
Article complert: Interpretació ISO 9001 de 2008

Article complert: Interpretació ISO 9001 de 2008
Fins a on volem desplegar el nostre sistema de gestió de la Qualitat? cada centre decidirà allà on vol arribar, però l’experiència ha portat a consensuar entre els experts, que existeix una correlació entre els costos de la qualitat que cal assumir per les organitzacions en funció del nivell de desplegament de sistema de gestió.

A la següent gràfica podem observar que invertir poc en gestió de la qualitat té uns elevats costos per a les organitzacions, i desplegar moltes funcions de la gestió de la qualitat també.
Potser cal buscar aquest punt (x) on aconseguim una elevada qualitat del nostre sistema de gestió i uns costos econòmics, per als centres educatius, assumibles. Estaríem doncs buscant el màxim d’eficiència possible respecte d’aquesta qüestió.
Cal recordar que un sistema de gestió de la qualitat correctament implementat té la conseqüència que l’organització es troba en situació de poder satisfer les necessitats i expectatives dels diferents grups d’interès respecte del servei que proporciona. La qual cosa passarà si gestionem per processos i aquests obtenen els objectius determinats i es mantenen al llarg del temps.
Treballar per processos és la millor solució que tenim per tal de garantir millores significatives en la gestió de les organitzacions. El motiu fonamental és l’orientació d’aquests a la satisfacció de les persones, parts interessades o altres processos que reben els resultats; la sistemàtica de realització i de control caracteritzada per l’assignació de la propietat del procés i la col·lecció d’indicadors de seguiment i resultats, entre d’altres.
Tot i l’anterior, aquestes tècniques de gestió de processos són d’un cert control reactiu. La combinació amb altres eines de disseny de processos pretén garantir l’errada abans que es produeixi, augmentant la satisfacció dels clients del processos i la reducció dels costos de no qualitat.
Algunes de les eines que tenim són la QFD, l’AMFE i el disseny d’experiments.
La llei de la palanca de la qualitat ens diu que si treballem en la millora del servei obtindrem guanys d’1 a 1, si treballem en la millora del procés multipliquem x10 els resultats obtinguts, però si actuem en la fase de disseny els beneficis es multipliquen per 100.
Per tal de conèixer l’eficàcia d’un procés tenim diferents eines:
– Control estadístic del procés.
– Control d’indicadors i resultats.
– Altres.
En el servei educatiu tenim una altra possibilitat. Podem detectar quins són els productes i/o serveis que produeix el procés i qui és el seu receptor (client, grup d’interès o un altre procés).
Una vegada identificat Què volem assolir, Quan, per a Qui i en quin grau de Qualitat? podem realitzar una auditoria de procés o també podem fer un d’un qüestionari d’autoavaluació.
El responsable del procés pot fer el qüestionari individualment o millor amb les persones del seu equip. A més dels resultats pot ser interessant el capítol d’observacions i àrees de millora detectades, les quals podran formar part d’una DAFO per dissenyar l’estratègia de futur del procés.
No es pot descartar que fruït d’aquest anàlisi apareguin fórmules innovadores.
La mejora de un sistema de gestión es inherente a la propia definición y a los requisitos establecidos en las normas ISO. Debemos tener en cuenta los siguientes conceptos: La mejora sistemática de nuestros procesos, la satisfacción de clientes o partes interesadas y la mejora del sistema de gestión. Si avanzamos hacia la excelencia en la gestión debemos tener en cuenta modelos como ISO 9004 o EFQM, buscando la eficacia sin descuidar la eficiencia.
Actividades que ayudan a mejorar el sistema son:
Visualització gràfica del model EFQM:
La satisfacció de l’alumnat, de les persones del centre, així com un impacte positiu a la societat, s’aconsegueix mitjançant una política i estratègia impulsada pels líders amb una gestió adequada dels processos i l’ús eficient dels recursos; la qual cosa condueix a l’excel·lència en els resultats claus del centre.