat. (3)
      • Competència 3. Interpretar que el present és producte del passat, per comprendre que el futur és fruit de les decisions i accions actuals (10)
        • 3.1. Explicar un àmbit de l’actualitat (polític, econòmic, social…) a partir de l’anàlisi històrica, per projectar què podria passar en el futur. (3)
        • 3.2. Interpretar el context actual a partir de l’anàlisi històrica, per fer propostes de futur raonades. (7)
        • 3.3. Interpretar la historicitat del present i analitzar les decisions que es prenen ara, per actuar sobre el futur. (1)
      • Competència 4. Identificar i valorar la identitat individual i col·lectiva per comprendre la seva intervenció en la construcció de subjectes històrics (9)
        • 4.1. Situar històricament els trets que identifiquen els individus i les societats, i descriure’ls (1)
        • 4.2. Analitzar els rols dels individus i els grups socials en els canvis històrics. (3)
        • 4.3. Justificar les interaccions entre l’individu i la societat en el temps històric. (3)
      • Competència 5. Explicar les interrelacions entre els elements de l’espai geogràfic, per gestionar les activitats humanes en el territori amb criteris de sostenibilitat. (2)
        • 5.1. Explicar les relacions entre els diversos elements de l’espai geogràfic i identificar l’impacte de les activitats humanes sobre el territori, per discriminar entre les que són sostenibles i les q (1)
        • 5.2. Explicar les activitats humanes que configuren l’espai geogràfic i els impactes que hi provoquen, per plantejar alternatives sostenibles. (1)
      • Competència 6. Aplicar els procediments de l’anàlisi geogràfica a partir de la cerca i l’anàlisi de diverses fonts, per interpretar l’espai i prendre decisions (2)
        • 6.1. Utilitzar fonts estadístiques, gràfiques i cartogràfiques de diferents escales i suports, digitals i analògiques, per obtenir informació rellevant sobre l’espai i fer alguna proposta de resolució (2)
        • 6.2. Contrastar diferents fonts i aplicar els procediments d’anàlisi geogràfica més adequats als problemes plantejats i fer propostes de resolució de manera fonamentada. (2)
        • 6.3. Aplicar diferents fonts i sistemes d’informació geogràfica en l’anàlisi de problemes territorials, per plantejar diverses alternatives (2)
      • Competència 7. Analitzar diferents models d’organització política, econòmica i territorial, i les desigualtats que generen, per valorar com afecten la vida de les persones i fer propostes d’actuació (5)
        • 7.1. Explicar com incideixen les polítiques de les diverses administracions territorials en la vida quotidiana de la ciutadania, per poder exercir els drets, assumir les responsabilitats i fer propost (2)
        • 7.2. Explicar els diferents models d’organització política, econòmica i territorial i les desigualtats socioeconòmiques que es generen, per fer propostes d’actuació local de manera raonada. (3)
        • 7.3. Analitzar alguns dels principals problemes geoeconòmics i els agents que hi intervenen a escala mundial, i valorar com afecten la nostra vida quotidiana, per plantejar propostes alternatives (2)
      • Competència 8. Analitzar les manifestacions culturals i relacionar-les amb els seus creadors i la seva època, per interpretar les diverses cosmovisions i la seva finalitat (5)
      • Competència 9. Valorar el patrimoni cultural com a herència rebuda del passat, per defensar-ne la conservació i afavorir que les generacions futures se l’apropiïn (7)
        • 9.1. Contextualitzar i difondre elements del patrimoni cultural passat i present i de l’entorn proper, per afavorir-ne la conservació i salvaguarda. (1)
    • ECONOMIA 4rt ESO (1)
    • HISTÒRIA d'ESPANYA (18)
      • 1. Construcció de l'estat liberal (1)
      • 3. Orígens del catalanisme polític (1830-1901) (1)
      • 4. Fallida del sistema de la Restauració (1902-1931) (1)
      • 5. La Segona República (1931-1936) (3)
      • 6. La Guerra Civil (1936-1939) (3)
        • Bàndol Insurrecte (1)
        • Conseqüències de la Guerra Civil (2)
        • El govern de Burgos (gener 1938) (1)
        • Govern dictatorial a la zona insurrecta (1)
        • La fi de la guerra a la zona centre fins 1 d'abril 1939 (2)
      • 7. El franquisme (1939-1959) (6)
        • Etapa d'autarquia: 1939 – 1959: Aïllament internacional desprès d’una guerra. (2)
        • Forces d'oposició al franquisme: forces clandestines, maquis i republicans des de l'exili (1)
        • Institucionalització del règim i suports (1936-1939) (1)
      • 8. Transició a la democràcia (1975-2016) (3)
        • Constitució de 1978 (1)
    • HISTÒRIA de L'ART (7)
      • 1. Antiguitat Clàssica: Arts de Grècia i Roma (2)
        • Arquitectura Grega (1)
      • 2. Edat Mitjana: antiguitat tardana, romànic i gòtic (2)
        • Art Romànic: arquitectura (1)
      • 3. Època moderna: renaixement, manierisme, barroc i rococó (1)
        • Renaixement i Manierisme: arquitectura (1)
        • Renaixement i manierisme: escultura (1)
        • Renaixement i manierisme: pintura (1)
      • 4. Era contemporània: arts dels segles XIX i XX (2)
        • S. XIX: arquitectura (1)
        • S. XIX: pintura (1)
    • HISTÒRIA del MÓN COMTEMPORANI (6)
      • Cap un nou ordre mundial (1)
        • Creació de les aliances militars: OTAN (1949) i COMECÓN amb el Pacte ce Varsòvia (1955) (1)
        • La Guerra Freda i els conflictes asiàtics (1950-1975) (1)
        • La Guerra Freda: la crisi d'Egipte (1956) i de Cuba (1959) (1)
      • Europa fa la Revolució Industrial (1)
        • Factors impulsors de la industrialització (1)
      • La dominació europea del món (3)
        • IGM: Guerra de moviments (1914) (1)
        • IIGM: derrota japonesa al Pacífic l'agost de 1945 (6 Hiroshima) i (9 Nagasaki) (1)
        • IIGM: etapa de Pau Armada (1933-1939) (1)
        • IIGM: fi de la guerra a Europa (1944-1945) (1)
        • IIGM: la guerra llampec (1939-1942) (1)
        • IIGM: primeres derrotes de l'Eix (1942-1943) (1)
        • La segona revolució industrial (1)
      • Un segle XX sagnant: les Guerres Mundials (1)
    • MEMÒRIA HISTÒRICA (3)
      • EN BLANC I NEGRE (2)
      • STOLPERSTEINE projecte (1)
    • SOCIALS 1r ESO (1)
    • SOCIALS 4t ESO (21)
      • 2. Per què la Revolució Agrícola va canviar la història? (1)
      • 3. Per què anomenem a Catalunya la "Fàbrica d'Espanya"? (4)
        • Creixement urbà a Catalunya (1)
        • Diversificació industrial a Catalunya (1)
        • Explotació dels recursos naturals: mineria i siderúrgia (1)
        • Goya (1)
        • La construcció del ferrocarril a Espanya (1)
        • Mesures del liberalisme polític i econòmic de l'estat espanyol (1)
        • Orígens del catalanisme polític (1)
        • Primeres associacions obreres a Catalunya (1)
        • Restauració borbònica (1874-1902) (2)
      • 4. Per què l'imperialisme ha causat les grans Guerres Mundials? (10)
        • Alfons XIII (1902-1931) (4)
        • Bienni Conservador (1933) i el Front Popular (1936-1939) (1)
        • Dictadura de Primo de Rivera (1923-1930) (1)
        • El Bienni Reformista de la 2a República (1931-1933) (1)
        • Guerra Civil Espanyola (1)
        • IGM: La Guerra de moviments (1914-1915) (1)
        • IIGM: Ofensives aliades (1942-1945) (1)
        • IIGM: Victòries de l'Eix (1939-1941) (1)
        • L'holocaust jueu (1)
        • La Generalitat republicana (1931-1939) (2)
        • La guerra de trinxeres (1914-1917) (1)
        • La nova societat de classes (1)
        • La segona revolució industrial: el Taylorisme i el Fordisme (1)
      • 5. Per què el nostre món és tan desigual? (9)
        • Autarquia i aïllament internacional (1939-1959) (3)
        • Bases polítiques de la dictadura franquista (1939-1975) (2)
        • Franquisme: "Desarrollismo" (1959-1975) (2)
        • Guerra Freda i política de blocs 1946-1963 (1)
        • La condició de la dona al franquisme (2)
        • La Constitució de 1978 (1)
        • La UE (1)
        • Oposició al franquisme (2)
        • Transició a la democràcia (1975-1977) (2)
Va d'Art, Història, Economia, i Geografia
Gràcies al WordPress.