Arrel de l’aportació d’un alumne on ens exposa que els animals salvatges no poden participar en els espectacles de circ, els alumnes de P-4 investiguem qui pren aquestes decisions que ens afecten a tots.
En primer lloc reflexionem sobre qui pren les decisions importants a la nostra aula i posteriorment a la nostra escola.
Aquest any hem iniciat un projecte nou anomenat Participa a l’escola, on cada aula un dia a la setmana fa una assemblea. En aquesta s’exposen diferents temes que ens afecten directament, es prenen decisions i si cal es fan propostes de millora sobre el funcionament de l’escola. Aquestes propostes si ens afecten a tots es porten a l’assemblea general, on hi és present tot el claustre i tots els alumnes. La portem a terme una a vegada al mes, i podríem dir que és l’òrgan de decisió més important. Ens serveix per aprovar les decisions que prenen les comissions i si cal aprovar les propostes que vagin sortint a les aules, i naturalment valorar el dia a dia a l’escola.
Aquest projecte té com objectiu que els nens i nenes formin part de les decisions que els hi afecten directament, i que per tant aprenguin a ser ciutadans crítics i participatius dins d’una societat democràtica.
Amb l’objectiu de poder parlar més a fons sobre l’aportació de l’Adrià, la mestra llegeix la notícia on s’explica que el Parlament ha aprovat una nova llei sobre la protecció dels animals salvatges. Aquesta notícia ens verifica la informació que ens va portar l’Adrià a l’aula i els alumnes entenen que serà prohibida la participació d’animals salvatges en els espectacles de circ. En segon lloc, reflexionen sobre el tracte i la vida que pot tenir un mateix animal depenent del lloc on viu (circ, zoo). Ho han vist molt clar quan hem explicat la història d’un elefant que vivia a la selva lliurement i la història d’en Dumbo que tots coneixem.
Ràpidament van veure la importància que aquesta llei era molt beneficiosa pels propis animals.
Aquesta activitat ens ha servit per fixar-nos en la importància de ser ciutadans participatius, reflexius i crítics dins d’una societat on hi haurà moltes coses que no ens agradaran, però que tenim el poder de canviar-les i sobretot d’opinar sobre elles. D’aquesta manera farem ciutadans millors i un món millor. Perquè l’escola no ha de ser conformista, ha de ser transformadora i progressiva.