Programa de Suport a l’Ocupació Juvenil

L’objectiu principal del programa és promoure i mantenir la teva continuïtat formativa a través de processos d’orientació, suport i mentoria, i acompanyar-te a la transició des del sistema educatiu al món laboral.

Programa de Suport a l’Ocupació Juvenil

Tens més de 16 anys i no saps què fer? No passa res! El Servei Públic d’Ocupació de Catalunya té una proposta per a tu: la figura del Suport a l’Ocupació Juvenil. Una persona t’acompanyarà a dissenyar conjuntament el teu camí, ja sigui formatiu o laboral.

En el passat, l’inici del curs escolar solia ser, de manera tradicional, el 15 de setembre. Tot i això, al llarg del temps, aquesta data ha anat variant. Avui dia, la data inicial no és fixa. Per això, el curs pot començar a principis o mitjans de setembre, no et quedis sense fer res.

Suport a l’ocupació juvenil

Publicat dins de Informació sistema educatiu, Món laboral, Recursos | Deixa un comentari

Oferta educativa 2025-2026 JUNIOR ACHIEVEMENT

Amb l’inici del nou curs, com a recurs per  a planificar les classes, compartim la programació educativa 2025-2026 de la Fundació Junior Achievement, amb programes centrats en tres àrees clau:

  •  Foment d’emprenedoria
  •  Orientació laboral
  •  Educació financera

Aquets  programes són 100% gratuïts, innovadors i fàcils de portar a l’aula. Estan dissenyats per facilitar la teva tasca docent i enriquir l’experiència del teu alumnat, treballant de manera pràctica les competències clau per al seu futur.

 Si t’interessa tornar a participar aquest curs, pots fer la sol·licitud prèvia a través d’aquest enllaç:  SOL·LICITUD DE PROGRAMES

OFERTA EDUCATIVA 2025-2026
CLICA AQUÍ PER FER LA TEVA SOL·LICITUD DE PROGRAMES
ETAPA PROGRAMA
PRIMÀRIA Finanzas en la comunidad
Nuestros recursos
SECUNDÀRIA ESO Desafio 10X
El riesgo y yo
Emprende por el clima
IA- Action in Food
miniempresas
Orienta-T 
Socios por un Día
STEM Talent
Tus finanzas, tu futuro
Las ventajas de permanecer en el colegio
BATXILLERAT El riesgo y yo
IA- Action in Food
Miniempresas
Socios por un Día
STEM Talent
FP IA- Action in Food
Cemex City Challenge
Miniempresas
Oportunidades para todos
Rumbo a tus Sueños
Socios por un Día
StartUp Programme
STEM Talent
Z-Shake, Yo soy mi Futuro
Publicat dins de Activitats de classe | Deixa un comentari

L’inici de curs com a recurs pel creixement personal.

Competències bàsiques de l'àmbit personal i social

L’inici d’un curs nou pot ser un moment clau per al creixement emocional. Aquest és un període de canvis i nous desafiaments, cosa que el converteix en una oportunitat perfecta per practicar aquestes habilitats.

  • Noves relacions: Conèixer nous companys i professors us dóna l’oportunitat de practicar l’empatia i la comunicació. Pots aprendre a escoltar diferents punts de vista i construir connexions significatives.
  • Gestió de l’estrès: L’inici de classes ve sovint amb un augment de la pressió acadèmica i social. Aprendre a manejar l’estrès de manera productiva t’ajudarà a desenvolupar resiliència. Pots establir un horari d’estudi, demanar ajuda quan la necessitis i trobar activitats que t’ajudin a relaxar-te.
  • Autoconeixement: En un nou entorn, pots descobrir noves facetes de tu mateix. Para atenció a com et sents en diferents situacions i quines activitats t’apassionen.

El creixement emocional és un viatge continu que requereix pràctica. A continuació, et presento alguns passos clau, juntament amb exercicis pràctics que pots incorporar a la teva rutina diària.  Passos i exercicis per al creixement emocional:

________________________________________

  1. Reconeixement i acceptació de les teves emocions

El primer pas és entendre el que sents sense jutjar-te. Moltes vegades, tendim a reprimir o ignorar emocions incòmodes, cosa que a llarg termini pot ser perjudicial.

Exercici pràctic: El diari emocional

  • Al final de cada dia, pren-te uns 10 minuts per escriure sobre com et vas sentir. No et limitis a dir “bé” o “malament”. Intenta ser més específic: vas sentir alegria, frustració, ansietat, tristesa o calma?
  • Identifica quines situacions o persones van desencadenar aquestes emocions. Per exemple, “Em vaig sentir frustrat quan no vaig poder resoldre un problema de matemàtiques” o “Em vaig sentir content en parlar amb els meus amics a l’esbarjo”.
  • Aquest exercici us ajudarà a identificar patrons en les vostres emocions ia entendre quins factors influeixen en el vostre estat d’ànim.

________________________________________

  1. Regulació emocional

Un cop reconeixes les teves emocions, el següent pas és aprendre a gestionar-les de manera saludable. Això no vol dir que hagis de controlar-les, sinó que t’has de donar el temps i l’espai per respondre de manera adequada, en lloc de reaccionar impulsivament.

Exercici pràctic: La tècnica de respiració 4-7-8

  • Quan sentis que una emoció intensa t’està aclaparant (per exemple, enuig o ansietat), atura’t i busca un lloc tranquil.
  • Inhala pel nas durant 4 segons.
  • Mantingues la respiració durant 7 segons.
  • Exhala lentament per la boca durant 8 segons.
  • Repeteix aquest cicle almenys tres cops. Aquesta tècnica ajuda a calmar el sistema nerviós i baixar la intensitat de l’emoció, donant-te un moment per pensar abans d’actuar.

________________________________________

  1. Pràctica de l’empatia

L’empatia és la capacitat d’entendre i de compartir els sentiments d’una altra persona. En exercitar-la, enforteixes les teves relacions i millores les teves habilitats de comunicació.

Exercici pràctic: Escolta activa

  • La propera vegada que algú t’estigui explicant alguna cosa important, intenta no interrompre. Escolta atentament allò que diu i com ho diu (el seu to de veu, llenguatge corporal).
  • Abans de respondre, resumeix què creus que l’altra persona t’ha dit. Pots dir alguna cosa com: “Si entenc bé, et sents frustrat perquè…” o “Estàs dient que et preocupa…?”
  • Això mostra a l’altra persona que realment l’estàs escoltant i t’ajuda a validar els seus sentiments.

________________________________________

  1. Desenvolupament de la resiliència

La resiliència és la capacitat d’adaptar-te i de recuperar-te dels moments difícils. Es construeix mitjançant l’experiència i la pràctica constant.

Exercici pràctic: Reflexió sobre desafiaments superats

  • Pensa en un moment difícil que hagis enfrontat al passat (un examen complicat, una discussió amb un amic, un error).
  • Pregunta’t: “Què vaig fer per superar-ho? Què vaig aprendre d’aquesta situació? Com em va ajudar a ser més fort?”.
  • Recordar els teus èxits passats t’ajuda a reconèixer la teva pròpia força interior i confiar que pots superar els desafiaments futurs.

________________________________________

Practicar aquests exercicis de manera regular et permetrà enfortir la teva intel·ligència emocional i et prepararà per enfrontar els reptes de la vida amb més confiança i calma.

https://blocs.xtec.cat/orientacioescolar/el-primer-dia-de-classe/

Publicat dins de Activitats de classe, Autoconeixement, Recursos | Deixa un comentari

Resum resultats Prova d’Accés a la Universitat (PAU) 2025.

El 94,97% dels estudiants catalans han superat la PAU en aquesta convocatòria de juny.

* Matriculats: 34.683
* Presentats: 34.488
* Aprovats: 32.754
* Percentatge d’aprovats: 94,97%
* Nota mitjana de la PAU (fase d’accés): 6,440
* Nota mitjana d’accés a la universitat: 7,181 (aquesta nota pondera el 60% de la nota de batxillerat i el 40% de la nota de la PAU).
* Totes les matèries han obtingut una nota mitjana superior a 5.

Els resultats de la PAU 2025 mostren una alta taxa d’aprovats, amb gairebé el 95% dels estudiants superant la prova, la qual cosa és una dada positiva i indica que la majoria de l’alumnat està preparat per accedir a la universitat. La nota mitjana de la PAU d’enguany (6,440) és la més baixa dels últims cinc anys, amb un descens en comparació amb anys anteriors (el 2024 va ser 6,76, i el 2021, 6,87). Aquest descens, tot i ser lleu, podria suggerir diversos factors, com ara una possible adaptació dels criteris d’avaluació o una major exigència en la prova. També s’ha assenyalat que el percentatge d’aprovats és lleugerament inferior al dels darrers quatre anys (que rondava el 97%).

És rellevant destacar que, tot i la lleugera baixada en la nota mitjana global, totes les matèries han superat el 5, cosa que és un bon indicador del nivell general dels coneixements dels estudiants en les diferents àrees. Un aspecte que genera debat és el nivell de català, ja que s’ha indicat en altres fonts que la nota mitjana de Llengua Catalana i Literatura (6,30) continua sent de les més baixes i fins i tot pitjor que la del 2016.

Què en penses d’aquesta lleugera baixada en la nota mitjana general? Creus que indica una major exigència o altres factors?

Les notes de tall són més altes del curs anterior,   el rànquing de Catalunya.

A les notes de tall de la primera assignació, el doble grau de Matemàtiques i Física és, com el 2024, la carrera amb un requisit d’accés més exigent, ja que cal una nota de 13,370 i 13.170 per entrar a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i a la Universitat de Barcelona (UB) respectivament.

Pel que fa als graus amb una nota de tall més elevada, no hi han hagut sorpreses. Per darrere dels dobles graus de Matemàtiques i Física de la UAB i la UB, hi ha Enginyeria en Tecnologies Aeroespacials a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), amb un 12,936; seguida del doble grau de Matemàtiques i Informàtica a la UB (12,898), Medicina a la UB (12,850) i Enginyeria Biomèdica a la UB (12,740).

Pel cap baix, entre els graus amb una nota de tall de 5 hi ha estudis socials com Turisme, de la mateixa manera que diverses filologiesFilosofiaArqueologia i Antropologia.

 

Publicat dins de Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

Normativa professorat orientació educativa 2025-26

<p>(accés al Portal de centre)</p>

Documents per a l’organització i la gestió dels centres

Els Doc​uments per a l’organització i gestió dels centres (DOIGC) recullen les polítiques educatives que impulsa el Departament d’Educació i Formació Professional, amb els objectius del sistema, les prioritats i les actuacions necessàries per portar-les a terme. Els DOIGC s’actualitzen amb els grans canvis normatius que marquen el desenvolupament de les polítiques educatives. Podeu consultar a la intranet-Portal de centre els DOIGC i les directrius per a l’organització i la gestió dels serveis educatius per al curs 2025-2026.

https://educacio.gencat.cat/ca/arees-actuacio/centres-serveis-educatius/centres/organitzacio-gestio/doigc/

3.3.1 Altre professorat dels centres educatius d’educació secundària obligatòria

A. Professorat de l’especialitat d’orientació educativa i mestres de pedagogia terapèutica

Tot el professorat és responsable de desenvolupar l’orientació educativa en els centres educatius i d’atendre les necessitats educatives de tot l’alumnat.

L’orientació educativa s’adreça a tot l’alumnat i inclou l’acció tutorial, l’acompanyament (personal, social, acadèmic i professional) i l’atenció educativa inclusiva. Aquesta atenció educativa implica la personalització i l’acompanyament en els processos d’ensenyament- aprenentatge, a través del disseny d’entorns d’aprenentatge que afavoreixin una resposta educativa singularitzada per a tot l’alumnat, dins el marc educatiu d’un sistema inclusiu.

El professorat de l’especialitat d’orientació educativa i els i les mestres de pedagogia terapèutica possibiliten accions adreçades a tot l’alumnat. Aquests professionals han de vetllar, amb els equips docents, per acompanyar aquells alumnes que requereixin mesures i suports addicionals o intensius, una vegada s’hagin aplicat les mesures universals.

El director o directora del centre ha de vetllar perquè les funcions d’aquests professionals dins dels centres es prioritzin amb criteris d’equitat i qualitat d’acord amb el projecte educatiu del centre.

Algunes actuacions del professorat de l’especialitat d’orientació educativa i dels mestres de pedagogia terapèutica requereixen coordinar-se amb l’equip d’assessorament psicopedagògic (EAP) o altres professionals de la xarxa de suport a l’educació inclusiva i altres agents de l’entorn.

A.1. Professorat de l’especialitat d’orientació educativa

El o la docent de l’especialitat d’orientació educativa és responsable, conjuntament amb la direcció, de l’orientació educativa del centre i de vetllar per garantir una resposta educativa inclusiva per a tot l’alumnat:

  • Pel que fa a l’orientació educativa, com mesura universal d’un sistema educatiu inclusiu, el o la docent d’aquesta especialitat és una figura cabdal en el desenvolupament d’aquestes accions.
  • Pel que fa a l’educació inclusiva, com a marc de referència del sistema educatiu, el o la docent de l’especialitat d’orientació educativa és una figura clau per afavorir aquest canvi de paradigma, promoure pràctiques educatives en el centre i contextos d’aprenentatge inclusius, per garantir la presència, la participació i el progrés de tot l’alumnat.

De tot això, se’n deriven les funcions següents, que s’organitzen segons la intensitat de mesures i suports:

Mesures i suports universals

● Coordinar els plans, programes i accions d’orientació educativa, en col·laboració amb la coordinació pedagògica del centre, que incloguin, d’una banda, els àmbits personal, social, acadèmic i professional i, de l’altra, el procés orientador (l’accés, l’acollida, la familiarització acadèmica, la intensificació dels aprenentatges, els traspassos i les transicions).

● Promoure altres accions d’orientació educativa que siguin d’interès per al centre educatiu.

● Donar suport a l’equip directiu en la planificació pedagògica del centre des d’una mirada inclusiva, flexible i orientadora.

● Afavorir la implementació de mesures i suports universals al centre, a través de la planificació, el seguiment i l’avaluació per part de la comissió d’atenció educativa inclusiva (CAEI).

● Cooperar amb els equips docents en la implementació d’aquests plans, programes i accions de l’orientació.

● Cooperar amb els equips docents en la personalització dels aprenentatges i en el procés d’avaluació.

● Compartir aula, en forma de codocència (com a estratègia col·laborativa entre el professorat) per donar resposta a cadascun dels alumnes i les dinàmiques de l’aula, en aquelles matèries, àmbits o projectes on es consideri, atenent de forma flexible les necessitats de cada moment.

● Ser referent de centre en els processos de transició, especialment en els canvis d’etapa educativa o de centre educatiu.

● Desenvolupar accions conjuntes amb els serveis educatius i altres serveis del Departament d’Educació, en relació amb l’orientació educativa del centre.

● Treballar de forma col·laborativa amb els agents de l’entorn per conèixer i donar a conèixer, al professorat i tutors, els recursos del territori que facilitin l’acompanyament a l’alumnat en els quatre àmbits de l’orientació i en el procés d’orientació.

Mesures i suports addicionals

● Col·laborar amb els equips docents en processos d’orientació específics que requereixen coneixements més especialitzats.

● Participar en la planificació, el seguiment i el reajustament de les mesures i suports addicionals que s’implementen al centre des de la CAEI.

● Portar a terme accions específiques destinades a prevenir l’absentisme i l’abandonament escolar prematur, i a promoure la continuïtat formativa de l’alumnat.

● Dissenyar i coordinar plans, programes i accions com a mesures addicionals del centre, per exemple, els programes de diversificació curricular.

● Donar suport, amb l’equip docent, en la personalització dels aprenentatges i en el procés d’avaluació d’alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE).

● Ser cotutor o cotutora, si escau, d’alumnes que requereixen mesures addicionals. Donar suport en els espais de tutoria grupal en aspectes específics de l’orientació educativa.

● Donar suport al tutor o tutora en el seguiment individual de l’alumne i l’acompanyament a les famílies quan la situació ho requereixi.

● Impartir docència o codocència, si escau, a l’alumnat que requereix un suport en els aprenentatges instrumentals, segons les necessitats de cada alumne o alumna.

● Impartir docència, si escau, en els programes de diversificació curricular i donar suport en la construcció del projecte acadèmic i professional.

● Atendre l’alumnat que necessiti actuacions orientadores específiques individuals i grupals, de manera coordinada amb el tutor o tutora.

● Acompanyar l’alumnat amb necessitats vinculades al benestar, la convivència, la coeducació i el vincle, entre d’altres.

● Participar en la CAEI per planificar la resposta educativa de l’alumnat que requereix mesures addicionals, tenint en compte els àmbits personal, social, acadèmic i professional.

● Col·laborar amb l’EAP en el procés d’avaluació psicopedagògica d’aquell alumnat que es consideri.

● Coordinar-se, conjuntament amb el tutor o tutora, amb els docents d’aules externes en el cas d’alumnes en situacions específiques que requereixen mesures addicionals (per exemple, atenció educativa hospitalària, atenció educativa domiciliària o provinents d’unitats de justícia juvenil o de centres residencials d’educació intensiva) i organitzar l’acollida quan retornen al centre.

Mesures i suports intensius

● Dissenyar i coordinar plans, programes i accions com a mesures intensives del centre, com ara, el suport intensiu a l’escola intensiva (SIEI) o el suport intensiu a l’audició i al llenguatge (SIAL).

● Participar en la CAEI en la planificació, el seguiment i el reajustament de les mesures i suports intensius que s’implementen al centre.

● Donar suport a l’equip docent en la personalització dels aprenentatges i en el procés d’avaluació d’alumnes amb necessitats educatives especials i d’alumnes amb altes capacitats.

● Impartir docència o codocència, si escau, a l’alumnat que requereix un suport en els aprenentatges instrumentals, atenent a les necessitats educatives especials.

● Donar suport al tutor o tutora en el seguiment individual de l’alumne o alumna i, quan escaigui, l’acompanyament a les famílies.

● Liderar els equips docents en la planificació de propostes d’ampliació o enriquiment curricular i, si escau, proposar (a través de la CAEI) flexibilitzar l’etapa educativa en el cas de l’alumnat amb altes capacitats.

● Col·laborar amb l’EAP per elaborar la resposta educativa de l’alumnat que requereix mesures intensives, tenint-ne en compte els àmbits personal, social, acadèmic i professional.

● Ser cotutor o cotutora, si escau, d’alumnes que requereixen mesures intensives. Coordinar-se amb els diferents serveis educatius específics i agents del Departament d’Educació que col·laboren en la resposta educativa de l’alumnat que requereix mesures intensives (AIS, CEEPSIR, escolarització compartida amb centres d’educació especial, UEC, CREDV, CREDA i CRETDIC).

El o la docent de l’especialitat d’orientació educativa distribueix l’horari lectiu en suports universals, addicionals i intensius; destina un màxim de 9 hores lectives en la codocència, com a suport universal, i/o docència, com a suport addicional o intensiu.

Font: Normativa: Organització de centre 205-26 _ pdf

Publicat dins de Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

Fes la teva tria: Graus universitaris

El document “Fes la teva tria” de triaeducativa.gencat.cat és una guia dissenyada per ajudar-te a investigar i decidir quins estudis universitaris triar.

La guia us permet analitzar fins a 10 opcions d’estudis, que és el nombre màxim que podeu incloure a la vostra sol·licitud de preinscripció. Per això, ofereix dues eines principals:

  1. Comparem opcions: Una taula on pots investigar i comparar diferents aspectes de cada formació acadèmica per conèixer-les a fons.
  2. Escollint el meu itinerari: A la contraportada, similar al formulari de preinscripció, una taula que et permet ordenar els estudis segons les teves preferències, facilitant el procés quan arribi el moment de la sol·licitud real.

A més, el document emfatitza que la teva família, tutors i l’equip docent del teu centre educatiu estan a la teva disposició per ajudar-te en aquest procés de presa de decisions.

https://triaeducativa.gencat.cat/web/.content/orientacio/recursos-presa-decisions/tria-graus-universitaris.pdf

Publicat dins de Autoconeixement | Deixa un comentari

Professorat ‘youtubers’ en la nova Selectividad 2025

PAU

Professors ‘youtubers’ amb milions de seguidors que preparen per a la Selectivitat (PAU) comparteixen els seus consells clau per rendir millor. Insisteixen en la ineficàcia d’estudiar de manera intensiva a l’últim moment.

Entre les seves recomanacions destaquen la importància de:

  • Tenir un horari destudi fix i complir-lo, incloent descansos programats.
  • Allunyar el mòbil per evitar distraccions.
  • No estudiar de nit, ja que el descans és fonamental per aprendre i adaptar-se a l’horari dels exàmens.
  • Revisar els temaris i els nous models dexamen per familiaritzar-se amb la seva estructura. També aconsellen repassar exàmens passats.
  • Preparar tot allò necessari el dia anterior a l’examen per evitar estrès d’última hora, com ara la documentació i la ruta al lloc de l’examen.
  • Llegir tot l’examen abans de començar, respondre primer les preguntes més senzilles i revisar les respostes abans de lliurar, parant atenció a detalls com ara la puntuació i les unitats.
  • En el cas específic de Llengua, recomanen una triple lectura de l’examen, tenir cura de la cal·ligrafia, evitar ratllades i fer servir un llenguatge formal. Les faltes d’ortografia poden restar punts significatius.
  • No aïllar-se socialment durant la preparació i mantenir activitats socials i esportives, encara que sigui menys.
  • Confiar en el treball realitzat durant tot el curs i no centrar tota la pressió a l’examen final.

En definitiva, aquests experts aconsellen per una preparació organitzada, constant i equilibrada, prioritzant el descans i la salut mental juntament amb l’estudi.

Font:

  1. Gencat Nous models de la PAU de 2025
  2. Article https://elpais.com/educacion/2025-05-20/profesores-youtubers
  3. Teresa Gracia Chinesta Revert,  Tu profesora de Lengua en YouTube.
  4. Sergio Castro, profesor de Matemáticas, Física y Química, Profesor10demates.
  5. David Calle, ingeniero de Telecomunicaciones y profesor,  canal de YouTube, Unicoos.
  6. Natividad de las Cuevas, docente de Física y Química, canal de YouTube.
  7. Article https://elpais.com/guia-para-preparar-la-pau-oposiciones.html
Publicat dins de Recursos | Deixa un comentari

Cribatges per detectar trastorns en l’aprenentatge

Dislèxia

Entre el 5% i el 10% de l’alumnat a Catalunya pateix algun tipus de trastorn de l’aprenentatge, peró només una part d’aquest alumnat està diagnosticat. Cal recursos i programes per ajudar a la detecció primerenca i evitar situacions com que hi hagi alumnes que arribin a secundària sense saber llegir i escriure amb fluïdesa, conscients que prop del 65% dels estudiants amb necessitats d’aquest tipus no tenen suports externs de professionals.

A partir del proper curs, es realitzaran cribratges a les escoles catalanes per detectar trastorns del neurodesenvolupament i de l’aprenentatge que requereixen suport educatiu. Aquestes proves tindran lloc en diferents etapes educatives i consistiran en:

  • Problemes amb el llenguatge:
    • Es farà una prova de detecció a tots els nens i nenes entre finals d’educació infantil i 1r de primària.
    • Es crearan guies de recomanacions per a les escoles d’educació infantil, en col·laboració amb el Col·legi de Logopedes.
  • Dislèxia:
    • Es farà una prova de detecció a tots els alumnes de 3r de primària.
  • Prova global de detecció de trastorns:
    • Es farà a l’alumnat de 5è de primària i de 2n d’ESO per detectar alumnes amb necessitats especials que hagin arribat als centres a través de la matrícula viva.

 

Fonts:
Publicat dins de General, Informació sistema educatiu, Recursos | Deixa un comentari

I després del Batxillerat, què?

Acabar batxillerat és un gran pas, i ara tens diverses opcions per seguir el teu camí educatiu o professional. Recorda algunes de les alternatives més comunes:

  1. Cicles Formatius de Grau Superior. Els cicles s’organitzen per famílies segons la seva temàtica; per exemple: Activitats físiques i esportives, Arts gràfiques, Electricitat i Electrònica, Comerç i Màrqueting, Hoteleria i Turisme, Sanitat, Serveis socioculturals i a la comunitat, etc.
  2. Graus Universitaris. El Grau Universitari és un tipus de formació acadèmica que proporciona un títol de Graduat/da Universitari/ària. Popularment, es coneixen com a “carreres”.
  3. Altres opcions:
Publicat dins de Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

I després d’ESO, què?

Acabar 4t de l’ESO és un gran pas, i ara tens diverses opcions per seguir el teu camí educatiu o professional. Recorda algunes de les alternatives més comunes:

  1. Batxillerat:
  • Què és? És una etapa postobligatòria que et prepara per a la universitat. Dura dos anys i es divideix en quatre modalitats: arts (via d’arts plàstiques, imatge i disseny, i via de música i arts escèniques); ciències i tecnologia; general (en fase pilot), i humanitats i ciències socials.
  • Per a qui és? Per als que volen continuar estudiant a la universitat i adquirir una formació més àmplia.
  • Avantatges: Us dóna accés a la universitat i us proporciona una base sòlida de coneixements.
  1. Formació Professional de Grau Mitjà (FP):
  • Què és? Són estudis més pràctics i específics que et preparen per treballar en un ofici concret.
  • Per a qui és? Per als que volen incorporar-se ràpidament al món laboral i aprendre’n un ofici.
  • Avantatges: Alta taxa d’inserció laboral i aprenentatge pràctic.
  1. Ensenyaments Artístics:
  • Què és? Si t’apassiona la música, la dansa o les arts plàstiques, pots optar per aquests ensenyaments.
  • Per qui és? Per a persones amb talent i vocació artística.
  • Avantatges: Desenvolupament d’habilitats artístiques i accés a professions creatives.
  1. Ensenyaments Esportius:
  • Què és? Si t’agrada l’esport, et pots formar com a tècnic esportiu en diferents especialitats.
  • Per qui és? Per a persones amb interès a l’esport i l’activitat física.
  • Avantatges: Combinació esportiva i professió.
  1. Altres opcions:

Com triar?

  • Reflexiona sobre els teus interessos i les teues habilitats: Què t’agrada fer? En què ets bo?
  • Informa’t sobre les diferents opcions: Investiga els plans d’estudi, sortides professionals i requisits d’accés.
  • Demana orientació: Parla amb els teus professors, orientadors o familiars perquè t’ajudin a prendre una decisió.

Recursos útils:

  • Pàgines web d’orientació vocacional.
  • Fires d’educació i ocupació.
  • Centres d’informació juvenil.

Espero que aquesta informació us sigui útil!

Publicat dins de Informació sistema educatiu | Deixa un comentari