Talles romàniques
Les imatges tallades en fusta constituïen un dels elements fonamentals de l’església com a objectes de devoció. Una de les tipologies més desenvolupades a Catalunya va ser la de les Majestats, imatges de Crist a la Creu que simbolitzen el seu triomf sobre la mort, entre les quals destaca la «Majestat Batlló» i els Davallaments que són un conjunt de figures.
La Majestat Batlló
Talla en fusta de : -noguera (cap i cos), -salze (braç dret), -om (pal de la creu) -alzina (travesser de la creu) endrapada parcialment i policromada al tremp. La imatge del Crist té unes mides de 94 x 96 x 17 cm i la creu de 156 x 120 x 4 cm
S’en diu Majestat Batlló per què és una donació d’Enric Batlló i Batlló a la Diputació de Barcelona.
Es caracteritza la imatge per l’actitud rígida i solemne, amb els ulls oberts, amb una talla esquemàtica però amb un cert sentit del detall com els que s’observen als cabells i la barba, li falten els peus i alguns dits de les mans.
El Crist està vestit amb una llarga túnica amb mànigues també llargues i plecs tubulars paral·lels que la recorren a la seva totalitat, està policromada amb cercles de color vermell amb fons blau i motius vegetals de clara influència oriental; es troben teixits islàmics .
La creu està pintada a base de franges blaves, blanques i vermelles i presenta a la part superior la inscripció: JHS NAZARENUS REX IUDEORUM . Al revers de la creu hi ha en el seu centre restes de la pintura d’un Agnus Dei. que salva els homes amb la seva sang, també representa el triomf sobre la mort i comparteix amb Déu el tron i és adorat pels homes.
Els davallaments
Representen el moment quan Crist mort es baixat de la creu i va ser un dels temes més importants del Romànic catala, en principi era costum de figurar només el Crist, Josep d’Arimatea i Nicodem, als davallaments bizantins s’afegí la Mare de Déu, sant Joan i es santes dones que podem trobar en un dels pocs conjunts complets anomenat Santíssim Misteri de Sant Joan de les Abadeses, datat el 1250.
En aquesta obra hi trobem 7 figures fonamentades en textes de la Bíblia. Hi ha unes característiques que acosten aquesta obra al gòtic: la corona reial es substituïda per la corona d’espines, hi ha un millor estudi d’anatomia i els cossos són més naturals com es veu en les costellles del Crist i dels lladres i els rostres més naturalistes.Penseu que la creu actual no és de l’època romànica ni la figura del bon lladre que la va “restaurar” Pere Jou..
ESTUDI DELS PERSONATGES EN PAPER
Hom pensa que amb les representacions del davallament de la creu s’intentava reforçar el dogma ortodox i mostrar als creients que Jesús realment havia mort, per després ressuscitar: el Crist representat és un home mort, que es baixat de la creu per ser enterrat.Hi havia molts moviments religiosos que negaven la ressurrecció de la carn com els càtars.
Les gúbies, eren les eines fonamentals del treball escultòric. Consten d’una peça de metall allargada que porta el tall en un extrem i una empunyadura de fusta en l’altre; poden tenir moltes formes (plana, mitja canya, de ve baixa, etc.) i mides; la gúbia es desplaça clavant-la a la fusta fent força amb les dues mans o colpejant el mànec amb la palma de la mà o amb una massa; la forma del tall de la gúbia queda imprès en la fusta.
Les escultures es tallaven en diferents peces que després s’encaixaven entre sí; el cos de la figura era format per un o diferents blocs de fusta on s’acoblaven les mans o els braços, els peus, el cap i la cadira (que també podia estar formada per vàries peces) en el cas de les Maiestas Mariae; en aquest últim cas el Nen també es tallava a part i era format per vàries peces.. La superfície frontal esculpida es cobria amb una tela i una capa d’estuc per deixar una superfície llisa sobre la qual policromar amb tremp.