Pedralbes
La capella de Sant Miquel
Al voltant del claustre del monestir de Pedralbes s’hi van construir uns petits espais per l’oració individual d’algunes religioses durant el dia. Cada cel·la era decorada en funció del gust i les possibilitats econòmiques de la monja que la utilitzava. D’aquesta manera, la capella de Sant Miquel destaca entre les altres gràcies a que l’abadessa Francesca ça Portella, neboda de la reina Elisenda, va escollir el mestre Ferrer Bassa, l’any 1343, que en aquell moment era el pintor reial, per recrear escenes religioses dins la seva cel·la.
Tres anys més tard, de l’abril al novembre de 1346, Ferrer Bassa va acomplir l’encàrrec utilitzant tècniques d’avantguarda com la pintura mural a l’oli i no al fresc i introduint un nou corrent artístic: el Trecento italià. El resultat va col·locar la capella de Sant Miquel com la màxima expressió d’aquest estil a Catalunya.
Tres murs de la petita cel’la de Sant Miquel són coberts per una doble filera de pintures murals. A la part superior hi ha representats set moments de la passió de Crist; la primera casella, començant per l’esquerra, es correspon amb una doble escena que il.lustra Jesús pregant a l’hort deGetsemaní i la seva captura(Llc. 22, 39-46); la segona escena mostra Jesús a casa de Pilat (Llc. 23, 1-5), on és fuetejat i escarnit ; la tercera, el camí del Calvari (Llc. 23, 26-30) ; la quarta, que es pot considerar l’escena central, tant pel que fa a la disposició a la paret com per la grandària, pertany al calvari, amb Jesús crucificat enmig dels dos lladres (Llc. 23, 32-43); la cinquena escena és la del davallament de la creu (Jn. 19, 38-39); la sisena és una pietat (Jn. 40-42) i la setena tracta la sepultura de Jesucrist.
A la part inferior hi ha vuit moments de la vida de la Mare de Déu: l’Anunciació, la Nativitat, l’adoració dels Reis d’Orient , el triomf de la Mare de Déu , les tres Maries (Maria, Mare de Déu; Maria Magdalena; i Maria, dona de Cleofàs) a la tomba de Jesús , l’Ascensió de Crist , la Pentecosta i la coronació de la Mare de Déu. En aquest registre inferior, l’escena central és el triomf de la Mare de Déu que apareix asseguda, amb el nen Jesús sobre els genolls i envoltada d’àngels.
A més de totes aquestes escenes, als espais sobrers de les parets de la cel’la hi ha representades figures de 15 sants: Esteve, Aleix, Narcís, Miquel, Joan Baptista, Jaume,Francesc d’Assís, Clara, Eulàlia ,Caterina, Narcís, Domènec, Agnès, Isabel,Barbara. I entre les obertures de la porta d’accés, un Crist jutge voltat de dos àngels i dos ressuscitats.
En el següent vídeo de l’Edu3 tv ens expliquen les pintures de la capella.