CATORZE CONSELLS PER ACOMPANYAR LA LECTURA A CASA

El darrer article publicat al blog fa referència a la importància que tenen els llibres en el desenvolupament d’habilitats essencials per a la vida, conseqüentment cal inculcar als infants, entre altres coses, el gust per la lectura des de ben petits. D’aquí que ho complementem amb catorze consells per a ajudar a crear el gust per la lectura.

“El 1966, Gianni Rodari, de qui aquest any se’n celebra el centenari del naixement, va escriure l’article Nou formes d’ensenyar als infants a odiar la lectura. Malgrat que el temps hagi passat, aquest text continua sent vigent i ens ajuda a posar la mirada sobre certes pràctiques que encara no hem abandonat”. Ho diu Anna Juan, doctora en antropologia social i cultural i màster en llibres i literatura infantil que, des de fa quatre anys, és formadora del voluntariat del Lecxit, el projecte amb què la Fundació Bofill vetlla per garantir la comprensió lectora dels infants.
“Ara que el temps s’allarga a dintre de casa, compartir lectures amb els infants pot ser una de les pràctiques més senzilles i enriquidores”. És per això que ens ha escrit catorze consells “inspirats en les nou pràctiques, que no hauríem de fer, de Rodari, i en el decàleg que Daniel Pennac va escriure el 1992 sobre els drets dels lectors“.

1. Vetlleu per un temps quotidià de lectura. En temps de confinament, les rutines són necessàries! Establiu un costum, busqueu un lloc on pugueu estar ben còmodes i llegiu junts una estoneta cada dia, si pot ser a la mateixa hora.

2. No tingueu pressa i no demaneu res a canvi. Aprofiteu per descobrir noves obres, per comentar-les o per rellegir aquelles històries que tant us van agradar, i feu-ho sense la pressió del temps. Estan completament prohibides les fitxes, els resums o qualsevol activitat destinada a “avaluar” la lectura.

3. No utilitzeu els temps de compartir lectures per millorar la mecànica de la descodificació. Si no en tenen ganes, llegiu vosaltres en veu alta. Hi haurà molts altres moments al llarg del dia en què els podeu incitar a descodificar textos variats.

4. Llegiu-los en veu alta a qualsevol edat. A qui no li agrada que li regalin una història? Una de les millors formes per fomentar el gust per la lectura és escoltant-ne de la mà d’aquelles persones que ja saben fer-ho. Pareu compte amb els detalls: estigueu atents als canvis de ritme, als silencis, als buits, a les tonalitats i a les entonacions. I no tingueu por! Per a ells sereu els millors narradors del món.

5. Oferiu diversitat. Mireu d’anar més enllà dels vostres gustos personals i proposeu-li lectures variades. Des de llibres de no-ficció, passant pels còmics, els àlbums, els llibres de relats, la poesia o els llibres-joc, entre d’altres. Tingueu en compte que hi ha moltes menes de lectors i que no a tothom els agrada el mateix. Una bona recomanació serien els recursos que ofereix el Lecxit.

6. Compartiu la lectura de literatures gràfiques a qualsevol edat. La lectura d’àlbums o còmics no és només cosa d’infants petits. Hi ha obres gràfiques que plantegen propostes arriscades i que ajuden al desenvolupament de certes competències necessàries per a la lectura: inciten a buscar indicis, a desencriptar, a fer hipòtesis, a ordenar, a anticipar, etc.

7. Expliqueu-li els motius de les vostres tries. Triar un llibre és un acte íntim i, al mateix temps, un procés altament codificat. Aprendre a llegir és també aprendre a triar i a descartar lectures. Si els donem models de com ho fem nosaltres, podran anar apropiant-se’ls.

8. Jugueu al joc de les hipòtesis abans de començar un nou llibre. Quins indicis ens dona la coberta? I el títol? De qui són els noms que apareixen? Podem trobar més informació a la contracoberta? Les guardes ens diuen alguna cosa? Llegir és també comprendre com funciona un llibre.

9. Inciteu-los a relacionar les lectures amb altres llibres, pel·lícules, joguines, sèries, videojocs, etc. Interpretar és anar aprenent a teixir relacions dins de les obres i entre els diversos mons culturals que els envolten.

10. Parleu amb ells d’allò que heu llegit, però no des de la pregunta. Oferiu-los les vostres impressions sobre què us ha agradat, quines coses no heu entès, què no havíeu vist mai abans a un llibre, a quina altra història us ha recordat… Amb el temps seran ells els qui iniciaran la conversa.

11. Gaudiu de la relectura. Retrobar-se amb històries que ens van agradar molt, o fins i tot amb algunes amb què no havíem connectat, ens proposa noves formes d’entrada i d’interpretació. Rellegir és sempre construir un nou sentit, i fer possibles les relectures és permetre que puguin anar una mica més enllà.

12. Acompanyeu-los i gaudiu del seu itinerari. Llegiu algunes de les obres que llegeixen per poder-ne parlar, per saber què els agrada i per trobar ponts amb altres formes de ficció.

13. Obriu-los les portes de la ficció digital. Les tauletes i pantalles ofereixen ficcions molt interessants que plantegen aspectes essencials de la lectura com el joc, la contemplació, l’exploració, la lectura no-lineal, etc. Només cal saber on buscar-ho! El canal d’instagram @estonovadelibros és una font per trobar bones obres de ficció digital i videojocs narratius, amb estètiques i propostes diverses i de qualitat. Ah! I jugueu amb ells!

14. Esdevingueu ponts permanents entre ells i la lectura. No abandoneu: els canvis potser triguen a arribar, però els lligams creats des del gaudi, la confiança i l’amor no es trenquen mai.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

LLIBRES, LA MILLOR COMPANYIA PER ALS INFANTS

Fem difusió d’aquest article de l‘ara criatures perquè ens ha semblat molt interessant pel seu contingut contundent  cara als beneficis d’apostar per a estimular el gust per la lectura en els infants.

Llibres, la millor companyia per als infants

Els llibres són les millors eines per desenvolupar habilitats essencials per a la vida

 

 

En l’era de les sèries a la carta, els videojocs i les xarxes socials, la lectura continua sent la font de felicitat de moltes persones, que no conceben anar a dormir sense haver dedicat al menys uns minuts a gaudir dels seus autors preferits. Per a molts la lectura és un hobby per a tota la vida, una afició que desenvolupa la ment i permet transportar-se a altres llocs o altres èpoques sense moure’s de casa.

Molts pares i mares opten per inculcar als seus fills i filles el gust per la lectura des de petits i, per la seva banda, les escoles aposten per activitats que promouen aquesta afició, perquè els llibres són les millors eines per desenvolupar habilitats essencials per a la vida, com aprendre a identificar les emocions pròpies i alienes.

Els llibres ajuden a entendre millor el món i a tenir una ment oberta, a més d’augmentar les competències de comunicació

I és que llegir no només és diversió i màgia, sinó que també aporta una sèrie de beneficis que s’estenen molt més enllà. “La lectura augmenta i estimula el desenvolupament de capacitats de la nostra intel·ligència executiva, bàsica per tenir èxit en l’aprenentatge i la vida. Implica posar en acció habilitats per marcar-nos objectius realistes, i planificar, supervisar i autoregular-se per aconseguir-los. Els bons lectors tenen més capacitat de concentració, de memòria i de comprensió. Quan els nens comparteixen el que estan llegint amb altres persones, assenyala Ana Herrero, psicòloga i coordinadora del departament d’orientació del grup Brains International School, estan estimulant la seva capacitat d’ordenar idees, la capacitat de síntesi o d’abstracció, el raonament i la comprensió de causalitats, entre molts processos”.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

UN CONTE DEL CORONAVIRUS (QUE ÉS MOLT BONIC)

Publicat en el diari ara.cat.

El conte del coronavirus: una lliçó dels més petits a molts adults

L’autor parla del sentit comú que els menors tenen en relació al virus i el confinament.El conte del coronavirus de Víctor Espiga i Josep Giró / JOSEP GIRÓ

Cada dia, a les xarxes socials, Víctor Espiga penja un micropoema sobre l’actualitat, frases enginyoses amb jocs de paraules encomanadissos. Un home de lletres vestit de ciència, ja que en realitat, tot i la seva vocació literària, és metge. De fet, la idea d’escriure un conte sobre el coronavirus va sorgir-li divendres passat, amb la bata blanca posada, a la Fundació Sanitària Mollet. Un conte –amb veu de Berta Rubio i il·lustració de Josep Giró– pensat per al “confinament dels nens”, però també com a toc d’atenció per als adults. Especialment per a tots els que no són conscients de la gravetat del moment i de la necessitat de quedar-se a casa confinats.

“Pretenia, en primer lloc, mostrar el meu suport i la meva admiració per la capacitat d’adaptació dels infants. I, en segon lloc, cridar l’atenció dels adults sobre la necessitat de confinament i d’aplicar el sentit comú en aquestes situacions tan difícils”, explica.

El conte, de poc més de dos minuts, parla del sentit comú i de la lliçó que donen els més menuts a molts adults aquests dies .

Publicat dins de General | Deixa un comentari

FÒRUM DE L’ÀLBUM A L’AULA

Ja fa tres anys que es va engegar l’Associació ¡Àlbum! per promoure el gènere de l’àlbum. Actualment ja sumen 23 editorials independents de tota Espanya. Des dels seus inicis al mes de novembre celebren la Setmana de l’Àlbum, aquest any serà del 6 al 15 de novembre, amb activitats presencials i contingut virtual per a tots els públics.

El tema d’aquesta quarta edició és La veu de l’àlbum,  i és que els llibres narrats amb poques paraules juguen poderosament amb l’oralitat i la lectura en veu alta i ho fan des dels seus orígens populars: amb sons, el ritme, la repetició. Representen una manera d’apropiar-se de la veu, del llenguatge, de la capacitat de pensar a través del joc. Però els àlbums també es componen d’imatges que també tenen la seva pròpia veu.

A banda d’activitats per tots els públics a diferents espais, els dies 12, 13 i 14 de novembre també es programa el IV Fòrum de l’Àlbum a l’Aula, pensat per professionals del món de l’educació i del sector de la LIJ. Una oportunitat única per descobrir que l’àlbum il·lustrat és una gran eina a l’aula tant per educar la sensibilitat artística i literària com per a fomentar el gust per la lectura.

En aquest fòrum educatiu sobre l’àlbum hi trobareu diferents tipus d’activitats. Com sempre hi haurà xerrades a on s’abordarà la temàtica d’aquest any i altres amb ponències de persones de diferents països i de variats camins professionals. També hi haurà trobades més íntimes amb quatre ponents que ens parlaran de la seva rica i interessant trajectòria professional però també alguna característica més personal relacionada amb la seva professió.

A més, també hi haurà tallers i propostes més pràctiques que després es poden traslladar a les aules, a les biblioteques, a les llibreries o a casa nostra. Per aquells que no volen perdre el contacte físic, aquest any es faran dues activitats presencials al Pati Llimona de Barcelona.

(Cliqueu sobre la imatge per accedir al programa i la inscripció, si és el cas)

Publicat dins de General | Deixa un comentari

TERESA DURAN: ALTIBAJOS DE LA LIJ

Us recomanem que reserveu una estoneta tranquil.la per gaudir d’aquesta gravació. La Teresa, GENIAL com sempre, ens parla de l’oralitat i els seus orígens entre moltes altres coses, amb la seva originalitat i simpatia. Us posem a l’abast, doncs, aquesta “Paparrucha” com en diu ella… Feu-nos cas, no té desperdici!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

ACOMIADEM A UNA PERSONA IMPORTANT EN EL MÓN DE LA LITERATURA INFANTIL I JUVENIL

L’editora Conxita Zendrera va morir dijous passat als 100 anys, segons ha comunicat Editorial Joventut, negoci familiar on va treballar des de la postguerra fins als anys 80. Al capdavant del departament infantil, Zendrera va ser reconeguda per introduir ‘Les aventures de Tintín’ a Catalunya, editant en català i castellà les obres d’Hergé –a qui va conèixer a la Fira de Bolonya i van arribar a ballar junts–, a més de traduir personalment la versió castellana. Al llarg de la seva trajectòria també va adquirir els drets d”Els cinc’, d’Enid Blyton. L’Editorial Joventut ha lamentat la pèrdua d’una de les persones més importants” de la història de l’editorial.

“Però el regal més preuat que ens deixa és el seu entusiasme per la vida i pels llibres”.

Volem expressar el nostre reconeixement a la important tasca realitzada en el món de la LIJ i desitgem que la llavor que ha deixat segueixi donant tant bons fruits.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

RECORDATORI DE LA XIII JORNADA MARTA MATA

Us recordem que el proper dissabte dia 6 de novembre tindrà lloc telemàticament la Tretzena Jornada Marta Mata,

Rabindranath Tagore i els Drets dels Infants, l’escola on hi ha vida

(cliqueu sobre la imatge per a veure el programa i l’accès a la inscripció)

Publicat dins de General | Deixa un comentari

EL VALOR DE LA PARAULA

És usual celebrar la Castanyada explicant contes i rondalles en un entorn de recolliment, no tant sols als més petits sinó, i preferentment, als més grandets. Tant de bo, aquesta pràctica fos més quotidiana.

En aquest context, m’ha vingut a la memòria un article d’en Jaume Cela en el que parla del valor de la paraula, arrel de la publicació del darrer llibre de la Roser Ros:

Manual de l’oralitat en set jornades i set contes

És un assaig novel.lat que ens recorda com de necessaris són els contes narrats de forma oral, sense cap mena de suport que no sigui la paraula. El coneixement i l’experiència de la Roser, confirma la importància d’explicar contes des de l’escola bressol fins a la universitat, perqué milloren l’expressió oral, ordenen el pensament i estimulen el pensament crític, desenvolupen la intel.ligència emocional, l’atenció…

Publicat dins de General | Deixa un comentari

FOMENT DE LA LECTURA AMB LES NOVES TECNOLOGIES

La revista Magisterio ha publicat un article sobre una metodología per fomentar la lectura entre els joves, edat en la que és evident una davallada de l’interès per llegir o necessiten llegir “d’una altra manera” com el professor Cristian Olivé ha posat de manifest…

Llegiu-ne l’article:

https://www.magisnet.com/2020/10/ejercicios-en-instagram-y-youtube-conectan-a-los-jovenes-con-la-literatura

Publicat dins de General | Deixa un comentari

TRETZENA JORNADA MARTA MATA (ACTUALITZACIÓ)

El Patronat de la FMMG, arrel del desenvolupament de la pandèmia, ha acordat celebrar la Jornada només telemàticament.

Tornem a enviar el programa amb alguns retocs.

A les persones inscrites, i a les que us hi afegiu a a partir d’ara, us enviarem l’enllaç perquè us hi pugueu connectar.

Cordialment,

El Patronat de la FMMG

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari