MAL D’ESCOLA

Col·lecció: Biblioteca Universal Empúries

Any i lloc d’edició: 2008, Barcelona

Edat recomanada: Adults

Síntesi: El llibre és a mig camí entre la novel·la i la biografia. Vol ser un homenatge als educadors i als nens i nenes que sempre han estat els últims de la classe. Daniel Pennac va ser un alumne amb una discapacitat coneguda com a disortografia; això li dificultava el fet de retenir informació i el feia poc apte per a l’aprenentatge de llengües, tant la pròpia com les estrangeres. No va ser un alumne brillant però gràcies a l’educació que va tenir i al suport dels seus mestres va saber superar-ho i ha acabat convertint-se en professor i escriptor.

2 pensaments a “MAL D’ESCOLA

1. Aquest llibre ha rebut el Premi Renaudot, 2007. El títol original és “Chagrin d’école”.
    És un llibre ple de reflexions molt interessants per als qui es dediquen a l’educació. Crec que tots els mestres l’haurien de llegir, sobretot els que comencen la seva vida de dedicació al món educatiu.

2. Us vull escriure un fragment del llibre per a reflexionar:

“La idea que és possible ensenyar sense dificultats resulta d’una representació etèria de l’alumne. La saviesa pedagògica ens hauria de presentar el mal alumne com el més normal de tots: aquell que justifica plenament la funció del professor ja que li hem d’ensenyar tot, començant per la necessitat mateixa d’aprendre! Però no és així. Des de la nit dels temps escolars l’alumne considerat normal és el que oposa menys resistència a l’ensenyament, el que no dubta del nostre saber ni posa a prova la nostra competència, un alumne guanyat d’entrada, dotat d’una comprensió immediata, que ens estalvia la recerca de vies d’accés al seu magí, un alumne dotat naturalment de la necessitat d’aprendre, que deixa de ser un mocós turbolent o un adolescent problemàtic durant la nostra hora de classe…”