En aquest article, faig una reflexió sobre l’ús didàctic del material multimèdia, en el meu cas, a Educació Infantil.
Amb infants de 3-6 anys, una de les conclusions a les que he arribat, respecte la seva implicació en l’ús del material multimèdia, és que en un principi no són prou autònoms per fer servir aquest totes les eines digitals per si sols i difícilment podran adquirir les habilitats necessàries per publicar un bloc o fer un article (almenys durant aquesta etapa d’infantil).
Però primer cal definir que entenem per creació de material digital (organització, planificació, realització i avaluació).
Si aquesta creació es refereix a crear un bloc o un article, difícilment podran fer-ho tot i l’ajuda de l’adult, ja que els infants del segon cicle d’educació infantil, no tenen adquirides les habilitats necessàries per poder organitzar, planificar, realitzar i avaluar aquest procés de creació d’un article o un bloc.
En canvi si parlem de creació digital com a fer fotografies, activitats j-clic, escriure paraules, enregistrar vídeos, dibuixar, fer grafisme, visualitzar vídeos per reproduir o aprendre alguna dansa, postura, …. sí podrien fer-ho de forma autònoma, tot i que la mestra hauria de fer de guia.
Després de consultar el document del departament sobre l’ús de les tecnologies digitals a Educació infantil, n’he extret algunes reflexions com ara quin és l’objectiu principal:
“fer alumnes digitalment competents i protagonistes del seu aprenentatge per assolir l’èxit educatiu”
Per tal de poder fer-los competents digitalment, es pot començar per fer un acompanyament per conèixer i aprendre a fer servir algunes de les eines que hi ha al seu abast a l’escola com:
- Tauletes digitals
- PDI
- Ordinadors sobretaula i portàtils
- Robòtica educativa
Primer cal familiaritzar-se amb les eines i després tal com diu el currículum, es poden “utilitzar progressivament aquestes eines tecnològiques en contextos d’aprenentatge”, en activitats més concretes com ara:
- escriure (teclat físic i virtual)
- dibuixar i captar imatges (amb tauletes, PDI…)
- fer diferents activitats de relació, composició, classificació, quantificació, associació… (tauletes, PDI, Panell interactiu, portàtils…)
En el desplegament de l’Ús de les tecnologies digitals a Educació infantil es parla sobre la funció de l’escola en aquest segona etapa d’educació infantil i l’ús de les tecnologies per part dels infants, tenint en comte que és l’adult és qui ha de fer de guia en les activitats amb dispositius digitals:
“L’escola pot disposar de diversitat d’aparells, dispositius i aplicacions que permetin el desenvolupament de la competència digital dels infants i utilitzar-los en propostes contextualitzades amb l’acompanyament de l’adult, en activitats com la comunicació amb altres companys o escoles, l’enregistrament d’imatges o de la pròpia veu i la dels companys per construir un relat conjunt, la introducció al pensament computacional mitjançant els inicis de la programació de robots, les oportunitats de percepció de diferents realitats a través de les pantalles (fotografies reals o ampliades, realitat augmentada…) o la cerca d’informació sobre algun projecte, entre d’altres…”
Per acabar amb la meva reflexió, si parlem de l’ús de recursos audiovisuals per potenciar un aprenentatge significatiu, el desplegament és molt clar i parla de …
“contextualitzar les activitats digitals de manera global donant resposta a les diverses capacitats. Aquestes activitats s’han d’emmarcar en un context proper i significatiu a l’infant, i cal adaptar-les a les necessitats i interessos” .
Una vegada més parlen d’activitats contextualitzades, significatives, globalitzades i que responguin als interessos i inquietud dels infants, només així els proporcionarem activitats atractives i completes que faran el seu aprenentatge significatiu, i perdurable.
font: document “Ús de les tecnologies digitals a Educació Infantil”