Deures d’ estiu

FEINA D’ ESTIU

Tots els alumnes teniu feina d’ estiu. Aquesta feina és només obligatòria per a tots els que hagueu suspès l’ assignatura (repetidors inclosos). Els treballs d’ estiu d’ anglès puntuen un 10% per a la nota del primer trimestre del curs vinent.

  • Els alumnes repetidors i els que han suspès l’ assignatura han de fer 10 activitats sobre els temes que teniu a continuació. El total ha de ser 30. Es lliuraran en un dossier escrit a ma, amb els enunciats i els exercicis copiats integrament, numerats de l’ 1 al 30.
    • Què es valorarà:
      • 2 punts si hi ha 30 exercicis.
      • 2 punts si els exercicis són correctes.
      • 2 punts si els exercicis són variats (els dos punts es perden si les activitats són molt pràcticament iguals)
      • 1 punt si es veu que els exercicis no s’ han retallat o escurçat.
      • 1 punt si els exercicis tenen els enunciats copiats.
      • 1 punt si hi ha un color diferent per a enunciats i frases, i un altre de diferent per a les respostes.
      • 1 punt si hi ha una portada del treball sense faltes d’ ortografia i amb totes les dades necessàries (curs, data, nom i cognoms…).
  • Els que heu superat l’ assignatura podeu fer la mateixa feina o bé aquesta altra que es detalla a continuació:
    • Llegir un llibre de lectura de lliure elecció (si no el voleu comprar, aneu a la biblioteca Marta Mata, n’ hi ha molts i de molts nivells).
    • Fer-ne un resum (menys d’ una pàgina).
    • Llegir el resum davant de la webcam de l’ ordinador i enviar l’ arxiu a marcwhitefield@gmail.com abans de l’ inici de curs. El professor s’ encarregarà de fer-li arribar al vostre professor d’ anglès del curs vinent.
    • Què es valorarà:
      • 3 punts si es nota que el resum no està fet a partir d’ una traducció informàtica.
      • 2 punts si el resum no es fa ni massa llarg ni massa curt.
      • 2 punts si el resum té una estructura reconeixible: 1) Per què he escollit aquest llibre? 2) Resum de la narració; 3) valoració de la lectura (per exemple: m’ agradat? el recomanaria? què he après…)
      • 1 punts si la lectura es fa d’ una manera poc monòtona.
      • 1 punt si es pot veure esforç cuidar la pronunciació.
      • 1 punts si se sent bé la veu en l’ enregistrament.

La sentència

Apreciats alumnes, pares i d’ altres lectors del bloc. La notícia del dia d’ ahir, segons la qual la Generalitat de Catalunya haurà d’ adaptar el seu sistema educatiu per garantir que el castellà sigui també llengua vehicular em porta a expressar la meva opinió sobre el tema.

1. No hi ha cap llengua que sigui millor que cap altra. Ni el català és millor que el castellà, ni el castellà ho és més que el català. Les llengües es poden mesurar per número de parlants, per la importància econòmica dels països on es parla, o per qualsevol altre paràmetre, però no hi ha llengües millors o pitjors.

2. Establert que totes les llengües són igual de bones, per què aquest rebombori si només es vol posar el castellà a la mateixa alçada que el català? La raó és senzilla, però malauradament els prejudicis, les nostres opinions, etc, ens la fan més difícil d’ entendre: el català i el castellà no estan a Catalunya en una situació d’ igualtat.

3. En què consisteix aquesta “no igualtat”? Dues diferències: en primer lloc, que el català és la llengua pròpia de Catalunya, és a dir, és la llengua que va néixer aquí. El castellà, malgrat la seva importància en pes demogràfic, especialment en els darrers 50 anys, és una llengua ha entrat a Catalunya, de moltes maneres diferents, però sempre de fora.

4. Quina és l’ altra diferència? El fet que el català no està en igualtat de condicions que el castellà. La majoria de televisions no emeten en català, situació que es repeteix al cinema -tot i que hi ha una llei que preveu canviar aquesta situació en uns dos anys- , al món legal, a la sanitat, en l’ etiquetatge de productes, en la música, en l’ oci en general, en les comunicacions amb els clients, la publicitat… etc. El català predomina en dos grans àmbits però: l’ administració pública (ajuntaments, generalitat, etc.) i en l’ ensenyament.

5. Per què cal que el català sigui llengua vehicular a l’ escola? Per què garanteix que tota la població conegui una llengua que, en determinades parts de Catalunya, seria totalment desconeguda si la deixessim en mans de tot el que hem esmentat anteriorment.

6. Per què cal protegir el català, en general? Hi ha la idea, estesa entre molta gent, que les llengües neixen, creixen, es reprodueixen i, finalment moren. És un cicle natural. La meva posició és totalment contrària: l’ ésser humà, a diferència dels animals -tot i que potser no d’ alguns primats- no es regeix per la llei del més fort. Precísament allò que fa l’ home humà és la seva predisposició a la compasió, a ajudar el que ho necessita. L’ evolució de les espècies no es limita a les seves característiques físiques, també evolucionen les ments, les idees i els valors. Una llengua com el català es mereix aquesta protecció del més dèbil. Abandonar-la a les normes del mercat, que és en la pràctica el que s’ aconseguira amb aquestes sentències, és una manera lenta de matar una llengua. És una manera gens humana de tracar-la.

Exercises on like, hate, etc…

There are not many exercises on this topic, but these are the ones that I recommend:

  • Easy activity with some verbs that we haven’t studied in the classroom (to be crazy about = estar boig per; enjoy = passar-s’ho bé, gaudir de; don’t mind = ni agradar ni desagradar).
  • A double activity (part 1 = sentences 1 to 4; part 2 = sentences 5 to 8): M’ agrada …, però no m’ agrada….
  • A listening activity, intermediate or advanced level. Listen to the text and complete activity 1 and activity 2. The complete text is here.