Depèn de tots.

Les coses que ens destruiran són:

política sense principis;

plaer sense consciència;

riquesa sense feina;

coneixement sense caràcter;

negocis sense ètica;

lliurament sense compromís.”

MAHATMA GANDHI

Als meus alumnes els hi dic a classe: El vostre futur no és inevitable, és inventable, depèn de vosaltres. El que ha de venir serà, en bona part, pel que sembreu avui. Per la vostra capacitat d’esforç, de perseverança, de creure en vosaltres, de la vostra capacitat d’aprendre dels vostres errors i de persistir davant les dificultats. Si voleu una cosa lluiteu per ella si realment creieu que val la pena. Així doncs, no us resigneu. La resignació és mala companya per fer que la vida valgui la pena.

Principis, consciència, treball, caràcter, ètica, compromís. Aquests valors són essencials, com diu Gandhi en aquest escrit.per afrontar el repte de construir un món millor. Depèn d’ells, dels alumnes, però també dels pares, dels mestres, de tota la societat aconseguir-ho.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Sòcrates i els tres filtres

Un bon dia un home va anar a trobar el filòsof grec Sòcrates per explicar-li una xafarderia.

– Escolta Sòcrates, cal que et faci saber com s’ha comportat el teu amic.

– Perdona que t’aturi, li respongué Sòcrates. Has pensat a passar el que m’has de dir pels tres filtres?

I com que l’home se’l guaitava sorprès, va afegir. – Sí, abans de parlar sempre s’ha de fer passar el que hagis de dir per tres filtres. Fixa-t’hi una mica.

El primer filtre és el de la veritat. Has verificat que el que m’has de dir sigui perfectament cert?

– No, jo ho he sentit explicar i…

– Caram! Suposo que has fet passar, com a mínim, el que em vols dir pel segon filtre, que és el de la bondat. El que em vols dir és com a mínim alguna cosa bona?

– L’home dubtà i després respongué:

– No. Dissortadament no és una cosa gaire bona. Al contrari…

– Caram, digué el filòsof. Passem-ho pel tercer filtre: És útil per a mi el que m’havies de dir?

– Útil? No exactament…

– Doncs, aleshores, no en parlem més, digué Sòcrates. Si el que m’has de dir no és ni veritable, ni bo, ni útil, més val que n o m’ho expliquis. I t’aconsello, fins i tot, que ho oblidis.

 

Publicat dins de Contes | 1 comentari

La fitxa de les qualitats

L’objectiu d’aquesta activitat és conèixe’s un mateix de manera objectiva i positiva.  Preparem una fitxa descriptiva de cada alumne sense el seu nom, amb un número ben visible. Hi escriurem aquelles qualitats positives que posseix, senyalant també les característiques originals de cadascú (agudesa, habilitats, aptituds). Es pengen totes les fitxes. Tots els alumnes hauran de buscar la seva, anotant el seu nom i el número que creu que li correspon en un lloc a part.

Com a segon pas podem fer que un altre company busqui la fitxa corresponent a un altre, apuntant el nom i el número de fitxa que li correspon. Nosaltres serem els qui decidim quin company han de buscar per evitar que ningú es quedi sense ser buscat.

Finalment, llegirem en veu alta cada fitxa, amb el seu número i preguntarem a quin nom correspon aquella descripció. Contestaran els qui hagin apuntat aquell número al seu full.

Publicat dins de Activitats i recursos, General | Deixa un comentari

Crec en tu

Si em pregunten que digui una de les coses que considero importants i alhora més difícils per a un mestre, és la de procurar arribar a tots els seus alumnes per igual i transmetre’ls-hi la idea que es creu en ells, en el seu potencial, per tal de generar autoconfiança.

No és tasca fàcil per la diversitat i la quantitat d’alumnes que tenim a l’aula, però en definitiva, depèn en gran part de la nostra predisposició com a docents i de la nostra actitud envers els nostres alumnes.

Quan a un alumne el valores i el reconeixes, està rebent un feedback imborrable i aquest reconeixement el fa créixer, l’envalentona per agafar l’aprenentatge amb més ganes i interès. És en aquest reconeixement on entra l’emoció. Emoció i aprenentatge van junts en aquest camí. Les paraules, les imatges, la música, els símbols, l’exemple diari de la persona admirada o que es té com a referent, tots ells van interlligats a l’hora d’aprendre.

Es tracta de treballar a la classe, de parlar, d’explicar, d’utilitzar recursos que generin emoció, passío, desig, necessitat d’aprendre, de fer, d’explicar. Compte amb aquests informes que s’han posat de moda ara, PISA n’és un exemple, que valoren per sobre de tot la competitivitat i marquen el camí al món educatiu. Si només fomentem la competitivitat a l’escola prendrem mal com a societat.  Amb aquest incís no vull dir que no haguem de deixar de ser rigurosos i fer la feina ben feta a l’escola, a casa i des de la societat, si no que a més de treballar per a uns bons resultats acadèmics de tots els alumnes hem de vetllar perquè la salut mental dels nostres alumnes sigui l’adequada quan siguin joves i adults i el món emocional a l’aula ens pot ajudar i molt.

Tornant amb l’emoció, cal introduïr més la fantasia a Infantil, les aventures i el descobriment de coses noves a Primària i els reptes a l’ESO.

Els projectes integrats són els que generen tot això i porten la vida a l’aula. Si som capaços de generar tot això tindrem alumnes preparats per a la vida, flexibles, capaços d’adaptar-se i d’aprendre SEMPRE!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

La Granota d’Eline Snel

Aquest estiu passat em van regalar el llibre  “Tranquils i atents com una Granota” de la terapeuta holandesa Eline Snel. Em va agradar moltíssim i el recomano a tothom que tracti amb criatures, ja siguin pares, mestres o monitors de lleure. És una guia per tal d’ajudar als nens a concentrar-se i calmar-se mitjançant la meditació i va acompanyada d’un cd amb les meditacions guiades específiques.

De fet el títol del llibre ja ens dóna pistes de per on aniran les coses, ja que ensenya als més menuts a estar concentrats i tranquils sempre, però també a punt per actuar ràpidament i de forma eficaç. L’autora ha basat les seves tècniques en el mètode del mindfullness desenvolupat per Jon Kabat-Zinn.

Està adreçat a nens de 5 a 12 anys i als seus pares així com a tot aquell qui vulgui i estigui en contacte amb nens d’aquestes edats.

granota

 

Publicat dins de Activitats i recursos, General | Deixa un comentari

La Cova – Conte breu per escoltar

Animació interactiva  realitzada per l’Obra Social “la Caixa” on els infants es troben amb ells mateixos partint de contes breus que cal escoltar amb els ulls tancats i recrear mentalment mitjançant la construcció d’imatges.

La proposta s’inicia amb una animació protagonitzada per un simpàtic personatge femení que convida els nens a fer una visualització per recordar les coses bones que tothom té a dins. Quan acaben, comenta en veu alta que s’ha sentit molt bé en el transcurs de la visualització i explica que li agrada recórrer a aquest exercici quan se sent una mica desanimada. El conte se centra a afavorir l’autoestima i la introspecció i destaca el fet que tothom té qualitats positives que ens han de fer sentir satisfets.

Visualitza l’animació

 

Publicat dins de Activitats i recursos, Contes | Deixa un comentari

El protagonista del dia

Aquesta activitat té l’objectiu de promoure l’autovaloració positiva. Es pot fer de moltes maneres diferents però el desenvolupament que he seguit a la classe és el següent: Un o dos cops per setmana, de manera aleatòria, s’escull un alumne de la classe que surt al davant de la classe i tot seguit va rebent compliments dels seus companys i companyes.

L’esquema de l’activitat seria similar a aquest:

– Pau, m’agraden molt les teves ulleres.

– Gràcies.

Aquests compliments, adjectius, poden fer referència a diferents aspectes del protagonista com la seva aparença, les coses que fa, la manera de ser o el seu comportament.

Aquesta activitat també fomenta l’adquisició de vocabulari per denominar qualitats personals.

Un cop s’han acabat els compliments, es demana al protagonista del dia com s’ha sentit i se li fa entrega del full amb tot el recull dels compliments que li han fet els seus companys.

Publicat dins de Activitats i recursos, General | Deixa un comentari

El Mar – Conte breu per escoltar

Animació interactiva  realitzada per l’Obra Social “la Caixa” on els infants es troben amb ells mateixos partint de contes breus que cal escoltar amb els ulls tancats i recrear mentalment mitjançant la construcció d’imatges

La proposta s’inicia amb una animació protagonitzada per un alegre personatge que explica als nens en què consisteix una visualització i tot seguit els convida a compartir amb ell l’experiència. Quan acaben, els proposa que comentin la seva experiència, com a ell li agrada fer. Aquest exercici es una introducció a les visualitzacions i se centra en el desenvolupament de dos hàbits molt necessaris en aquestes pràctiques: la postura i la respiració. El conte se centra a promoure sensació de benestar i relaxació.

Visualitza l’animació

Publicat dins de Activitats i recursos, Contes | Deixa un comentari

Sentir-nos còmodes

L’experiència, les vivències,la infantesa són el fonament de les nostres relacions: poden ser riques, pobres, mediocres, fràgils, fortes o de tantes altres maneres com adjectius tinguem per a sentir-nos-hi identificats. Poques vegades però, ens som conscients i desconeixem el pes que tenen en el nostre dia a dia. La realitat ens mostra que les relacions que establim ens condiciona molt la nostra auto percepció, el nostre reconeixement, que està determinat per la manera com hem après a relacionar-nos i del retorn que dels altres hem anat obtenint al llarg de la nostra vida. En el fons es tracta de com, des d’aquest concepte de nosaltres mateixos , ens posicionem en el món i ens relacionem amb els altres  Les relacions que anem creant, determinen les nostres zones de seguretat i confort, de les quals emanen les nostres fortaleses, però també les que ens fan sentir vulnerables i insegurs i accentuen les nostres debilitats.

L’ésser humà manté aquesta dualitat en un equilibri fràgil i tendim a apropar-nos a aquelles persones que ens aporten seguretat i a apartar-nos d’aquelles relacions que ens recorden les nostres debilitats. Un posicionament que quan és la forma habitual de relacionar-nos té els seus costos: pot passar-nos que en prioritzar relacions segures estiguem perdent possibilitats d’establir-ne de noves amb les quals ampliaríem horitzons i noves oportunitats d’aprenentatge.

Tot aquest món relacional amb el que ens movem és el que arriba a l’aula quan hi som com a docents i aflora de manera indefectible mentre gestionem el seu funcionament diari. Cada docent tendeix a relacionar-se des del que, de manera conscient o inconscient, representa per ell una fortalesa i una seguretat: n’hi ha que se senten segurs posant l’èmfasi en la tasca més que en la relació , d’altres necessiten un contacte visual molt proper , alguns s’acosten més des del gest còmplice, d’altres se senten estranys entre els nois i noies. N’hi ha que busquen el reconeixement i l’elogi ràpid dels alumnes, d’altres busquen comprendre’ls, uns creuen que necessiten mà dura, d’altres més diàleg. Maneres diverses fruit de xarxes de relacions diverses que totes van passant per davant dels nois i noies cada dia. Però el millor de tot, és que aquests nois i noies també tenen el seu propi codi relacional força definit i entre uns i altres aleshores es dóna la interacció. Aquesta interacció té molt d’imprevisible i allò que funciona bé en unes aules , pot no funcionar gens amb unes altres. Els alumnes i els mestres i professors tenim patrons de relació que contenen zones de tolerància i zones “límit” que no podem o no volem traspassar. Uns tolerem bé actituds que d’altres no poden i ens sentim al límit on d’altres encara en són lluny. Saber en cada moment quin és el “tarannà” de cada noi o noia davant la relació que establim amb ells i el nostre tarannà amb la seva interacció , és una tasca que requereix un bon auto coneixement relacional, unes afinades capacitats d’observació, intuïció i escolta i una actitud oberta que permeti reconèixer les nostres vulnerabilitats i les vulnerabilitats dels altres com a part integrant de totes les xarxes de relació humana. Si acceptem que la nostra xarxa de relacions té una incidència clara en la nostra tasca educativa, estem reconeixent que la dimensió relacional humana està present en tot acte educatiu .

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Que boig el món

Cançó de Lax’n Busto traballada a classe

[youtube]http://youtu.be/SMryq_kRzmc[/youtube]

Que boig el món, que no té cap sentit
i em fa pensar: “no sé què hi faig aquí”.
Que boig el món, que no el puc entendre mai.
Ja pots lluitar amb constància,
que un dia et fot un cop
amb tanta força que et deix sol
en el principi del camí.
Diuen que al món s’hi ve a patir.

Que boig el món, que no té cap ni peus
ni ens deixa tenir el que teníem ahir,
Que boig el món, que no vol aconseguir
per fi esborrar del mapa
aquelles coses que menyspreem,
i ens fan sentir mesquins.
En la distància està el secret,
callat, ocult, pacient, discret.

Per art de màgia
baixem com l’aigua
i a cada obstacle,
refem com si res el camí,
construint a mida el destí.

A contracorrent,
de cara al vent,
amb mar de fons i onades,
governa tu el vaixell
que no tens res a perdre,
res a perdre, res a perdre.
Boig, el món és boig, però és nostre
i és el millor d’entre els possibles

Que boig el món,
que em fa anar amunt i avall,
i és tard quan veig que molt pitjor estic jo.
Que boig el món, on podem creure en més d’un déu,
i això ens obre les ales de la vanitat,
podem ser injustos i malvats.
Però el pitjor és no saber mai
qui mou els fils al teu terrat.

Per art de màgia,
baixem com l’aigua
i a cada obstacle
refem com si res el camí
construint a mida el destí.

A contracorrent,
de cara al vent,
amb mar de fons i onades,
governa tu el vaixell
que no tens res a perdre,
res a perdre res, res a perdre.
Boig, el món és boig, però és nostre
i és el millor d’entre els possibles

Publicat dins de General, Música | Deixa un comentari