LA LECTURA EXPRESSIVA
La lectura en veu alta té veritable sentit si es considera com una situació de comunicació que, com a tal, requereix que sigui escoltada i entesa per un auditori que no disposa del text. . La lectura en veu alta és una de les activitats d’ensenyamentaprenentatge que més pot influir a l’hora de definir l’autoconcepte com a lector dels alumnes i la seva imatge com a escolars. Estarà estretament relacionada amb la possibilitat d’assolir objectius actitudinals vinculats amb la lectura:
– Recrear-se amb la lectura com a font de plaer
– Estimar els llibres com a eina, com a joguina, com a amic i com a patrimoni col·lectiu
– Recrear-se en la lectura com a font de coneixements
– Respectar i apreciar els llibres.
- per practicar l’entonació, el ritme, les pauses i la fonètica,
- per afavorir la comprensió lectora,
- per ser generadora de debat,
- per treballar alguns aspectes gramaticals,
- per afavorir l’ampliació de lèxic i vocabulari,
- per prendre consciència de l’organització de la informació.
Per a dominar les destreses necessàries per tal de fer una lectura expressiva correcta tenim en compte els punts següents:
- Llegir amb una entonació adequada, amb la velocitat, la pronunciació i el ritme que demana cada tipus de text.
- Controlar el procés lector per a assegurar una lectura correcta d’allò que diu el text (preparar-se la lectura, mantenir l’atenció, saber què s’ha de fer davant de paraules difícils…).
- Llegir en públic textos diversos, amb expressivitat, captant l’atenció, amb l’entonació, el ritme i la velocitat adients en cada cas, controlant el procés de lectura.
- Tenir clar amb quin objectiu o amb quina intenció es llegeix un text determinat (un llibre de consulta, un fullet de propaganda, un rètol, un diccionari, un còmic, una novel·la…), per a ajustar-hi la lectura.