Edgar Dale, pedagog nord-americà, va proposar en “Audio Visual Methods of Teaching” (1946) un model sobre l’efectivitat dels mètodes d’aprenentatge. Aquest model representa una piràmide o con d’experiències en el qual els pisos corresponen a diversos mètodes d’aprenentatge. A la base estan els més eficaços i participatius i en la cúspide els menys eficaços i abstractes. Diverses il·lustracions representen aquest con, que són variacions de l’original.
Segons Dale els símbols abstractes i les idees poden ser més fàcilment enteses i retingudes en la memòria dels estudiants si aquestes es construeixen a partir de l’experiència concreta.
Diverses il·lustracions representen aquest con, que són variacions de l’original. En realitat, Dale mai va expressar percentatges concrets, que han estat un afegit posterior sense major base científica i no obstant això són els que major difusió han aconseguit. (És l’efecte efecte d’aportar xifres i percentatges…!)
Webgrafia:
- http://stellae.usc.es/red/blog/view/7885/el-cono-de-la-experiencia-edgar-dale
- https://formacionparaformadores.com/aprendizaje-vivencial/
- http://www.claudiomorgan.com/el-cono-del-aprendizaje/