Novetat del dia
MONTSERRAT | 24 maig 2011AVUI TOCA UN EXERCICI D’AVALUACIÓ.
EL CONTESTEU I L’ENVIEU. GRÀCIES
AVUI TOCA UN EXERCICI D’AVALUACIÓ.
EL CONTESTEU I L’ENVIEU. GRÀCIES
La Bíblia de Ripoll és un dels documents més importants d’aquesta època i l’abat Oliba és un dels seus grans impulsors.
Quan hi entrà l’abat Oliba (1002), Ripoll era un famós monestir amb 63 monjos. El seu escriptori contenia 121 còdexs. En ser elegit abat (1008), va incrementar tant l’activitat d’aquest escriptori monàstic que, en morir al 1046, Ripoll tenía 982 còdexs. S’hi copiaren llibres de Música, Matemàtiques, Homilíes, Vides de Sants… etc i, sobretot, les tres grans Bíblies. La dimensió extraordinària del còdex (55 x 37 cms), i la riquesa de textos extrabíblics, li donen un relleu notable. El còdex consta de 465 folis de pergamí, amb 20 folis totalment il·lustrats amb miniatures sobre temes de l’Antic Testament, i 8 folis il·lustrats amb temes del Nou Testament. Els folis amb text sovint tenen caplletres ricament adornades i amb motius florals o d’altres.A més, dels 72 llibres bíblics, la Bíblia de Ripoll conté: 5 reculls d’himnes litúrgics, 2 llibres apòcrifs, i 312 fragments que comenten el text de la Bíblia.
Entre el monjos hi treballaren simultàniament tres artistes, entre els anys 1015-1030, en diversos escriptoris del Monestir. Per fer-ho deixaven pàgines en blanc, calculant l’espai que havien d’ocupar els dibuixos o la lletra que estava escrivint o dibuixant l’altra artista. Això fa que a vegades hi hagin incoherències en l’ordre, o temes repetits.Aquesta activitat intensa, fou impulsada, sense dubte, per l’abat Oliba.
En aquesta PRESENTACIÓ hi trobaràs informació i imatges molt interessants.
😎 Aquesta setmana coneixerem EL TAPÍS DE LA CREACIÓ que es troba al Tresor de la Catedral de Girona és un brodat de finals del segle XI i començament del XII, únic en el seu gènere i la peça més important de totes les de l’art tèxtil romànic que es conserven al món. De 12 m quadrats de superfície, brodada amb llanes de colors, té una justificada fama universal i atrau constantment l’atenció dels estudiosos per la misteriosa riquesa del seu contingut temàtic i iconogràfic. Presenta una vasta simfonia sobre la creació del món i l’estada de l’home al Paradís, i una corona còsmica en la qual els elements de la naturalesa encerclen la figura central de Crist.
Com sempre el trencaclosques.42
Per què diem que no és un tapís ?
És un brodat amb punt de cadeneta pels contorns de les figures i punt de cordó i de figura per omplir . Es va treballar en un gran bastidor mòvil sobre la sarja de lli amb llana de colors.
També és un exemple de geometria
En el disseny geomètic del Tapís hi han unes mides que acompleixen la proporció àuria també anomenada proporció divina que ens fa agradables els dissenys.
Les primeres mides es troben en els cercles centrals i les segones en la diagonal el rectangle dels quatre vents.
A la catedral de Sant Marc a Venècia tenim una cúpula del nàrtex nord decorada amb un mosàic del segle XIII i d’estil bisantí amb el tema de la Creació.
En aquest cas podem observar tres cercles concéntrics al voltant d’un espai buit. En el primer cercle trobem 5 escenes dedicades als tres primers dies de la creació. En el segon cercle 8 escenes ens expliquen la creació dels astres fins la creació de l’home i el seté dia quan es representa a Déu-Crist entronitzat i atorgant la benedicció a tota la Creació. En el cercle esterior amb 11 escenes tenim la creació de la dona, el pecat d’Adam i Eva i la sortida del Paradís.
FEM UNA TAULA DE DIFERÈNCIES I SEMBLANCES.
Si hi ha alguna peça de l’art romànic que sembla un còmic és el frontal de l’altar. No trobes ?
Aquesta setmana coneixem alguns frontals, comencem pel trencaclosques del Frontal de la Seu d’Urgell.
Des d’un punt de vista iconogràfic a principis del segle XII la representació més habitual dels absis i dels frontals d’altar de les esglésies romàniques era el Crist pantocràtor envoltat dels símbols dels quatre evangelistes, seguint el model de la tradició iconogràfica bizantina. A mitjans de segle, però, va créixer la devoció a la Mare de Déu i, així, la seva figura va aparèixer representada en els absis, els frontals d’altar i les escultures de moltes esglésies i santuaris de Catalunya.
Aqui tens un dels primers exemples en forma de trencaclosques.
35
Frontal d’altar de la Mare de Déu del Coll
Tallers de Vic, últim quart del s. XII
Pintura al tremp sobre fusta d’alba. 100,5 x 154 x 5 cm
Provinent del monestir de la Mare de Déu del Coll. Osor (Selva)Actualment al Museu episcopal de Vic
En el frontal d’altar d’Avià les diferents escenes s’han perdut. Explica on han d’anar i perquè.
A més en el document has de contestar les qüestions següents:
Com veieu vosaltres aquests personatges?
Tenen una expressió serena i tranquil·la o se’ls veu més aviat rígids o poc naturals?
Diríeu que estan en una posició estàtica o sembla que es vulguin moure?
Si poguessin parlar, us imagineu el que es dirien entre ells?…
A través dels trets del rostre, de la mirada, de la posició del cos, del gest, de l’actitud… podreu anar endevinat els seus sentiments.
Fixeu-vos també en el gest de les mans. Us sembla que són la part més expressiva d’aquests personatges?
Com els descriuríeu? El gest de l’Infant Jesús que adreça la seva benedicció, els dels altres personatges…
Ha arribat l’hora del comiat dels frontals romànics i ho farem amb un darrer exemple i un exercici d’avaluació
FRONTAL DELS ARCÀNGELS
Cap a 1220-1250
Pintura al tremp sobre fusta amb relleus d’estuc i colradura
106 x 127 cm
Els àngels ocupen un lloc important en la iconografia del romànic, com a intermediaris entre Déu i l’home, i com a agents i executors de la voluntat divina. Els arcàngels Miquel, Gabriel i Rafael, que apareixen en aquesta taula d’altar, ocupen el punt més alt en la jerarquia angèlica.
En aquest frontal veiem 4 escenes:
Fes el trencaclosques i després contesta a les preguntes (EN PAPER)
1. Quina escena representa? 2. Com està tractat el fons ? 3.Hi han inscripcions?4. Quins colors es fan servir? 5.Quins són els 4 atributs del personatge? 6.Hi ha algun tipus d’expressió ?7. L’arcàngel Miquel era molt conegut a Catalunya? Consulta l’enllaç per contestar.
EL TRENCACLOSQUES SERÀ EL PRIMER CONTACTE AMB EL TEMA SEGÜENT
24