Iniciació al romànic i el gòtic

Bloc de classe pel 2n ESO
  • rss
  • Inici
  • ROMÀNIC
  • Treballs pràctics
  • Talles romàniques
  • Les talles de la Verge i el Nen
  • Santes Creus
  • Verge dels Consellers
  • Santa Maria de Ripoll
  • Les pintures murals romàniques
  • Pedralbes
  • Sant Climent de Taüll
  • Girona
  • Santa Maria de Taüll
  • El Tapís de la Creació
  • El retaule més gran de Catalunya
  • Els frontals d’altar romànics
  • El Pòrtic de la Glòria
  • Les fitxes
  • Santa Maria del Mar

ROMÀNIC

Per començar la feina us proposo un passeig per l’Europa Feudal animeu-vos a fer les activitats.

Més pràctiques però ara sobre l’art romànic i la construcció d’una església.

COM ES VA DESENVOLUPAR L’ART ROMÀNIC A CATALUNYA?

Al segle XI hi hagué una notable expansió demogràfica, que coincidí amb un gran desenvolupament de la producció agrícola, gràcies a :

· l’extensió dels conreus en noves terres o repoblació,

· al perfeccionament de l’utillatge agrícola i els arreus dels animals,

· la millora dels recursos hidràulics com el molí hidràulic.

També els esclaus rurals foren alliberats i se’ls va permetre la mobilitat per poder colonitzar noves terres.

La creació d’excedents afavorí la creació d’una economia d’intercanvi, que les entrades d’or musulmà afavoriren igualment.

Segons les primeres cartes de poblament i franqueses, les noves comunitats rurals no es relacionaven per vincles de sang, de servitud o de dependència sinó de solidaritat entre famílies pel veïnatge. Així, s’acordà l’ús comunal de les pastures i el bosc, la realització d’obres de defensa, la construcció de l’església parroquial.

Els bisbes ajudaven a la repoblació i feien el cens dels masos i vil·les que quedaven sotmesos a la seva jurisdicció per tal de controlar els tributs que els pertocaven. També molts pagesos s’instal·laven  al costat dels monestirs, ja que rebien protecció i alhora garantien amb el seu treball el pagament de tributs.

Els esforços dels pagesos, els comtes i els bisbes van fer créixer una xarxa de pobles, castells i parròquies que varen permetre repoblar els indrets més insospitats i desenvolupar l’art romànic.

QUINES SÓN LES PARTS D’UNA ESGLÉSIA ROMÀNICA ?

La planta d’un edifici és la representació plana del seu sòl.

El contorn representa els murs i en el seu interior es representen els elements estructurals més rellevants de la coberta de l’edifici i els sistemes de suport.

D’on ve l’esquema de la planta que feien servir les esglésies romàniques?

A Roma es feia servir un edifici anomenat «basilica» com a tribunal de justícia. Quan els primers cristians van establir un model per a les seves esglésies adoptaren, amb petites modificacions, la planta basilical, però substituint les voltes per cobertes planes de fusta i orientat cap a l’est.

«Les esglésies s’orienten cap a l’Est, per on neix el sol, perquè hi és venerat el Sol de Justícia i a l’Est es troba el paradís, nostra casa, tal com se’ns anuncia.»

Veurem aquest vídeo i farem un exercici d’atenció(en paper)

Les esglésies romàniques tenen absis semicirculars i d’una a tres naus, amb transsepte i planta de creu llatina o sense transsepte, de vegades amb cúpula i  cimborri sobre el creuer.Aquests diferents cossos, segons la manera en què es combinin, poden adoptar en alçat solucions molt variades, especialment a la zona de la capçalera.Hi ha també esglésies de cinc naus  o de planta circular.

A Catalunya, els temples solen cobrir-se amb voltes de pedra. Només en casos esporàdics o en alguna vall molt específica, com la de Boí, en lloc de volta trobem embigats.Els murs es construeixen de pedra, primer amb uns carreus petits, escairats a manera de llambordes o maons (primer romànic o del segle XI) col·locats en filades regulars, i després amb carreus bellament tallats i aparellats (segon romànic, a partir del s. XII).

L’arquitectura del primer romànic es caracteritza externament per les arcuacions llombardes que compassen i ritmen els seus murs, separades per fins contraforts anomenats lesenes.. Aquesta ornamentació té els seus orígens en l’arquitectura romana del Baix Imperi. A més fora d’alguns casos especialment monumentals es caracteritza per l’absència d’escultura monumental, és a dir que els seus interiors són llisos i austers.

S’ha dit que allò més notable que aporta el segon romànic, també dit romànic ple o romànic internacional, és, juntament amb l’ús de carreus bellament tallats, la incorporació de l’escultura monumental i també hi apareixen noves formulacions arquitectòniques : els plans i alçats de les esglésies es compliquen i en sorgeixen de nous.

Comenta l’evolució de les plantes que es veu en la presentació:

Romanic:plantes

View more presentations from montse ponce
ELS CAPITELLS ROMÀNICS
La funció dels capitells era decorar i il·lustrar i adoctrinar els fidels, perquè la gent no sabia ni llegir ni escriure per què no volen ser un reflex de la realitat, sinó comunicar un missatge a qui els observen amb símbols.

La varietat i riquesa de les imatges esculpides i els mètodes enginyosos per encabir-les en l’espai reduït del capitell les fan molt particulars.

Els capitells romànics tenen una simetria acusada. El poc espai disponible força la contorsió, i en alguns casos  l’escultor cisellava un sol cap per a dos cossos en un angle

Els relleus tenen una gran importància escultòrica: hi ha esculpits programes iconogràfics molt complexos.

Als capitells romànics hi són representats Jesucrist i el dimoni amb forma d’animals. L’ànima humana pren la forma de figures humanes de cos sencer o de mig cos, de vegades nues i de vegades vestides. Una màscara quadrada simbolitza la mare Terra mentre que els vegetals alguns cops tenen un significat simbòlic.

A més de les escenes bíbliques, hi ha esculpida una gran varietat d’animals fantàstics, ornamentació vegetal, calendaris i faules com la de la guineu i el corb que es representa a Fromista i pots veure al video

.Els animals representats formen el Bestiari i tenen el seu significat:

  • Dins el bestiari negatiu el drac simbolitza el dimoni i s’el representa com una serp alada amb dues potes i també el sàtir que és un home amb potes de cabra i banyes, els acompaña la quimera amb cap de lleó, cos de cabra i cua de drac.També hi han sirenes que poden representar les temptacions o l’ànima del difunt al purgatori o l’infern i  és una dona amb potes i cua d’au o confrondre amb les nereides o dones amb cua de peix el lloc de cames que representen els vicis i les temptacions. També són dones les arpíes que tenen cua d’escurxó i llengua vífida per representar els vicis i males passions.

Entre els animals reals es consideren negatius el mico que representa l’home que pot pecar i apareix lligat i fent burla; la llebre i el conill que com que tenen molts fills són el pecat de la luxúria ; el porc senglar i el porc per a la peresa i el gripau es lligava a la bruixeria.

  • Dins el bestiari positiu el més important és el griu que es representa amb cos de lleó , cap i ales d’àguila i potes de lleó, eren els guardians del temple i també podien representar la ressurrecció de l’ànima. També són guardians els lleons que es col.locaven a prop de les portes per indicar que s’entrava a un lloc sagrat. L’àguila que de vegades porta un conill o una llebre al bec, representa el poder de Déu. La cigonya era molt representada perquè menjava serps i és monógama (només té una parella) i era símbol de l’ànima com els coloms.

Comentaris RSS
Comentaris RSS
Retroenllaç
Retroenllaç

Fer un comentari

Feu clic aquí per cancel·lar la resposta.

 

Pàgines

  • El Pòrtic de la Glòria
  • El retaule més gran de Catalunya
  • El Tapís de la Creació
  • Els frontals d’altar romànics
  • Girona
  • Les fitxes
  • Les pintures murals romàniques
  • Les talles de la Verge i el Nen
  • Pedralbes
  • ROMÀNIC
  • Sant Climent de Taüll
  • Santa Maria de Ripoll
  • Santa Maria de Taüll
  • Santa Maria del Mar
  • Santes Creus
  • Talles romàniques
  • Treballs pràctics
  • Verge dels Consellers

Etiquetes

Actualitat Arquitectura Capitells Cister Escultura feudalisme Girona Gàrgoles gòtic Iconografia capitells Introducció Jocs de reforç llibres medievals Manresa Músics Pedralbes Pintura Retaule Santa Maria del Mar Sant Jaume de Galícia Tasques Verge dels Consellers Vitralls

Arxius

  • juny 2011
  • maig 2011
  • abril 2011
rss Comentaris RSS valid xhtml 1.1 design by jide powered by Wordpress get firefox