Com a cloenda del projecte els hi vaig passar als nens i nenes una “pel-lícula” de la qual ells eren els protagonistes.
Cal dir que els hi va agradar molt i també van riure perquè ells eren els actors i actrius i anaven explicant que feien.
Va ser mot divertit!!!!
Omplim les peixeres
Quan van començar el projecte els nens van dibuixar cadascú dins d´una peixera buida el que hi havia dins. El resultat com comprovareu més avall al principi ens va decebre una mica, però també ens va encoratjar a empendre el projecte.
Després de tot el treball realitzat vaig pensar que era un bon moment per observar, com a avaluació final, si havia canviat la manera de representar el que hi havia dins de la peixera.
La representació com veure-ho va ser molt més bona
Fem peixos de plastelina
Per finalitzar el projecte vaig pensar que podriem representar un peix amb plastelina. D´aquesta manera podría veure de quina manera representaven amb volum els peixos que haviem estat estudiant.
Alguns nens ja havien fet la representació del peix prèviament algún dia que havien jugat amb plastelina, sense tenir la consigna prèvia del que havien de representar.
Ángel el va veure així.
A continuación podeu veure com el van representar sota la consigna de que miressin bé els peixos de la peixera i el fessin un en plastelina.
Alguns nens amb el punxó li van els ulls i molts puntets com si fossin escates
Coses que fan els peixos
QUINES COSES PODEN FER ELS PEIXOS?
-MENJAR (IKER,PABLO)
-NEDAR (MARWA)
-RESPIRAR PER LES BRANQUIES (BIEL,IKER)
-RESPIREN DINS DE L´AIGUA( ÀNGEL)
-JUGUEN ENTRE LES PLANTES (IKER,ÀNGEL,PAULA)
Naixement dels peixos
DIES ABANS HAVIEN VIST EN VIDEO COM NEIXIEN ELS PEIXOS,AIXÍ QUE VAIG TORNAR A POSAR ELS VIDEOS I ANAVA FENT PREGUNTES A MESURA QUE ANAVEN PASSANT LES IMATGES.
ON VA LA NENA?
-A L´AQUARI (PAULA)
QUÈ LI PASSA A AQUEST PEIX?(FECUNDACIÓ INTERNA)
-TÉ UN BEBÉ A LA PANXETA (PABLO)
ON ESTAN ELS BEBES PEIX?
-A LA PANXA DE LA MAMA
QUE TÉ LA MAMA A LA PANXA? (OVOVIVIPARS)
-OUS (PAULA)
QUÈ FA LA MAMA ARA? (FECUNDACIÓ EXTERNA)
-POSA OUS
-MOLTS OUS (PAULA, PABLO)
QUÈ ENS EXPLICA LA NENA DEL VIDEO?
-QUE LA MAMA POSA OUS I EL PAPA POSA ALGUNA COSETA PERQUÈ NEIXIN ELS BEBES PEIX (ÀNGEL)
-QUE UNS PEIXOS NEIXEN EN LA PANXA DE LA MAMA (JUSTIN)
-ALTRES PEIXOS NEIXEN DELS OUS (IKER)
NAIXEMENT PEIXOS
QUÈ FA LA MAMA?
-TÉ UN BEBÉ PEIX
D´ON NEIXEN ELS BEBES?
-DE LA PANXA DE LA MAMA
QUANTS N´HI HA?
-DOS
-ARA MOLTS
-ELS PEIXOS NEDEN (PAULA)
-ELS PEIXOS SÓN PETITS
A TRAVÉS D´OUS
QUÈ FA EL PEIX?
-NEDAR
QUÈ FA LA MAMA?
-POSA OUS
-POSA MOLTS OUS
DE QUIN COLOR SÓN ELS OUS?
-BLANCS
-HI HA MOLTS OUS
QUÈ SORTIRÀ DELS OUS?
-BEBES PEIX
LA MAMA POSA UN OU O MOLTS?
-MOLTS, LA GALLINA NOMÉS UN
Hábitat dels peixos
ON VIUEN ELS PEIXOS?
-VIUEN A L´AIGUA (ANA,PABLO)
PER QUÈ VIUEN A L´ AIGUA?
-PERQUÈ NEDEN (ANA)
LLAVORS NECESSITEN AIGUA PER VIURE?
-TOTS:SI
-I FLOTADOR (IKER)
NECESSITEN FLOTADOR ELS PEIXOS?
-TOTS:NOOOOO
-NECESSITEN L´AIGUA PER NEDAR
ON HI HA AIGUA?
-A LA PEIXERA (PABLO)
I SI NO TINGUESSIN AIGUA,QUE PASSARIA?
–NO PODRIEM NEDAR I CAUEN (JUSTIN,IKER,DANIEL)
TORNEM A RECORDAR: ON VIUEN ELS PEIXOS?
-EN EL FONS DEL MAR (BIEL)
-I EN UN VAIXELL DE PIRATES (YULIANA)
ON ESTÀ AQUEST VAIXELL?
-EN L´AIGUA (YULIANA)
-LES BALENES TAMBÉ VIUEN EN EL FONS DEL MAR (BIEL)
-TAMBÉ HI HA TORTUGUES EN EL FONS DEL MAR (ÀNGEL)
VIUEN ELS PEIXOS EN UN ALTRE LLOC?
-EN UNA PEIXERA COM LA NOSTRA (ÀNGEL)
COM NO SE´LS ACUDEIX CAP ALTRE IDEA PROJECTEM A LA PDI IMATGES DE DIFERENTS LLOCS I FEM QUE OBSERVIN I VAGIN OPINANT.
QUAN VEUEN PISCINES ELS HI PREGUNTEM:PODEM ELS PEIXOS VIURE EN UNA PISCINA?
-UNS DIUEN QUE SI A ALTRES QUE NO
LLAVORS INSISTEIXO EN QUE RAONIN SI QUAN ELLS VAN A LA PISCINA TROBEN PEIXOS DINS I AIXÍ HO TENEN CLAR
-NO A LA PISCINA NO HI HA PEIXOS
-ESTAN A ALTRE LLOC (ÀNGEL)
ENSENYEM IMATGES DE RIUS I PREGUNTO:QUÈ ÉS AIXÒ?
ALGUNS NO SABEN PERQUÈ NO HAN VIST NINGÚN, PERÒ UNA NENA DIU:
-UN RIU (YULIANA)
AL RIU QUE HI HA?
-PEIXOS
-ÀNECS (ANA)
COM ÉS EL RIU? GRAN O PETIT?
-PETIT
I EL MAR, COM ÉS?GRAN O PETIT?
-GRAN
PEIXERA
RIU
MAR
LES ESCATES DEL PEIX
EL DIA QUE VAN OBRIR EL PEIX NO VAN PODER OBSERVAR LES ESCATES PERQUÈ A LA PEIXATERIA ENS L´HAVIEN VENUT SENSE ELLES. AVUI HEM PORTAR UNS PETITS TROÇOS DE PELL DE PEIX AMB ESCATES SEQUES.
PRIMER LES HEM OBSERVANT I ELS HE PREGUNTAT:SABEU QUE ÉS AIXÒ?
ELLS NO SABIEN, AIXÍ QUE HE PREGUNTAT:TENEN ELS PEIXOS PÈLS COM NOSALTRES AL COS?
-NO,NO ELS PEIXOS NO TENEN PÈLS
NO,ÉS VERITAT. ELS PEIXOS TENEN ESCATES I AIXÓ QUE HEU VIST SÓN LES ESCATES QUE TENEN AL SEU COS.
LES VAN MIRAR AMB LUPES I ELS HI VAIG DIR QUE LES TOQUESSIN AMB ELS SEUS DITS
-RASQUEN UNA MICA (ANA)
COM NO ES VEIEN PROU BÉ VAIG AGAFAR ELS TROÇETS I ELS VAIG AGAFAR AMB ELS DITS PER DESFER LES ESCATES I QUE AQUESTES CAIGUESSIN SOBRE EL PAPER. AIXÍ ÉS VEIEN LES ESCATES MILLOR. VAN TORNAR A AGAFAR LES LUPES I LES VAN TORNAR A OBSERVAR
-SÓN PETITES (ÀNGEL)
-AMB LA LUPA ES VEUEN GRANS (JUSTIN)
A CONTINUACIÓ LES VAIG FICAR EN UN POT AMB AIGUA PERQUÈ VEIESSIN COM BRILLEN LES ESCATES DINS DE L´AIGUA.
ELLS MATEIXOS ES VAN ADONAR QUE ERA AIXÍ I QUE A MÉS L´AIGUA AMB LES ESCATES FEIA OLOR A “PEIX”
VAIG DEIXAR EL POT AMB LES ESCATES I LES LUPES UNS DIES A LA CLASSE PERQUÈ ELS NENS POGUESSIN APROPAR-SE I OBSERVAR-LES.
Visitem el Mercat!
VAN ESTAR PARLANT A LA CLASSE D´ON PODIEM COMPRAR ELS PEIXOS I ELLS VAN DIR QUE A LA BOTIGA DE PEIXOS PERQUÈ ELLS SABIEN QUE UNA SENYORA QUE TENIA UNA BOTIGA ENS ELS HAVIA PORTAR A LA CLASSE.
QUAN VAIG PREGUNTAR I ELS QUE MENGEM ON ELS COMPRA LA MAMA? ES VAN QUEDAT PARATS I NOMÉS ALGÚ VA DIR:
– AL SUPERMERCAT
LLAVORS ELS HI VAIG DIR QUE ANIRIEN AL MERCAT ON HI HAVIA MOLTES PARADES DE PEIXOS QUE PODRIEM COMPRAR.
AL MERCAT PRÒXIM A L ´ESCOLA LES PARADES DE LES PEIXATERIES ESTAN TOTES JUNTES EN L´ILLA CENTRAL DEL MERCAT I AIXÒ ENS VA PERMETRE VEURE-LES MILLOR.
VAM APROFITAR PER ENUMERAR ALGUNS DELS PEIXOS QUE CONEIXIEN PER LES FOTOS QUE HAVIEN ENSENYAT A LA CLASSE I PER COMPRAR UN BARAT QUE DIES DESPRÈS TENIEN PREVIST OBRIR PER VEURE´L PER DINS.
COMPARACIÓ DEL COS HUMÀ I DEL COS DEL PEIX
COMENCEM A PARLAR COMPARANT EL SEU COS I EL COS DEL PEIX QUE VAN OBSERVAR QUAN EL VAN OBRIR. TAMBÉ ENS VA SERVIR D´AVALUACIÓ DEL QUE HAVIEN APRÉS.
ELS NENS VAN DIENT I LA MESTRA APUNTA PER FER UN ESQUEMA QUE COL-LOCA AL MURAL DE LA CLASSE.
-TENEN LA CUA AIXÍ (SENYALA 2 DITS OBERTS, YULIANA)
-ELS PEIXOS TENEN ALETES I NOSALTRES MANS (ÀNGEL)
-TENIM BOCA COM ELS PEIXOS (PAULA)
-ELS PEIXOS VIUEN AL MAR (ÀNGEL)
-ELS PEIXOS TENEN DENTS (MARWA)
-TAMBÉ TENEN LLENGUA (DANIEL)
-PODEM NEDAR COM ELS PEIXOS (ÀNGEL)
-NOSALTRES TENIM OSSOS (DANIEL)
-ELS PEIXOS TENEN TAMBÉ DOS ULLS (ÀNGEL)
v
Interior d´un peix
HE COMPRAT 3 NOUS PEIXOS PER LA NOSTRA PEIXERA I AIXÍ REEMPLAÇA ELS QUE SE´NS HAVIEN MORT.
QUAN ENTREN A LA CLASSE RÀPIDAMENT SE´N ADONEN DE QUE ELS HE COMPRAT I VAN CAP A LA PEIXERA.ELS DOS DIES ANTERIOR QUE NO HAVIA PEIXOS ANAVEN I MIRAVEN L´AIGUA, ARA ES POSEN CONTENTS AL VEURE´LS.
-YUYUE QUE NO PARLA ENCARA RES ELS SENYALA CONTENTA
-HI HA 3 PEIXOS TARONGES (PABLO)
HEM PORTAT EL BARAT QUE HAVIEN COMPRAT AL MERCAT I QUE HAVIEN DESCONGELAT PER PODER-LO MIRAR PER DINS.
ELS COLOQUEM AL VOLTANT D´UNES TAULES ASSEGUTS PERQUÈ PUGUIN VEURE COM UN FA UNA MESTRA QUE ENS AJUDA I FA D´EXPERTA DEL TEMA.
COM ESTÀ AQUEST PEIX?
-ESTÀ MORT
PER QUÈ ESTÀ MORT?
-UN PESCADOR L´HA PESCAT (DANIEL, ÀNGEL)I ARA ESTÀ A LA NOSTRA CLASSE (ÀNGEL)
A MESURA QUE OBRIM EL PEIX ANEM INTERACTUANT AMB ELS NENS I ENSENYANT EL QUE ELLS VAN DIENT
QUÈ TÉ DINS EL PEIX?
SANG COM NOSALTRES (TOTS HO VEUEN)
QUÈ MÉS TENEN ELS PEIXOS?
-ALETES PER NEDAR
-ULLS PER MIRAR
ELS PEIXOS TENEN DENTS?
-SI,SI
ALGUNS FINS I TOT S´ATREVEIXEN A TOCAR-LOS QUAN ELS ENSENYEM
VEIEU AIXÒ D´AQUÍ, ELS PEIXOS NO RESPIREN COM NOSALTRES HO FAN PER LES BRÀNQUIES (TIREM AIGUA PER LES BRÀNQUIES I ELS HI PREGUNTEM PER ON SORTIRÀ I ELS DIUEN PER LA BOCA. FEM LA COMPROVACIÓ I VEIENT QUE ÉS AIXÍ)
NOSALTRES NO TENIM BRÀNQUIES TENIM PULMONS PER RESPIRAR. AGAFEM AIRE PEL NAS I OMPLIM ELS PULMONS I DESPRÉS DEIXEM ANAR L´AIRE. HO FEM UNES QUANTES VEGADES.
ELS PEIXOS TENEN LLENGUA?
-SI, SI (LA VEIENT DINS DEL BARAT)
NO PODEM OBSERVAR LES ESCATES DEL PEIX PERQUÈ A LA PEIXATERIA ENS LES HAVIEN TRET I NOSALTRES NO ENS HAVIEN ADONAT FINS QUE HEM COMENÇAT A OBRIR-LO.
MOLTS NENS NO VOLEN TOCAR EL PEIX, PERÒ D´ALTRES SI.