COM COMENCEM UN PROJECTE?

A infantil, a l’hora de començar a treballar un projecte, normalment es parteix d’una conversa conjunta o assemblea, en la qual es demana als infants sobre quin tema volen aprendre i treballar. D’aquesta pluja de temes inicial, posteriorment es fa una tria del tema mitjançant una votació.
A partir d’aquest punt, ens plantegem si és la millor forma de triar el tema del projecte, si d’aquesta manera es contemplen els interessos de tots els/les alumnes. Els membres de l’equip impulsor reflexionem i intentem aportar noves maneres de plantejar l’inici d’un projecte, ja que ens adonem que en una sola sessió i sense partir d’activitats de recerca inicials, per encuriosir l’alumnat, és molt difícil que responguin a “què volen saber”?
Es proposen noves maneres per trobar el tema del projecte: anterior a l’assemblea, dedicar diferents sessions a mirar materials, on l’alumnat pugui visualitzar diferents temes, en diversos suports, treballant cooperativament en diferents tipus d’agrupaments.
També parlem que no sempre el punt de partida d’un projecte, necessàriament hagi de sortir d’una votació. El punt inicial d’un projecte pot sorgir d’una necessitat creada pel mestre/la mestra, d’una qüestió que hem de resoldre entre tots/es.
Llavors reflexionem en que el propi títol del nostre projecte hauria de canviar, ja que anomenar-lo “Els cavalls” no respon a una necessitat, ni a una pregunta interessant. Podríem partir per exemple de la pregunta “Per què els cavalls porten ferradures?”.